VW Golf – ikona wolfsburgskej automobilky, v Európe najpredávanejší model v tomto segmente vozidiel – udáva dlhé roky merítka hodnotenia  vo svojom segmente. Jeho história predstavuje úspešný príbeh. Nová, 8. generácia tohto modelu má ambície a podľa našich skúseností z testovacích jázd aj predpoklady pokračovať v tomto úspešnom príbehu.

Evolúcia v dizajne 

Dizajn nového Golfu 8. generácie vychádza, tak ako pri minulých generačných obmenách, z predošlej generácie. Ide o evolučný prístup pri tvorbe dizajnu, ktorým je Golf, za tie roky pri generačných výmenách bez radikálnej dizajnovej zmeny, už povestný.

Najviditeľnejšou zmenou prešla predná časť vozidla s užšími prednými svetlometmi a prednou maskou chladiča a predným nárazníkom s niekoľkými horizontálnymi líniami.

VW GOLF 1,5 TSI

Inak rozmery auta sa taktiež veľmi nezmenili. V porovnaní s predchodcom narástol na dĺžku +26 mm, v rázvore +16 mm, ale ubudol na výšku -36 mm a symbolicky na šírku -1 mm. Celé auto tak teraz pôsobí proporčne širším a nižším dojmem.

Revolúcia v interiéri

Na rozdiel od exteriéru prešiel interiér nového Golfa  viditeľnejšími zmenami. Je úplne nový a modernejší. Tak ako sa od modernej kabíny očakáva je pracovisko vodiča vybavené veľkými obrazovkami  s minimom manuálnych tlačidiel. Pred vodičom je prístrojový štít s 10,25“ displejom (s celou radou zobrazenia) a na stredovej konzole mierne k vodičovi pootočený  10“ displej infotainment systému (10″ je za príplatok,  štandardne je 8,25″).

Oba na seba vizuálne nadväzujú  lesklou plochou. Je vidieť, že dizajnéri lesklými plochami nešetrili. Ten je použitý aj na ľavej strane,  kde je panel s ovládaním svetiel a vyhrievania predného a zadného okna.

Vďaka presunutiu väčšiny ovládacích prvkov do dotykovej obrazovky a na multifunkčný volant pôsobí  pracovisko vodiča (stredová konzola) teraz čistejším dojmom. Infotainment sa ovláda podobne ako smartphon (ikony s jednotlivými funkciami), vďaka čomu je ovládanie  prehľadné a intuitívne.

VW GOLF 1,5 TSI 8. generácie, prístrojový panel

Na ovládanie sme si postupne zvykali a v podstate až na ovládanie klímy sme nemali zásadné výhrady. To je však naozaj cez dotykový displej zbytočne  komplikované. V tomto prípade sme zatúžili po jednoduchom manuálnom ovládaní. Je však pravda, že Golf má k dispozícii našťastie funkcie klimatizácie s rýchlou voľbou: “Teplé nohy” , “Teplé ruky”, “Studené nohy”, ” Jasný výhľad” ( odhmlenie okine)   a “Čerstvý vzduch”  a taktiež hneď pod dotykovou obrazovkou lištu s dotykovým ovládaním nastavenia teploty.

K rýchlemu prístupu do menu je k dispozícii aj dotyková plocha s jednotlivými funkciami (napríklad jazdní asistenti či klimatizácia) umiestnená ešte nižšie, t.j. pod spomínanou lištou s dotykovým ovládaním.

Inak sme si to v pozícii vodiča len a len užívali.  Optimálnu pozíciu za volantom si v pohode nájdu rôzne  typy postáv. Sedadlo je pohodlné a rozmerné s dobrou oporou v zákrutách a veľkým rozsahom nastavenia. Vyhlaď dopredu a do strán je  v poriadku vďaka dostatočnému preskleniu a  príkladne tenkým „A“ stĺpikom – v tomto by mohol Golf vyučovať celý rad konkurentov. Dozadu to taktiež nie je zlé, a ak je potrebné, tak je k dispozícii na pomoc cúvacia kamera so slušným rozlíšením. Pochovala pokračuje aj pri usadení sa na zadných sedadlách – príkladne pohodlný posed a nadbytok miesta vo všetkých smeroch sú jeho najlepšou vizitkou.

Nový VW Golf - zadné sedadlá

Vnútorný priestor patri k najlepším

Priestorové pomery v kabíne patria k tým najlepším vo svojej triede. Pre porovnanie – šírka v lakťoch Golf vpredu/vzadu 1485/1440 mm (Ford Focus 1460/1418 mm, Hyundai i30 1480/1460 mm, Škoda Octavia 1482/1450 mm) a na dĺžku pre kolená vzadu Golf 795 mm (Škoda Octavia 816 mm, Ford Focus 765 mm, Hyundai i30 795 mm).

Pocitovo však voľnosť zmenšuje vzadu vystupujúci stredový tunel, ktorý pre dve osoby síce neprekáža, ale pre piatu osobu usadenú v strede už problém pre uloženie chodidiel predstavuje. Pre prepravu štyroch osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí.

A ako je na tom kufor? V základnom 5-miestnom usporiadaní pojme 381 litrov, čo je na daný segment slušná hodnota, je to napríklad o 32 litrov viac ako má Hyundai i30. Po sklopení asymetricky delených zadných sedadiel získate až 1237 litrov, s čim však treba rátať, že vznikne pomerne šikmá plocha. Plusom je aj otvor  na prepravovanie dlhších predmetov.

Nový VW Golf - v základnom 5-miestnom usporiadaní pojme 381 litrov, čo je na daný segment slušná hodnota, je to napríklad o 32 litrov viac ako má Hyundai i30

Vyspelé jazdné vlastnosti

Agilitou jazdných vlastností a zároveň úrovňou komfortu pruženia nemá podľa nás v danom segmente stále konkurenciu. Toto konštatovanie platilo v minulosti, teraz to platí taktiež, napriek tomu, že konkurencia nespí a vylepšuje svojich reprezentantov v tomto segmente vozidiel. Je obdivuhodné ako dokáže žehliť malé nerovnosti a zároveň vykrajovať zákruty aj nerovnom povrchu bez toho aby došlo k znervózneniu zadnej časti vozidla (aj napriek jednoduchej vlečnej zadnej náprave, viacprvková je od výkonnejšej motorizácii 1,5 TSI 110 kW).

K tomuto prispieva vyladenie podvozku zvládajúce na vysokej úrovni nároky na obe protichodné vlastnosti a samotné riadenie, ktoré okamžite reaguje na povel pootočením volantom aj keď od kolies veľa spätnej väzby nesprostredkúva.

V porovnaní napríklad so škodováckou „hviezdou“ Octaviou, s ktorou  rovnako dobre filtruje nerovnosti,  je v zákrutách nový Golf istejší a lepšie ovládateľný ( v zákrutách sa tak nevlní ako Octavia). Pritom Octavia patrí k tým autám, ktoré od nás dostavajú pochvalu za svoju ovládateľnosť, v priamom porovnaní sa však musela Octavia skloniť pred agilnejším a istejším Golfom.

V rovnaký čas sme mali na test VW Golf 1,5 TSI 96kW a Škodu Octavia 1,5 TSI 110kW. Obe vozidla mali jednoduchú vlečnú zadnú nápravu (Poznámka: Octavia 1,5 TSI 110 kW je vybavená vlečnou zadnou nápravou na rozdiel od Golfa, ktorý ma už v rovnakej, výkonnejšej motorizácii 1,5 TSI 110 kW zadnú nápravu viacprvkovú).

Pohonná jednotka s vypínaním dvoch valcov

Pod kapotu testovaného modelu pracoval kultivovaný a dobre odhlučnený štvorvalcový  turbobenzin  1,5 TSI ACT s max. výkonnom 96 kW, disponujúci aj funkciou vypínania dvoch valcov (absolútne nebadateľné, všimnete si ho len na displeji), ktorá prispieva k ústretovej spotrebe. Ta sa pri bežnom užívaní drží okolo 6 litrov na 100 km.

Jeho jazdne výkony sú taktiež na daný typ motora v poriadku. Z 0-100km zrýchli za 9,3 s a dokáže uháňať podľa výrobcu až 214 km/h. Na prekvapenie sa však v praxi, napríklad pri predbiehaní na okreskách či v meste, nespráva ako typicky turbomotor, ktorý dokáže auto potiahnuť už od nižších otáčok. Ak chcete z neho vydolovať dynamickejší prejav, tak musíte  motor vytáčať do vyšších otáčok – niečo na spôsob atmosférických motorov, ktoré sú charakteristické výkonovou špičkou. Pri nízkych otáčkach toto TSI pracuje skrátka trochu komótne.

Pokiaľ, ale budete častejšie radiť ( so 6-st. manuálnou prevodovkou sa radí ľahko a presne)  a využívať vyššie otáčky, tak z auta dostanete celkom slušne jazdné výkony. Pochváliť ho však musíme za jeho odhlučnenie. Pri diaľničnom tempe sme ocenili minimálny prenos hluku od motora, spolu s minimom  aerodynamického svišťania a valivého hluku od pneumatík.

Viac informácii ( technické parametre, ceny, výbava, prevádzkové náklady,…)  sa dozviete čoskoro v časopise Autotest.

Výbava

Plusy

+ pozitívny imidž modelu Golf

+ jazdné vlastnosti (veľmi dobrá ovládateľnosť  a zároveň absorpcia nerovností)

+ príjemné riadenie

+ vnútorný priestor na zadných sedadlách

+ pohodlný posed na zadných sedadlách

+ odhlučnenie kabíny

+ na benzínový motor ústretová spotreba (agregát s vypínateľnými dvoma valcami)

+ kvalitné spracovanie

+ moderné pracovisko vodiča

Mínusy

– dotykové ovládanie klimatizácie ( menej praktické ako manuálne)

– menej pružný motor

Text a foto: Michal Pospíšil