Nedávno predstavená nová, tretia generácia modelu Peugeot 3008 je v ponuke ako hybrid, plug-in hybrid a vo verzii s pohonom čisto na elektrinu.

My sme mali možnosť absolvovať krátke jazdy s hybridom, ktorý bude v ponuke pod označením  Peugeot 3008 Hybrid 136 e-DCS6 a s verziou s plne elektrickým pohonom Peugeot E-3008 (výkon 210k, využiteľná kapacita batérie 73 kWh).

V ponuke je ako sme spomínali aj plug-in a v prípade čisto elektrickej verzie prídu do ponuky neskôr aj ďalšie varianty. Výkonnejšia s 320k a s väčšou 98kW batériou.

3008 Hybrid: Jazdí čisto aj na elektrinu   

Peugeot 3008 Hybrid 136 e-DCS6 poháňa nový mild hybridný pohon, ktorý kombinuje benzínový trojvalec 1,2 s výkonom 100 kW/136 k s elektromotor s výkonom 28 koní a 55Nm. Tento mild-hybridný pohon na rozdiel od viacerých iných konkurenčných mild-hybridných pohonov má veľmi dôležitú výhodu a to, že sa dokáže správať ako plug-in hybrid. To znamená, že má za úlohu nielen vypnúť spaľovací motor a plachtiť ale za určitých podmienok dokonca jazdiť čisto na elektrinu. My sme to pocítili pri ustálenej jazde cca 50-60 km alebo pri rozbehaní či parkovaní. Skrátka môžeme povedať, že ide o plnohodnotný hybrid, hoci pracuje s napätím len 48 voltov.

peugeot 3008

Apropo plachtenie, to sa nám nepodarilo ani v jednom z ponúkaných režimov jazdy (normal, sport a eco), akonáhle sme totiž uvoľnili pedál tak začal namiesto plachtenia rekuperovať, teda dobíjať batériu.

Podľa výrobcu dokáže tento hybrid jazdiť o 15 % ušporenejšie ako klasický benzínový trojvalec. My to nevieme posúdiť lebo sme mali auto len na krátky čas, ale podľa toho čo uvádzajú kolegovia, nemeckých médií, ktorí mali už možnosť absolvovať plnohodnotný test, tak je možné s ním jazdiť v kombinovanej prevádzke aj pod udávaných 5,7 litra na 100km. To je prekvapujúco pozitívna správa, nakoľko vozidlo tým, že je väčšie a pridalo 48V systém, nabralo výraznejšie aj na hmotnosti v porovnaní s predchodcom a to takmer 300kg. Samozrejme konečný rezultát ohľadom jeho spotreby uvedieme až po našom plnohodnotnom teste.

Auto v oboch verziách (hybrid a E-3008) sa dobre ovláda a dobre filtruje nerovnosti, pocitovo sme nemali žiadne výhrady. Aj keď je nutné povedať, že pri hodnotení jazdných vlastností boli autá zaťažené len jednou osobou, otázne ako sa budú správať už aj tak ťažšie vozidlá, hlavne elektrická verzia s 2,2 t,  pri plnom obsadenia a naloženej batožine.

Kabína je dobre odlúčená, to že pracuje v prípade hybridu pod kapotou trojvalec počujete veľmi tlmene aj to len pri vytočení do vyšších otáčok.

V mestskej premávke alebo pri manévrovaní v stiesnených pomeroch, napríklad pri parkovaní, príde vhod  malý polomer otáčania 10,64 m. Len pre porovnanie taký Mini Countryman potrebuje o takmer meter viac, t.j 11,55 m. Taktiež viaceré elektrické vozidla sú na tom horšie: napríklad  Mercedes EQC 11,3 m, Tesla Y-Model 12,1 m, Volvo XC40 11,4 m či Hyundai Ioniq 12,1 m.

Väčší a atraktívnejší

Nový Peugeot 3008 prichádza s elegantnou siluetou SUV-kupé a s kompletne prepracovaným pracoviskom vodiča. Novinka je o desať centimetrov dlhšia (4,54 metra), o päť širšia (1,90 m ), o dva vyššia (1,64 m). Taktiež má o šesť centimetrov viac medzi nápravami (2,74 m). Z tohto nárastu rozmerov karosérie však prekvapujúco neprofituje priestor vzadu pre kolená (-20 mm v porovnani s predchodcom) a batožinový priestor, ktorý ostal na rovnakej hodnote 520 litrov ako predchodca (resp. 470 l pri výkonnejšom prevedení s pohonom všetkých kolies).

Porovnanie s predchodcom

Peugeotu 3008„Starý“NovýRozdiel
Dĺžka (mm)4 4774 54063
Šírka (mm)1 8411 89049
Výška (mm)1 6241 64016
Rázvor (mm)2 6752 73055
Kufor (l)520520-
Inak batéria je umiestnená pod sedadlom vodiča čo je ústretovejšie z pohľadu vnútorného priestoru a objemu batožinového priestoru ako u mnohých iných konkurenčných vozidlách, ktoré majú batériu pod zadnými sedadlami alebo dokonca v kufri na úkor priestoru pre nohy vzadu a kufra.

Štýlový interiér

Tak ako je vydarený vonkajší vzhľad, je vydarený aj štýlový interiér. Dizajn je tu tiež jedinečný. Ústredným prvkom interiéru je nová, na palubnej doske umiestnená 21-palcová zakrivená panoramatická obrazovka, ktorá spája digitálny prístrojový panel, „head-up displej“ a dotykovú obrazovku do jedného celku. Obsluha je v pohode aj napriek jej veľkosti. Hoci sa môže zdať, že je okraj dotykovej obrazovky veľmi ďaleko, z miesta vodiča bez problémov dosiahnete na celý displej.

peugeot e-3008 interier (1)Nižšie vpravo dole sú umiestnené konfigurovatelné dotykové tlačidlá tkz. „i-Toggles“ umožňujúce rýchlu voľbu 10 obľúbených funkcii: napr. klimatizácie, navigácia, telefonovania,…. Pod tým je extravagantná stredová konzola s malým prepínačom jazdných režimov a kolieskom na ovládanie hlasitosti.

E-3008: Dlhší dojazd

Peugeot 3008 poháňaný čisto na elektrinu vlastne rozoznáte pri zbežnom pohľade od hybridu iba samotným označením na karosérie. To platí taktiež aj pre interiér, ktorý je rovnako koncipovaný a rovnako veľký. To platí aj pre kufor, ktorý je rovnako veľký ako v prípade hybridu. Peugeot 3008 je prvým modelom, ktorý je postavený na úplne novej platforme STLA Medium skupiny Stellantis. Stavaná je síce primárne pre elektrický pohon, ale taktiež umožňuje zástavbu spaľovacích motorov, v tomto prípade aj pre hybrid a plug-in motorizácie.

Na krátke jazdy sme dostali plne elektrickú verziu Peugeot E-3008 so základným výkonom 213 koní a 345 Newtonmetrov poháňanú cez predné kolesa. Pocitovo nejde o žiaden el. rýchlik, ten kto by očakával typické akceleračné kopance á la elektromobil tak sa toho nedočká. Nástup akcelerácie  je aj pri ráznom stlačení plynového pedála síce svižný (zrýchlenie z 0-100km/h za 8,8 s je na predbiehanie pri jazde po okreskách alebo v meste viac ako dobré), ale zároveň  jemne plynulý a to aj v režime „sport“.

Toto však oceníte napríklad pri prejazde mestom a absolvovaní viacerých rozbiehaní na križovatkách. Predsa len je príjemnejšie pre posádku keď sa rozbiehate plynule ako skokovite s „kopancami do žalúdka“, hlavne pokiaľ máte vzadu usadené deti, ktoré aj podľa vlastných skúseností sú citlivejšie na nevoľnosť pri jazde.

Čo však bude potencionálnych zákazníkov zaujímať predovšetkým je dojazd, a tu je na tom Peugeot s väčšou kapacitou batérie  73 kWh a dojazdom 527 km (podľa WLTP) konečne (po kritike s využívaním relatívne menších batérii, napr e-2008 využitelná kapacita 50,8 kWh ) konkurencieschopný, dokonca začiatkom roka 2025 príde na trh varianta s 98 kWh batériou a s dojazdom až 700km. Nám po krátkych jazdách (vrátane akceleračných vsuviek)  mimo mesta ukázal palubný počítač spotrebu 16,9kWh/100km čo bolo mierne nad udávanou spotrebou 16,7 kWh/100km (podľa WLTP).

Porovnanie dojazdu

ModelKapacita batérieDojazd (WLTP)Dojazd (diaľnica)
Peugeot E-300873 kWh527 km310 km
Peugeot E-300898 kWh680 km417 km
Renault Scénic60 kWh430 km235 km
Renault Scénic87 kWh625 km341 km
Batéria elektromobilu Peugeot E-3008 môže vďaka systému V2L poslúžiť tiež ako záložný zdroj energie. To znamená, že ho môžete využiť na napájanie iných „elektrospotrebičov“, resp. v prípade núdze aj iný elektromobil. Maximálny výkon DC nabíjania je 160 kW (z 20 na 80% za 30 minút), štandardne je k dispozícii 11kW AC nabíjania, za príplatok dostanete dvojnásobok.

Foto: Jozef Pospíšil+Peugeot Text: Jozef Pospíšil

Reklama