Model Hyundai Kona bol uvedený na trh v roku 2018 a po šiestich úspešných rokoch (2018-2023) prišla nová druha generácia.
Druhá generácia modelu Hyundai Kona je autom, ktoré svojho generačného predchodcu prekonáva vo viacerých oblastiach. V prvom rade rozmermi a priestrannosťou, čim sa zaraďuje na vrchol segmentu B-SUV. Jej celková dĺžka je 4 355 mm, šírka 1 825 mm, výška 1 575 mm a rázvor dosahuje 2 660 mm.
Vďaka tomu ponúka nová Kona oveľa viac priestoru pre vodiča a posádku, vrátane cestujúcich na zadných sedadlách. Kufor dosahuje objem 466 litrov, čo predstavuje o 151 litrov viac objemu v porovnaní s predchodcom, a to všetko pri zachovaní pravidelného tvaru a praktického dvojitého dna.
Variabilita pozostáva so sklápania zadných operadiel v pomere 40:20:40, sklápať ich môžete iba z interiéru, z kufra to nejde čo je však v tomto segmente bežné. Škoda, že nie je vyklápací otvor v zadných operadlách pre prepravu dlhších predmetov, napríklad lyži a podobne. Nakladacia hrana batožinového priestoru je položená nižšie ako obvykle býva u iných SUV vozidiel (670 mm) čo znamená, že sa pri nakladaní batožiny budete menej namáhať.
POROVNANIE MODELOV
Model | „Stará“ Kona | Nová Kona | Tucson |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 205 | 4 350 | 4 500 |
Šírka (mm) | 1 800 | 1 825 | 1 865 |
Výška (mm) | 1 565 | 1 585 | 1 650 |
Rázvor (mm) | 2 600 | 2 600 | 2 680 |
Svetlá výška | 170 | 160 | 170 |
Objem batožinového priestoru (l) | 361/1 143 | 466 / 1 300 | 620/1 799 |
Netradičný dizajn
Hyundai vsadil posledné roky na odvážny dizajn. Len sa pozrime na modely Tucson, Staria alebo práve testovaný model Kona či nové Santa Fe.
Hyundai Kona má obdobne riešený dizajn prednej časti ako MPV model Staria. Dizajnovo čistá predná časť je zvýraznená svetelným pásom, ktorý sa tiahne naprieč celou kapotou a pôsobí veľmi futuristicky. Tento pás diódových svetiel však svieti iba ako denné svietenie, hlavné svetlomety a smerovky sú umiestnené extrémne po stranách predného nárazníka. Z pohľadu nákladov na opravu pri prípadnom poškodení bokov vozidla ( čo patrí k tým častejším poškodeniam) už bude treba meniť aj LED svetlomety, ktoré obvykle neznamenajú lacnú výmenu. Vzadu je to podobné, na celú šírku je umiestnený pás svetiel a v rohoch karosérie nenápadne schované zadné svetlá so smerovkami.
Vzhľad vozidla pôsobí pomerne kontroverzne, niekomu sa môže páčiť niekomu nie. Hlavne v tejto farebnej kombinácii pôsobí dosť netradične, pokiaľ však vsadíte napríklad na inú farbu, napríklad na tmavú metalízu tak pred vami stojí akoby iné vozidlo, ktoré uspokojí vkus aj konzervatívnejších zákazníkov.
Moderný a priestranný interiér
Interiér na prvý pohľad zaujme moderným dizajnom a kvalitne pôsobiacim spracovaním. Keď sa však pozriete pozornejšie, tak vidíte, že sú použité jednoduché a lacnejšie materiály – Hyundai Kona sa totiž spolieha výlučne na tvrdý plast. Pracovisko vodiča dostalo volant bez loga, podobne ako to majú elektrické modely Hyundai Ioniq 5 alebo Ioniq 6 a dva 12,25-palcové displeje (spájajúce funkcie pre dotykový displej a digitálny prístrojový štít), ktoré prehľadne zobrazujú všetky dôležité informácie a pritom sa ľahko obsluhuje.
Grafika jednotlivých funkcii a údajov je moderná a ľahko čitateľná. Reakcie dotykového displeja sú pri obsluhe promptné. K jednoduchšej obsluhe prispieva aj fakt, že sa Kona nespolieha len na dotykové ovládanie, ale aj na „staré“ dobré manuálne ovládače, vďaka čomu sa väčšina funkcií ovláda intuitívne ľahko a s prehľadom. Celkove hodnotíme ergonómiu ovládania veľmi pozitívne.
Čo sa týka radiacej páky, tak tá sa presunula zo stredového tunela na miesto vpravo pod volantom. Nie je to z pohľadu obsluhy úplne bezchybné riešenie, aj keď je ľahko v dosahu tak podľa polohy volantu nemusí byť vždy na radiacu páku vidieť. Režimy D, N, R a P sú osvetlené, zvolený režim je farebne kontrastný – čo je fajn, ale to napomáha len vtedy keď je vidieť na radiacu páku.
Vďaka tomu sa uvoľnilo miesto na stredovom tuneli pre množstvo odkladacích priestorov, v rámci, ktorých nás zaujali šikovné dva nápojové držiaky, ktoré môžete skryť alebo pre poháre vysunúť. Pre mobil je k dispozícii samotná polička, ktorá pojme aj veľký mobil. Chýba však samostatná odkladacia schránka alebo polička na strope pre okuliare.
Nadpriemerne vnútorne rozmery
Po usadení do vozidla máte pocit takmer rovnakej voľnosti ako vo väčšom Tucsone. Tento pocit nám potvrdili aj namerané údaje rozmerov. Len pre porovnanie vpredu šírka Kona 1490 mm a Tucson 1510 mm a vzadu od predného operadla po zadné Kona 806 mm a Tucson 813 mm (tento údaj zadného priestoru sa meria pri rovnakej polohe predného sedadla).
Pri medzigeneračnej výmene modelu Hyundai Kona došlo nielen k nárastu karosérie ale taktiež nárastu vnútorných rozmerov a to nielen vpredu, napríklad šírka v lakťoch vpredu + 28 mm, ale aj vzadu pre kolená +51 mm (viď. tabuľka rozmerov) čo je kľúčová hodnota pre pohodlie cestovania na zadných sedadlách.
Tu by sme už Konu 2. generácie neporovnávali tak ako pri prvej generácii s modelmi ako Seat Arona, Fiat 500X či Peugeot 2008 alebo VW Taigo. Vnútornými rozmermi už prekračuje totiž svoju triedu. K pohodliu cestovania prispievajú aj rozmerné sedadlá s nadpriemerne dlhými sedákmi (vpredu 520 mm a vzadu 490 mm) čo prispieva k dobrej opore stehien a tým k pohodlnému sedeniu aj pre cestujúcich s vyššími postavami.
V pozícii vodiča sme taktiež ocenili dobrý výhľad dopredu a do strán, ktorému napomáha mierne zvýšená poloha sedenia a dobrý výhľad dozadu vďaka dostatočne veľkým vonkajšie spätné zrkadlám. Pre rýchlejšie vychladenie alebo vyhriatie kabíny vzadu prídu vhod na zadnej strane stredového tunela umiestnené ďalšie vetracie otvory a pre pripojenie mobilov alebo laptopov porty USB-C.
Široká ponuka pohonných jednotiek
Nová Kona bola primárne vyvinutá ako elektromobil – ponúka sa však aj so spaľovacími motormi a ako hybrid. Pokiaľ ide o spaľovacie motory, môžete si vybrať medzi 1,0 T-GDI 2WD (s výkonom 88kW/120 k /88 kW) s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou alebo so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Ďalej 1,6 Hybrid 2WD so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a systémovým výkonom 141 k (101 kW) a 1,6 T-GDI 4WD so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a výkonom 198 k (146 kW).
My sme mali na test základnú motorizáciu – preplňovaný benzínový trojvalec 1,0 T-GDI 2WD spriahnutý so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a výkonom 120 k (88 kW). Zrýchlenie z 0-100km/h za 11,8 s a max. rýchlosť 180km/h síce neoslní, ale v praxi úplne postačuje. To platí nielen v meste, na okreskách, ale aj na diaľnici kde aj pri 4 člennej posádke a naloženej batožine dokázala Kona bez problémov uháňať 130km/h rýchlosťou.
S čim však musíte rátať, napríklad v meste pri potrebe promptného zrýchlenia, napríklad pri výjazde z vedľajšej na hlavnú cestu, že auto reaguje na plynový pedál spočiatku pomerne letargicky. To však platí v režime eco a normal, pokiaľ zvolíte režim sport tak auto pôsobí živšie. Sedemstupňový dvojspojkový automat inak v podstate radí hladko, no stále sa dá niekedy vyprovokovať k miernemu trhnutiu, napríklad pri rozjazde na semaforoch.
Inak kultúru chodu aj napriek tomu, že ide o trojvalec nebudete riešiť, motor je veľmi dobre odhlučnený a v kabíne ho v podstate nevnímate, resp. len pri naštartovaní a v situáciách pri náhlom stlačení plynového pedála a vytočení do vyšších otáčok.
A ako je to so potrebou? Podľa WLTP je udávaná spotreba v kombinovanej prevádzke 5,7-6,1 ll100km, v praxi rátajte o cca 1 liter naviac. Počas testu Kona vykázala (cca 1/3 mesto, 1/3 diaľnica, 1/3 okresky) spotrebu 7,0l/100km. Na diaľnici 7,8 l/100km, v meste 7,0 l/100km a na okreskách pri ekonomickej jazde aj pod 5 l/100km.
Jazdným prejavom pripomína väčší Tucson
Jazdným prejavom nám pripomína väčší Tucson (resp. o triedu väčšie auto), aj keď má pritom tak ako menší Bayon rovnako podvozok s jednoduchou zadnou nápravou. Auto sa môže pochváliť vyváženými jazdnými vlastnosťami, dobre filtruje nerovnosti a zároveň sa dobre ovláda. Pri rezkejší jazde v zákrutách však rátajte s väčším náklonom vozidla.
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa Kona vo svojej novej podobe môže pochváliť lepšou ovládateľnosťou, napriek väčším rozmerom pôsobí auto kompaktnejšie a obratnejšie. Riadenie je dostatočne komunikatívne a ponúka dostatok informácií o kontakte kolies s vozovkou.
Táto verzia nemá síce ambíciu zvládať náročnejší terén – chýba jej pohon všetkých kolies a o niečo vyššie položený podvozok (svetlá výška 160 mm, elektrická verzia 151mm), má však jazdné režimy pre jazdu na snehu, v blate a piesku.
Porovnanie s konkurenčným modelom VW T-Rock (vybrali sme dve verzie 1.5 TSI a 1.0 TSI vzhľadom k výbave s najnižšou možnou cenou)
Model | Kona 1,0 TGDI | VW T-Roc 1.5 TSI ACT | VW T-Roc 1.0 TSI |
---|---|---|---|
Výbava | FAMILY | Style | Limited |
Automat. prevodovka | S | S | 6M |
17“ zliat.disky kolies | S | S | S |
Dojazdová rezerva | S | 80 € | 80 € |
Full LED svetlomety | S | 770€ (svetlomety IQ. Light) | - |
Systém autonómneho núdzového brzdenia * | S | S | S |
Asistent zachovania jazdného pruhu | S | S | S |
Upozornenie na vozidlo prichádzajúce v priečnom smere | S | S | S |
Digital Cockpit | S | S (Digital Cockpit Pro 400€) | S |
Dotykový displej | 12,3“ | 8“ | 8“ (400€) |
Navigácia | S | 790 € | 1,110 € |
Multifunkčný volant v koži | S | S | S |
Bezkľúčové otváranie a bezkľúčové štartovanie | S | S | S |
Automat. klíma | S | S | 380 € |
Vyhrievané pred. sedadlá | S | 310 € | |
Vyhrievaný volant | S | 140 € | 140 € |
Strešné lyžiny | S | ||
Adaptívny tempomat | S | S | S |
Udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu | S | S | S |
Zadné a pred. park. senzory | S | S | S |
Zadná parkovacia kamera | S | S | S |
Parkovací asistent | - | S | S |
Apple CarPlay/Android Auto | S | S | S |
Bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu | S | 460 € | 320 € |
Dojazdové koleso ( | |||
5 rokov záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov | S | 600€ (5r./150 000 km) | 600€ (5r./150 000 km) |
Cena motorizácie od ( € s DPH) | 22 590 € | 27 940 € | 24 990 € |
Cena s uvedenou výbavou (€ s DPH) | 27 490 € | 35 640 € | 28 020 € |
* s detekciou vozidiel, chodcov a cyklistov, systém automatického núdzového brzdenia pri odbočovaní vľavo
Poznámka: VW T-Roc 1.0 TSI nie je v ponuke Style, na skladové zásoby ešte VW ponuka zlavu -2000€.
Optimálna výbava/cena
Na test sme dostali model Kona s motorom 1,0 T-GDi so strednou výbavou Family. Takto disponovaný model s prihliadnutím na rozsah výbavy a ceny ma veľký potenciál na oslovenie zákazníkov. Auto disponuje 17-palcovými kolesami s diskami zo zliatiny, prednými full LED svetlometmi, LED zadnými a dennými svetlami vrátane dizajnovo atraktívnej súvislej rozmernej svetelnej lišty.
Súčasťou výbavy Family je celý rad praktických prvkov, ktoré by nemali podľa nás chýbať v dnešnej dobe v žiadnom vozidle ako automatická klíma, bezkľúčové otváranie a bezkľúčové štartovanie, cúvacia kamera, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu alebo adaptívny tempomat a automatická prevodovka, ktorá určite príde vhod hlavne pokiaľ využívate auto aj v meste. Taktiež bola testovaná Kona vybavená štandardné strešnými lištami, na ktoré je možné upevniť záťaž až do 100 kg.
Ďalej tak ako sme u tejto značky zvyknutí je k dispozícii uz v základe celý rad asistenčných systémov, v tomto prípade napríklad asistent na upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní, asistent na rozjazd do kopca HAC/Asistent a na zjazd z kopca alebo asistent na monitorovanie mŕtveho uhla,…(viď cenník a výbava), ktoré však nie vždy všetky napomáhajú a uľahčujú šoférovanie ako napríklad asistent pozornosti vodiča (bez dôvodu reaguje) alebo asistent pre prekročenie rýchlosti, ktorý reaguje príliš citlivo –nehlási sa len pri väčšom prekročení rýchlosti, ale už po miernom prekročení nepríjemným pípaním.
Ešte by sa to ako tak dalo akceptovať kebyže asistent vždy reagoval na skutočnú povolenú max. rýchlosť, on však niekedy zle prečíta značku povolenej max. rýchlosť a napríklad na značke povolenej 100km/h rýchlosti už reaguje na 80km/h. Asistent prekročenia rýchlosti sa dá samozrejme vypnúť, no treba to urobiť vždy po naštartovaní motora čo je dosť otravné.
Text a foto: Jozef Pospíšil