Segment SUV naberá na popularite v takom tempe, že automobilky zaradujú tento typ vozidiel aj tam, kde ešte donedávna bola ponuka SUV vozidiel obmedzená, resp. takmer žiadna. To platí aj pre tento segment vozidiel, kde si dlho užíval pôsobenie na slovenskom automobilovom trhu v podstate bez konkurencie iba model Suzuki Vitara (viď predajné výsledky za minulé roky).

 

K tým čo sa pridali k Suzuki s ponukou vozidiel SUV, resp. crossoverov, do tohto segmentu, patrí aj napríklad Hyundai, Citroën, Ford, SEAT, Suzuki či VW s modelmi Kona, C3 Aircross, EcoSport, Arona, VitaraT-Cross.

Z uvedených modelov nás zaujal model Huyndai Kona vo výbave Chilli s akciovým bonusom 2500€. Dávame ho ako tip na kúpu za ústretovú cenu 15 690 €, ktorý až na chýbajúcu automatickú klimatizáciu (súčasťou výbavy je manuál. klíma) má vo výbave celý rad užitočných prvkov, ktoré u konkurencie vo výbavových balíkoch nenájdete, resp. si za ne musíte doplatiť. Napríklad cúvaciu kameru, vyhrievaný volant, rezervné koleso či udržiavanie vozidla v jazdných pruhoch (viď tabuľka „Porovnanie s konkurenciou“).

Pre lepšie zorientovanie ako stojí Hyundai Kona 1,0 T-GDi v akciovej výbave Chilli v porovnaní s konkurenciou, sme pre vás pripravili v rámci rubriky „Kupujeme“ aj porovnanie s niektorými vybranými konkurenčnými modelmi.

Pokiaľ porovnáte porovnateľné, motorizáciu a výbavu, tak Kona vyjde lepšie ako celý rad konkurentov. Jeho silnou stránkou je nielen výhodnosť z pohľadu ceny, výbavy a 5-ročnej záruky bez obmedzenia najazdených kilometrov, ale aj celý rad pozitívnych vlastností a absencia viditeľnej slabiny.

Pokiaľ vás zaujala táto ponuka, tak čítajte ďalej podrobnejšie informácie ohľadom modelu Hyundai Kona 1,0T-GDi vo výbave Chilli.

Hyundai KonaHyundai pri navrhovaní nového SUV – s názvom Kona – upustil v dizajne od „nemeckej“ konzervatívnosti à la Tucson či Santa Fe a vsadil na odvážnejší, dynamickejší vzhľad s atypickou prednou časťou s úzkymi dennými LED svetlami a pod nimi umiestnenými hlavnými svetlometmi (toto usporiadanie svetiel poznáme aj z Citroënu). V kombinácii s menej výraznou bordovou metalízou sa však troška stráca jeho extravagantnejšie poňatý dizajn (v ponuke modelu Kona sú aj výraznejšie farby karosérie).

Kvalitne spracovaný interiér

V interiéri sa však návrhári pridŕžali konzervatívneho prístupu bez novátorských výstrelkov. Všetko je tam, kde to očakávate. Prístrojovému panelu dominuje 7“ dotyková obrazovka infotainmentu (vrátane Apple CarPlay i Android Auto) umiestnená vyššie na stredovej konzole prístrojovej dosky, to znamená, že je viac v zornom poli vodiča ako nižšie umiestnené dotykové obrazovky konkurenčných modelov. Reakcia na dotykové ovládanie je promptná a pohybovanie v menu prehľadné. Ovládanie neostáva len cez dotykovú obrazovku, ale aj cez klasické manuálne ovládače (ich chod bez preháňania pripomína výrazne drahšie vozidlá). To kvitujeme. Umiestnené sú po stranách obrazovky a v dolnej časti na stredovej konzole či na stredovom tuneli vedľa rýchlostnej páky. V rámci tejto výbavy je samozrejme možné ovládať okrem tempomatu aj napríklad rádio a palubný počítač na multifunkčnom volante.

Celkový dojem z interiéru je inak veľmi dobrý a aj napriek použitým samým tvrdým plastom, pôsobí spracovanie veľmi kvalitne a robustne. Doslova na vás dýcha „nemecká“ precíznosť.

V pozícii vodiča sa sedí vyššie, výhľad do predoboku je dobrý („A“ stĺpiky nie sú masívne), výhľad dozadu a do zadoboku cez pomerne úzke zadné okno a široký „C“ stĺpik však nie je najlepší. SEAT Arona a hlavne Citroën C3 Aircross ponúkajú vodičovi o niečo lepší výhľad. Tu to však vodič, napríklad pri cúvaní, nemusí riešiť, nakoľko má štandardne k dispozícii cúvaciu kameru. Konkurencia to nemá v uvedených akciových výbavách štandardne až na Vitaru v ponuke vôbec. Ford EcoSport a VW T-Cross to má za príplatok.

Pohodlný posed 

Sedadlá sú primerane pohodlne vystlané a dostatočne rozmerné, vpredu aj s dobrou bočnou oporou tela a vzadu vďaka dlhším sedákom aj s dobrou oporou pre stehná. Celkovo keď porovnáme samotný posed spolu s kvalitou sedadiel v rámci uvedenej konkurencie, tak Hyundai Kona hodnotíme ako vôbec najlepší, resp. patrí k tým najlepším v disciplíne „úroveň pohodlia sedenia“. Čo je pre tých, ktorí strávia viac času v aute, dôležitý „detail“ pre kúpu tohto vozidla. Plusom sú aj veľké pohodlné, hlavové opierky, nielen vpredu ale aj vzadu. Čo taktiež prispieva k pohodliu cestovania.

Hyundai KonaVnútorný priestor poskytuje posádke vpredu aj vzadu dostatok miesta vo všetkých smeroch, vzhľadom k veľkosti auta prekvapujúco ostáva pre kolená voľnosť slušných 47 mm (Citroën C3 Aircross 20 mm, SEAT Arona 70 mm…) pre postavu 175 cm vysokú usadenú za sebou. Plusom je aj veľký priestor pre zasunutie chodidiel pod predné sedáky.

Nastupovanie a vystupovanie je pohodlné, čo je pozitívum vyššie postaveného typu auta. Pri vystupovaní zo zadných sedadiel by však prišlo vhod otváranie dverí pod väčším uhlom a v zimnom období zakrytie spodných prahov dverí (takto si musíte dávať pozor, aby ste si nezašpinili nohavice, je len čiastočne prekryté, to je však nedostatok aj pri iných konkurenčných modeloch).

Praktický tvar kufra 

Za zadnými sedadlami je k dispozícii kufor s dvojitým dnom v základom 5-miestnom usporiadaní s objemom 362 litrov, čo je o 32 litrov viac ako má sesterská Kia Stonic (tú sme do porovnávacej tabuľky neuviedli, nakoľko sme ju netestovali), ale o 39 litrov menej ako SEAT Arona a 49 litrov ako Citroën C3 Aircross. Pri využívaní sme však veľký rozdiel nevideli, poskladaný kočík či trojica kufrov sa zmestili s rovnakým prehľadom ako pri konkurencii. Samozrejme, k dispozícii je delené sklápanie operadiel, čo umožňuje zväčšiť kufor až na hodnotu 1143 litrov.

Hyundai Kona má v ponuke štyri pohonné jednotky – 2 turbobenzíny a dva turbodiesle. Benzínovú ponuku tvorí základný trojvalec 1,0 T-GDi a výkonnejší štvorvalec 1,6 T-GDi 130kW, dieselovú 1,6 CRDi s výkonom 85 kW a 100 kW. Testovaná verzia mala pod kapotou trojvalec 1,0 T-GDi 88kW (akciová výbava Chilli je v ponuke len v tejto motorizácii), ktorý, aj napriek tomu, že ide z ponuky o tú menej výkonu verziu, spĺňa v plnej miere nároky na jazdné výkony.

Slušné jazdné výkony

Auto živo reaguje na stlačenie plynového pedála už od nízkych otáčok, jeho chuť do zrýchľovania však nekončí v stredných otáčkach, ale prekvapujúco pokračuje aj vo vyšších otáčkach. Niečo na spôsob atmosférického motora. Tu však musíme podčiarknuť – Kona zvláda nároky na jazdné výkony, resp. nároky na akceleráciu pri predbiehaní nielen v meste či mimo mesta na okreskách, ale prekvapujúco vzhľadom na daný typ motora aj pri jazde po diaľnici – a to aj ďaleko za povolenou max. rýchlosťou 130k m/h.

V porovnaní s konkurentami s obdobnými motormi udáva 1,0 T-GDi Kone viac menej porovnateľnú akceleráciu, až na TSI v Arone, ten je ešte o niečo živší (viď tabuľka). Z 0-100 km zrýchli za 11,8 s (Citroën C3 Aircross 11,0 s, SEAT Arona 9,9 s,) a z rýchlosti 80-120 km/h na 5. rýchl. st. za 13,9 s (Citroën C3 Aircross 15,3 s, SEAT Arona 11,2 s,). Viac údajov ohľadom ďalších modelov nájdete v tabuľke “Porovnania s konkurenciou”.

Spotreba, aj napriek tomu, že nedosahuje udávaných 5,0 litrov na 100 km, je na dobrej úrovni. V porovnaní s konkurenciou patrí k tým úspornejším. V teste mix 6,8 litra/100 km (C3 Aircorss 7,1 l/100 km, Arona 6,9 l/100 km), pri 130 km/h 7,2 l/100 km, pri 90 km/h 5,2 l/100 km a v meste 7,5 l/100 km.

Naopak, v hodnotení kultivovanosti ťahá trojvalec pracujúci pod kapotou testovaného modelu Hyundai Kona v porovnaní so Seatom Arona a Citroënom C3 Aircorss mierne za kratší koniec. Po naštartovaní a vytáčaní do otáčok dáva o sebe výraznejšie vedieť hrubším, trojvalcovým zvukom, nie však v otravnej miere. Pri bežnej, ustálenej jazde sa však takmer úplne stratí.

Benzínový trojvalec 1,0 T-GDi 88kW je kombinovaný výhradne len so 6-st. manuálom a pohonom 4×2, výkonnejšiu motorizáciu, naopak, výhradne dostanete so 7-st. dvojspojkovou aut. prevodovkou a pohonom 4×4. Rozdiel je aj v zadnej náprave. Slabšia verzia 1,0 T-GDi 88kW 4×2 má jednoduchú a verzia 1,6 T-GDi 130kW nezávislú viacprvkovú multilink. Hyundai Kona aj s jednoduchou zadnou nápravou nezadáva dôvod na kritiku, auto dostáva od nás len a len pochvalu za jazdné vlastnosti.

Hyundai Kona interierS autom sa veľmi dobre jazdí, je ľahko ovládateľne a v zákrutách nadmieru stabilné. Pritom poskytuje podvozok dostatočnú, aj keď nie nadpriemernú mieru komfortu a absorpcie nerovností. Pokiaľ chcete Hyundai Kona 1,0 T-GDi využívať s výjazdom mimo pevnú vozovku, resp. v zhoršených adhéznych podmienkach, napríklad na horách (sneh,…), tak tu vám výjazd uľahčí len vyššia svetlosť podvozku (171 mm). Pokiaľ chcete, aby vám pomohol pohon 4×4, tak musíte siahnuť po verzii s výkonnejšou motorizáciou 1,0 T-GDi 130kW, ktorá ma aj o niečo vyššiu svetlu výšku 177 mm (nájazdový uhol vpredu/vzadu 16/29, prejazdový uhol 16, brodivosť 300 mm). Tá však nie je v akciovej výbave Chilli.

Rezultát

Na záver môžeme konštatovať, že Hyundai Kona 1,0 T-GDi v akciovej výbave Chilli s príjemným dizajnom, kvalitným spracovaním – aj keď v interiéri len so samým tvrdým plastom (čo je však pre tento segmenmt vozidiel obvyklé), jednoduchou obsluhou, veľmi dobrou ergonómiou, optimálnym posedom za volantom a pohodlným sedením pre celu posádku, so vzdušnou kabínou a primerane veľkým kufrom, širokou ponukou prvkov výbavy (vrátane viacerých asistenčných systémov), dobrými jazdnými vlastnosťami a viac ako dostatočne výkonným agregátom, konkurencieschopnou cenou a v neposlednom rade bezkonkurenčnou 5-ročnou zárukou bez obmedzenia najazdenia počtu kilometrov, má výraznú presvedčovaciu silu pre potencionálnych záujemcov.