Genesis v gréčtine znamená doslova zrod, stvorenie či počiatok. Tento preklad v nás evokuje myšlienky, či Hyundai s vlajkovou loďou s označením Genesis len napína svaly, resp. si vylepšuje imidž bez toho, aby sa trápil s predajnými číslami na starom kontinente, alebo reálne chce odštartovať úspešné ťaženie a perspektívne miešať kartami aj v segmente luxusných vozidiel, kde dominujú prémiové nemecké automobilky.

DSC_0140

K tomu však bude potrebné nielen presvedčiť svojimi kvalitami, ale aj imidžom, teda značkou – tu však model so znakom Hyundai, aj keď len schovaným na zadnej kapote, s cenou 59 000 €, nemá veľké šance, resp. nebude jednoduché sa postaviť rovnocenne na trh s vozidlami typu Audi, Mercedes, či BMW. V tomto segmente skrátka zákazníci nesiahajú len po vozidle, ale aj po značke zaručujúcej prestíž – a tou predsa len Hyundai v tomto segmente zatiaľ neoplýva. Z tohto pohľadu sa núka jednoduchšia a schodnejšia cesta čeriť hladiny v prémiovom segmente s novou značkou. Čo tak jednoducho skúsiť zrod novej prémiovej značky – Genesis. Nechajme však filozofovania a úvahy v tomto smere na kompetentných v kórejskej automobilke a venujme sa testovanému modelu Genesis, či svojim charakterom má vôbec na to, aby pomýšľal na prémiový segment. Poďme teda na to! Prvý dojem je dôležitý a tu Genesis jednoznačne boduje. Karoséria s dlhým predkom, krátkym predným previsom a klasickou siluetou s pútavým dizajnom prednej a zadnej časti, pôsobí impozantne. To platí aj pre interiér, aj keď sa v detailoch nájdu slabé miesta, či už lacnejšie pôsobiaci volant s relatívne úzkym vencom, nie práve vydarený tvar radiacej páky automatickej prevodovky a jednoduché manuálne kolieskové ovládanie tretej zóny klimatizácie (taký typ auta by si zaslúžil digitálne ovládanie, pritom miesto by sa našlo aj v lakťovej opierke, kde je celý rad ovládačov na rádio, vyhrievanie sedadiel…). Inak nevidíme veľký rozdiel v porovnaní s prémiovými modelmi – kvalitné materiály, jednoduchá obsluha cez dotykový displej, alebo otočný ovládač na stredovom tuneli, optimálne tvarované, dostatočne rozmerné a veľmi pohodlné sedadlá potiahnuté kvalitnou kožou, nadbytok miesta vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu, o tom presviedčali počas testovacích jázd. Sedadlá, resp. skôr kreslá, spĺňajú najvyššie nároky na komfort – vpredu aj na bočnú oporu tela, vďaka dofukovacím vankúšom, ktoré zo strán obopínajú telo a skvele držia vodiča v zákrutách a zároveň poskytujú pohodlie. Vzadu pokračuje vysoko pozitívne hodnotenie – k dispozícii je kráľovské sedenie. Výborný posed – ani vysoký ani nízky so skvelou oporu stehien a polohovateľné operadlá – spĺňajú vysoké nároky na pohodlie cestovania. V najnižšej polohe predných sedákov si však pod sedáky nezasuniete chodidlá v zimných topánkach, čo však v tomto prípade vďaka veľkorysému priestoru pre chodidlá nie je ani potrebné, nakoľko Genesis ponúka nadpriemernú voľnosť v pozdĺžnom smere. Na zadné sedadlá sa veľmi dobre nastupuje a vystupuje vďaka spomínanému posedu, ktorý nie je príliš nízky a aj vďaka veľkému do zadnej partie vozidla pretiahnutému , širokému vstupnému otvoru, čo nebýva vždy pre tento typ auta samozrejmé. K celkovému pohodliu užívania prispieva pri zatváraní dverí ich automatické dotváranie.

DSC_0200

Pokiaľ potencionálneho záujemcu osloví exteriér a interiér a je rozhodnutý pre kúpu tohto modelu, tak narazí pri výbere na fakt, že Genesis je v ponuke len s jednou motorizáciou a výbavou. Hyundai jednoducho nedal zákazníkovi na výber. Auto je v ponuke len s jedným motorom – atmosférickým šesťvalcom s objemom 3778 cm3 (výkon 232 kW (316 k), krútiaci moment 397 Nm), so stálym pohonom všetkých kolies a napevno namodifikovanou výbavou, bez možnosti voliteľných prvkov, ktorá však rozsahom spĺňa vo veľkej miere nároky zákazníkov aj v tomto luxusnom segmente. Napríklad, bez ďalšieho priplácania poteší pri cestovaní kvalitný audiosystém Lexicon so 17 reproduktormi a pri parkovaní nielen inteligentný parkovací asistent Smart parking assist system (SPAS), ktorý automaticky ovláda riadenie vozidla, čím podporuje presné a rýchle parkovanie, či už paralelne, alebo cúvaním, ale aj 4 kamery zobrazujúce okolie auta v 360°, ktoré zreteľne (čo pri niektorých modeloch neplatí) zobrazujú auto a jeho okolie – a hlavne, čo nás zaujalo, že prepínačom je možné pozrieť zvlášť detail zadného ľavého a pravého kolesa na pravej ci ľavej strane (vhodná pomôcka pri parkovaní pozdĺž obrubníkov).


ROZMERY

Typ auta

Genesis

BMW 5 Audi A6

Mercedes Benz E400

Dĺžka (mm)

4990

4900 4933

4879

Šírka (mm)

1890

1860 1874

1854

Výška (mm)

1480

1464 1455

1474

Rázvor (mm)

3010

2968 2912

2874

Kufor(l)

493

520 530

490

Poh. hmotnosť (kg)

2055

1840 1825

1845

Ďalšiu vychytávku z napevno namodifikovanej výbavy – automatické otváranie kufrových dverí –oceníte pri nakladaní nákupu do kufra (objem 493 litrov). Pokiaľ máte plné ruky nákupných tašiek, tak bez toho, aby ste museli tašky položiť a ručne či diaľkovo kľúčikom otvoriť kufrové dvere, alebo ako napríklad pri BMW podkopávať nárazník a poskakovať na jednej nohe ako bocian (obdobný automatický systém otvárania kufra), stačí postať chvíľku pri zadnej časti vozidla a kufor sa automaticky otvorí. Poďme k hodnoteniu samotnej pohonnej jednotky – atmosférického benzínového 6-valca a jazdným vlastnostiam. Výkonové parametre 6-valcového agregátu sú v podstate na úrovni konkurenčných prémiových modelov, resp. v porovnaní s Audi A6 aj lepšie (Audi A6, Mercedes Benz E400 4MATIC (333k/245kW) a BMW M5), len jazdnými výkonmi (zrýchlenie, max. rýchlosť) a vyššou spotrebou o niečo zaostáva. Na tom sa však podpisuje nielen absencia turba, čo je viacmennej eliminované väčším zdvihovým objemom, ale predsa len väčšou pohotovostnou hmotnosťou rozmerovo o niečo väčšieho vozidla (viď tabuľka rozmerov). Inak celkový prejav atmosférického benzínového 6-valca je chvályhodný. Kultivovaný chod a mohutný, ale zároveň lineárny záťah odspodu a veľká chuť do zrýchľovania v spolupráci so 8-st. automatom v širokom pásme otáčok (k dispozícii je aj športový mód), je to, čo charakterizuje tento typ pohonnej jednotky – bohužiaľ, aj relatívne vyššia spotreba, ktorá sa však reálne bez problémov drží na úrovni udávaných 11,6 litrov/100 km. Nám mix vyšiel takmer na chlp rovnako, resp. dokonca o niečo menej – 11,5 litrov/100 km. Na vyššiu priemernú spotrebu má vplyv predovšetkým mestský cyklus (15,8 l/100 km, mimo mesta pri 90 km/h 8,5 l/100km a na diaľnici 11,1 l), je to totiž o poznanie menej.

DSC_0212

A na koniec to najlepšie – jazdný prejav, ktorý nás totálne dostal. Komfort pruženia a ovládateľnosť vozidla si zaslúži len a len potlesk. Skrátka sme nečakali, že vozidlo bez pneumatického pruženia, teda vzduchových vankúšov, sa dokáže tak vznášať na ceste, prípadne filtrovať aj väčšie nerovnosti a zároveň v prípade potreby s prekvapujúcou istotou vykrajovať zákruty. Bravó Genesis!


TECHNICKÉ PARAMETRE

MOTOR
Typ zážihový, atmosferický
Počet valcov/ventilov 6/24
Zdvihový objem (ccm) 3778
Vŕtanie x zdvih (mm) 96 x 87
Stupeň kompresie 11,5
Max. výkon kW(k) ot min-1 232(315)/6000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 397/5000
Pohon všetkých kolies
Prevodovka 8-st. automat
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvková typ Multilink
Riadenie s elektromechanickým posilňovačom
Priemer otáčania (m) 10,4
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové chladené
Pneumatiky predné 245/40 R19, zadné 275/35 R19
KAROSÉRIA
Typ karosérie 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4990-1890-1480
Rázvor (mm) 3010
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1620/1633
Svetlá výška (mm) 130
Objem batož. priestoru (l) 493
Objem palivovej nádrže benzín(l) 77
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2055
Užitočná hmotnosť (kg) 465
Celková hmotnosť (kg) 2520
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1545
Vnútorná šírka minimum 1485
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 905/972
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 260/335
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 851
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1525
Vnútorná šírka minimum 1425
Vzdialenosť sedák – strop 871
Vzdialenosť podlaha – sedák 349
Dĺžka predný sedák 510
Dĺžka zadný sedák 500
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 6,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 240
Spotreba mesto (l/100 km) 16,2
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 8,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 11,6
Emisie CO2 (kg.km-1) 269
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 6,9
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 8,5
Spotreba v teste pri 130km/h (l/100 km) 11,1
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 15,8
Spotreba v teste priemer benzín (l/100 km) 11,5
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

DSC_0514


CENY A CELKOVÉ NÁKLADY

CENA MODELU OD (€ s DPH) 59 990
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 59 990
AKCIOVÁ CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 59 990
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) 1874
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 495
Registračný poplatok (€) 2467
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 7109
1. rok pri najazdení 30.000 km 9632
2. rok pri najazdení 30.000 km 9456
2. rok pri najazdení 60.000 km 14 934
3. rok pri najazdení 45.000 km 14 370
3. rok pri najazdení 90.000 km 20 319
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg. popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 26 009
1. rok pri najazdení 30.000 km 28 532
2. rok pri najazdení 30.000 km 35 356
2. rok pri najazdení 60.000 km 40 334
3. rok pri najazdení 45.000 km 53 709
3. rok pri najazdení 90.000 km 40 913
Cena PHM (€/liter) 1,300
Normohodina AUTONOVO (€ s DPH) 27,00
Gar. kontroly (km) 30 000/1 rok
Výmena oleja 30 000/1 rok
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota
Predný blatník
Svetlomet. + smerovka
Spätné zrkadlo el.
Predný nárazník
Predný tlmič
Predné brzdové platničky
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2
Motor a mechanické časti 5
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 41 000
Po 2. roku 60.000 km 34 000
Po 3. roku 90.000 km 26 500

Výbava: Prémiový hudobný systém Lexicon + 17 reproduktorov, ovládanie audiosystému na volante, USB+AUX Bluetooth, navigácia, 9,2“ HD dotykový displej, ovládanie palubných systémov jedným otočným ovládačom, 5-ročná aktualizácia máp navigácie, Aut. 3-zónová klíma, bezkľúčové štartovanie,  Bi-xenony, systém pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu, Asistenčný systém na rýchlo sa približujúce vozidlá, upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní, sedadlá v koži, aut. prepínanie diaľkových svetiel, head-up displej


KONKURENCIA

Typ auta Mercedes E400 4MATIC Audi A6 3,0 TFSI
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 245(333)/5250-6000 245(333)/5300-6500
Max.kr. moment (N.m/min) 480/1200-4000 440/2900-5300
Max. rýchlosť (km/h) 250 250
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 5,3 5,6
Prevodovka 7-st. automat TRONIC PLUS 7-st. automat S tronic
Komb. spotreba (l/100 km) 7,4 7,6
Batožinový priestor (l) 540 530
Cena motorizácie od (€) 60 120,- 57 780,-

PLUSY & MÍNUSY

PLUSY
+  skvelý podvozok
+  obdivuhodný dizajn exteriéru
+  luxusný interiér, kvalitné materiály 
+  vysoký komfort cestovania (excelentná absorpcia nerovností – plavný štýl jazdy, pohodlné sedadlá, voľnosť v pozdĺžnom smere)
+  kultivovaný a výkonný 6V agregát
+  pohon všetkých kolies 
+  zosúladenie agregátu a 8-st. automatu
+  bohatá výbava
MÍNUSY
–   niektoré lacné detaily v interiéri (volant, rukoväť radiacej páky, vzadu manuálne ovládanie klímy)
–   imidž značky Hyundai v tomto segmente 
–   relatívne vyššia spotreba 
–   v ponuke len jeden motor a jedna výbava (bez voliteľných prvkov)

FOTOGALÉRIA

Reklama