Genesis v gréčtine znamená doslova zrod, stvorenie či počiatok. Tento preklad v nás evokuje myšlienky, či Hyundai s vlajkovou loďou s označením Genesis len napína svaly, resp. si vylepšuje imidž bez toho, aby sa trápil s predajnými číslami na starom kontinente, alebo reálne chce odštartovať úspešné ťaženie a perspektívne miešať kartami aj v segmente luxusných vozidiel, kde dominujú prémiové nemecké automobilky.
K tomu však bude potrebné nielen presvedčiť svojimi kvalitami, ale aj imidžom, teda značkou – tu však model so znakom Hyundai, aj keď len schovaným na zadnej kapote, s cenou 59 000 €, nemá veľké šance, resp. nebude jednoduché sa postaviť rovnocenne na trh s vozidlami typu Audi, Mercedes, či BMW. V tomto segmente skrátka zákazníci nesiahajú len po vozidle, ale aj po značke zaručujúcej prestíž – a tou predsa len Hyundai v tomto segmente zatiaľ neoplýva. Z tohto pohľadu sa núka jednoduchšia a schodnejšia cesta čeriť hladiny v prémiovom segmente s novou značkou. Čo tak jednoducho skúsiť zrod novej prémiovej značky – Genesis. Nechajme však filozofovania a úvahy v tomto smere na kompetentných v kórejskej automobilke a venujme sa testovanému modelu Genesis, či svojim charakterom má vôbec na to, aby pomýšľal na prémiový segment. Poďme teda na to! Prvý dojem je dôležitý a tu Genesis jednoznačne boduje. Karoséria s dlhým predkom, krátkym predným previsom a klasickou siluetou s pútavým dizajnom prednej a zadnej časti, pôsobí impozantne. To platí aj pre interiér, aj keď sa v detailoch nájdu slabé miesta, či už lacnejšie pôsobiaci volant s relatívne úzkym vencom, nie práve vydarený tvar radiacej páky automatickej prevodovky a jednoduché manuálne kolieskové ovládanie tretej zóny klimatizácie (taký typ auta by si zaslúžil digitálne ovládanie, pritom miesto by sa našlo aj v lakťovej opierke, kde je celý rad ovládačov na rádio, vyhrievanie sedadiel…). Inak nevidíme veľký rozdiel v porovnaní s prémiovými modelmi – kvalitné materiály, jednoduchá obsluha cez dotykový displej, alebo otočný ovládač na stredovom tuneli, optimálne tvarované, dostatočne rozmerné a veľmi pohodlné sedadlá potiahnuté kvalitnou kožou, nadbytok miesta vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu, o tom presviedčali počas testovacích jázd. Sedadlá, resp. skôr kreslá, spĺňajú najvyššie nároky na komfort – vpredu aj na bočnú oporu tela, vďaka dofukovacím vankúšom, ktoré zo strán obopínajú telo a skvele držia vodiča v zákrutách a zároveň poskytujú pohodlie. Vzadu pokračuje vysoko pozitívne hodnotenie – k dispozícii je kráľovské sedenie. Výborný posed – ani vysoký ani nízky so skvelou oporu stehien a polohovateľné operadlá – spĺňajú vysoké nároky na pohodlie cestovania. V najnižšej polohe predných sedákov si však pod sedáky nezasuniete chodidlá v zimných topánkach, čo však v tomto prípade vďaka veľkorysému priestoru pre chodidlá nie je ani potrebné, nakoľko Genesis ponúka nadpriemernú voľnosť v pozdĺžnom smere. Na zadné sedadlá sa veľmi dobre nastupuje a vystupuje vďaka spomínanému posedu, ktorý nie je príliš nízky a aj vďaka veľkému do zadnej partie vozidla pretiahnutému , širokému vstupnému otvoru, čo nebýva vždy pre tento typ auta samozrejmé. K celkovému pohodliu užívania prispieva pri zatváraní dverí ich automatické dotváranie.
Pokiaľ potencionálneho záujemcu osloví exteriér a interiér a je rozhodnutý pre kúpu tohto modelu, tak narazí pri výbere na fakt, že Genesis je v ponuke len s jednou motorizáciou a výbavou. Hyundai jednoducho nedal zákazníkovi na výber. Auto je v ponuke len s jedným motorom – atmosférickým šesťvalcom s objemom 3778 cm3 (výkon 232 kW (316 k), krútiaci moment 397 Nm), so stálym pohonom všetkých kolies a napevno namodifikovanou výbavou, bez možnosti voliteľných prvkov, ktorá však rozsahom spĺňa vo veľkej miere nároky zákazníkov aj v tomto luxusnom segmente. Napríklad, bez ďalšieho priplácania poteší pri cestovaní kvalitný audiosystém Lexicon so 17 reproduktormi a pri parkovaní nielen inteligentný parkovací asistent Smart parking assist system (SPAS), ktorý automaticky ovláda riadenie vozidla, čím podporuje presné a rýchle parkovanie, či už paralelne, alebo cúvaním, ale aj 4 kamery zobrazujúce okolie auta v 360°, ktoré zreteľne (čo pri niektorých modeloch neplatí) zobrazujú auto a jeho okolie – a hlavne, čo nás zaujalo, že prepínačom je možné pozrieť zvlášť detail zadného ľavého a pravého kolesa na pravej ci ľavej strane (vhodná pomôcka pri parkovaní pozdĺž obrubníkov).
ROZMERY
Typ auta |
Genesis |
BMW 5 | Audi A6 |
Mercedes Benz E400 |
Dĺžka (mm) |
4990 |
4900 | 4933 |
4879 |
Šírka (mm) |
1890 |
1860 | 1874 |
1854 |
Výška (mm) |
1480 |
1464 | 1455 |
1474 |
Rázvor (mm) |
3010 |
2968 | 2912 |
2874 |
Kufor(l) |
493 |
520 | 530 |
490 |
Poh. hmotnosť (kg) |
2055 |
1840 | 1825 |
1845 |
Ďalšiu vychytávku z napevno namodifikovanej výbavy – automatické otváranie kufrových dverí –oceníte pri nakladaní nákupu do kufra (objem 493 litrov). Pokiaľ máte plné ruky nákupných tašiek, tak bez toho, aby ste museli tašky položiť a ručne či diaľkovo kľúčikom otvoriť kufrové dvere, alebo ako napríklad pri BMW podkopávať nárazník a poskakovať na jednej nohe ako bocian (obdobný automatický systém otvárania kufra), stačí postať chvíľku pri zadnej časti vozidla a kufor sa automaticky otvorí. Poďme k hodnoteniu samotnej pohonnej jednotky – atmosférického benzínového 6-valca a jazdným vlastnostiam. Výkonové parametre 6-valcového agregátu sú v podstate na úrovni konkurenčných prémiových modelov, resp. v porovnaní s Audi A6 aj lepšie (Audi A6, Mercedes Benz E400 4MATIC (333k/245kW) a BMW M5), len jazdnými výkonmi (zrýchlenie, max. rýchlosť) a vyššou spotrebou o niečo zaostáva. Na tom sa však podpisuje nielen absencia turba, čo je viacmennej eliminované väčším zdvihovým objemom, ale predsa len väčšou pohotovostnou hmotnosťou rozmerovo o niečo väčšieho vozidla (viď tabuľka rozmerov). Inak celkový prejav atmosférického benzínového 6-valca je chvályhodný. Kultivovaný chod a mohutný, ale zároveň lineárny záťah odspodu a veľká chuť do zrýchľovania v spolupráci so 8-st. automatom v širokom pásme otáčok (k dispozícii je aj športový mód), je to, čo charakterizuje tento typ pohonnej jednotky – bohužiaľ, aj relatívne vyššia spotreba, ktorá sa však reálne bez problémov drží na úrovni udávaných 11,6 litrov/100 km. Nám mix vyšiel takmer na chlp rovnako, resp. dokonca o niečo menej – 11,5 litrov/100 km. Na vyššiu priemernú spotrebu má vplyv predovšetkým mestský cyklus (15,8 l/100 km, mimo mesta pri 90 km/h 8,5 l/100km a na diaľnici 11,1 l), je to totiž o poznanie menej.
A na koniec to najlepšie – jazdný prejav, ktorý nás totálne dostal. Komfort pruženia a ovládateľnosť vozidla si zaslúži len a len potlesk. Skrátka sme nečakali, že vozidlo bez pneumatického pruženia, teda vzduchových vankúšov, sa dokáže tak vznášať na ceste, prípadne filtrovať aj väčšie nerovnosti a zároveň v prípade potreby s prekvapujúcou istotou vykrajovať zákruty. Bravó Genesis!
TECHNICKÉ PARAMETRE
MOTOR | |
Typ | zážihový, atmosferický |
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 3778 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 96 x 87 |
Stupeň kompresie | 11,5 |
Max. výkon kW(k) ot min-1 | 232(315)/6000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 397/5000 |
Pohon | všetkých kolies |
Prevodovka | 8-st. automat |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková typ Multilink |
Riadenie | s elektromechanickým posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 10,4 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové chladené |
Pneumatiky | predné 245/40 R19, zadné 275/35 R19 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4990-1890-1480 |
Rázvor (mm) | 3010 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1620/1633 |
Svetlá výška (mm) | 130 |
Objem batož. priestoru (l) | 493 |
Objem palivovej nádrže benzín(l) | 77 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2055 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 465 |
Celková hmotnosť (kg) | 2520 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1545 |
Vnútorná šírka minimum | 1485 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 905/972 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 260/335 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 851 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1525 |
Vnútorná šírka minimum | 1425 |
Vzdialenosť sedák – strop | 871 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 349 |
Dĺžka predný sedák | 510 |
Dĺžka zadný sedák | 500 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA | |
Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 6,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 240 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 16,2 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 8,9 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 11,6 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 269 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 6,9 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 8,5 |
Spotreba v teste pri 130km/h (l/100 km) | 11,1 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 15,8 |
Spotreba v teste priemer benzín (l/100 km) | 11,5 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENY A CELKOVÉ NÁKLADY
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 59 990 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 59 990 |
AKCIOVÁ CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 59 990 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) | 1874 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 495 |
Registračný poplatok (€) | 2467 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 7109 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 9632 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 9456 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 14 934 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 14 370 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 20 319 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg. popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 26 009 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 28 532 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 35 356 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 40 334 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 53 709 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 40 913 |
Cena PHM (€/liter) | 1,300 |
Normohodina AUTONOVO (€ s DPH) | 27,00 |
Gar. kontroly (km) | 30 000/1 rok |
Výmena oleja | 30 000/1 rok |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | – |
Predný blatník | – |
Svetlomet. + smerovka | – |
Spätné zrkadlo el. | – |
Predný nárazník | – |
Predný tlmič | – |
Predné brzdové platničky | – |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 5 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 41 000 |
Po 2. roku 60.000 km | 34 000 |
Po 3. roku 90.000 km | 26 500 |
Výbava: Prémiový hudobný systém Lexicon + 17 reproduktorov, ovládanie audiosystému na volante, USB+AUX Bluetooth, navigácia, 9,2“ HD dotykový displej, ovládanie palubných systémov jedným otočným ovládačom, 5-ročná aktualizácia máp navigácie, Aut. 3-zónová klíma, bezkľúčové štartovanie, Bi-xenony, systém pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu, Asistenčný systém na rýchlo sa približujúce vozidlá, upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní, sedadlá v koži, aut. prepínanie diaľkových svetiel, head-up displej
KONKURENCIA
Typ auta | Mercedes E400 4MATIC | Audi A6 3,0 TFSI |
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 | 245(333)/5250-6000 | 245(333)/5300-6500 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 480/1200-4000 | 440/2900-5300 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 5,3 | 5,6 |
Prevodovka | 7-st. automat TRONIC PLUS | 7-st. automat S tronic |
Komb. spotreba (l/100 km) | 7,4 | 7,6 |
Batožinový priestor (l) | 540 | 530 |
Cena motorizácie od (€) | 60 120,- | 57 780,- |
PLUSY & MÍNUSY
PLUSY |
+ skvelý podvozok |
+ obdivuhodný dizajn exteriéru |
+ luxusný interiér, kvalitné materiály |
+ vysoký komfort cestovania (excelentná absorpcia nerovností – plavný štýl jazdy, pohodlné sedadlá, voľnosť v pozdĺžnom smere) |
+ kultivovaný a výkonný 6V agregát |
+ pohon všetkých kolies |
+ zosúladenie agregátu a 8-st. automatu |
+ bohatá výbava |
MÍNUSY |
– niektoré lacné detaily v interiéri (volant, rukoväť radiacej páky, vzadu manuálne ovládanie klímy) |
– imidž značky Hyundai v tomto segmente |
– relatívne vyššia spotreba |
– v ponuke len jeden motor a jedna výbava (bez voliteľných prvkov) |