Fiat Tipo je potencionálnou klientelou veľakrát neprávom prehliadaný, pritom spľňa nároky na daný typ automobilu: dobre vyzerá, je priestranný, pomerne pohodlný, dobre spracovaný, dostatočne výkonný a úsporný.

Časy keď ste si mohli kúpiť dobre vybavený kompakt pod 20 000€ je v podstate už preč, až na Fiat (a Toyotu a kórejské značky Hyundai a Kia), ktorý ponúka v tejto cenovej hladine model Tipo. Ten dostanete za atraktívnu cenu od 17 990€ ale len do vypredania skladových zásob. Inak v predaji ostáva už len drahšia (za cenu od 25 490€) aj keď atraktívnejšia verzia Cross.

Po piatich rokoch od uvedenia v roku 2016 absolvovalo Tipo modernizáciu, v rámci ktorej dostalo prepracovanú prednú masku, jednoduchý nápis Fiat (nahradil štandardné logo), nárazníky s chrómovými doplnkami, štandardne dodávané  Full-LED svetlomety a 10,25“ displej infotainmentu UConnect 5 (aj s bezdrôtovým zrkadlením mobilu). Testovaný model mal však malý 7-palcový dotykový displej. Ten síce pôsobí popri tých všetkých „tabletoch“ svojou veľkosťou a grafikou už nemoderne ale to čo sme potrebovali tak zobrazoval. Ocenili sme, že k infotainmentu bolo možné pripojiť mobil, aj keď  len pomocou kábla.

K dispozícii je aj parkovacia kamera. Bohužiaľ tá má podpriemerné rozlíšenie, väčšina konkurenčných áut v segmente je na tom lepšie. Na to sme sa už pritom sťažovali pred faceliftom, v rámci modernizácie sa to však nezlepšilo. A multimediálny systém stále nemá slovenský alebo český jazyk. Pokiaľ však máme niečo vyzdvihnúť, sú to klasické ovládače klimatizácie, ktoré si Tipo naďalej zachováva.

Na pracovisku vodiča pribudol aj 7“ digitálny prístrojový štít, ktorý svojou grafikou a rozlíšením zobrazenia taktiež nepatrí k tým najmodernejšim. Jeho plusom je, že zobrazuje viacero funkcíi vrátane funkcie asistenčných systémov a aj údaje teploty oleja či napätia akumulátora, ktoré sú k dispozícii už čoraz zriedkavejšie.

Štart – stop systém funguje spoľahlivo, čo je dobré, že sa dá vypnúť tlačidlom na palubnej doske, nie ako u iných niektorých konkurentov, kde musíte vypnutie hľadať niekde v podmenu infotainmentu (napríklad v modeloch koncernu VW group).

Rovnako si môžete rovno na volante ovládať asistent udržiavania v pruhoch alebo prepínať medzi adaptívnym a bežným tempomatom. Taktiež  celkové spracovanie je na slušnej úrovni, jednoducho máte pocit pevného a kvalitného spracovania. Plastové časti, ktoré sú „najviac na očiach“ sú mäkčené, napríklad na vrchu palubnej dosky, inde sú použité tvrdé plasty.

V pozície vodiča oceníte nadštandardný rozsah nastavenia sedadla (dá sa umiestniť aj veľmi nízko) a volantu, vďaka ktorému si nájdu ideálnu pozíciu za volantom rôzne typ postav. Navyše je sedačka veľmi pohodlná.

Živý trojvalec

V rámci faceliftu došlo k nahradeniu predchádzajúckého 1,4 atmosférického motora za 1,0-litrový trojvalcový turbomotor. Je to prvý trojvalec značky Fiat. Vykazuje max. výkon 74 kW/100 k (predchodca 1,4 70 kW) a max. krútiaci moment 190 Nm (predchodca 1,4  127kW). Áno, hoci dynamika zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 11,8  sekundy práve neohúri, resp. podľa údajov zaostáva za konkurenciou tak v reáli to tak nemusí byť. Autu dodáva trojvalec dostatočnú akceleráciu, predovšetkým v mestskej premávke. Je prijemne živý (subjektívne pôsobí živšie ako napríklad  Škoda Scala 1,0 TSI)  a ľahko sa dostáva do zrýchlenia už po prekročení 1500 otáčok. Taktiež maximálna rýchlosť 191 km/h je celkom slušná. Motor je spriahnutý s 5-st. manuálom. Tu nám ani tak nevadila absencia 6-st.manualu a tým dlhšie sprevodovanie ale skor presnosť radenia, ktorá nie je najlepšia.

Fiat Tipo 1.0 FireFly – porovnanie s konkurenciou
Model Fiat Tipo Citroën C4 Hyundai i30 Kia Ceed Renault Mégane Škoda Scala
Motor 1.0 FireFly 1.2 PureTech 1,5i CVVT 1.0 T-GDI 1,0 TCe 1,0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 999 1199 1498 998 999 999
Valce/ventily 3/4 3/4 4/4 3/4 3/4 3/4
Max. výkon [kW/ot.min] 74/5000 74/5500 81/6000 74/4500-6000 85/5000-5250 70/5000-5500
Max. krút. moment [Nm/min] 190/1500 205/1750 144/3500 172/1500-4000 200/2900-3500 175/1600-3500
Prevodovka 5 M 6 M 6 M 6 M 6 M 5 M
Max. rýchlosť [km/h] 192 184 187 183 190 190
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] 11,8 11,3 12,3 11,8 11,0 10,9
Komb. spotreba podľa WLTP [l/100 km] 5,5 5,4 5,4 5,2 5,2 5,2

 

Ústretová spotreba

Fiat udáva spotrebu 5,5 litra, reálne rátajte so spotrebou okolo 6,0 litrov na 100km. To je spotreba pri kombinovanej prevádzke, vrátane diaľnice kde spotreba pri 130 km/h aj napriek absencie 6-rýchl. stupňa bola stále prekvapivo nízka (6,8l/100km). Motor totiž toči pri 130 km/h len o niečo vyššie otáčky  (3100 otáčok/5. rýchl.st) ako napríklad pri Škode Scala 1,0 TSI ( 3000 otáčok/6.rychl.st.)

Samozrejme pokiaľ auto využívate v prevažnej miere na okreskách tak sa môžete k udávanej spotrebe priblížiť, resp. ju aj prekonať smerom dole. My sme pri jazde na okreskach pri ekonomickej jazde mali spotrebu 5,2 litra na 100km.

Porovnanie s konkurenciou:

Model VW Golf Kia Ceed Fiat Tipo Peugeot 308 SEAT Leon Škoda Scala
Dĺžka (mm) 4284 4310 4368 4253 4368 4362
Šírka (mm) 1789 1780 1792 1804 1800 1793
Výška (mm) 1491 1470 1494 1457 1456 1469
Rázvor (mm) 2619 2650 2638 2620 2686 2649
Kufor (l) 381 395 440 420 380 467
Výška nakladacej hrany (mm) 680 650 740 695 760 690
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) 796 758 785 745 830 830
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) 960 945 932 935 925 960
Šírka v lakťoch vpredu (mm) 1490 1498 1480 1484 1467 1465
Šírka v lakťoch vzadu (mm) 1440 1455 1487 1435 1440 1430

 

Posádka pri cestovaní nemusí mať obavy, že by trojvalec dával o sebe výraznejšie vedieť typickým „trojvalcovým“ zvukom. Pri jazde o ňom v podstate neviete, resp. sa stráca jeho prejav v aerodynamickom hluku a hluku od odvaľujúcich sa kolies. Motor sa skrátka po zahriatí správa kultivovane a je naozaj dobre odhlučnený.

Veľmi dobrá filtrácia nerovnosti

Podvozok je príjemne naladený, tak akurát, nie je príliš mäkký, ani príliš tvrdý a umožňuje Tipu v nadpriemernej  miere filtrovať nerovnosti (a to aj väčšie) a zároveň dostatočne držať auto stabilne v zákrutách. Riadenie je komfortné (do mesta má k dispozícii ľahšie riadenie  v „režime City“, ktoré je v podstate zbytočný nakoľko už v bežnom režime je riadenie pomerne poddajné a komfortné). Zadná náprava je jednoduchá a stále brzdená bubnovými brzdami.

Vnútorný priestor a kufor

Fiat Tipo ponúka svojim pasažierom dostatočne  veľký vnútorný priestor, a to nielen vpredu ale aj vzadu. Za seba sa usadí v pohode 1,85 metra vysoká postava. K celkovému pohodliu cestovania vpredu ale aj vzadu prispieva nielen voľnosť vo všetkých smeroch (napríklad šírka kabíny v danom segmente patrí k najlepším, resp. vzadu ja na tom najlepšie) ale aj pohodlné a rozmerne sedadlá.

Kufor s objemom 440 litrov má pravidelný geometrický tvar, praktické háčiky a plnohodnotnú rezervu. Inak veľkosťou poráža celú plejádu konkurentov, v podstate len Škoda Scala, rekordér v tejto disciplíne,  je na tom o niečo lepšie (viď tabuľka porovnania).

Plusy

Kultivovaný a živý trojvalec

Veľmi dobá absrobcia nerovnstí

Vnútorný priestor

Objemný a praktický kufor

Spotreba

Plnohodnotná rezerva

Mínusy

Už nie je Tipo v ponuke (len ako skladové zásoby), len vo  verzii Cross

Nespoľahlivý ukazovateľ dojazdu

Len päťstupňový manuál

                                          Text: Lukáš Vajda                        Foto: Jozef Pospíšil

Reklama