Fiat Tipo je potencionálnou klientelou veľakrát neprávom prehliadaný, pritom spľňa nároky na daný typ automobilu: dobre vyzerá, je priestranný, pomerne pohodlný, dobre spracovaný, dostatočne výkonný a úsporný.
Časy keď ste si mohli kúpiť dobre vybavený kompakt pod 20 000€ je v podstate už preč, až na Fiat (a Toyotu a kórejské značky Hyundai a Kia), ktorý ponúka v tejto cenovej hladine model Tipo. Ten dostanete za atraktívnu cenu od 17 990€ ale len do vypredania skladových zásob. Inak v predaji ostáva už len drahšia (za cenu od 25 490€) aj keď atraktívnejšia verzia Cross.
Po piatich rokoch od uvedenia v roku 2016 absolvovalo Tipo modernizáciu, v rámci ktorej dostalo prepracovanú prednú masku, jednoduchý nápis Fiat (nahradil štandardné logo), nárazníky s chrómovými doplnkami, štandardne dodávané Full-LED svetlomety a 10,25“ displej infotainmentu UConnect 5 (aj s bezdrôtovým zrkadlením mobilu). Testovaný model mal však malý 7-palcový dotykový displej. Ten síce pôsobí popri tých všetkých „tabletoch“ svojou veľkosťou a grafikou už nemoderne ale to čo sme potrebovali tak zobrazoval. Ocenili sme, že k infotainmentu bolo možné pripojiť mobil, aj keď len pomocou kábla.
K dispozícii je aj parkovacia kamera. Bohužiaľ tá má podpriemerné rozlíšenie, väčšina konkurenčných áut v segmente je na tom lepšie. Na to sme sa už pritom sťažovali pred faceliftom, v rámci modernizácie sa to však nezlepšilo. A multimediálny systém stále nemá slovenský alebo český jazyk. Pokiaľ však máme niečo vyzdvihnúť, sú to klasické ovládače klimatizácie, ktoré si Tipo naďalej zachováva.
Na pracovisku vodiča pribudol aj 7“ digitálny prístrojový štít, ktorý svojou grafikou a rozlíšením zobrazenia taktiež nepatrí k tým najmodernejšim. Jeho plusom je, že zobrazuje viacero funkcíi vrátane funkcie asistenčných systémov a aj údaje teploty oleja či napätia akumulátora, ktoré sú k dispozícii už čoraz zriedkavejšie.
Štart – stop systém funguje spoľahlivo, čo je dobré, že sa dá vypnúť tlačidlom na palubnej doske, nie ako u iných niektorých konkurentov, kde musíte vypnutie hľadať niekde v podmenu infotainmentu (napríklad v modeloch koncernu VW group).
Rovnako si môžete rovno na volante ovládať asistent udržiavania v pruhoch alebo prepínať medzi adaptívnym a bežným tempomatom. Taktiež celkové spracovanie je na slušnej úrovni, jednoducho máte pocit pevného a kvalitného spracovania. Plastové časti, ktoré sú „najviac na očiach“ sú mäkčené, napríklad na vrchu palubnej dosky, inde sú použité tvrdé plasty.
V pozície vodiča oceníte nadštandardný rozsah nastavenia sedadla (dá sa umiestniť aj veľmi nízko) a volantu, vďaka ktorému si nájdu ideálnu pozíciu za volantom rôzne typ postav. Navyše je sedačka veľmi pohodlná.
Živý trojvalec
V rámci faceliftu došlo k nahradeniu predchádzajúckého 1,4 atmosférického motora za 1,0-litrový trojvalcový turbomotor. Je to prvý trojvalec značky Fiat. Vykazuje max. výkon 74 kW/100 k (predchodca 1,4 70 kW) a max. krútiaci moment 190 Nm (predchodca 1,4 127kW). Áno, hoci dynamika zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy práve neohúri, resp. podľa údajov zaostáva za konkurenciou tak v reáli to tak nemusí byť. Autu dodáva trojvalec dostatočnú akceleráciu, predovšetkým v mestskej premávke. Je prijemne živý (subjektívne pôsobí živšie ako napríklad Škoda Scala 1,0 TSI) a ľahko sa dostáva do zrýchlenia už po prekročení 1500 otáčok. Taktiež maximálna rýchlosť 191 km/h je celkom slušná. Motor je spriahnutý s 5-st. manuálom. Tu nám ani tak nevadila absencia 6-st.manualu a tým dlhšie sprevodovanie ale skor presnosť radenia, ktorá nie je najlepšia.
Fiat Tipo 1.0 FireFly – porovnanie s konkurenciou | ||||||
Model | Fiat Tipo | Citroën C4 | Hyundai i30 | Kia Ceed | Renault Mégane | Škoda Scala |
Motor | 1.0 FireFly | 1.2 PureTech | 1,5i CVVT | 1.0 T-GDI | 1,0 TCe | 1,0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1199 | 1498 | 998 | 999 | 999 |
Valce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Max. výkon [kW/ot.min] | 74/5000 | 74/5500 | 81/6000 | 74/4500-6000 | 85/5000-5250 | 70/5000-5500 |
Max. krút. moment [Nm/min] | 190/1500 | 205/1750 | 144/3500 | 172/1500-4000 | 200/2900-3500 | 175/1600-3500 |
Prevodovka | 5 M | 6 M | 6 M | 6 M | 6 M | 5 M |
Max. rýchlosť [km/h] | 192 | 184 | 187 | 183 | 190 | 190 |
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] | 11,8 | 11,3 | 12,3 | 11,8 | 11,0 | 10,9 |
Komb. spotreba podľa WLTP [l/100 km] | 5,5 | 5,4 | 5,4 | 5,2 | 5,2 | 5,2 |
Ústretová spotreba
Fiat udáva spotrebu 5,5 litra, reálne rátajte so spotrebou okolo 6,0 litrov na 100km. To je spotreba pri kombinovanej prevádzke, vrátane diaľnice kde spotreba pri 130 km/h aj napriek absencie 6-rýchl. stupňa bola stále prekvapivo nízka (6,8l/100km). Motor totiž toči pri 130 km/h len o niečo vyššie otáčky (3100 otáčok/5. rýchl.st) ako napríklad pri Škode Scala 1,0 TSI ( 3000 otáčok/6.rychl.st.)
Samozrejme pokiaľ auto využívate v prevažnej miere na okreskách tak sa môžete k udávanej spotrebe priblížiť, resp. ju aj prekonať smerom dole. My sme pri jazde na okreskach pri ekonomickej jazde mali spotrebu 5,2 litra na 100km.
Porovnanie s konkurenciou:
Model | VW Golf | Kia Ceed | Fiat Tipo | Peugeot 308 | SEAT Leon | Škoda Scala |
Dĺžka (mm) | 4284 | 4310 | 4368 | 4253 | 4368 | 4362 |
Šírka (mm) | 1789 | 1780 | 1792 | 1804 | 1800 | 1793 |
Výška (mm) | 1491 | 1470 | 1494 | 1457 | 1456 | 1469 |
Rázvor (mm) | 2619 | 2650 | 2638 | 2620 | 2686 | 2649 |
Kufor (l) | 381 | 395 | 440 | 420 | 380 | 467 |
Výška nakladacej hrany (mm) | 680 | 650 | 740 | 695 | 760 | 690 |
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 796 | 758 | 785 | 745 | 830 | 830 |
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) | 960 | 945 | 932 | 935 | 925 | 960 |
Šírka v lakťoch vpredu (mm) | 1490 | 1498 | 1480 | 1484 | 1467 | 1465 |
Šírka v lakťoch vzadu (mm) | 1440 | 1455 | 1487 | 1435 | 1440 | 1430 |
Posádka pri cestovaní nemusí mať obavy, že by trojvalec dával o sebe výraznejšie vedieť typickým „trojvalcovým“ zvukom. Pri jazde o ňom v podstate neviete, resp. sa stráca jeho prejav v aerodynamickom hluku a hluku od odvaľujúcich sa kolies. Motor sa skrátka po zahriatí správa kultivovane a je naozaj dobre odhlučnený.
Veľmi dobrá filtrácia nerovnosti
Podvozok je príjemne naladený, tak akurát, nie je príliš mäkký, ani príliš tvrdý a umožňuje Tipu v nadpriemernej miere filtrovať nerovnosti (a to aj väčšie) a zároveň dostatočne držať auto stabilne v zákrutách. Riadenie je komfortné (do mesta má k dispozícii ľahšie riadenie v „režime City“, ktoré je v podstate zbytočný nakoľko už v bežnom režime je riadenie pomerne poddajné a komfortné). Zadná náprava je jednoduchá a stále brzdená bubnovými brzdami.
Vnútorný priestor a kufor
Fiat Tipo ponúka svojim pasažierom dostatočne veľký vnútorný priestor, a to nielen vpredu ale aj vzadu. Za seba sa usadí v pohode 1,85 metra vysoká postava. K celkovému pohodliu cestovania vpredu ale aj vzadu prispieva nielen voľnosť vo všetkých smeroch (napríklad šírka kabíny v danom segmente patrí k najlepším, resp. vzadu ja na tom najlepšie) ale aj pohodlné a rozmerne sedadlá.
Kufor s objemom 440 litrov má pravidelný geometrický tvar, praktické háčiky a plnohodnotnú rezervu. Inak veľkosťou poráža celú plejádu konkurentov, v podstate len Škoda Scala, rekordér v tejto disciplíne, je na tom o niečo lepšie (viď tabuľka porovnania).
Plusy
Kultivovaný a živý trojvalec
Veľmi dobá absrobcia nerovnstí
Vnútorný priestor
Objemný a praktický kufor
Spotreba
Plnohodnotná rezerva
Mínusy
Už nie je Tipo v ponuke (len ako skladové zásoby), len vo verzii Cross
Nespoľahlivý ukazovateľ dojazdu
Len päťstupňový manuál
Text: Lukáš Vajda Foto: Jozef Pospíšil