Alfa Romeo 33 Stradale je považovaná za najkrajšie športové auto všetkých čias. Teraz Taliani prinášajú nové vyhotovenie, ktoré bude vyrobené v limitovanej sérii iba 33 exkluzívnych exemplárov.

Krása je subjektívna téma, čo je pekné a čo nie je vec vkusu  – mnohí automobiloví experti sa však zhodujú: Alfa Romeo 33 (vyslov trentatré) Stradale, ktorú navrhol Franco Scaglione, je najkrajším autom všetkých čias. V rokoch 1967 až 1969 bolo vyrobených iba dvanásť exemplárov (niektorí odborníci hovoria len o jedenástich) vtedy najdrahšieho športového auta na svete. Teraz Alfa Romeo prináša novú edíciu 33 Stradale!

Inšpirované predchodcom 

Už na prvý pohľad je jasné, že dizajn je inšpirovaný predošlým legendárnym modelom – ako by to inak mohlo byť pri tomto honosnom názve.

Nízkej, okrúhlej prednej časti dominujú charakteristické svetlomety (s prídavnými prívodmi vzduchu). Pri pohľade zboku pôsobí 33 Stradale štíhlo, nápadné sú najmä veľké otvory pre prívod vzduchu pred zadnými kolesami, ktoré dodávajú šesťvalcovému biturbo dostatok chladiaceho vzduchu. Rovnako ako povodny model je kokpit posunutý ďaleko dopredu a vstup do auta je riešený cez krídlové dvere , ktoré nielenže vyzerajú veľkolepo ale mali by tiež uľahčiť nastupovanie a vystupovanie. Kokpit by mal byť obzvlášť presvetlený vďaka veľkým preskleným plochám.

Zadná časť s okrúhlymi zadnými svetlami pôsobí síce jednoducho ale zaroveň vo výsledku  veľmi atraktívne. Mimochodom, bočné vetracie otvory pred zadnými svetlami sa dajú zakryť aj príplatkovým dielom karosérie. Namiesto veľkého krídla sa Taliani spoliehajú na rovný spojler. Divokým spojlerom či aktívnej aerodynamike sa vyhli v prospech tvaru.

Alfa_Romeo-33_Stradale (2)Zaujímavé je najmä to, že proporcie novej edície zodpovedajú takmer centimetrom tej pôvodnej. Nemyslia sa tým samotné rozmery, pretože s dĺžkou 4,64 metra a šírkou 1,97 metra je 33 Stradale z roku 2023 výrazne väčšia ako predošlý model, ale skôr pomer rázvoru k dĺžke karosérie.

Individualizácia je kľúčová

Obzvlášť dôležitá pre Alfu je individualizácia. Všetkých 33 vozidiel je úplne prispôsobiteľných. A Alfa sľubuje, že nevzniknú dve rovnaké 33 Stradale. Možnosti individualizácie dokonca siahajú tak ďaleko, že si majitelia môžu sami zvoliť posledných osem číslic čísla podvozku (VIN).

Jedinečný zážitok z jazdy

Tím Alfa Romeo si stanovil ambiciózny cieľ poskytnúť jazdné vlastnosti okruhového pretekového vozidla v automobile vhodnom na každodenné používanie na verejných komunikáciách.

Zákazníci môžu mať model 33 Stradale vybavený motorom V6 2.9 twin-turbo v novom evolučnom stupni s výkonom zvýšeným na 456 kW (620 k) alebo elektrickým pohonom na batérie s výkonom vyše 551 kW (750 k) a dojazdom 450 km (WLTP). Obidve verzie dosahujú úctyhodné jazdné výkony. Maximálna rýchlosť je 333 km/h a vozidlo akceleruje z 0 na 100 km/h in za menej ako 3 sekundy.

Spaľovací motor: agregát V6 2.9 twin-turbo, je uložený pred zadnou nápravou naprieč a poháňa zadné kolesá prostredníctvom 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DCT a elektronicky ovládaného samosvorného diferenciálu.

Elektrický motor: Elektrická verzia je ešte výkonnejšia. Poskytuje výkon 552 kW (750 k) a spolieha sa na 800-voltovú technológiu. 90 kWh batéria by mala umožniť maximálny dojazd 450 kilometrov. Napriek dodatočnej hmotnosti 600 kilogramov nie je elektrická verzia z hľadiska výkonu v žiadnom prípade horšia ako spaľovací motor. Na 100 km/h sa má dostať pod tri sekundy a maximálna rýchlosť má byť tiež 333 km/h.Alfa_Romeo-33_Stradale detail interierOvládacie prvky pohonu: vodič môže otočným spínačom na stredovom tuneli nastavovať dva jazdné režimy – cestný a okruhový. Východiskový cestný „Strada“ sa nastaví automaticky. Motor má plynulý nárast výkonu, pedál akcelerátora normálnu citlivosť, tlmiče pruženia majú mäkké nastavenie, prevodovka radí komfortne a aktívne klapky vo výfukovej sústave sa otvárajú iba nad 5000 otáčkami za minútu.

Pri okruhovom režime „Pista“ je motor je vyladený na najvyšší výkon, spontánne reaguje na pedál akcelerátora, prevodovka radí s najvyššou rýchlosťou, tlmiče pruženia majú tvrdú charakteristiku a výfukové klapky sú stále otvorené. V tomto režime vodič môže navyše aj deaktivovať trakčnú kontrolu a elektronický stabilizačný systém (ESC OFF). Okrem toho môže vodič aktivovať rozjazdovú automatiku „Fast Start“ tlačidlom „Quadrifoglio“ na stredovom tuneli. Tento systém ovplyvňuje výkon motora, trakčnú kontrolu a prevodovku tak, aby vozidlo akcelerovalo maximálnou intenzitou bez prešmykovania kolies.

Podvozok: 33 Stradale využíva závesy kolies na dvojitých trojuholníkových ramenách s adaptívnymi tlmičmi pruženia. Predná náprava je okrem toho vybavená hydraulickým systémom, umožňujúcim pri jazde rýchlosťou do 40 km/h zdvihnúť vozidlo o 50 mm pri prechádzaní prekážok na ceste, retardérov alebo výjazde z garáží a parkovacích domov. Vodič zdvihnutie aktivuje ovládačom „Assetto“ (nastavenie) na stredovej konzole, deaktivovať ho môže manuálne alebo zvýšením rýchlosti jazdy. Okrem toho vodič môže otočným ovládačom „Suspension“ meniť nastavenie podvozka v jednotlivých jazdných režimoch – prepnúť z mäkkého vyladenia na stredné v režime „Strada“ alebo z tvrdého na stredné v režime „Pista“.

Alfa_Romeo-33_Stradale (6)Brzdová sústava: nový model 33 Stradale je vybavený integrovanou brzdovou sústavou Alfa Romeo BrakeBy-Wire, zabezpečujúcou maximálny brzdný účinok a presné dávkovanie brzdnej sily, pričom charakteristika systému závisí od nastaveného jazdného režimu. Brzdovú sústavu vyrába pre Alfa Romeo renomovaná spoločnosť Brembo, keramické kotúče vystužené karbónovými vláknami prispievajú k vysokej výkonnosti a odolnosti proti slabnutiu vplyvom prehriatia. Brzdná dráha z rýchlosti 100 km/h je menej ako 33 metrov. Predné aj zadné brzdové kotúče sú ventilované a perforované, vpredu sú šesťpiestové a vzadu štvorpiestové brzdiče

Korene legendy

V roku 1967 bol model 33 Stradale odvodený priamo z pretekového špeciálu Tipo 33, ktorý v tom čase dominoval v svetovom automobilovom športe. Project 33 predstavoval návrat značky Alfa Romeo k pretekaniu a zaslúžili sa o neho šéf značky Giuseppe Eugenio Luraghi a Carlo Chiti, šéf spoločnosti Autodelta, ktorá sa stala novým športovým oddelením. Za miesto debutu bola zvolená rýchlostná skúška pretekov do vrchu Fléron neďaleko Liège v Belgicku. Vodičom bol Teodoro Zeccoli, hlavný testovací jazdec Autodelta. Samotná preteková premiéra sa odohrala 12. marca 1967. Už pri prvom nasadení na pretekoch si Alfa Romeo 33 pripísala na svoje konto víťazstvo, po ktorom nasledovala dlhá séria víťazstiev na najprestížnejších okruhoch sveta, vrátane dvoch titulov majstra sveta značiek v rokoch 1975 a 1977.

Alfa-Romeo-33-StradaleVlna nadšenia zo športových úspechov viedla k výrobe limitovanej série modelu 33 adaptovaného pre cestnú premávku – 33 Stradale. Jej dizajn vytvoril Franco Scaglione, ktorý premietol celú svoju technickú expertízu a kreatívnu odvahu do tohto automobilu, čím vytvoril majstrovské dielo kombinujúce aerodynamiku s funkčnosťou. V rokoch 1967 a 1969 bolo vyrobených iba 18 exemplárov, z ktorých jeden je dnes vystavený vo firemnom múzeu Alfa Romeo v Arese. Šesť šasi bolo použitých na výrobu prototypov, ktoré anticipovali dve dekády automobilového dizajnu. Boli to štúdie Carabo (1968), P33 Roadster GS (1968), 33/2 Coupé Speciale (1969), Cuneo (1971), Iguana (1969) a Navajo (1976). Takže 33 Stradale je legendárny model, ktorý ovplyvnil nielen históriu Alfa Romeo ale aj talianskeho automobilového dizajnu.

Cena?

Taliani hovoria o cene len toľko: „33 Stradale je veľmi drahý“. Povráva sa, že superšportiak bude stáť od 2,5 do troch miliónov eur – a to sa nezdá byť nereálne.

Zdroj: Alfa Romeo

Michal Pospíšil

Reklama