Veterány značky Citroën na autosalóne v Nitre budú vystavené pri príležitosti 100. výročia značky.

 

Pri príležitosti 100.výročia značky budú pre návštevníkov autosalónu vystavené aj 3 ikonické modely Citroën DS, Citroën DS 2 CV a Citroën Méhari, ktoré sú odkazom na bohatú históriu tejto francúzskej značky.

CITROËN DS 

VOZIDLO BOLO PREDSTAVENÉ NA AUTOSALÓNE V PARÍŽI V ROKU 1955. V roku 1955 nepripomínal Citroën DS nič, čo dovtedy jazdilo na štyroch kolesách, aj preto jeho predstavenie spôsobilo veľký ošial. Za prevratnými dizajnovými líniami nového Citroënu DS stál taliansky dizajnér, sochár a maliar Flaminio Bertoni. Exteriér modelu DS očaril svojou futuristickou aerodynamickou líniou. Interiér poskytoval neuveriteľný luxus. Model priniesol aj množstvo inovatívnych technológií, ako je posilňovač riadenia a kotúčové brzdy. Netreba zabúdať ani na jeho hydropneumatické odpruženie na prednej aj zadnej náprave, ktoré sa navždy zapísalo do pamäti každého pasažiera modelu DS. Množstvo technických a dizajnových špecialít spôsobilo, že v priebehu prvých 45 minút po premiére Citroën prijal 743 záväzných objednávok, počas prvého dňa výstavy zložilo zálohu viac ako 12 000 zákazníkov a počas desiatich dní trvania parížskeho autosalónu prijal Citroën 80 000 záväzných objednávok na model DS !

Toto výnimočné vozidlo sa vyrábalo bez väčších zmien celých 20 rokov. Jeho luxusné prevedenie „Pallas“ odrážalo ducha polovice 60. rokov a predstavovalo technologický a komfortný vrchol svojej doby. Model DS zostáva aj dnes absolútnou automobilovou ikonou. V roku 2005 získal Citroën DS titul „Najkrajšie auto všetkých čias“, ktorý mu udelil renomovaný časopis Classic & Sport Car na základe hlasovania svetoznámych dizajnérov.

Vystavené vozidlo CITROËN DS 21 PALLAS bolo na Slovensko dovezené zo severného Nemecka. Súčasný majiteľ auto našiel doslova náhodou v roku 2012 v areáli predajného a servisného centra vozidiel nemeckej koncernovej značky. Ukázalo sa, že vlastníkom vozidla bol majiteľ a riaditeľ areálu, ktorý si pre radosť z víkendových jázd po okolí zadovážil auto inej značky, než ktorej bol autorizovaným zástupcom – práve tento Citroën DS. Pôvodný vlastník najprv kategoricky odmietal vozidlo predať. Až po niekoľkých návštevách v priebehu jeden a pol roka sa podarilo vlastníka presvedčiť, aby vozidlo predal. V roku 2014 bolo vozidlo prevezené na Slovensko.

Technický stav vozidla už ale vyžadoval závažné opravy, a preto sa súčasný majiteľ rozhodol auto kompletne zrenovovať. Renovácia u bratov Bedrnových v Jindřichovom Hradci nakoniec trvala takmer tri roky. V súčasnosti je vozidlo v prípravnej fáze pre zaradenie do kategórie historických vozidiel s tzv. veteránskymi evidenčnými číslami.

CITROËN 2 CV

AJ KEĎ BOL PROTOTYP VOZIDLA PRIPRAVENÝ UŽ NA AUTOSALÓN V OKTÓBRI 1939, KVȎLI 2. SVETOVEJ VOJNE CITROËN ODHALIL PRVÝ MALÝ HATCHBACK S PREDNÝM NÁHONOM NA SVETE AŽ V ROKU 1948.

Zadanie z roku 1936 znelo jasne : skonštruovať robustné ľudové vozidlo, ktoré odviezie štyroch dospelých rýchlosťou 60 km/h, s mechom zemiakov a vajičkami v ošatke. A ani jedno vajíčko sa pritom nesmelo rozbiť.

Model 2 CV dokonale vystihoval optimizmus bezprostredne po vojne, priniesol radosť zo života so svojimi mnohými inováciami, ako je nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies, sériovo vyrábanú 4-stupňovú prevodovku a najmä skladaciu plátenú strechu. Dopyt bol tak veľký, že klienti museli čakať na svoje už zaplatené autá až dva roky. Vozidlo, bolo cenovo veľmi dostupné, jeho údržba bola veľmi lacná a malo nízku spotrebu benzínu na svoju dobu. Tieto argumenty zaručili modelu 2 CV okamžitý, ale aj trvalý úspech, o čom svedčí fakt, že sa vozidlo predávalo až do júla 1990. Svoju najznámejšiu prezývku získala podľa typického kolísania na nespevnených cestách vďaka mäkkému odpruženiu.

Vystavené vozidlo CITROËN 2CV DOLLY je z limitovanej edície Dolly prvej série, v tejto farebnej kombinácii bolo vyrobených iba 1000 ks. Vozidlo je súčasťou zbierky vozidiel manželov Michálekových z Citroën clubu Slovakia.  Vozidlo malo od jeho výroby v roku 1985 jednu majiteľku a jazdilo vo Viedni do roku 1996, v tomto roku bolo odstavené a ukryté v stodole. V roku 2012 ho dostal darom jeden nadšenec vozidiel Citroen v Rakúsku, ktorý ho následne odpredal terajšiemu majiteľovi. Po dovoze na Slovensko bolo vozidlo kompletne rozobraté, má nový rám a podlahu, ostatné komponenty boli rozobraté a vyčistené. Vozidlo je z veľkej časti v pôvodnom stave.

CITROËN MÉHARI

VOZIDLO BOLO PREDSTAVENÉ NOVINÁROM A ODBORNÍKOM 16. MÁJA 1968. ZA VZNIKOM PLASTOVEJ KAROSÉRIE STÁL GRÓF ROLAND DE LA POYPE, LEGENDÁRNE TVARY NAVRHOL JEAN-LOUIS BARRAULT.

Karoséria bola z tepelne tvarovaného nalakovaného plastu odolného proti škrabancom, malým nárazom a korózii. Ľahká umelá hmota mala tiež priaznivý vplyv na hmotnosť. Typické vodorovné rebrovanie získali vozidlá pre väčšiu tuhosť. Umýval sa prúdom vody v interiéri i exteriéri. Vozidlo si hneď získalo srdcia návstevníkov parížskeho autosalónu v roku 1968 a už v prvých dňoch zaznamenalo 500 objednávok.

Tento pick-up od Citroënu, ideálny na voľnočasové aktivity si mládež okamžite osvojila. Obľúbili si ho aj známe módne značky (napr.Givenchy), ale aj profesiálni klienti, ktorí v ňom našli praktické a zároveň úsporné úžitkové vozidlo s jednoducho použiteľnou plachtou strechy a možnosťou rovnej podlahy. Vozidlo sa vyrábalo v mnohých verziách, aby uspokojilo očakávania medzinárodných trhov a vývojových zmien spoločnosti. Predával sa do roku 1987 a vrátil sa na trh v roku 2016 vo verzii kabriolet so 100 % elektrickým pohonom pod názvom Citroën E-Mehari.

Vystavené vozidlo je starší model CITROËN MÉHARI z roku 1972. Vozidlo je súčasťou zbierky vozidiel manželov Michálekových z Citroën clubu Slovakia. Vozidlo prežilo svoj aktívny život v slnečnom Francúzsku, odkiaľ bolo v roku 2016 dovezené do Čiech a následne importované na Slovensko. Vozidlo bolo dovezené v rozobratom stave s chýbajúcimi dielmi. Počas 1,5 roka bolo v podstate na novo postavené.

STRETNUTIE CITROËN 2CV SPRIEVODNÝM PROGRAMOM AUTOSALÓNU

Značka Citroën bude viditeľná už tradične aj v rámci sprievodného programu nitrianskeho autosalónu. V sobotu, ktorá je už tradične dňom s najväčším počtom návštevníkov bude v centre Nitry a v okolí jazdiť veselá pestrofarebná kolóna kačíc, ktorá návštevníkov určite poteší a šíri dobrú náladu v okolí. Populárne Citroëny 2CV, ktoré si prezývku „kačica“ získali vďaka kolísavej jazde, sú hrdým odkazom na bohatú históriu značky Citroën.

Expozícia značky Citroen sa nachádza vo výstavnej  hale M1 nitrianskeho výstaviska Agrokomplex.