Ďalšia zima je už pomaly predo dvermi: či bude viac snehová alebo daždivá, to sa ešte len uvidí. Každý, kto plánuje kúpu nových pneumatík, by si mal zvážiť, či z pohľadu jazdných podmienok postačujú na jazdu celoročné pneumatiky alebo či sú potrebné zimné pneumatiky, napríklad ak sa jazdí často do zasnežených horských oblastí. V prípade, že sa rozhodnete pre zimné pneumatiky tak vám môže byť nápomocný pri výbere pneumatík náš porovnávací test.

Zimné pneumatiky:

Klimatické podmienky v zime kladú na zimné pneumatiky protichodné nároky. Na jednej strane musia vedieť dobre zvládať sneh a mrazivé počasie, ak je naozaj zima, a na druhej strane v prípade, že je teplejšie tak daždivé podmienky a podmienky na suchej vozovke.

Testovací tím z ACE  a GTÜ Gesellschaft für Technische Fernsehen mbH spolu s rakúskym partnerom ARBÖ otestoval vlastnosti troch cenovo lacnejších zimných pneumatík od výrobcov Austone, Fortuna a Sailun a  sedem zavedených značkových pneumatík s rozmerom 235/ 55 R18 (pre SUV).

Desať pneumatík bolo podrobených testovaniu na zasnežených cestách pri mínus 4,5 stupňa Celzia vo fínskom Arctic Center Ivalo, ako aj na testovacej dráhe spoločnosti Goodyear vo francúzskom Mireval pri teplote 13 až 18 stupňov. Ako testovacie vozidlá poslúžili obľúbené modely VW T-Roc a VW Tiguan.

Správanie na snehu

V zimnej disciplíne museli zimné pneumatiky vydržať zrýchlenie, ovládanie a brzdenie na zasnežených cestách.

Zrýchlenie na zasnežených cestách nerobilo problém žiadnej z testovacích pneumatík. Rozdiel medzi pneumatikami bol zanedbateľný.

Brzdenie na snehu sa uskutočňovalo pri rýchlosti 35 km/h: aj tu testovanie prinieslo solídne výsledky pre všetky pneumatiky. Po Bridgestone s brzdnou dráhou 12,26 metra sa Dokonca Austone sa prekvapivo umiestnil s brzdnou dráhou 12,26 metra na druhom mieste za pneumatikami Bridgestone.

test zimné pneumatiky (4)Ani pri samotnej jazde na snehu sa nevyskytli žiadne výrazné rozdiely v pneumatikách. Lacné nezaostávali výraznejšie za drahšími značkami. Austone prekvapivo vykazoval dokonca rovnakú dobrú úroveň ako Michelin. Obe pneumatiky sa dali na snehu ľahko riadiť, mali dobrú bočnú oporu a rýchlo reagovali na zmeny povrchu vozovky. Celkovo poskytovali dobrý pocit z riadenia a boli najlepšie v tejto disciplíne.

Sailun, ktorý v tejto disciplíne síce uzatváral poradie ešte skončil v žltom (vyhovujúcom) pásme hodnotenia. Vykazoval mierne slabiny v priľnavosti a jazdnej stabilite v zákrutách, najmä v úsekoch do kopca, ale celkovo sa dal zvládnuť. Zvyšok pneumatík tvoril solídny stred poľa, pokiaľ ide o jazdné správanie na snehu. Pneumatiky Goodyear a Nokian vykazovali minimálnu stratu trakcie pri jazde do kopca a v zákrutách.

Správanie na suchu

Brzdenie na suchej vozovke z rýchlosti 100 km/h sa všetky pneumatiky na takmer porovnateľnej úrovni, až na Fortuna  ktorá s brzdnou dráhou 45,3 metra zaostávala takmer 5 metrov za najlepšie hodnotenou pneumatikou Michelin v tejto disciplíne.

A ako sa ukázali pneumatiky pri ovládaní na suchej vozovke. Najlepšie sa ukázali v tejto disciplíne pneumatiky Hankook, Goodyear, Nokian, Pirelli, Bridgestone a Continental. Všetky sa dali presne riadiť a bezpečne viesť v zákrutách.

Michelin a Sailun sú na rovnakej úrovni, o niečo slabšie ako špičková skupina, ale stále bezpečné pre jazdu. Pneumatiky Fortuna a Austone naopak pôsobili slabším dojmom: vykazovali nadmernú nedotáčavosť, ťažšie sa riadili v zákrutách a celkovo boli príliš hubovité a nepresné na riadenie.

Správanie na mokrej vozovke

Brzdenie na mokrej vozovke z rýchlosti 80 km/h je vrcholná disciplína. Pneumatiky tu musia vydať zo seba všetko, pretože brzdná dráha na mokrej vozovke je podstatne dlhšia ako brzdenie na suchej vozovke. Najlepší v teste, Hankook, mal brzdnú dráhu 30,4 metra.

Zatiaľ čo takmer všetky, dokonca aj posledná pneumatika Sailun na snehu, poskytli veľmi homogénny brzdnú dráhu medzi 30 a 32 metrami, Fortuna (41 metrov) a Austone (38,8 metra) úplne prepadli.

Obrovské rozdiely boli aj v ovládaní na mokrej vozovke. Pneumatiky od Bridgestone, Goodyear a Nokian boli najlepšie a veľmi presné na riadenie a riadenie. Zvyšok značkových pneumatík bol na zvládnuteľnej úrovni.

Tie lacnejšie však sklamali: Zatiaľ čo Sailun tu boli ako tak prijateľné, pneumatiky od Austone a Fortuna dopadli katastrofálne. Mali  príliš malú priľnavosť a boli nepresné v riadení. Testovací jazdci hodnotili jazdné správanie týchto pneumatík ako nebezpečné pre bežných vodičov.

Pozdĺžny a priečny aquaplaning

Keďže náhly akvaplaning pri vysokých rýchlostiach môže byť životu nebezpečný, má táto disciplína v rámci testu mimoriadny význam.

Ako odborníci predpokladali, aj tu testovanie preukázalo rozdiely. Najlepšie zvládol pozdĺžne a priečne testy Bridgestone.  Naopak pneumatiky Austone a Fortuna sa ukázali ako mimoriadne náchylné na aquaplaning. Zvyšok dostal kladné hodnotenie za solídne jazdné správanie.

test zimné pneumatiky (5)Víťaz porovnávacie testu

Pneumatiky Bridgestone boli vyhodnotené ako víťaz porovnávacieho testu, vo všetkých disciplínach ukázal pozitívny obraz, tesne za ním nasledujú Hankook a Continental.  Z lacných pneumatík obstáli iba pneumatiky Sailun ( s podmienečným odporúčaním)  aj keď to bola tiež najhlučnejšia pneumatika v teste. Pri 74,77 decibeloch to bolo dokonca o dva decibely nad normou EÚ. Pri celkovom hodnotení Austone a Fortuna úplne sklamali. Len pre porovnanie víťaz porovnávacích testov Bridgestone dostal 190 bodov a pneumatiky umiestnené na konci rebríčka Austone 149 bodov a Fortuna 123 bodov. Tento rozdiel hovorí samo za seba (viď tabuľka porovnávacieho testu). Je však treba povedat, že za kvalitu sa platí. Napríklad zimné pneumatiky Bridgestone 235/ 55 R18 stoja cca 150€-200€ a Austone 235/ 55 R18 60€-90€.

Zdroj:ARBÖ

Lukáš Vajda

Reklama