Nový Forester e-Boxer má v porovnaní s predchodcom nielen modernejší exteriér a interiér, praktickejšie riešené nastupovanie na zadné sedadlá, stabilnejší jazdný prejav v hraničných situáciách a pri pohone použitú mild-hybridnú technológiu, ale vo výbave okrem, pre Subaru tradičného bezpečnostného systému EyeSight, aj dalšiu hi-tech vychytávku, tkz. „Driver monitor system“.

„Driver monitor system“

Používanie nového Subaru Forester e-BOXER spríjemňuje a uľahčuje celý rad vylepšení a prvkov výbavy. Jedným z nich je nový prvok výbavy „Driver monitor system“, ktorý vás po nasadnutí nápisom na displeji pozdraví, nastaví pre vás na mieru polohu sedadla za volantom, spätné zrkadlá a predvolenú klimatizáciu, a to vďaka novej funkcii monitorovania vodiča, ktorá prostredníctvom infračervenej kamery dokáže rozpoznať vašu tvár (je možné nastaviť až 5 ľudí).

„Driver monitor system“ dokáže nastaviť nielen sedadlo vodiča, klimatizáciu a spätné zrkadlá, ale aj dozerať na šoféra počas jazdy. Pri jazde na neho dozerá a pokiaľ sa napríklad nepozerá pred seba na cestu alebo nevenuje poriadne riadeniu, tak ho zvukovým signálom a nápisom na združenom displeji napomína.

Motor s mild-hybridnou technológiou

Nový Subaru Forester e-Boxer má v ponuke iba jednu motorizáciu: hybridnú pohonnú jednotku, ktorú tvorí zážihový 2,0 litrový horizontálny štvorvalcový motor s max. výkonom 110kW(150k) a elektromotor s výkonom 12,3 kW (ten je nápomocný hlavne pri rozjazdoch). V čisto elektrickom režime je možné s „ľahkou“ nohou prejsť až do 1,6 kilometra, pri max. rýchlosti do cca 40 km/h. Na vyššie tempo už elektromotor nestačí. Len na voľnobeh dokáže plachtiť na elektrický pohon aj rýchlejšie. Pokiaľ toto dokážete využiť pri šoférovaní tak sa vám Forester e-Boxer odmení úsporou na palive.

Lithium-ionová batéria s kapacitou 0,6 kWh je umiestnená v spodnej časti vzadu tak, že neobmedzuje objem batožinového priestoru. Tu chceme poznamenať, že takéto umiestnenie vylepšuje rozloženie hmotnosti na predné a zadné kolesá a prispieva k lepšej ovládateľnosti, vďaka čomu nárast hmotnosti 110 kg pri jazde vôbec nevnímate.

Výkon hybridnej pohonnej jednotky sa prenáša štandardne na všetky štyri kolesá prostredníctvom bezstupňovej automatickej prevodovky typu CVT. S touto prevodovkou je výhoda, že radenie „rýchlostí“, resp. prevodový pomer prebieha hladko. Taktiež rozjazd je príjemne plynulý, nie skokový ako býva neraz pri dvojspojkových prevodovkách pri konkurencii.

Nevýhodou sú však niekedy situácie, keď na výraznejšiu akceleráciu nemá vplyv ani vytočenie motora do otáčok, kedy dôjde k „vysávacimu“  efektu s nárastom hluku bez výraznejšieho nárastu elánu do zrýchľovania. Tento typ prevodovky skrátka nemusí v kombinácii s touto motorizáciou každému vyhovovať. My sme sa však s nim dokázali bez problémov zžiť.

Na reakcie prevodovky má vplyv aj zvolený režim „SI Drive“. K dispozícii má dva režimy: „S“ s promptnejším vytočením do vyšších otáčok a živšou reakciou na stlačenie plynového pedála a ekonomickejší režim „I“, držiaci motor v čo najnižších možných otáčkach. Údaj zrýchlenia z 0-100 km/h za 11,7 s síce neoslní, ale jeho dynamické schopnosti sú pre bežné jazdenie viac ako dostačujúce. Nemali sme pocit, že nám pri predbiehaní či na diaľnici  chýba výkon.

Plusom je totiž fakt, že CVT prevodovka necháva obvykle motor pracovať v pracovných otáčkach, vďaka čomu pri jazde v prevažnej miere poskytuje dostatočné živú akceleráciu, zároveň o ňom v kabíne ani neviete a pri bežnom, ekonomickom jazdení sa odvďačí ústretovou spotrebou v rozmedzí 7-8 litrov na 100 km. My sme počas testu v rámci krátkeho výjazdu do terénu priemerne spotrebovali 8,7 litrov na 100 km.

Ako je obvykle pri značke Subaru, ide o typ typ motora boxer, ktorý má horizontálnu protibežnú konfiguráciu, takže piesty sa pohybujú oproti sebe, čo prirodzeným spôsobom znižuje vibrácie a prispieva k tichému a kultivovanému chodu motora.

Veľmi dobrá ovládateľnosť 

Nový Forester e-Boxer sa ukázal počas testovacích jázd v skvelej forme. Porovnateľný model zvládajúci v takej miere nároky na všestrannosť, t. j. nároky pri jazde na pevnej vozovke a v teréne, na automobilovom trhu v danom segmente nenájdete.

Dokonca je na tom lepšie ako predchodca aj napriek nárastu pohotovostnej hmotnosti.  V porovnaní s predchodcom je stabilnejší pri vyhýbacích manévroch vo vyššom tempe jazdy a paradoxne aj pohodlnejší pri prejazde po nekvalitnom povrchu.

Tento fakt sme si mali možnosť overiť nielen pri samotných teste, ale aj na testovacom polygóne v rakúskom ÖAMTC Teesdorf, kde sme nový Subaru Forester podrobili testovacími jazdami v rôznych režimoch jazdy – na malom okruhu so zatočenými zákrutami a dlhou rovinkou s vyhýbacím manévrom, v zhoršených adhéznych podmienkach a na pohyblivej platni so simulovaným šmykom a nakoniec v náročnom teréne s brodením a krížením náprav.

S údivom sme kvitovali ako dokáže nový Forester e-Boxer zvládať ostro rezané zákruty či zmeny smeru jazdy vo vysokom tempe aj napriek vyššej svetlej výške 220 mm a veľmi komfortnému odpruženiu. Jeho prejav je aj na hranici svojich možností stabilný bez nepredvídateľného chovania.

Bezkonkurenčný offroad

Riadenie je presné, okolo stredovej polohy nemá príliš veľkú „vôľu“ a rýchle reaguje na pootočenie volantom. Plusom je stabilný a istý prejav pri akcelerácii alebo brzdení na rozdielnych adhéznych podmienkach (napr. pravá časť kolies bola na suchom, ľavá na mokrom), na rovine či v zákrutách. Úplnou čerešničkou na torte je jazda v teréne.

Nový Forester e-Boxer je, tak ako predošlá generácia, štandardne vybavený stálym symetrickým pohonom všetkých kolies a terénnym režimom X-Mode, ktorý je po novom možné nastaviť do dvoch módov pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch Snow/Dirt, a druhý do hlbokého snehu a bahna Deep Snow/Mud.

Nechápali sme, kam až dokáže takto disponovaný nový Forester e-Boxer prejsť. Jeho limity mimo pevnú vozovku samozrejme určujú aj offroadové parametre, tie sú však vo viacerých parametroch lepšie ako u konkurencie, i samotné obutie.

Inak, rozdiel oproti predchodcovi poháňanému výhradne len spaľovacím motorom a normálnym typom prevodovky Lineartronic bolo vidieť nielen plynulejším rozjazdom pri zrýchľovaní na bežnej ceste, ale aj v teréne pri prekonávaní prekážok – napríklad cez väčší hrboľ alebo kameň, cez ktorý bolo treba sa kolesami prehupnúť, sa lepšie popasoval hybridný systém pohonu, ktorému tak dlho netrvá, kým zaberie.

Pri zapnutom X-Mode sa režim Motor Assist aktivuje skôr, už pri 0 km/h (pri normálnej jazde a v režimoch I a S sú to 4 km/h), čím zlepšuje jeho účinnosť už od rozjazdu. Pochvalu dostáva aj pribrzďovací systém Hill descent , ktorý pri zjazde z prudkého kopca dávkuje brzdný účinok omnoho plynulejšie, ako sme mali možnosť vyskúšať u nejedného konkurenta (pohybujúci sa skôr určitými prískokmi).

Modernejší vzhľad 

Na pohlaď zvonku vyzerá nový Forester e-Boxer  akoby išlo iba o iba facelift, pritom ide o celkom nový model, ktorý sa prezentuje väčšími rozmermi karosérie (postavený je na globálnej platforme SGP), modernejším a priestrannejším interiérom, novou pohonnou jednotkou a celým radom vylepšení. S rozmermi 4625 x 1815 x 1730 mm je väčší do dĺžky +15 mm, šírky +20 mm a v rázvore +30 mm, len na výšku je mierne nižší o 5 mm.

Táto zmena rozmerov a proporcií prospela nielen vzhľadu vozidla, ale aj vnútorným rozmerom – v kabíne je ešte o niečo viac miesta na šírku a hlavne vzadu pre kolená (pritom už predchodca bol na tom ponukou vnútorného priestoru veľmi dobre). Kufor ostal v podstate rovnako veľký – na objeme pridal symbolické 4 litre. Zväčšiť ho je možné  sklopením zadných operadiel priamo z kufra ovládačom.

Medzigeneračná zmena vzhľadu exteriéru  vozidla predstavuje tak, ako sme napísali, evolúciu – čo poteší tradičných konzervatívnych zákazníkov značky Subaru. V interiéri je zmena výraznejšia. Po nasadnutí do rozmerných a pohodlných sedadiel vozidla na vás dýchne prémiová atmosféra – kvalitnejšie pôsobiaci interiér.

Prístrojovému panelu dominuje  8“ dotyková obrazovka (grafika pôsobí modernejšie a kvalitnejšie ako pri predchodcovi) a tradične, ako máva Subaru, je kombinovaná s menšou  obrazovkou umiestnenou v hornej časti palubnej dosky.

Kvitujeme, že pracovisko vodiča okrem dotykového ovládania cez 8“ dotykovú obrazovku,  využíva aj vo veľkej miere manuálneho ovládanie (napríklad klíma má samostatný panel na manuálne ovládanie).

Praktické prvky výbavy 

Používanie nového Subaru Forester e-Boxer spríjemňuje a uľahčuje celý rad vylepšení a prvkov výbavy. V ponuke je viacero prvkov výbavy – od spomínanej novej funkcii monitorovania vodiča kamerou cez štandardne dodávaného bezpečnostného systému EyeSight, až po praktickú automatickú brzdu pri parkovaní. Apropo, parkovacia brzda?

Tá zabráni razantným dupnutím na brzdu nárazu do zaparkovaného auta alebo prekážky stojacej za vami. Podľa nás je to prvok výbavy, ktorý by mohol mať každý model (hlavne, ak nie je vybavený parkovacou kamerou, alebo parkovacím asistentom), predovšetkým mestské autá parkujúce častejšie cúvacím manévrom.

Mnohí si povedia síce, že je to zbytočnosť, že cúvať vie predsa každý, ale ako sa hovorí – aj majster kat sa môže uťať – a je fajn vtedy, keď stojí nad vami ochranná ruka „automatickej brzdy“. Táto funkcia sa dá v prípade, že vám prekáža – napríklad pri cúvaní vo vysokej tráve, alebo keď parkujete nárazník na nárazník, jednoducho vypnúť.

Taktiež je samozrejme k dispozícii cúvacia kamera so slušným rozlíšením a daľšia kamera umiestnená na pravom spätnom zrkadle snímajúca priestor okolo pravého kolesa.

Je to další praktický prvok výbavy, s ktorým sa u konkurencie nestretnete. My sme ho viackrát využili pri parkovaní pozdĺžne popri obrubníku. Je to super pomôcka pri cúvaní, škoda však, že sa nezobrazuje rovnako ako cúvacia kamera na veľkom 8“ displeji infotainmentu, ale len v menšom obraze v hornej časti obrazovky.

Rýchlejšie el. otváranie kufra, lepší výhlaď a pohodlnejšie nastupovanie 

Inak, rad vylepšení sa týka nielen toho, kde predchodcu tlačila päta – napríklad nekonečne dlhé el. ovládanie kufrových dverí, ktoré je už porovnateľne rýchle ako pri ostatných SUV modeloch, ale dokonca aj tam, kde bol lepší ako konkurencia. Napríklad, výhľad z pozície vodiča bol silnou stránkou už predošlej generácie, tu je však na tom nový Forester ešte lepšie vďaka bohatšiemu preskleniu kabíny, tenkým „A“ stĺpikom a umiesteným spätným zrkadlám nevytvárajúcim spolu s „A“ stĺpikom bariéru zakrývajúcu výhľad do predoboku (čo je neraz hendikep konkurenčných SUV modelov).

Taktiež nastupovanie na zadné sedadlá je vďaka takmer do pravého uhla otvárajúcich sa dverí a  väčšiemu vstupnému otvoru zadných dverí ešte pohodlnejšie.  Pri vystupovaní oceníte skutočnosť, že si nezašpiníte nohavice pri prekračovaní cez prahy, nakoľko nie sú príliš široké a sú chránené proti znečisteniu prekrytím spodnou časťou dverí.

Po testovacích jazdách môžeme opäť povedať, že Forester e- Boxer si aj v novom vyhotovení zachoval svojský charakter s hybridom na spôsob Subaru, ktorý ho odlišuje od iných vozidiel SUV. Nový Forester e-Boxer je všestranne disponovaný model – zvládajúci v takej miere vysoké nároky na ovládateľnosť a komfort cestovania či jazdu po pevnej vozovke a v teréne – že SUV s takýmito schopnosťami na trhu v danom segmente nenájdete.

Viac informácii ( široké tech. údaje, vypočítane prevádzkové náklady vrátane straty hodnoty vozidla, namerané vnútorne rozmery, spotreby, porovnanie s konkurenciou, atď.) nájdete v časopise Autotest.

Plusy

+ imidž značky Subaru

+ všestranné jazdné vlastnosti

+ plynulejšie reakcie vozidla na stlačenie plyn. pedála

+ úctyhodné schopnosti v teréne

+ vysoká svetlá výška podvozka (220mm)

+ vysoký komfort cestovania

+ pohodlné a rozmerné sedadlá

+ veľký vnútorný priestor

+ výhľad z kabíny

+ pohodlné nastupovanie a vystupovanie

+ kvalitne pôsobiaci interiér

+ praktické prvky výbavy, ktoré konkurencia nemá

Mínusy

–  nie je priestor pre rezervu

–  vyššia hmotnosť v porovnaní s predchodcom

– detail zobrazenia pravého kolesá mohol byť väčší

– v ponuke len jedna motorizácia

VIDEO