Modernizovaný model Subaru Impreza dostal v rámci modernizácie športovejšiu vizáž a mild-hybridné pohonné ústrojenstvo.

Športovejší dizajn

Vynovená Impreza, prichádzajúca po troch rokoch, pôsobí na prvý pohľad športovejšie. Za to môže vpredu pozmenený predný gril a predný nárazník, ktorý zdôrazňuje jej široký postoj. Vzadu, až na stmavené zadné svetlá, nedošlo k žiadnym zmenám. Vynovený vzhľad uzatvára nový dizajn 17- a 18-palcových zliatinových diskov kolies.

Žiadne prekvapenie však nečaká v interiéri. Všetko je v podstate po starom. To však nazadáva dôvod na nespokojnosť. Dizajn prístrojového panelu, kvalita spracovania a kvalita použitých plastov, veľmi dobre do rúk padnúci volant, skvelá ergonómia a v strede dominujúci 8“ dotykový displej s prehľadnou grafikou a jednoduchým a promptným ovládaním s dobrou čitateľnosťou aj v ostrom slnečnom svetle, ktorému sekundujú klasické tlačidlá, dostávajú pochvalu.

Subaru Impreza e-Boxer prístrojovka

Inak nad 8“ dotykovým displejom (Apple CarPlay, Android Auto) je podľa zvyku v Subaru na prístrojovej doske umiestnený ďalší menší displej zobrazujúci v tomto prípade okrem údajov palubného počítača, hodín, základných navigačných pokynov, teplotu vody a oleja, kompas a dokonca i náklonomer, aj napájanie elektrickou energiou a kamerou umiestnenou na prednej maske monitorovací priestor pred vozidlom.

Nadmieru priestranný interiér

V kabíne sa vodič a spolujazdci cítia uvoľnene a pohodlne nielen vďaka pohodlným sedadlám s prijemným vystlaním – vpredu mierne pevnejším a vzadu mäkším, ale aj vďaka nadpriemerne veľkému vnútornému priestoru a vzdušnému, presvetlenému interiéru. Bohato presklená karoséria s veľkým čelným sklom púšťa do kabíny veľa svetla.

V aute sa cítite uvoľnene ako v aute o triedu väčšom, k čomu však prispieva nielen vzdušný pocit z presvetleného interiéru, ale aj samotné vnútorné rozmery – po premeraní nám totiž spadla sánka, keď sme na šírku v lakťoch vpredu namerali vpredu 1530 mm, čo je napr. na úrovni VW Passatu (VW Golf 1490 mm, Škoda Octavia 1482 mm), pre hlavu je taktiež dostatok miesta.

Pozitívne hodnotenie vnútorného priestoru pokračuje aj vzadu – pokiaľ si za seba sadnú 1,75 m vysokí pasažieri, tak pre kolená ostáva 85 mm a pre hlavu 90 mm. Na šírku v lakťoch sme taktiež namerali vzadu nadpriemernú hodnotu 1490 mm (VW Golf 1440 mm, Škoda Octavia 1450 mm).

Subaru Impreza e-Boxer interiér-predné sedadlá
Subaru Impreza e-Boxer- na zadných sedadlách ponúka interiér nadpriemerne veľa miesta v pozdlžnom smere

Posed za volantom je relatívne vyšší aj v najnižšej polohe – čo nepoteší športovo založených vodičov, plusom je však lepší výhľad, pohodlnejšie vystupovanie a nastupovanie a pri usadení vzadu za vodičom väčšie miesto pod predným sedákom na uloženie chodidiel.

Mild-hybridný pohon

Model Subaru Impreza e-Boxer, tak ako jeho väčší súrodenci Subaru Forester e-BoxerXV e-Boxer, dostal mild-hybridný pohon.

V podstate, čo sa týka parametrov hybridnej pohonnej jednotky, platí to čo sme uviedli pri verzii XV e-Boxer: Hybridnú pohonnú jednotku tvorí zážihový atmosférický 2,0 litrový horizontálny štvorvalcový motor s max. výkonom 110 kW/150 k (max. krútiacim momentom 194 Nm) a elektromotor s výkonom 12,3 kW/66Nm (ten je nápomocný hlavne pri rozjazdoch). Kombinovaný výkon Subaru neuvádza.

Reakcie na povel plynovému pedálu sa pridaním elektromotoru zlepšili. Rozdiel oproti predchodcovi poháňanému výhradne len spaľovacím motorom a normálnym typom prevodovky Lineartronic bolo vidieť plynulejším rozjazdom pri zrýchľovaní. Z 0-100 km zrýchli za 9,9 s a podľa údajov výrobcu dosiahne max. rýchlosť 192 km/h.

Na reakcie prevodovky má vplyv aj zvolený režim. K dispozícii má dva režimy: „S“ športovejší s promptnejším vytočením do vyšších otáčok a živšou reakciou na stlačenie plyn. pedála a ekonomickejší režim „I“, držiaci motor v čo najnižších možných otáčkach.

Subaru Impreza e-Boxer Hybrid

Taktiež bola pre nás príjemná zmena (nakoľko obvykle konkurencia v tomto segmente používa turbo-motory, ale s menším zdvihovým objemom) absencia turbodúchadla, vďaka čomu sme si užívali lineárny nárast výkonu s narastajúcimi otáčkami a po prekročení 5.600 otáčok výkonovú špičku, až po červené políčko. Nevýhodou je však nárast hluku v tomto režime jazdy, resp. pri vytočení do vyšších otáčok. Inak, pokiaľ máte obavy z „vysávacieho efektu“ CVT prevodovky, tak v tomto prípade nemusíte mať obavu.

Dokáže jazdiť čisto aj na elektrinu

Akumulátor hybridného systému e-Boxer sa dobíja sám pri rekuperácií (brzdením alebo jazdou s kopca). Na rozdiel od dnes tak rozširujúcich sa mild-hybridov je pohonný systém testovaného modelu Subaru Impreza e-Boxer full-hybridom. To znamená, že automobil dokáže jazdiť čisto aj na elektrinu. V čisto elektrickom režime je možné s „ľahkou“ nohou prejsť až do 1,6 kilometra, pri max. rýchlosti do cca 40 km/h. Na vyššie tempo by už elektromotor nestačil.

A ako je to so spotrebou? V závislosti od štýlu jazdy vodiča dokáže znížiť spotrebu v porovnaní s doterajším 2,0 l benzínovým motorom. Napríklad, pri posúvaní sa v kolónach s aktivovaným tempomatom, dokáže vypnúť spaľovací motor a pokiaľ je nabitá batéria, ísť iba na elektrinu.

Impreza e- Boxer sa počas testu uskromnila so spotrebou o jeden liter nižšou (6,8 l/100 km) ako vykazoval pri teste nedávno testovaný model XV e-Boxer (7,8 l/100 km). Taktiež v porovnaní s predošlou verziou Impreza s 1,6 litrovým motorom  ktorú sme testovali) vidieť úspornejšiu prevádzku, hlavne v meste je rozdiel výraznejší (Subaru Impreza 2,0 e-Boxer 7,2 l/100 km, Subaru Impreza 1,6 8,7 l/100 km). Spotreba je síce ústretová k peňaženke majiteľa Subaru Impreza e-Boxer, s čím však musíte rátať, je kratší dojazd v dôsledku menšej palivovej nádrže (48 litrov).

Štandardne pohon 4×4

Elektromotor je umiestnený v blízkosti ťažiska vozidla, lithium-ionová batéria s kapacitou 0,6 kW/h a niektoré ďalšie komponenty elektrickej sústavy sa nachádzajú nad zadnou nápravou. Tu chceme poznamenať, že takéto umiestnenie vylepšuje rozloženie hmotnosti na predné a zadné kolesá a prispieva k lepšej ovládateľnosti, vďaka čomu nárast hmotnosti 136 kg (v porovnaní s verziou Impreza 1,6, ktorú sme mali predtým na teste) vôbec nevnímate.

Na druhej strane treba povedať, že toto umiestnenie batérie spolu s komponentami elektrickej sústavy zobralo z batožinového priestoru 45 litrov. Impreza mala pôvodne 385 litrov, teraz ma 345 litrov, ktorý však k bežnému užívaniu, napríklad aj pre rodinu, úplne postačuje. Napríklad, naložíte doň kočík a k tomu veľkú cestovnú tašku.

Subaru Impreza e-Boxer - dvojitá podlaha
Lithium-ionová batéria s kapacitou 0,6 kW/h a niektoré ďalšie komponenty elektrickej sústavy sa nachádzajú nad zadnou nápravou.

Vysoká tuhosť karosérie a nízke ťažisko zaisťujú nadpriemernú ovládateľnosť. Auto reaguje okamžite na pootočenie volantom, jeho  stabilné a nezáludné chovanie a veľká ochota sa vrhať do zákrut, je chályhodná. Až v ostrých zákrutách sa prejaví nedotáčavosťou, ktorú však eliminujete správnym nájazdom do zákruty (čo je hračka vďaka presnému riadeniu) a pri výjazde pridaním plynu sprevádzaným záberom zadných kolies. Impreza má k dispozícii štandardne symetrický pohon všetkých kolies, ktorý je nápomocný v zhoršených adhéznych podmienkach. Inak musíme povedať, že pohon 4×4 sa stáva v tomto segmente vozidiel už výnimočným.

Jazdné vlastnosti sú obdivuhodné, hlavne v spojitosti s prekvapujúco príjemne komfortným podvozkom. Takto zvládnuť protichodne požiadavky, t.j. ovládateľnosť a komfort pruženia, sa len tak nevidí. Ešte poznámka ohľadom komfortu pruženia – ten sa prejavuje pohodlným cestovaním a veľmi dobrou absorpciou nerovností, nie však náklonom v zákrutách negatívne vplývajúcim na stabilitu prejazdu zákrutami.

Klobúk dole pred technikmi Subaru! K tomu prispieva aj fakt, že Subaru Impreza má pod kapotou typ motora (boxer), ktorý v porovnaní s inými typmi motorov, je možné umiestniť nižšie vďaka čomu má položené nižšie ťažisko ako pri konkurencii.

Subaru Impreza e-Boxer

Bohatšia výbava

Jazdu s Imprezou navyše uľahčuje kompletný balík asistenčných systémov, hlavne tzv. „vodičove oči“ – Eyesight. Vďaka monitoringu situácie pred vozidlom dvomi stereokamerami – umiestenými pod čelným sklom – uvedený systém Eyesight uľahčuje vodičovi jazdu a šoférovanie. K dispozície je funkcia adaptívny tempomat, upozornenie na nerovnomernú jazdu v pruhu a opustenie jazdného pruhu, protikolízny brzdový systém a protikolízny systém riadenia škrtiacej klapky.

Taktiež pri vyparkovaní parkovací systém upozorňuje na auto prichádzajúce zo strany. Ďalej novinkami vo výbave sú systém automatického brzdenia pri cúvaní a upozornenie na prítomnosť cestujúcich na zadných sedadlách, ktorý je navrhnutý tak, aby vodič nezabudol na dieťa alebo domáce zviera. Upozorní vodiča, aby pred opustením vozidla skontroloval zadné sedadlo.

Viac informácii ( kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu,  ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v aktuálnom vydaní časopisu Autotest.

PLUSY

+             imidž názvu Impreza

+             veľmi dobrá ovládateľnosť

+             komfort pruženia

+             nižšia spotreba

+             Linaertronic plynulosť radenia

+             nadpriemerne veľký a vzdušný interiér (nadpriemerná šírka v lakťoch, voľnosť pre kolená vzadu)

+             kvalita spracovania

+             štandardne pohon 4×4

+             bohatšia výbava

MÍNUSY

–             úbytok na veľkosti batožinového priestoru (-45 litrov)

–             rezervné koleso nie je k dispozícii ani za príplatok

 

                                                                          Text: Michal Pospíšil Foto: Jozef Pospíšil