Subaru Solterra si už môžu predobjednávať zákazníci v zahraničí, napríklad v Nemecku, kde štartuje vo výbave Comfort na cene 49 515€ (po odrátaní dotácie, inak je cena 57 490 €). Neskôr príde do predaja aj na Slovensku (podľa oficiálnej webovej stránky slovenského zastúpenia sa s ním počíta aj u nás). Do predaja by malo prísť v priebehu druhej polovice roka 2022. V ponuke bude tak ako v ostatných štátoch Európy výhradne vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies (AWD).
Konkrétnejšie informácie ohľadom cien a výbav pre Slovensko zatiaľ nie sú známe. Taktiež ešte chvíľu potrvá, kým prídu reálne prvé kusy na Slovensko a budeme vám môcť priniesť vlastné informácie z prvých jázd. Preto prinášame v predstihu aspoň informácie a dojmy, ktoré uverejnili naši zahraniční kolegovia z iných redakcií, ktorí už mali možnosť absolvovať prvé jazdy.
Zaujímavý dizajn s hranatou karosériou
Keď sa na tento model pozriete, tak si pomyslíte: “Hmm,… toto som už niekde videl.” Áno, máte pravdu Subaru Solterra je v podstate dvojča s modelom Toyota bZ4X. Subaru totiž vyvinulo svoj prvý SUV elektromobil s názvom Solterra v spolupráci s Toyotou.
Oba modely sa prezentujú zaujímavým dizajnom s rovnakou hranatou karosériou, v detailoch je však po vizuálne stránke vidieť rozdiel, najviac na prednej maske a svetlometoch. V zadnej časti sú rozdiely minimálne. Upravená je len grafika svetiel. Tých odlišnosti by sme samozrejme našli viac, napríklad iný dizajn zliatinových diskov kolies či pre Solterru špecifické dvojfarebné lakovanie karosérie, ktoré kombinuje farby nazvané Harbor Mist Grey Pearl a Black Mica (strecha).
Auto pôsobí atraktívne čo však musíme povedať, že veľký odklon od tradičnej značkovej štylistiky dosť možno neprehryznú všetci konzervatívni fanúšikovia značky Subaru na rozdiel od zakaznikov Toyoty, ktorí su na podobný štýl dizajnu zvyknutí.
Moderný interiér s netradične umiestneným digitálnym prístrojovým štítom
Interiér prináša moderné pracovisko vodiča s dominantnou 12,3“ dotykovou obrazovkou infotainmentu spojenou s vyvýšeným stredovým tunelom, na ktorom je otočná hlavica radiacej páky. Na pracovisku vodiča udrie do očí vyššia poloha digitálneho prístrojového štítu. Takéto nezvyčajné riešenie je použité v modeloch značky Subaru po prvýkrát. Jeho plusom je fakt, že digitálne ciferníky sú umiestnené v lepšom zornom poli vodiča (tak ako head displej) ako obvykle pri iných modeloch. Ako však kolegovia spomínajú pri nižších postavách môže takto – vyššie umiestené ciferníky zakrývať horná časť volantu. Kvalita použitých materiálov a aj samotná kvalita spracovania (s presným lícovaním jednotlivých dielcov) je na vysokej úrovni a to už aj pri predprodukčnej verzii.
Solterra je tak ako bz4X postavená na špeciálnej elektrickej architektúre, Subaru jej hovorí E-Subaru Global Platform, ktorú Toyota vyvinula v spolupráci so Subaru. V rozmeroch má podobný pôdorys ako Forester, tj. na dĺžku 4 690 mm, širku 1 860 mm a výšku 1 650 mm a v rázvore 2 850 mm. Z týchto údajov je zrejmé, že poskytuje dostatok miesta vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu. Pre batožinu je vďaka tomu, že je batéria umiestnená v podlahe k dispozícii kufor až s 452 litrami objemu, ak počítame aj priestor pod podlahou.
Výlučne v ponuke s pohonom všetkých kolies
Tak ako sme v úvode spomenuli bude Solterra na rozdiel od svojho kolegu z Toyoty v Európe v ponuke výlučne s pohonom všetkých kolies. Dva elektromotory, ktoré samostatne poháňajú predné a zadné kolesá, zabezpečujú systémový výkon 160 kW. Takto disponovaný dokáže zrýchliť z 0-100km/h za 6,9 s. Čo je síce menej ako ma konkurencia s verziami AWD Hyundai Ioniq 5 (329 kW) a Volkswagen ID.4 (220kW), ale jazdné výkony sú aj napriek tomu stále pôsobivé. Hlavne pre tých, ktorí presedlajú z vozidiel poháňaných spaľovacími motormi je okamžitý nával krútiaceho momentu (337Nm) a trhnutie vodiča aj pri vyššej rýchlosti do sedadla s niečím, s čím sa pri bežných vozidlách nestretnete, resp. len pri športových hot hatchoch alebo modeloch s najvýkonnejšími motorizáciami. Solterra dokáže nielen aktívne zrýchľovať, ale aj intenzívne brzdiť (čo pri elektromobiloch vždy neplatí). Neskôr by mala prísť ešte výkonnejšia verzia STi.K dispozícii je lítium-iónová batéria s kapacitou 71,4 kWh, ktorá by mala zabezpečiť podľa metodiky WLTP 412 kilometrov (Solterra s 20“ kolesami), respektíve 454 kilometrov (18“ kolesá). Solterra podporuje nabíjanie max. výkonom 150 kW (nabitie jednosmerným prúdom DC z 20 na 80 % za 30 min). Na batériu dostanete záruku, že si počas nasledujúcich 8 rokov či 160 tisíc kilometrov (podľa toho, čo nastane skôr) zachová aspoň 70% kapacity.
Pomocou pádlami pod volantom je možné aktivovať štyri úrovne rekuperácie (Toyota bZ4X to nemá). No ani pri maximálnej rekuperácii Subaru pri zložení nohy z plynu nebrzdí tak agresívne ako iné éčka. Napriek tomu je možná jazda jedným pedálom. Ak to chcete využiť, musíte aktivovať maximálnu rekuperáciu S-Pedal-Drive stlačením tlačidla.
Solterra prichádza s tromi režimami jazdy (Eco, Normal a Power). Obvykle režimy jazdy upravujú účinnosť posilňovača riadenia, radenie, rozsahy krútiaceho momentu atď. v závislosti od stavu nastavenia režimu jazdy. V Solterre pri zmene rôznych režimy jazdy sa mení iba odozva akcelerátora.
Pri prechode z Eco na Normal však novinári, ktorí testovali auto, nepocítili žiadnu zmenu. Az pri výbere Power cítiť zmenu a Solterra zrýchli o niečo rýchlejšie. Je zábavné si vychutnať ako Solterra s elektrickým pohonom, a hlavne v režime Power, dokáže okamžite reagovať na stlačenie plynového pedála a v tichosti zrýchliť. Áno, sú to maličkosti, ktoré však pre tých, ktorí milujú športovejšiu jazdu a svižnú akceleráciu prináša nečakanú zábavu (ale rovnako môžu otravovať spolujazdcov ) a radosť z jazdy.
Auto sa ľahko ovláda a okamžite reaguje na pootočenie volantom. Riadenie je presné s primeranou spätnou odozvou. Auto sa pocitovo nenakláňa a ochotne drží stopu, je tu pozitívne cítiť nižšie ťažisko (548 mm nad vozovkou, teda o plných 85 mm nižšie ako pri Foresteri) dané predovšetkým batériou s kapacitou 71,4 kWh umiestnenou v podlahe vozidla. Takto disponované auto síce nie úplne ale vo veľkej miere eliminuje negatívny vplyv jeho vyššej pohotovostnej hmotnosti cca 2 tony (cca o 300kg viac ako ma Forester) na ovládateľnosť.
Každopádne podvozok robí maximum pre posilnenie pocitu kontroly a pohon všetkých kolies (Subaru má, na rozdiel od Toyoty, skutočne permanentný pohon 4×4, zatiaľ čo BZ4x zadný motor podľa potreby odpája) aktívne pomáhajú, pri športovejšej jazde zákrutami, so stabilizáciou zadnej časti vozidla. Solterra jazdí štandardne na 18-palcových kolesách, 20-palcové budú k dispozícii za príplatok.
Nová funkcia Grip Control
Vďaka mnohoročným skúsenostiam s vývojom technológií pohonu všetkých štyroch kolies sa spoločnosti Subaru podarilo skonštruovať pohonnú sústavu s agilne reagujúcimi elektromotormi a flexibilným rozdeľovaním hnacej sily medzi predné a zadné kolesá. Solterra tak môže naplno využiť priľnavosť všetkých štyroch kolies a ponúknuť vodičovi pocit istoty a bezpečia. Tak ako iné SUV značky Subaru, aj Solterra má vo výbave systém ovládania pohonu všetkých kolies X-MODE, prinášajúci ešte väčší pocit istoty v rôznych podmienkach na cestách. X-MODE je možné nastaviť do dvoch módov tak ako pri novom SUV modeli Forester pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch Snow/Dirt, a druhý do hlbokého snehu a bahna Deep Snow/Mud. Pre tých, ktorí majú záujem vydať sa so Solterrou do terénu, je tu taktiež nová funkcia „Grip Control“, ktorá je v podstate tempomatom pri nízkej rýchlosti. Najrýchlejšia rýchlosť, ktorú môžete absolvovať so zapnutým Grip Controlom je 10km/h. V teréne je takto rýchlosť viac ako dostatočná, nakoľko pohyb v teréne si vyžaduje pomalú jazdu.
Ako sa očakávalo, systém fungoval skvele a prispôsoboval rýchlosť prejazdu a zapájanie pohonu vsetkých kolies podľa podmienok jazdy v teréne. Všetko, čo stačilo robiť, bolo držať volant a riadiť. Dokonca aj na strmom kopcovitom úseku, kde sa celoročné pneumatiky modelu Premium 235/60 R18 ocitli tak trochu v „kolotoči“, si Solterra poradila bez toho aby ste museli dať nohy na pedále. Len bolo potrebné trochu pootočiť kolesami v oboch smeroch, kým si X-Mode-plus-Grip našiel cestu aj z tejto náročnejšie fázy prejazdu terénom. Úctyhodná svetlá výška 210 mm (najviac v segmente Ioniq 5 160mm, VW iD.4 210 mm) spolu so stálym pohonom všetkých kolies podčiarkuje, že sa elektrická Solterra nezľakne aj ťažšieho terénu. Solterra si totiž poradila s výraznými náklonmi do všetkých strán, stúpaním, klesaním, prejazdmi ostrých zlomov či prejazdom bahnom.
Subaru Solterra má podľa očakávania tradične vo výbave vyspelý bezpečnostný asistenčný systém „Eye-Sight“ a má taktiež integrovanú automatickú brzdu ( ak sa pri parkovaní zaznamená prekážka). Solterra je tiež vôbec prvým Subaru, ktoré má voliteľnú 360-stupňovú kameru a výstražné zariadenie, ktoré rozpozná premávku približujúcu sa zozadu, keď vystúpite. LED svetlomety štandardne spolupracujú s asistentom diaľkových svetiel.
Zdroj: Subaru, Motor1com
Lukáš Vajda