Subaru Outback je konzervatívec v najlepšom zmysle slova, čo je už rovnaká rarita nielen v politike, ale aj medzi autami. Je to model, ktorý sa drží osvedčených postupov bez toho, aby podliehal aktuálnym krátkodobým módnymi trendom.

Pri pohľade na auto  zistíte, že má oproti predchodošlému vyhotoveniu iba nové zliatinové disky kolies. Naproti tomu v interiéri je tých zmien viac aj keď  na prvý pohľad nebadaných. Napríklad je zmenená logika usporiadanie tlačidiel na volante, zväčšil sa ovládač klimatizácie a  prehľadnejšie a ľahšie je ovládanie infotainmentu.

V ponuke sú štyri výbavové verzie Style (41 850€), Tourning (44 100€), Adventure (45 600€) a najvyššia Premium (49 100€). My sme mali najbohatšie vybavenú verziu Outback Premium, ktorá sa líši navonok od nižšej výbavy Outback Adventure okrem špecifického dizajnu  hliníkových diskov 7 x 18“ ET55 225/60 R18 s brúseným vzhľadom iba niekoľkými prvkami výbavy, ako sú spätné zrkadlá so strieborným krytom automaticky sklopné  pri zamknutí, kamery v maske a zrkadlena sledovanie priestoru okolo vozidla Multi View Monitor Systém a strešné okno a strešné lyžiny – s integrovanými výklopnými strešnými priečnikmi v striebornom prevedení. Nižší výbavový stupeň Outback Adventure tieto užitočné prvky výbavy neponúka a to ani za príplatok. Jediným príplatkovým prvkom v ponuke je metalický lak za 590 €.

V interiéri je rozdiel na prvý pohľad viditeľnejší: naša vrcholná verzia Outback Premium je vybavená prémiovým čalúnením sedadiel – koža Nappa (možnosti: čierna, hnedá a biela koža), 11,6” HD displejom (navigácia, audiosystém Harman/Kardon 12 repro) a koženým volantom so strieborným prešívaním.

Subaru Outback 2023 autotest

Luxusný a pohodlný interiér

Interiér  pôsobí kvalitným až luxusným dojmom, povedali by sme, že až prémiovo a zároveň moderne. Je vidieť, že Outback vsádza na  kvalitné materiály. K pozitívnemu vnímaniu interiéru prispievajú taktiež nadpriemerne pohodlné a rozmerné sedadlá (vpredu aj s dobdou oporou v zákrutách)  s kvalitným koženým poťahom a moderná, na výšku zakomponovaná 11,6“ dotyková obrazovka infotainmentu.

V pozícii vodiča sedíte ako v bežnom kombi, nie ako v SUV, ale paradoxne aj v najnižšej polohe vidíte na prednú kapotu ako býva zvykom skôr pri vyššom sedení typickom pre SUV. Pred sebou máte stále tradičné analógové ukazovatele, naopak, na stredovej konzole prístrojového panelu je na výšku umiestnený spomínaný dotykový displej infotainmentu, ktorý si v ničom nezadá za konkurenciou. Je  prehľadný a promptne reaguje na dotyk. Subaru k „digitalizácii“ interiéru ale pristúpil umiernene. K dispozícii je okrem dotykového ovládania aj niekoľko fyzických ovládačov. Či už pre nastavenie hlasitosti audia, ovládania klimatizácie alebo rýchlemu vstupu k nastaveniu asistenčných systémov, návratu do hlavného menu a voľby užívateľa.

Infotainment dostal v rámci modernizácie  upravené menu ponúkajúce ikonky s upraveným dizajnom. Zaujímavou novinkou je možnosť prispôsobiť si rozmiestnenie ikoniek na displeji, podobne ako pri mobilných telefónoch. Taktiež je  upravený panel s nastavením ventilácie, ktorý je väčší a prehľadnejší. V priehradke pod displejom nájdete USB A aj USB C konektor.

Subaru Outback 2023 zadne sedadla autotestInteriér pôsobí priestranne nielen na šírku, ale aj v  pozdĺžnom smere. Vzadu sa kráľovsky odvezú aj vyššie postavy. K nadpriemernému komfortu cestovania vzadu prispieva nielen nadpriemerná voľnosť, a to vo všetkých smeroch, ale aj optimálne vystlané sedadlá s možnosťou sklonu operadiel. Nechceme preháňať, ale za takto disponovaný komfort sedenia spolu s robustným podvozkom príjemne mäkko filtrujúcim nerovnosti, vytvára komfort cestovania, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani luxusnejšie prémiové limuzíny vybavené podvozkom so vzduchovým odpružením. Doslova sme si Outback užívali nielen za volantom, ale aj ako pasažieri uvelebení na zadných sedadlách. Samozrejme, dôležitú úlohu zohráva aj dokonalá hluková izolácia, vďaka čomu je Outback ideálnym vozidlom na dlhé vzdialenosti.

Kufor s objemom 561 až 1750 litrov  je veľkorysý. Pritom pod podlahou sú ešte dve veľké schránky, kde však môžete mať aj rezervné koleso, čo je vzhľadom k offroadovým ambíciám lepšie riešenie.

Pri nakladaní nákupu, keď máte mate obsadené ruky príde vhod  bezdotykové otváranie kufrových dverí.  Na rozdiel od konkurencie však nemusíte komicky šmátrať nohou pod nárazníkom, kde si s trochou smoly ešte umažete nohavice ale stačí sa priblížiť ku kufru a kufrové dvere sa otvoria.

Vyspelý jazdný prejav

Je takmer na neuverenie, že vyššie postavené auto s komfortne ladeným podvozkom nezadávalo dôvod na kritiku za náklon v zákrutách či nebodaj horšiu ovládateľnosť. Outback dokáže spĺňať vysoké nároky na komfort a  zároveň ovládateľnosť v zákrutách. Fascinovalo nás, ako si auto dokázalo poradiť aj s veľkými dierami a zároveň ostalo stabilné. Doslova sme si na štýl „rzety“ užívali rezkejšiu jazdu po rozbitej vedľajšej ceste posiatej výmoľami a dierami (čo je u nás obvyklé). Vďaka robustnému podvozku a pevnej karosérie sa veľmi dobre (stabilnejším prejavom a takmer žiadnym prenosom rázov od kolies do kabíny) ukázal aj v situáciách, keď len jednou stranou vozidla prechádzal po dierach.

Subaru Outback 2023 autotest

Auto sa však cíti dobre nielen na pevnej vozovke, ale aj po výjazde mimo nej, a to aj v pomerne ťažšom teréne, kde si počína tak, že by to asi len máloktoré SUV vozidlo zvládlo lepšie. K  tomu napomáha nadpriemerná vysoká svetlá výška podvozka 213 mm a štandardne ponúkaný stály symetrický pohon všetkých kolies a  terénny režim X-Mode, ktorý je možné nastaviť do dvoch módov pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch a druhý do hlbokého snehu a bahna. Tieto rôzne režimy jazdy zaisťujú perfektnú trakciu na každom povrchu a samozrejmosťou je aj podpora pri jazde zo svahu.

Pri jazde v noci štandardne svetlá BiLED svetlomety s funkciou dynamického natáčania do zákrut a adaptívne diaľkové svetlá zlepšujú viditeľnosť.

Poznamenať ešte chceme, že je Outback postavený je na novej na globálnej platforme, ktorú okrem iného využívajú aj Impreza, Forester a XV. Vďaka tomu došlo k zvýšeniu torznej tuhosti v prednej časti 70 % a v ohybu o 90 %. Takto disponované Subaru Outback  dokáže absorbovať o 40 % viac nárazovej energie, čo prispelo k  tomu, že sa Outback stal prvým modelom Subaru, ktorý úspešne zvládol (s plným počtom hviezdičiek) najnovšie, prísnejšie testy EuroNCAP.

Atmosféricky motor je už rarita

Atmosféricky motor je už rarita, Subaru Outback má v ponuke iba jednu pohonnú jednotku: pozdĺžne uložený štvorvalec typu boxer, atmosféricky benzínový motor 2.5l, ktorý prešiel pri uvedení 6-generácie (predstavenie 2019, u nás na trh 2021) zásadným prepracovaním, cca 90 % dielcov bolo zmenených. Dostal filter pevných častíc, zväčšený kompresný pomer z 10,3:1 na 12,1:1, rovnako ako aj nový viackruhový systém chladenia pre rýchlejšie zahrievanie v znížených teplotách, ktoré sa prejavuje na nižšej spotrebe a rýchlejšiemu zahriatiu kabíny.

Tento motor vykazuje max. výkon 124 kW/169 k, to je síce o 6 kW menej ako mal predchodca 5-generácie, ale má zas teraz viac krútiaceho momentu (z 235 na 252 Nm), najmä pri nízkych otáčkach motora, čo sa prejavuje v priamejšej a živšej odozve. Jazdné výkony sú však aj bez turba chvályhodné, reakcie na stlačenie plynového pedála pri rozjazde či mimo mesta prekvapujúco živé, aj keď o nejakom šprintérovi sa nedá hovoriť – jeho prejav aj v režime „S“ je síce agilnejší, ale stále výrazne plynulý.

Spriahnutý je s automatickou bezstupňovou prevodovkou Lineatronic (CVT), ktorá funguje lepšie ako pri predošlej generácii (dostala o 22 % zmenšené vnútorné straty a zväčšený rozsah prevodov o 15 %) a dokonale skrýva nevýhody konvenčných CVT prevodoviek. Agregát a prevodovka si veľmi dobre rozumejú, CVT sa chová ako klasický automat (bez zbytočného vytáčania motora do otáčok). K tomu napomáha aj vopred nastavených 8 virtuálnych rýchlostných stupňov, ktoré je možné voliť páčkami na volante. Na reakcie prevodovky má vplyv aj zvolený režim. K dispozícii má dva režimy: „S“ športovejší s promptnejším vytočením do vyšších otáčok a živšou reakciou na stlačenie plyn. pedála a ekonomickejší režim „I“, držiaci motor v čo najnižších možných otáčkach.

Subaru Outback 2023 autotest

Spotreba sa veľmi nezmenila, v podstate sme namerali obdobné výsledky ako pri predošlom teste s týmto modelom: mix v teste 8,0 litra/100 km (predchodca 8,2 litra/100 km), v meste 9,6 litra, pri 90 km/h 5,6 litra/100 km, pri 130 km/h 8,4 litra/100 km. Na spotrebu ma však veľký vplyv štýl jazdy, pokiaľ dokážete jazdiť plynule, tak sa vám odmení prekvapujúco nízkou spotrebou okolo 7 litrov/100 km, naopak, pri jazde plyn-brzda ide spotreba rýchlo hore k 10 litrom/100 km. Ešte poznámka k uvedenej pohonnej jednotke: Atmosférické motory, ktoré nemajú podporu turba, sú už dnes raritou, ale u viacerých motoristov sú stále veľmi populárne. Či už z dôvodu samotného charakteru (výkonová špička), alebo z dôvodu životnosti a poruchovosti, nakoľko tieto typy motorov sú z princípu menej náchylné na poruchy.

Výhodný pomer cena/výkon

Základná cena Subaru Outback začína na sume 41.800 € (viď cenník), čo nie je síce práve málo. Za to však dostanete vozidlo s jedinečným charakterom (ktorý nemá na trhu obdobu), s luxusným a nadpriemerne komfortným interiérom a s bohatou výbavou, v ktorej si samostatnú pozornosť zaslúži vyspelý bezpečnostný asistenčný systém EyeSight.

Systém dostal pri uvedení 6- generácie  dvojnásobné zorné pole a výkonnejšiu elektroniku. Súčasne vôbec po prvý raz spolupracuje s brzdovou sústavou vybavenou elektrickým posilňovačom umožňujúcim presnejšiu reguláciu brzdného účinku. Veľmi mu je nápomocné auto idúce pred ním, ktorého sa akože môže držať. Systém EyeSight dokáže totiž reagovať aj na rozsvietenie brzdových svetiel auta idúceho pred ním a vďaka tomu plynule regulovať rýchlosť. Tento systém so zapnutým adaptívnym tempomatom je nápomocný a uľahčujúci šoférovanie, napríklad pri jazde mimo mesta s udržiavaním v jazdnom pruhu, a to nielen na diaľnici, ale aj v úsekoch so zákrutami alebo aj v meste, napríklad pri rozjazde na križovatkách či v zápchach upozornením na rozjazd pred ním stojaceho vozidla či zabránením zrážke s chodcom alebo cyklistom. Dve kamery umiestené vedľa spätného zrkadla neustále sledujúce situáciu pred vozidlom identifikujú prekážku.

V prípade krízovej situácie najskôr asistenčný systém výrazne varuje blikaním kontrolkou a výstražným zvukom, ale ak dôjde k indispozícii vodiča a nereaguje na výstrahu spomalením, tak dokáže samočinne zastaviť z rýchlosti 50 km/h, resp. pri vyšších rýchlostiach aspoň zmierniť prípadnú zrážku. V meste sám pridáva a brzdí až do samého zastavenia na križovatke, alebo v prípade prekážky dokáže zastaviť (do rýchlosti 50 km/h) alebo zmierniť pripadnú kolíziu.

Auto sa po naskočení zelenej a rozbehnutí áut pred ním však nepohne automaticky, ale až po obnovení funkcie adaptívneho tempomatu. Inak dokáže aj monitorovať chodcov či viesť auto v pruhu aj bez vyznačenej krajnice alebo zabrániť alebo zmierniť následky zrážky pri odbočovaní doľava. Okrem toho ešte má schopnosť pri náhlej prekážke, pred ktorou začnete panicky brzdiť, rozhodnúť či je po stranách priestor a prípadne vykonať vyhýbací manéver. Inak musíme eygSight systém pochváliť, že kamery umiestnené v hornej časti predného skla fungujú aj za tmy a oproti radarom umiesteným dole v prednej maske majú výhodu, že fungujú aj na diaľnici pri snežení a nezanesú sa.

HODNOTENIE

Plusy
  • atraktívny dizajn exteriéru a interiéru
  • excelentný podvozok
  • hodnotne pôsobiaci interiér
  • vynikajúci komfort cestovania
  • bohatá výbava
  • vzdušná a priestranná kabína
  • batožinový priestor
  • nastupovanie a vystupovanie
  • schopnosti pri výjazde mimo pevnú vozovku
  • dotykový displej s modernejšou grafikou a infotainmentom
  • eygSight systém
Mínusy
  • na výber len jeden motor
  • pri dynamickejšej jazde vyšší nárast
  • spotreby

Foto+text: Lukáš Vajda

Reklama