SEAT Leon vo verzii kombi je kus veľkého auta, ktorý na dĺžku, tak ako pred časom Octavia, prerástol svoju triedu.

Na dĺžku meria 4 642mm a v porovnaní s predchodcom narástol o 107mm (v rázvore +50mm, mierne je však nižší -6 mm a užší -16 mm). Len pre porovnanie s konkurenciou: napríklad VW Golf Variant meria 4 567mm, Hyundai i30 kombi a Peugeot 308 SW zhodne 4 585 mm.

Nový Seat Leon Sportstourer sa nezmenil len v rozmeroch karosérie, ale samozrejme aj v dizajne. Hodnotenie dizajnu je síce vec navýsosť subjektívna, tu nám však mnohí dajú za pravdu, že nový SEAT Leon Sportstourer vyrástol nielen na dĺžku, ale aj do krásy.

Dizajn nového modelu SEAT Leon Sportstourer pôsobí dynamickejším a modernejším dojmom v porovnaní s predchodcom. Vpredu dostal výraznejší tvar FullLed svetlometov, väčší nápadnejší šesťuholníkový tvar prednej masky a veľké otvory pre prívod vzduchu na prednom nárazníku a vzadu na veku kufra zaujímavý prvok: brzdové svetlo zakomponované do zadnej lišty. Pri pohľade z boku zas vidieť, že posunutím „A“ stĺpika viac dozadu došlo k predĺženiu prednej kapoty.

SEAT Leon ST štvrtej je kus veľkého auta, ktorý na dĺžku, tak ako pred časom Octavia, prerástol svoju triedu.
SEAT Leon Sportstourer v porovnaní s predchodcom narástol do dĺžky o 107mm.

Na atraktivite a dynamickom vzhľade mu pridávajú navyše v testovanej verzii 18“ zliat. disky kolies a športovejšie ladená výbava FR, ktorá pozostáva so športovejšie ladenými nárazníkmi vpredu a vzadu, koncovkami výfukov (aj keď ide o atrapy, tak dobre vyzerajú) a  krytmi spätných zrkadiel v sivom lakovaní.

 V interiéri neostal kameň na kameni

V interiéri došlo k takým zmenám, že neostal kameň na kameni. Pokiaľ ste mali doteraz pri Leone výhrady k lacno pôsobiacim použitým plastom či samotnému dizajnovému stvárneniu prístrojovej dosky, tak teraz budete nadmieru spokojní ( samozrejme, tak ako pri jeho konkurentoch, záleží aj na úrovni výbavy). Kvalita plastov a dizajnové stvárnenie nového Leona si v ničom nezadá za svojimi koncernovými konkurentami od VW a Škody. Dokonca by sme povedali, že je z nášho pohľadu na tom najlepšie.

V pozícii vodiča sa sedí trošku vyššie (podlaha – sedák min. 310 mm) ako v Golfe (podlaha – sedák min. 287 mm). Vodič nie je tak utopený a má dobrý výhľad z auta. K tomu prispievajú aj relatívne úzke predné „A“ stĺpiky a umiestnenie spätných zrkadiel, viac od nich dozadu, čím sa nevytvára jednoliata hradba „A“ stĺpika a spätného zrkadla zakrývajúca výhľad do predoboku, ako pri niektorých konkurentoch.

V kokpite vodiča sme si pochvaľovali nielen jeho dobrý výhľad, modernú atmosféru, ale aj pohodlné sedadlá s dobrou bočnou oporou ( vo výbave FR športové predné sedadlá)  a optimálne riešené odkladacie plochy na stredovom tuneli a posuvnú lakťovú opierku prispievajúcu k pohodlnému cestovaniu v novom Leone.

Moderný infotainment

Tak, ako pri jeho súrodencoch Golfe a Octavii, aj pri novom Leone došlo k presunutiu väčšiny ovládačov do dotykovej obrazovky (v základe 8,25“, v testovanej FR verzii štandardne 10“). SEAT však išiel v tomto smere ešte ďalej a zbavil sa aj tých pár manuálnych tlačidiel na priamy vstup do menu, ktoré nájdeme pod dotykovým displejom infotainmentu v Golfe a Octavii.

Je to radikálna zmena, ktorú nemusí každý stráviť na prvé ovládanie. My sme potrebovali určitý čas, kým sme si nato zvykli. Pri Golfe a Octavii, ktoré sme mali skôr na testovanie, sme tým práve neboli nadšení a hlavne pri klimatizácii sme zatúžili po jednoduchom manuálnom ovládaní.

Nový SEAT Leon- pristrojový panel
V novom Leone došlo k presunutiu väčšiny ovládačov do dotykovej obrazovky (v základe 8,25“, v testovanej FR verzii štandardne 10“).

Pri novom Leone však prichádzame aj tomuto celkom na chuť. Keď to pochopíte a zvyknete si na to, tak sa aj ku kritizovanému dotykovému ovládaniu klimatizácie dostanete pomerne jednoducho a rýchlo. K dispozícii sú totiž funkcie klimatizácie s rýchlou voľbou: „Teplé nohy“ , „Teplé ruky“, „Studené nohy“, „Jasný výhľad“ (rýchle odhmlenie okien) a „Čerstvý vzduch“ a taktiež hneď pod dotykovou obrazovkou lišta s dotykovým (ťukaním alebo potiahnutím) ovládaním nastavenia teploty (taktiež hlasitosti audia) alebo hneď nad ňou dotyková plocha na zoomovanie navigácie. Je však pravda, že každý si na to, po dlhoročných pozitívnych skúsenostiach s manuálnym ovládaním, nemusí úplne zvyknúť, hlavne pri jazde.

Ďalším novým, zaujímavým prvkom v interiéri, je radiaca páka automatickej prevodovky v minimalistickom prevedení a ambientné osvetlenie, ktoré neslúži len na vytvorenie pohodovej atmosféry pri nočných jazdách, ale aj ako praktický pomocník, napríklad pri upozornení na predbiehajúce auto v mŕtvom uhle (nahrádza diódu, ktorá je obvykle v spätnom zrkadle).

Vo verzii FR je k dispozícii štandardne digitálny prístrojový displej, ktorý poskytuje viacero grafických zobrazení, od klasického zobrazenia, až po moderné digitálne módy. Nám vyhovovalo klasické zobrazenie s tradične umiestneným otáčkomerom a rýchlomerom, v moderných módoch zobrazenia sa nám strácalo zo zorného pohľadu to najpodstatnejšie – údaj rýchlosti. Čo by sme chceli vyzdvihnúť, je ovládanie palubného počítača, ktorý ma logické ovládanie, napríklad, na rozdiel od Octavie, stačí pre vynulovanie spotreby dlhý stisk tlačidla OK na volante.

Úctyhodná voľnosť pre kolená

V pozdĺžnom smere ostáva pre posádku nadpriemerne veľa miesta, to znamená, že si v pohode za seba sadnú aj pasažieri s vyššími postavami. Plusom je, že im ostáva aj viac miesta pre hlavu ako vo verzii hatchback, nakoľko sa pri kombi verzii menej zvažuje zadná časť strechy ( volnosť od hlavy po strop Leon 920mm, Leon ST 985mm).

Nový SEAT Leon ST- vzadu priestor pre kolená
Nadpriemerná volnosť pre kolená vzadu: Pre porovnanie na dĺžku pre kolená vzadu SEAT Leon ST 830 mm, Golf Variant 795 mm (Škoda Octavia Combi 816 mm, Hyundai i30 kombi 765 mm).

Nový Leon ST patrí k najpriestrannejším vozidlám v danom segmente vozidiel, na zadných sedadlách ponúka bezkonkurenčne najviac miesta pre kolená, resp. dokonca prekvapujúco o niečo viac, aj ako Octavia Combi, ktorá stojí na rovnakej platforme s rovnako dlhým rázvorom. Pre porovnanie na dĺžku pre kolená vzadu SEAT Leon ST 830 mm, (Škoda Octavia Combi 816 mm, Golf Variant 795 mm Hyundai i30 kombi 765 mm, Opel Astra Sports Tourer 790 mm).

Pocitovo však voľnosť zmenšuje vzadu vystupujúci stredový tunel, ktorý pre dve osoby síce neprekáža, ale pre piatu osobu usadenú v strede už problém pre uloženie chodidiel predstavuje. Pre prepravu štyroch osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí.

Objem kufra patrí k tým najlepším

Poďme však snáď k tomu najdôležitejšiemu čo charakterizuje tento model a tým je batožinový priestor. Hlavný dôvod prečo si kupujú zákazníci tento typ auta je väčší objem kufra, resp. lepšie prepravne možnosti batožiny ako má hatchback. Tu je na tom SEAT Leon ST veľmi dobre, či už z pohľadu úctyhodného objemu – 620 litrov (v porovnaní s predchodcom nabral na objeme +33 litrov), sklápania zadných sedadiel v pomere 40:20:40  do rovnej plochy a možnosti jeho sklápania z kufra.

Rekordér v tejto disciplíne Škoda  Octavia Combi s 640 litrami je na tom o niečo lepšie, naopak však horšie ponukou miesta na zadných sedadlách pre kolená.

Nový SEAT Leon ST-kufor
V základnom 5-miestnom usporiadaní pojme úctyhodných 620 litrov.

Nakladanie batožiny je jednoduché vďaka veľkému vstupnému otvoru a nízkej nakladacej hrane kufra ( výška nakladacej hrany kufra Leon ST 650mm, Leon hatchback 720mm).

Mild-hybrid mu sadol

Ponuka motorov je v podstate rovnaká ako má Golf a Octavia. Základom je benzínový trojvalec 1.0 TSI s výkonom 66 kW, ďalej sú v ponuke 1.5 TSI 96 kW, 1.5 TSI 110 kW a mild-hybrid 1.5 eTSI 110 kW a dieslový  2.0 TDI 110kW.

Na test sme dostali verziu Seat Leon 1.5 eTSI, ktorá je štandardne kombinovaná so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou (suchý chod spojky, do 250 Nm). To znamená, že pod kapotou pracoval štvorvalcový benzínový štvorvalec podporený mild-hybridnym systémom pracujúcim s napätím 48 V a remeňom poháňajúci štartér-generátor, ktorý rekupuruje energiu a odkladá ju do akumulátora umiestneného pod sedakom spolujazdca.

Mild-hybrid sme reálne ocenili ani nie tak znížením spotreby (to nie je nejak zásadné), ako za jeho pomoc spaľovaciemu motoru pri akcelerácii. Motor s mild-hybridným systémom reaguje na stlačenie plynového pedála promptnejšie a ťah je plynulý v širokom pásme otáčok bez kolísania ťažnej sily.

Napríklad, pri rýchlosti z 60-100 km/h zrýchli za 4,9 s a pri zrýchlení z 15-30 km pod jednu sekundu. Tu sú hodnoty v podstate rovnaké ako pri kratšej verzii. Rozdiel a je keď len mierny  sme namerali pri zrýchlení z 0-100km, viď Leon 8,5 s a Leon ST 8,8 s. K tomu prispieva pomerne menší nárast hmotnosti pri verzii kombi +44 kg v porovnaní s kratšou verziou hathback.

Celkove sme si jeho živý prejav, hlavne v režime Sport 7-st. DSG prevodovky, vychutnávali (vo výbave FR je ako v jedinej výbave k dispozícii nastavenie jazdných režimov Comfort, Eco, Sport, & Individual, t.j. nastavenie riadenia, odozvy plynového pedálu). Jeho agilný a živý prejav nie je na úkor vyššej spotreby.

Vďaka mild-hybridnému systému, vypínaniu dvoch valcov a režimu Eco, v ktorom sa na voľnobeh dokonca vypne motor, je možné jazdiť v meste a mimo mesta pri ekonomickej jazde aj hlboko pod 6 litrov. Napríklad v meste pri zapnutom štart-stop systéme sa motor zhasína o poznanie skôr, čo taktiež prispieva k úspore paliva. Naopak pri jazde po diaľnici rátajte so spotrebou cez 7 litrov.  Toľko namerané hodnoty.

V reálnych podmienkach s rodinou ( dvaja dospelí+ dve deti+ batožina) ukázal palubný počítač po absolvovaní trasy s kombináciou diaľnica 200km + vedľajšie okresky 70 km priemernú spotrebu 6,2 litra na 100km. Čo je jeho veľmi dobrá vizitka.

Inak oceníte aj pokojnejšie  štartovanie vďaka pomoci generátora/ elektromotora, to však platí iba v prípade, pokiaľ  sa chladiaca kvapalina zohreje nad 40 st. Pod hranicou tejto teploty sa totiž o štart stará ešte klasický 12V štartér.

Pevnejší  podvozok

SEAT Leon zdieľa  s Octaviou a Golfom nielen ponuku motorov, ale aj modernú platformu MQB Evo. Tak, ako Octavia, aj Leon má pri tejto motorizácii (do 110 kW, vrátane) jednoduchú zadnú nápravu, na rozdiel od Golfa, ktorý už pri 1.5 TSI s výkonom 110kW má viacprvkovú zadnú nápravu.

Pri kratšej verzii vo vyhotovení Leon  hatchback sme absenciu viacprvkovej zadnej nápravy ako hendikep pri jazde nevnímali, a to aj na menej kvalitnom povrchu vozovky pri prejazde zákrutami. Pri verzii kombi Leon ST  to však tak  jednoznačne povedať nemôžeme. Pri razantnejšie jazde  v zákrutách na nerovnom povrchu vozovky by sme kvitovali lepšie kopírovanie nerovnosti zadnými kolesami.

Pod toto konštatovanie sa však podpísala nielen jednoduchá zadná náprava ale aj pevnejší podvozok v kombinácii s 18“ kolesami s nízkoprofilovými pneumatikami (225/R18 40), ktorý je pri prejazde po nerovnostiach menej poddajný.

Na kvalitnej ceste je však testovaný model nadpriemerne stabilný, ľahko ovládateľný a zároveň dostatočne komfortný.

SEAT Leon ST FR 1.5 eTSI

Keby sme však tento model porovnávali s Octaviou Combi (obutú na rovnakom rozmere pneumatík), tak v disciplíne komfort pruženia podvozka by ťahal za kratší koniec, naopak v zákrutách by bol na tom lepšie.

Octavia pri opakovaných manévroch alebo pri jazde ostrejšími zákrutami v porovnaní s Leonom sa totiž pocitovo viac nakláňala a pláva.

Na daný typ auta je Leon ST skrátka veľmi dobre ovládateľný a pri prejazde zákrutami stabilný. Samozrejme pri naložení batožiny do kufra, resp. pri väčšom zaťažení zadnej časti vozidla, treba rátať, že sa pri jazde v zákrutách alebo vyhybacich manévroch jeho limit stabilného prejazdu znižuje v porovnaní s kratším hachbackom.

V hraničnej situácii v zákrutách či v prípade potreby náhleho vyhýbania sa prekážky na ceste však prichádzajú promtne na pomoc el. stabilizačné systémy, ktoré pomôžu vodičovi zvládnuť bezpečne aj  kritické situácie.

Pri jazde po tme prídu vhod výkonne FullLed svetlomety ( štandardne už od základnej výbavy), ktoré poskytujú skvelé osvetlenie vozovky (v  porovnaní s Octaviou však nejde o matrixové svetlomety).

K pozitívnemu dojmu pri jazde prispievajú aj brzdy, ktoré dostávajú pochvalu nielen za ich účinnosť ale hlavne dávkovanie. Optimálne nastavený posilňovač bŕzd stále totiž prekvapujúco nie je samozrejmosť, veľa modelov (nájdu sa aj v o VW Group) má nástup bŕzd buď príliš agresívny alebo naopak, príliš letargický.

PLUSY

+             dizajn exteriéru a interiéru
+             skvelý motor s mild-hybridom
+             vnútorný a batožinový priestor
+             veľmi dobrá ovládateľnosť na kvalitnej vozovke
+             príjemné riadenie
+             pohodlný posed na zadných sedadlách
+             odhlučnenie kabíny
+             na benzínový motor ústretová spotreba
+             kvalitné spracovanie
+             moderné pracovisko vodiča
+             zaujímavé prvky výbavy (praktické ambientné osvetlenie)

MÍNUSY

–             dotykové ovládanie klimatizácie nemusí každému vyhovovať ( hlavne pri jazde)
–       menej pohodlné vystupovanie zo zadných sedadiel cez mohutnejšie vypuklé blatníky

 

Viac informácii ( kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu,  ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v novembrovom vydaní časopisu Autotest.

 

                                                                                             Text a foto: Michal Pospíšil