Nový SEAT Leon vyzerá športovejšie ako jeho predchodca. Pritom je modernejší, vzadu priestrannejší a má v ponuke veľmi vydarenú mild-hybridnú motorizáciu 1,5 eTSI.

Nový Leon vyzerá športovejšie ako jeho predchodca. Dizajn vychádzajúci z väčšieho brata SUV Tarraca dostal vpredu výraznejší tvar svetlometov ( štandardne už v základe FullLED), väčší nápadnejší šesťuholníkový tvar prednej masky a veľké otvory pre prívod vzduchu na prednom nárazníku a vzadu na veku kufra zaujímavý prvok: brzdové svetlo zakomponované do zadnej lišty. Pri pohľade z boku zas vidieť, že posunutím „A“ stĺpika viac dozadu došlo k predĺženiu prednej kapoty.

K dynamickejšiemu vzhľadu, v prípade testovanej verzie FR, prispievajú aj športovejšie ladené nárazníky vpredu a vzadu, koncovky výfukov (aj keď ide o atrapy, tak dobre vyzerajú) a  kryty spätných zrkadiel v sivom lakovaní.

Nový SEAT Leon-test
Vzadu na veku kufra zaujímavý prvok: brzdové svetlo zakomponované do zadnej lišty spájajuce zadné svetlomety.

Nový SEAT Leon sa nezmenil len v dizajne, ale aj v rozmeroch karosérie: narástol do dĺžky o 86 mm, o citeľných 50 mm v rázvore, mierne je však nižší o 3 mm nižší a užší o 16 mm.

V interiéri neostal kameň na kameni

V interiéri došlo k takým zmenám, že neostal kameň na kameni. Pokiaľ ste mali doteraz pri Leone výhrady k lacno pôsobiacim použitým plastom či samotnému dizajnovému stvárneniu prístrojovej dosky, tak teraz budete nadmieru spokojní. Kvalita plastov a dizajnové stvárnenie nového Leona si v ničom nezadá za svojimi koncernovými konkurentami od VW a Škody. Dokonca by sme povedali, že je z nášho pohľadu na tom najlepšie.

V pozícii vodiča sa sedí trošku vyššie (podlaha – sedák min. 310 mm) ako v Golfe (podlaha – sedák min. 287 mm). Vodič nie je tak utopený a má dobrý výhľad z auta. K tomu prispievajú aj relatívne úzke predné „A“ stĺpiky a umiestnenie spätných zrkadiel, viac od nich dozadu, čím sa nevytvára jednoliata hradba „A“ stĺpika a spätného zrkadla zakrývajúca výhľad do predoboku, ako pri niektorých konkurentoch.

V kokpite vodiča sme si pochvaľovali nielen jeho dobrý výhľad, modernú atmosféru, ale aj pohodlné sedadlá s dobrou bočnou oporou ( vo výbave FR športové predné sedadlá) a optimálne riešené odkladacie plochy na stredovom tuneli a posuvnú lakťovú opierku prospievajúcu k pohodlnému cestovaniu v novom Leone.

Moderný infotainment

Tak, ako pri jeho súrodencoch Golfe a Octavii, aj pri novom Leone došlo k presunutiu väčšiny ovládačov do dotykovej obrazovky (v základe 8,25“, v testovanej FR verzii štandardne 10“). SEAT však išiel v tomto smere ešte ďalej a zbavil sa aj tých pár manuálnych tlačidiel na priamy vstup do menu, ktoré nájdeme pod dotykovým displejom infotainmentu v Golfe a Octavii.

Nový SEAT Leon- pristrojový panel
V novom Leone došlo k presunutiu väčšiny ovládačov do dotykovej obrazovky (v základe 8,25“, v testovanej FR verzii štandardne 10“).

Je to radikálna zmena, ktorú nemusí každý stráviť na prvé ovládanie. My sme potrebovali určitý čas, kým sme si nato zvykli. Pri Golfe a Octavii, ktoré sme mali skôr na testovanie, sme tým práve neboli nadšení a hlavne pri klimatizácii sme zatúžili po jednoduchom manuálnom ovládaní.

Na tretí pokus, po Golfe a Octavii, pri novom Leone však prichádzame aj tomuto celkom na chuť. Keď to pochopíte a zvyknete si na to, tak sa aj ku kritizovanému dotykovému ovládaniu klimatizácie dostanete pomerne jednoducho a rýchlo. K dispozícii sú totiž funkcie klimatizácie s rýchlou voľbou: „Teplé nohy“ , „Teplé ruky“, „Studené nohy“, „Jasný výhľad“ (rýchle odhmlenie okien) a „Čerstvý vzduch“ a taktiež hneď pod dotykovou obrazovkou lišta s dotykovým (ťukaním alebo potiahnutím) ovládaním nastavenia teploty (taktiež hlasitosti audia) alebo hneď nad ňou dotyková plocha na zoomovanie navigácie. Je však pravda, že každý si na to, po dlhoročných pozitívnych skúsenostiach s manuálnym ovládaním, nemusí úplne zvyknúť, hlavne pri jazde.

Ďalším novým, zaujímavým prvkom v interiéri, je radiaca páka automatickej prevodovky v minimalistickom prevedení a ambientné osvetlenie, ktoré neslúži len na vytvorenie pohodovej atmosféry pri nočných jazdách, ale aj ako praktický pomocník, napríklad pri upozornení na predbiehajúce auto v mŕtvom uhle (nahrádza diódu, ktorá je obvykle v spätnom zrkadle).

Vo verzii FR je k dispozícii štandardne digitálny prístrojový displej, ktorý poskytuje viacero grafických zobrazení, od klasického zobrazenia, až po moderné digitálne módy. Nám vyhovovalo klasické zobrazenie s tradične umiestneným otáčkomerom a rýchlomerom, v moderných módoch zobrazenia sa nám strácalo zo zorného pohľadu to najpodstatnejšie – údaj rýchlosti. Čo by sme chceli vyzdvihnúť, je ovládanie palubného počítača, ktorý ma logické ovládanie, napríklad, na rozdiel od Octavie, stačí pre vynulovanie spotreby dlhý stisk tlačidla OK na volante.

Nový SEAT Leon- zadné sedadlá
Pre cestujúcich na zadných sedadlách je k dispozícii vysoký komfort cestovania.

Úctyhodná voľnosť pre kolená

Nový Leon patrí k najpriestrannejším vozidlám v danom segmente vozidiel a možno na pohľad na to nevyzerá (veľkosťou karosérie neprevyšuje konkurenciu), ale na zadných sedadlách ponúka bezkonkurenčne najviac miesta pre kolená, resp. dokonca prekvapujúco o niečo viac, aj ako väčšia Octavia, ktorá stojí na rovnakej platforme s rovnako dlhým rázvorom. Pre porovnanie na dĺžku pre kolená vzadu SEAT Leon 830 mm, Golf 795 mm (Škoda Octavia 816 mm, Ford Focus 765 mm, Hyundai i30 795 mm).

Model VW Golf Kia Ceed Ford Focus Opel Astra Peugeot 308 SEAT Leon Škoda Octavia
Dĺžka (mm) 4284 4310 4358 4358 4253 4368 4689
Šírka (mm) 1789 1780 1823 1823 1804 1800 1829
Výška (mm) 1491 1470 1484 1484 1457 1456 1470
Rázvor (mm) 2619 2650 2648 2648 2620 2686 2686
Priemer otáčania (m) 10,9 10,6 10,9 10,9 10,7 10,5 11,0
Kufor (l) 381 395 363 370 420 380 600
Výška nakladacej hrany (mm) 680 650 710 710 695 760 690
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) 796 758 765 765 745 830 816
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) 960 945 895 895 935 925 885
Šírka v lakťoch vpredu (mm) 1490 1498 1460 1460 1484 1467 1482
Šírka v lakťoch vzadu (mm) 1440 1455 1416 1416 1435 1440 1450

 

Pocitovo však voľnosť zmenšuje vzadu vystupujúci stredový tunel, ktorý pre dve osoby síce neprekáža, ale pre piatu osobu usadenú v strede už problém pre uloženie chodidiel predstavuje. Pre prepravu štyroch osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí.

Kufor rovnaký ako mal predchodca

A ako je na tom kufor? Ten ostal na rovnakom objeme ako predchodca. V základnom 5-miestnom usporiadaní pojme 380 litrov, čo je na daný segment slušná hodnota, je to v podstate rovnaký objem ako má Golf a napríklad o 33 litrov viac ako má Hyundai i30. Po sklopení asymetricky delených zadných sedadiel získate až 1301 litrov, s čím však treba rátať, že vznikne nerovná plocha so schodom.

Nový SEAT Leon- sklopná stredová opierka
Otvor na prepravovanie dlhších predmetov

Plusom je aj otvor na prepravovanie dlhších predmetov a pre Leon štandardne dodávané rezervné koleso skryté pod podlahou kufra. Mínusom je vyššia nakladacia hrana 760 mm (Golf má o 80 mm nižšiu), čo je však daň za pevnejšiu karosériu, ktorá sa zas pozitívne prejaví na jazdných vlastnostiach.

Mild-hybrid mu sadol

Ponuka motorov je v podstate rovnaká ako má Golf a Octavia. Základom je benzínový trojvalec 1.0 TSI s výkonom 81 kW, ďalej je v ponuke 1.5 TSI 96 kW, 1.5 TSI 110 kW a mild-hybrid 1.5 eTSI 110 kW.

Na test sme dostali verziu SEAT Leon 1.5 eTSI (zapožičaný od dílera automobilov značky Škoda a Seat, firmou Autoslovak),  ktorá je štandardne kombinovaná so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou (suchý chod spojky, do 250 Nm). To znamená, že pod kapotou pracoval štvorvalcový benzínový štvorvalec podporený mild-hybridnym systémom pracujúcim s napätím 48 V a remeňom poháňajúci štartér-generátor, ktorý rekupuruje energiu a odkladá ju do akumulátora umiestneného pod sedakom spolujazdca.

Mild-hybrid sme reálne ocenili ani nie tak znížením emisií a spotreby (to nie je nejak zásadné), ako za jeho pomoc spaľovaciemu motoru pri zrýchľovaní. Najlepšia sa jeho pridaná sila (+50Nm) ukáže hlavne pri rozbehoch z voľnobežných otáčok, keď je spaľovací motor ako keby ešte “slabý”, resp. má  ešte nízky krútiaci moment. Jeho pomoc je ohraničená na cca 2500 otáčok.

Motor s mild-hybridným systémom reaguje na stlačenie plynového pedála promptnejšie a ťah je plynulý v širokom pásme otáčok bez kolísania ťažnej sily. Napríklad, pri rýchlosti z 60-100 km/h zrýchli za 4,8 s a pri zrýchlení z 15-30 km pod jednu sekundu.

Celkove sme si jeho živý prejav, hlavne v režime Sport 7-st. DSG prevodovky, vychutnávali (vo výbave FR je ako v jedinej výbave k dispozícii nastavenie jazdných režimov Comfort, Eco, Sport, & Individual, t.j. nastavenie riadenia, odozvy plynového pedálu).

Jeho agilný a živý prejav nie je na úkor vyššej spotreby. Nám ukázal palubný počítač v zmiešanej premávke 6,5 l/100 km. Vďaka mild-hybridnému systému, vypínaniu dvoch valcov a režimu Eco, v ktorom sa na voľnobeh dokonca vypne motor, je možné jazdiť v meste a mimo mesta pri ekonomickej jazde aj hlboko pod 6 litrov. Napríklad v meste pri zapnutom štart-stop systéme sa motor zhasína o poznanie skôr, čo taktiež prispieva k úspore paliva.

Inak oceníte aj pokojnejšie  štartovanie vďaka pomoci generátora/ elektromotora, to však platí iba v prípade, pokiaľ  sa chladiaca kvapalina zohreje nad 40 st. Pod hranicou tejto teploty sa totiž o štart stará ešte klasický 12V štartér.

Veľmi dobré jazdné vlastnosti

SEAT Leon zdieľa v podstate s Octaviou a Golfom nielen ponuku motorov, ale aj modernú platformu MQB Evo. Tak, ako Octavia, aj Leon má pri tejto motorizácii (do 110 kW, vrátane) jednoduchú zadnú nápravu, na rozdiel od Golfa, ktorý už pri 1,5 TSI s výkonom 110kW ma viacprvkovú zadnú nápravu.

Nový SEAT Leon FR z profilu
Pri pohľade z boku zas vidieť, že posunutím „A“ stĺpika viac dozadu došlo k predĺženiu prednej kapoty.

Ako hendikep sme to však pri jazde nevnímali. Leon je šoférsky veľmi ústretové auto. Vodič má pri šoférovaní pocit, že má auto úplne vo svojich rukách. Testovaný model je nadpriemerne stabilný a ľahko ovládateľný, a to bez ujmy na komforte pruženia. Jednoducho podvozok pri prejazde po nerovnostiach je príjemne poddajný a aj pri  prejazde zákrutami na nerovnom povrchu  neodskakuje tak, aby ste to citeľne vnímali (a to aj s uvedenou jednoduchou zadnou nápravou).

Pri jazde po tme prídu vhod výkonne FullLed svetlomety (štandardne už od základnej výbavy), ktoré poskytujú skvelé osvetlenie vozovky (v  porovnaní s Octaviou však nejde o matrixové svetlomety).

K pozitívnemu dojmu pri jazde prispievajú aj brzdy, ktoré dostávajú pochvalu nielen za ich účinnosť ale hlavne dávkovanie. Optimálne nastavený posilňovač bŕzd stále totiž prekvapujúco nie je samozrejmosť, veľa modelov (nájdu sa aj v o VW Group) má nástup bŕzd buď príliš agresívny alebo naopak, príliš letargický.

PLUSY

+             dizajn exteriéru a interiéru
+             skvelý motor s mild-hybridom
+             vnútorný priestor na zadných sedadlách
+             veľmi dobrá ovládateľnosť
+             príjemné riadenie
+             pohodlný posed na zadných sedadlách
+             odhlučnenie kabíny
+             na benzínový motor ústretová spotreba
+             kvalitné spracovanie
+             moderné pracovisko vodiča
+             zaujímavé prvky výbavy (praktické ambientné osvetlenie)

MÍNUSY

–             dotykové ovládanie klimatizácie nemusí každému vyhovovať ( hlavne pri jazde)
–             vyššia nakladacia hrana

logo autoslovak.sk                                                                                               Text+foto: Michal Pospíšil