Po dieselovej verzii BMW X5 xDrive30d  sme dostali na test aj benzínovú verziu BMW X5 xDrive40i.

 

Pod označením 40i sa skrýva výkonný benzínový radový trojlitrový šesťvalec s prepĺňaním TwinPower Turbo disponujúci max. výkonom 340 (250kW)/5500-6500 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 450Nm/1500-5200 ot.min-1.

Takto disponovaný agregát dokáže posunúť úroveň BMW X5 v porovnaní s dieslovou verziou  ešte o pomyselný stupienok vyššie z pohľadu zvukového a dynamického prejavu, resp. z pohľadu hodnotenia športovejšie založeného vodiča. Jeho chuť do zrýchľovania v širokom pásme otáčok je neskutočná. Motor má vždy silu a 8-st. automatu ZF radí rýchlo a plynulo. Súhra motora a automatickej prevodky je obdivuhodná.

V disciplíne jazdných výkonov totiž výkonnejšia a o takmer 60 kilogramov ľahšia benzínová verzia dieselovú verziu jednoznačne poráža, či už pri meraní zrýchlenia z 0-100 km/h za 5,75 s ( X5 30d 6,71 l/100 km) alebo pri letmom zrýchlení 60-100 km/h 3,40 s (X5 30d 4,24 l/100 km) a zrýchlení 80-120 km/h 4,1 s (X5 30d 5,2 l/100 km).

Za to si však zapýta výrazne viac paliva 11,5 litra/100 km (BMW X5 xDrive 30d 7,8 litra) – pri ekonomickej jazde je však možné jazdiť aj za cca 9 litrov. Tí, ktorí preferujú ekonomickú jazdu, majú totiž k dispozícii režim EcoPro, využívajúci napríklad jazdu na voľnobeh (v rozmedzí 25-160 km/h). Naopak športovejšie založený vodiči sa však pri využívaní jeho výkonového potenciálu budu musieť zmieriť  ďaleko vyššou mierou spotreby. Benzínová verzia BMW X5 xDrive40i skrátka akoby nemala hranicou na rozdiel od úspornejšej dieselovej verzie BMW X5 xDrive 30d.

Výborné jazdné vlastnosti 

Plusové hodnotenie pokračuje podľa očakávania tak, ako sa na BMW patrí, aj v disciplíne „jazdné vlastnosti“. Podvozok – v tomto prípade vzduchový – dokáže spĺňať vysoké nároky na komfort a zároveň stabilitu. Sú však situácie, kedy už jeho hmotnosť a rozmery dokážu robiť starosti pri ovládaní vozidla, napríklad pri opakovanom zatáčaní – slalome a následnom uvedení do priameho smeru. Predsa len autu chvíľku trvá, kým sa zrovná do stabilnej pozície. To je však pri takomto type auta normálne. Skrátka, fyzikálne zákony (vyššie ťažisko, hmotnosť…) potlačíte len do určitej miery, aj keď v tomto prípade poriadne. Tu však chceme poznamenať, že sa benzínová verzia o niečo lepšie ovláda, resp. rýchlejšie zrovná a dostane do ovládateľného rovnovážneho stavu ako dieslová. Aby sme si však rozumeli, na typ SUV, ide o neprekonateľné jazdné vlastnosti.

Pri hodnotení exteriéru a interiéru zopakujeme to, čo sme už napísali pri predošlom teste s BMW X5 xDrive 30d.

BMW X5 zaujme na prvý pohľad dominantná maska chladiča s väčšími, roztiahnutejšími ľadvinkami. K novému vzhľadu 4. generácie BMW X5 prispieva nielen výraznejšia predná maska, ale aj nový štýl lomenia kriviek na karosérii – sú ostrejšie a hranatejšie ako predtým a nový tvar zadných svetlometov, ktorý by však podľa nášho subjektívneho dojmu mohol byť osobitejší. Predsa len nie sú tvarom práve originálne a pripomínajú zadné svetlomety značky Audi či Jeepu Grand Cherokee.

Menej miesta vzadu pre kolená

Auto je proporčne vyvážené. Oproti predchodcovi je dlhšie +36 mm, širšie +66 mm a mierne nižšie –17 mm. Nielen pri pohľade naň, ale aj za volantom si uvedomíte, že ide o poriadny kus auta. Hlavne na šírku je impozantné, prekonávajúce dva metre. Presnejšie 2004 mm. Len pre porovnanie – Audi Q8 má 1984 mm a VW Touareg 1968 mm, čo sú pritom nadpriemerne široké vozidlá.

Jeho veľké rozmery však úplne nekopíruje veľkosť vnútorného priestoru, resp. jeho šírku a dĺžku rázvoru nevyužili technici BMW tak, ako napríklad konkurencia pri svojich modeloch. Audi Q8 je z vonka užšie o 36 mm, ale vo vnútri na šírku v lakťoch rovnako široké a vzadu dokonca o 2 mm širšie ako BMW X5. O vnútornom priestore v pozdĺžnom smere v druhom rade sediel ani nehovoriac.

Napriek tomu, že BMW X5 má natiahnutejší rázvor 2975 mm (Audi Q8 2904 mm), tak pre posádku na zadných sedadlách je v porovnaní s Audi Q8 a VW Touareg menej voľnosti pre kolená. Toto konštatovanie nezmenia ani posuvné zadné sedadlá v pozdĺžnom smere (80 mm), nakoľko hovoríme o situácii, kedy sú sedadlá posunuté úplne v zadnej pozícii.

Viac informácii sa dozviete v aktuálnom vydaní časopisu Autotest.

VIDEO: Reversing Assistant

Reklama