Nová generácia BMW radu 2 Coupé narástla v porovnaní predchodcom na dĺžku +105mm (4537mm), šírku+64mm (1837mm) a v rázvore +51mm (2741mm), zároveň je však auto nižšie -28mm (1390mm).
Nová generácia je však vylepšená aj opticky. Na pohľad pôsobí dravejšie a atraktívnejšie, k čomu prispieva v tomto prípade aj nápadná fialova farba (aj keď po pravde my by sme pri výbere tohto vozidla vsadili na inú farbu) a rad zaujímavých dizajnových detailov ako napríklad „kupola“ na prednej kapote či 3D grafika na zadných svetlometoch a lichobežníkový tvar koncoviek výfukov.
Predná maska si zachováva prekvapujúco klasické ľadvinky (teraz viac široké). Čo oceňujeme, nakoľko si potencionálni záujemcovia a fanúšikovia značky BMW nemusia v tomto prípade zvykať na nové, podľa nás kontroverzne pôsobiace mohutnejšie ľadvinky á la BMW radu 3 a 4. Tu je to tak ako sme boli na BMW zvyknutí. Bravó!
Taktiež sa môže nové BMW radu 2 pochváliť optimalizovanou aerodynamikou. V predných ľadvinkách nájdeme aktívny systém vzduchových klapiek nastaviteľný v desiatich stupňoch, ďalej vzduchové clony či zapustené kľučky dverí a aerodynamicky optimalizované kolesá. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu 0,26 c x so 17“ kolesami. Predchodca so šestnástkami na tom bol o 0,02 horšie.
V ponuke stále motor so šiestimi valcami
Nové BMW radu 2 Coupé má v ponuke tri pohonné jednotky. Dva 2,0 litrové štvorvalce: benzínovú verziu 220 i (max. výkonom 135 kW) a dieslovú 220d (max. výkon 140 kW). Obe motorizácie sú výhradne v ponuke ako zadokolky a štandardne vybavené 8-st. automatickou prevodovkou.
Vrchol ponuky predstavuje verzia M240i xDrive Coupé. Práve túto verziu sme mali na testovacie jazdy. Pod označením M240i xDrive Coupé sa skrýva pohonná jednotka – pozdĺžne uložený benzínový radový šesťvalec s dvojkomorovým tubodúchadlom, ktorý sa môže pochváliť max. výkonom 275kW/374 k pri 55000-6500 ot/min-1 a max. krútiacim momentom 500 Nm pri 1900-5000 ot.min-1. Len pre porovnanie má motor výkon o 4 koni viac ako M2 z roku 2015.
Úctyhodný výkon tohto agregátu sa prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom 8-st. autoamtickej prevodovky, v tomto prípade ide o športovú verziu Steptronic. Takto disponované BMW Radu 2 Coupé dokáže podľa údajov výrobcu zrýchliť z 0-100km/h za 4,4 sekundy. My sme namerali ešte lepši údaj o 0,2 s, t.j 4,2 sekundy. Dokonca nemecký Autozeitung udáva zrýchlenie v teste 3,9 s.
Porovnanie s predchodcom
BMW M 240i xDrive Coupé | „Nové“ (2022) | „ Staré“ (2017-2021) |
---|---|---|
Motor ( valec/objem) | R6/2998 | R6/2998 |
Max. výkon kW/ot.min-1 | 274/5500-6500 | 250/5500 |
Max. krútiaci výkon Nm/ot.min-1 | 500/1900-5000 | 500/1520-4500 |
Prevodovka | 8-st. Steptronic Sport | 8-st. Steptronic Sport |
Zrýchlenie (z 0-100km/h) | 4.4 | 4.4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 |
Spotreba WLTP (l/100km) | 8.8 | - |
Spotreba športovejší režim | 11.9 | 13.5 |
Spotreba pri 130km/h (l/100km) | 11 | 12.5 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1690 | 1615 |
Dĺžka x širka x výška (mm) | 4537x1837x1390 | 4732x1773x1441 |
K takémuto úctyhodnému výsledku prispievajú nielen promtné reakcie 8-st. automatickej prevodovky, skvelá trakcia (vďaka pohonu na všetky štyri kolesá), ale aj systém Launch Control, ktorý umožňuje z miesta v maximálnej miere zrýchliť s vozidlom a fakt, že sa napriek čoraz prísnejším emisným normám podarilo minimalizovať oneskorenie turba. Nárast akcelerácie od spodných otáčok je fascinujúci. Pritom volant aj pri maximálnej akcelerácii neťahá za ruky a auto aj pri tomto zrýchlení ostáva obdivuhodne pokojné a stabilné.
Apropo spotreba?
Tá pri bežnej jazde pod 10 litrov zrejme neklesne, napriek tomu, že výrobca udáva spotrebu v kombinovanej prevádzke 8,8 litra /100km podľa prísnejšej normy WLTP. Kolegovia z nemeckého motoristického magazínu Autozeitnug však uviedli v rámci svojho testu spotrebu 9,2 litra/100km. My sme absolvovali testovacie jazdy na okreskách a po diaľnici s výslednou priemernou spotrebou 11,9 litra/100km (podľa palubného počítača). Povedať však treba, že aj s viacerými šprintami. Presnejšie údaje, respektíve výsledný rezultát prinesieme po absolvovaní väčšieho počtu kilometrov v rámci tradičného testu.
Porovnanie s konkurenciou
Model | BMW M240i xDrive Coupé | VW Golf R (4×4) |
---|---|---|
valce/ventily | R6/4; Turbo | 4/4; Turbo |
Objem (ccm) | 2998 | 1984 |
Max. výkon kW(k)/ot.min-1) | 275 (374)/ 5500-6500 | 235(320)/5350 – 6000 |
Max. krútiaci moment | 500 Nm/1900 – 5000 | 420 Nm/2100 – 5350 |
Prevodovka | 8-st. | 7-st. DSG |
Pohotovostná hmotnosť (základ/Test) | 1690/1742 kg | 1476/1530 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h (Test) | 3,9 s | 4,5 s |
Max. rýchlosť (Werk) | 250 km/h | 250 km/h |
Spotreba l/100 km (Test/WLTP) | 9,2/8,8 | 9,0/7,9 |
Zdroj: Autozeitung (Test)
Aj keď ide o výkonné, športovo ladené auto, tak tí čo sa vyžívajú v „strielaní“ do výfuku či hlučnejšom prejave motora ostanú možno sklamaní. Až na režim Sport Plus kedy dáva motor o sebe viac vedieť, a to aj preto lebo zvuk motora je zvýraznený a prenášaný do kabíny cez reproduktory, nie je posádka konfrontovaná s výraznejším hlukom od motora. Až pri vyšších otáčkach znie mohutne, no nikdy nie, ak to tak môžeme povedať, nahlas. Ťah nie je totiž sprevádzaný hlbokým „revom“.
V interiéri žiadna výrazná modernizácia
A ako to vyzerá v interiéri? Prekvapujúco ostáva usporiadanie viac menej po starom, tak ako sme na BMW zvyknutí. Pracovisko vodiča je vybavené po novom 12,3-palcovým digitálnym prístrojovým štítom a 10,25″ dotykovou obrazovkou. Tí čo očakávali predsa len výraznejšiu zmenu s modernejšie poňatým interiérom, napríklad na spôsob kokpitu BMW radu 2 Active Tourer so zakrivenou veľkou obrazovkou (ktorý sme taktiež mali zároveň zapožičaný na prvé jazdy), budú sklamaní. Podľa nás to však nie je handicap. Z pohľadu ergonómie a obsluhy je len ťažko spraviť lepšie pracovisko vodiča.
Na rozdiel napríklad od spomínaného BMW radu 2 Active Tourer si BMW radu 2 Coupé stále ponecháva z pohľadu ovládania neprekonateľný otočný ovládač „iDrive“ umiestnený na stredovom tuneli, cez ktorý sa rýchlo zorientuje v ovládaní jednotlivých funkcií. Je to stále pohodlnejšie riešenie ovládania, ako sa naťahovať k stredovej konzole prístrojového panelu na dotykový displej.
Čo sa však nemusí každému páčiť, je zvláštna grafika zobrazovania rýchlosti a otáčkomeru proti sebe so zalomeným tvarom. Toto digitálne zobrazenie údajov rýchlosti a otáčok, ktoré nahradilo tradičné kruhové budíky, však už nájdete aj pri iných modeloch tejto značky. Nám síce takéto riešenie neprekáža, škoda však, že BMW neponúka aj pre tých, ktorým to nemusí byť po chuti, na výber aj inú konfiguráciu – napríklad s grafikou à la klasické ciferníky, tak, ako býva na výber obvykle pri iných značkách. Pochváliť musíme aj veľký head-up displej , ktorý navyše v športovom móde zobrazuje aj okrem iného otáčky motora.
Posed za volantom je taký ako má byť
Posed za športovým volantom (hrubší veniec s mäkším koženým poťahom výborne padne do rúk) je taký ako má byť, samozrejme tak ako sa na športovo ladené auto patrí s nižšou pozíciou. K optimálnemu posedu prispieva usporiadanie pracoviska vodiča, t.j. samotná pozícia volantu a pedálov a rozsah nastevenia sedadla, ktoré umožňujú zaujať optimálnu polohu pre rôzne typy postav. Toto však od BMW očakávame. Športové predné sedadlá s výraznejším bočným vedením poskytujú veľmi dobrú oporu v zákrutách a zároveň na daný typ sedadiel nadpriemernú porciu komfortu, a to aj pre mohutnejšie postavy (čo býva neraz handicap športovo sedadiel so zbytočne úzkymi operadlami).
V pozícii vodiča a spolujazdca oceníte nadbytok priestoru vo všetkých smeroch, dokonca na daný typ auta vďaka tomu, že nie je prístrojový panel veľmi natlačený do kabíny, prekvapujuco takmer so vzdušným pocitom. Vzadu musíme taktiež pochváliť pohodlné a rozmerné sedadlá s pomerne výrazným tvarovaním poskytujúce taktiež dobrú oporu v zákrutách. Samotný komfort sedenia vzadu je však limitovaný obmedzenými priestorovými podmienkami pre kolená a hlavu. Ako tak si pohodlne sadnú dozadu len nižšie postavy, maximálne 1,7 metra vysoké. Taktiež stojí za kritiku fakt, že si len ťažko dáte chodidlá vzadu pod predný sedák (keď je ten v najnižšej polohe) a vystupovanie cez vyššie prahy dverí nie je práve najpohodlnejšie.
Kufor ponuka rovnaký objem 390 litrov ako mal predchodca, takže sa sem pohodlne zmestia dve veľké cestovné tašky a jedna menšia. Pokiaľ to nestačí tak je možné ďalšiu batožinu naložiť po sklopení zadných sedadiel v pomere 40:20:40. Výška nakladacej hrany sa oproti predchodcovi znížila o tridsaťpäť milimetrov.
Väčší, ale aj ťažší
BMW radu 2 Coupé, podobne ako rad 3 a rad 4, stojí na platforme CLAR a nie na platforme UKL ako súčasní bratia radu 1. Čo na jednej strane prispelo nielen k nárastu vozidla, ale aj nárastu jeho hmotnosti. BMW sa snažilo hľadať riešenia pre maximálnu úsporu hmotnosti, napríklad využilo podľa vzoru BMW radu 4 hliníkové odliatky na horné uchytenie pružín a tlmičov a hliníkové profily pre pozdĺžne nosníky motora. Novinkou je taktiež hliníková kapota a predné blatníky. Napriek tomu v porovnaní s predchodcom nabral na váhe +75 kg. Pritom už jeho predošlá generácia nepatrila k tým ľahším vozidlám.
Jeho vyššiu pohotovostnú hmotnosť 1690 kg (VW Golf R 1476kg ) sme počas krátkych testovacích jázd nevnímali ako handicap (konečný verdikt však povieme až po regulárnom teste). K športovému charakteru, ktorý do veľkej mieri neguje tento handicap prispieva okrem spomínaného výkonného motora v tomto prípade štandardne dodávaný športový M podvozok, M športový diferenciál vzadu, brzdový systém M šport, zmiešané 19“ pneumatiky, 225 vpredu a 255 vzadu, a rozloženie hmotnosti na prednú a zadnú nápravu 50: 50. Okrem toho prichádza nové BMW radu 2 s pevnejšou karosériou o dvanásť percent a širším rozchodom: testovaný model M240i xDrive Coupé o 63mm (bežná verzia o 52 milimetrov) vpredu a 35 mm (bežná verzia o 31 milimetrov) vzadu čo taktiež prispieva k lepšej stabilite a tým pádom aj ovládateľnosti vozidla.
Jeho brutálne akceleračné schopnosti a zároveň výborná úroveň ovládateľnosti a stability v zákrutách sú viac ako presvedčivé. El. uzávierka diferenciálu na zadnej náprave je poriadne agresívna a pri ostrom zatáčaní vás zatlačí do vnútra zákruty, resp. auto niekedy doslova vtiahne do zákruty, čo umožňuje rýchlejší prejazd zákrutou. Je to tak všetko mimoriadne agilné a skutočne vzrušujúce. Ak idete rýchlejšie, musíte však mať rozum. Pretože hoci je ťažisko nižšie, stále je cítiť, že sedíte v športovom kupé a nie v čistokrvnom športiaku.
Správa sa ako zadokolka
Pri našich krátkych zoznamovacích jazdách sme mali neraz pocit, že sedíme v klasickej zadokolke. Systém pohonu xDrive akoby rozmýšľal, ako zachovať zábavný charakter „zadokolky“. xDrive na M240i Coupé je plne variabilný a dokáže posielať až 100 % výkonu na zadné kolesá v závislosti od zvoleného jazdného režimu a situácie (driftovanie zaradíme až pri samotnom teste). To znamená, že pracuje tak, aby hnacia sila na predok sa neprejavila pri zatáčaní tak, aby potlačila radosť z jazdy. Pri vjazde do zatáčky je na zadných kolesách viacej výkonu, tým pádom nie je predná náprava tak zaťažená hnacou silou, čo uľahčuje a zlepšuje riadenie.
Pokiaľ však dôjde pri výjazde k zhoršeniu trakcie zadných kolies, tak xDrive pristupuje k presunu výkonu na predné kolesá. Vďaka tomu dokáže BMW M240i xDrive, vytiahnuť pod plynom aj z pretáčaveho šmyku, resp. už pre klasické zadokolky zo stratenej situácie. Do tejto polohy sa samozrejme dostanete skôr v športovej jazde, alebo v špecifickej situácii, keď sa vám dostanú zadné kolesá na klzký povrch a pod, resp. s vypnutým DSC, pokiaľ však ide o bežnú jazdu a stabilizačné systémy sú zapnuté, tak v spolupráci s xDriveom ostáva jazda ako po koľajniciach – plynulá a hladká.
Vďaka variabilnému pohonu všetkých kolies v kombinácii s M športovým diferenciálom sú možné kontrolované drifty aj pri vypnutom DSC. Nemohli sme to však vyskúšať nakoľko sme mali auto iba krátko a to len na verejných cestách, preto až samotný test ukáže do akej mieri je M240i skutočne „driftovacia mašina“.
Symbióza radosti z jazdy a zároveň vhodnosti na každodenné používanie
Náš testovaný exemplár vybavený uvedeným M športovým podvozkom dostal navyše aj príplatkové adaptívne pruženie. Takto disponovaný model spĺňal vo veľkej miere nároky na šport a zároveň aj komfort pruženia či absorpciu nerovnosti. Je fakt neskutočné ako sa dokáže zmeniť charakter pruženia pri prepnutí zo športového módu Sport, Sport Plus do komfortného Comfort či normálneho módu Normal. Tu to fakt nie je na parádu, ako neraz býva pri iných vozidlách, kde neviete určiť či máte zvolený športový alebo komfortný mód.
Tento rozdiel bolo cítiť ani nie tak pri prejazde zákrutami, tam ostáva auto pevné v oboch režimoch, ako skôr pri zvládaní priečnych nerovnosti a dilatačných špár na betónovej vozovke/diaľnici.
V režime Comfort doslova nerovnosti pohlcuje a dokáže ich odfiltrovať tak ako by sme to od tohto auta nečakali. Povedať však musíme, že aj pri pevnejšom aj v športovom móde nejde o žiaden kostitras a dokážes s prehľadom zvládať nerovný povrch. To paltí aj pri prejazde ostrými zákrutami´kedy kolesami veľmi dobre kopíruje nerovnosti bez toho aby auto vyviedlo z mieri. Skrátka toto auto, ktoré je určené predovšetkým na športové vybláznenie sa dokáže premeniť na cesťák, ktorý ponuka prekvapujúco pohodlné cestovanie aj na dlhšiu jazdu. BMW M240i xDrive Coupé je skrátka symbiózou radosti z jazdy a zároveň vhodnosti na každodenné používanie.
Aby sme však len nechválili, tak aj tu sa nájde nedostatok a tým je nepochopiteľne vyšší prenos hluku do kabíny od podvozku či obtekajúceho vzduchu, ktorý sa prejavil pri jazde so zvyšujúcou sa rýchlosťou po diaľnici. Izolácia od okolitého sveta by mala byť v takomto aute na lepšej úrovni.
Foto: BMW + Lukáš Vajda
Text: Lukáš Vajda