BMW X5 je postavené podľa osvedčeného receptu, napriek tomu od platformy až po samotný interiér je po viacerých stránkach revolučné.

Tak ako pri iných nových modeloch (BMW X7 a BMW 7) zaujme na prvý pohľad po novom dominantná maska chladiča s väčšími, roztiahnutejšími ľadvinkami. K novému vzhľadu 4. generácie BMW X5 prispieva nielen výraznejšia predná maska, ale aj nový štýl lomenia kriviek na karosérii – sú ostrejšie a hranatejšie ako predtým a nový tvar zadných svetlometov, ktorý by však podľa nášho subjektívneho dojmu mohol byť osobitejší. Predsa len nie sú tvarom práve originálne a pripomínajú zadné svetlomety značky Audi či Jeepu Grand Cherokee.

Auto je proporčne vyvážené. Oproti predchodcovi je dlhšie +36 mm, širšie +66 mm a mierne nižšie -17 mm. Nielen pri pohľade naň, ale aj za volantom si uvedomíte, že ide o poriadny kus auta. Hlavne na šírku je impozantné, prekonávajúce dva metre. Presnejšie 2004 mm. Len pre porovnanie – Audi Q8 má 1984 mm a VW Touareg 1968 mm, čo sú pritom nadpriemerne široké vozidlá. Jeho veľké rozmery však úplne nekopíruje veľkosť vnútorného priestoru, resp. jeho šírku a dĺžku rázvoru nevyužili technici BMW tak, ako napríklad konkurencia pri svojich modeloch. Audi Q8 je z vonka užšie o 36 mm, ale vo vnútri na šírku v lakťoch rovnako široké a vzadu dokonca o 2 mm širšie ako BMW X5. O vnútornom priestore v pozdĺžnom smere v druhom rade sediel ani nehovoriac. Napriek tomu, že BMW X5 má natiahnutejší rázvor 2975 mm (Audi Q8 2904 mm), tak pre posádku na zadných sedadlách je v porovnaní s Audi Q8 a VW Touareg menej voľnosti pre kolená. Toto konštatovanie nezmenia ani posuvné zadné sedadlá v pozdĺžnom smere (80 mm), nakoľko hovoríme o situácii, kedy sú sedadlá posunuté na doraz v zadnej pozícii.

Inak komfort sedenia vpredu aj vzadu je nadpriemerný – pohodlné sedadlá, vpredu aj s výraznejším držaním tela v zákrutách, dostávajú len a len pochvalu. Vystupovanie je vďaka vyššej pozície pohodlné, len pri vystupovaní sme si museli dávať pozor na široké prahy dverí, na ktorých sme si neraz zašpinili nohavice.

Všadeprítomné kvalitné materiály a vychytávka – radiaca páka automatickej prevodovky z brúseného kryštálu dodávajú autu jedinečný punc luxusu. V interiéri došlo k viacerým zmenám. Spomenúť môžeme napr. nový 12,3 palcový digitálny displej, ktorý nahradil tradičné kruhové budíky s tachometrom a otáčkomerom. Po novom dostali zalomený tvar a hodnoty rýchlosti a otáčok sa zobrazujú proti sebe. V strede medzi nimi je mapa navigácie. Nám takéto riešenie neprekáža, ale viacerým pravoverným fanúšikom BMW to asi nebude po chuti. Škoda, že BMW neponúka na výber aj inú konfiguráciu – napríklad s grafikou à la klasické ciferníky, tak ako býva na výber obvykle pri iných značkách.

BMW prvýkrát používa svoj nový operačný systém OS 7.0. Mali sme pred testom obavy, aký bude. Predošlý sme totiž považovali za najlepší na trhu – a inžinieri v BMW to zmenia? No obavy už po krátkom zoznamovaní boli preč. Nový systém považujeme totiž opäť za najlepší. Podľa nás je najintuitívnejší, najrýchlejší a subjektívne po grafickej stránke najvydarenejší. Aj keď niekedy chvíľu trvá, kým sa nájde nejaké nastavenie v hĺbkach podmenu. Je tu tiež po novom Apple Car Play s možnosťou zrkadlenia smartfónu, ktorý napriek bohatej ponuky funkcií bavoráckeho multimediálneho systému začal viacerým zákazníkom chýbať.

Ovládanie je možné gestami ruky (hlasitosť, prijatie a odmietnutie telefonického hovoru), dotykovým a manuálnym ovládaním či samotným hlasom (nie v slovenskom a českom jazyku). Na rozdiel napríklad od Audi si BMW našťastie ponechal aj otočný ovládač „iDrive“ na stredovom paneli. Je to stále pohodlnejšie riešenie ovládania, ako sa naťahovať k stredovej konzole prístrojového panelu na dotykový displej. Konkurent Audi sa už spolieha výlučne na dotykové obrazovky. Pre svoje nové modely A6, A7 a A8 medzičasom zlikvidoval otočné tlačidlo na stredovom tuneli. No, čo už…

Pre batožinu je nadbytok priestoru. V základnom 5-miestnom usporiadaní ostáva za zadnými sedadlami pre batožinu 660 litrov, pri posunutí zadných sedadiel dopredu až 770 litrov, resp. po sklopení 1555 litrov. Plus ešte pod podlahou batožinového priestoru ostáva 90 litrov skladovacieho priestoru. Do kufra sa opäť, tak ako pri predchodcovi, dostanete cez dvojdielne kufrové dvere. Čo nie je práve praktické. Pri otvorení vrchnej časti je nakladacia hrana umiestnená vo výške 960 mm od vozovky a pri spodnej otvorenej časti 780 mm, čo je stále pomerne vysoko. Pri vzduchovom pružení však stačí stlačiť tlačidlo umiestene v kufri a výška auta, resp. nakladacej hrany, sa zníži o 102 mm. Pritom spodnú časť kufrových dverí môžete využiť na sedenie (napríklad pri prezúvaní sa do kolieskových korčúľ) a zaťažiť až 250 kg. Otváranie kufrových dverí dohora sa dá nastaviť na výšku postavy. Napríklad 190 cm vysoký človek si nebude búchať hlavu o kufrové dvere, resp. naopak nižší sa nebude musieť naťahovať príliš vysoko.

Testovaný model poháňal trojlitrový turbodiesel R6 s max. výkonom 265k a max. krútiacim momentom 620 Nm. Aj keď ide o najslabšiu motorizáciou, tak dokáže dodať 2,2 tony ťažkému vozidlu úctyhodnú porciu jazdných výkonov. V spolupráci s 8-st. automatom BMW X5 xDrive 30d dokáže pri plnom plyne z nízkych rýchlostí okamžite vystreliť bez toho, aby sa motor musel „nadýchnuť“, kým zaberú turbodúchadlá. Jednoducho ide o spontánne reagujúci motor (aj v normálnom režime jazdy, nielen v režime Sport). Tu sme nemali problém, ako pri Audi Q8 50 TDI, ktoré mierne otáľalo s chuťou do akcelerácie. Prívod výkonu na kolesá BMW X5 xDrive 30d je neustály. Motor má vždy silu a vďaka 8-st. automat ZF radí rýchlo a plynulo. Zvolený prevodový stupeň sa takmer vždy zhoduje s jazdnou situáciou.

Z 0-100 km zrýchli za 6,7 s, zo 60-100 km/h za 4,1 s a dokáže podľa výrobcu uháňať max. rýchlosťou 230 km/h. Samozrejme, aj tu to môže byť ešte lepšie. Pre náročnejších zákazníkov, ktorí potrebujú od auta ešte viac dynamiky, má BMW v ponuke aj výkonnejšie prevedenia: benzínový X5 xDrive40i (АТ) a dieselový X5 M50d. Benzínový X5 xDrive40i však s výrazne vyššou spotrebou a X5 M50d s výrazne vyššou cenovkou.

Z pohľadu ceny, jazdných výkonov a spotreby, je verzia xDrive 30d jednoducho najústretovejšia. Na to, ako dokáže 2,2 tony vážiace auto zrýchľovať, je spotreba 7,8 litra na 100 km obdivuhodná. Tento agregát zrejme bude pracovať pod kapotou najväčšieho počtu predaných vozidiel BMW X5. Tí, ktorí preferujú ekonomickú jazdu, majú k dispozícii režim EcoPro, využívajúci napríklad jazdu na voľnobeh (v rozmedzí 25-160 km/h). Pritom tento agregát je jedným z najtichších vznetových motorov, aký sme kedy testovali. Aj pri akcelerácii preniká prijemne hutný zvuk od motora len v prijateľnej miere.

POROVNANIE ROZMEROV

ModelBMW X3BMW X5BMW X7
Dĺžka (mm)470849225151
Šírka (mm)189120042000
Výška (mm)167617451805
Rázvor (mm)286429753105
Objem kufra min/max (l)550/1600660-770/1860750/2120

Plusové hodnotenie pokračuje podľa očakávania, tak ako sa na BMW patrí, aj v disciplíne „jazdné vlastnosti“. Podvozok – v tomto prípade vzduchový – dokáže spĺňať vysoké nároky na komfort a zároveň stabilitu. Sú však situácie, kedy už jeho hmotnosť a rozmery dokážu robiť starosti pri ovládaní vozidla, napríklad pri opakovanom zatáčaní – slalome a následnom uvedení do priameho smeru. Predsa len autu chvíľku trvá, kým sa zrovná do stabilnej pozície. Čo je však pri takomto type auta normálne. Skrátka, fyzikálne zákony (vyššie ťažisko, hmotnosť…) potlačíte len do určitej miery, aj keď v tomto prípade poriadne.

Plusom novej generácie BMW X5 je jeho všestrannosť. Istý sa cíti nielen na pevnej vozovke, ale aj mimo nej. Jeho offroadové parametre však nie sú v porovnaní s konkurenciou nijak oslnivé (viď tabuľka porovnania), čo však nie je veľmi na škodu, nakoľko je jasné, že tento typ auta máloktorý majiteľ bude preháňať v náročnejšom, členitom teréne.

Pri jazde mimo pevnú vozovku, alebo v náročnejších adhéznych podmienkach, príde vhod štandardný pohon všetkých štyroch kolies, resp. za príplatok balík xOffroad, ponúkajúci el. uzávierku zadného diferenciálu, štyri rôzne režimy jazdy a zvýšenie podvozku o 40 mm (180-255 mm).

Jeho veľké rozmery 4,92 m na dĺžku a 2,23 m na šírku (aj so spätnými zrkadlami) práve neuľahčujú parkovanie. Hlavne v podzemných garážach v obchodných centrách sme mali obavy, aby nám niekto neoškrel dvere, keď bude vystupovať, nakoľko sa BMW X5 sotva zmestí do parkovacích pruhov. Pri parkovaní je samozrejme nápomocný parkovací asistent, resp. pri vyparkovaní aj vychytávka v podobe praktického asistenta, ktorý dokáže bez zásahu vodiča vyparkovať sám auto podľa rovnakej trasy ako auto prišlo pri zaparkovaní (pamätá si posledných 50 metrov). K lepšej manévrovateľnosti prispieva príplatkové natáčanie zadných kolies. Tak či tak dosahuje priemer otáčania 12,7 metra.

Celkový vysoko pozitívny dojem z testovaného vozidla dotvára celý rad špičkových asistenčných systémov a 360-stupňová kamera s možnosťou 3D vizualizácie. Tento kamerový systém je snáď najdokonalejší, aký sme zatiaľ využívali pri parkovaní. Ešte k výbave by sme chceli spomenúť integrovanú kameru umiestnenú nad ciferníkmi sledujúcu pozornosť vodiča a na základe toho v prípade potreby ovplyvňujúcu fungovanie asistenčných systémov.

GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (403:Forbidden)
+ Technické info, plusy & mínusy
+ Porovnanie s konkurenciou
GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (403:Forbidden)
+ Cenník