Mercedes-Benz EQS 580 4Matic SUV je štandardne vybavený futuristickým interiérom Hyperscreen, vzduchovým odpružením, adaptívnymi tlmičmi, pohonom všetkých kolies a  riadením zadnej nápravy.

Musí mať aerodynamický dizajn

Dizajn EQS SUV je výrazne ovplyvnený aerodynamikou. V dôsledku čoho vyzerá v porovnaní s GLS oveľa oblejšie a tým aj menej majestátne. Tí čo sú zvyknutí na hranatejší a mohutnejší a tým aj majestátnejšie pôsobiaci vzhľad tak tento model im nemusí byť práve po chuti. Aerodynamika totiž nie vždy prospieva vzhľadu. Oblejší dizajn totiž skresľuje skutočné rozmery auta, pri pohľade naň by ste nepovedali, že má na dĺžku 5,12 m.

Tu sa  skrátka všetko podriaďuje kľúčovému slovu „dojazd“. A to aj samotný dizajn. Hlavným handicapom elektrických modelov je totiž dojazd, ktorý stále nedosahuje úroveň konvenčných modelov so spaľovacími motormi. Dosiahnuť  čim lepšiu efektivitu a tým aj lepší dojazd pomáha nielen väčšia batéria, ale aj aerodynamický dizajn karosérie. Viac ako 60 percent energie batérie sa totiž spotrebuje na prekonanie odporu vzduchu. Tu dosiahli dizajnéri značky Mercedes  na typ SUV vozidlo  obdivuhodný koeficiet odporu vzduchu cx 0,26 (aj ked sedan má dokonca cx 0,20). Len pre porovnanie ako v tejto discipline pokročila doba je, že v roku 1989 sa Opel Calibra pýšil najlepšou aerodynamikou s rovnakou hodnotou. 

Bočný pohľad ukazuje, ako aerodynamicky bolo SUV postavené. Predná časť je okrúhla a dynamicky sa tiahne cez A-stĺpik, ktorý bol navrhnutý s ostrým sklonom. Či už sú to kolesá, zrkadlá alebo dokonca zarovnané kľučky dverí – všetko je navrhnuté pre čim lepšiu aerodynamiku.

Zadná časť obsahuje LED svetlá v 3D špirálovom dizajne. Kombinácia so svetelným pásom dá každému hneď najavo, že pred ním stojí SUV EQS.

Futuristický Hyperscreen dominuje interiéru

Interiéru dominuje takzvaný Hyperscreen, t.j. 1,41 metra široká futuristicky pôsobiaca hyperobrazovka (štandard iba pre výkonnejšiu verziu 580 4Matic), ktorá sa tiahne cez celú palubnú dosku. Skladá sa z troch displejov: pred vodičom digitálne ciferníky (12,3“), uprostred obrazovka infotainmentu (17,7“) a displej pred spolujazdcom (12,3“). Displeje majú brilantný vzhľad a poskytujú neuveriteľné množstvo informácií.

Multimediálny systému MBUX od Mercedes-Benz patrí k tomu najlepšiemu na trhu. Obsluha je jednoduchá a intuitívna. Mercedes EQS SUV nesklame ani pri plánovaní nabíjania, ktoré je pre elektromobily zásadné. Akonáhle zadáte svoj cieľ do navigačného systému, palubný počítač rýchlo vypočíta potrebné zastávky nabíjania a zohľadní aj vyťaženosť nabíjacích staníc. A ak by sa vám MBUX, ktorý je skvelý, náhodou nepáčil, je tu stále možnosť bezdrôtového Apple CarPlay aj Android Auto. Ešte k navigácii, tá ponúka rozšírenú realitu, ktorá vkladá obraz so šipkou  do mapy, tak aby ste ľahšie trafili do cieľovej destinácie. Rovnako tak pri zastavení na križovatke pomôže vodičovi s výhľadom na semafor pokiaľ naň nevidí.Najneobvyklejšie čo EQS SUV ponúka je režim off-road, ktorý vám napríklad ukáže uhol náklonu a poskytne podrobné informácie o podvozku a pohone. No sú to skôr informácie na parádu, málokto sa s takýmto autom vydá do terénu, aj keď v prípade potreby dokáže zvládať nástrahy pri výjazde z pevnej asfaltovej vozovky vďaka možnosti zvýšenia podvozku +25mm (štandardne vzduchový) a pohonu všetkých kolies 4Matic.

Pekným príkladom softvérovej funkcie, ktorú by bolo jednoduché implementovať, ale ktorú v Mercedes-Benz nenájdete, je režim „domáceho maznáčika“. Ak chcete psa nechať v aute, musíte zakaždým (!) pracne deaktivovať monitorovanie interiéru a v lete zapnúť aj klimatizáciu. V tomto smere sú výrobcovia ako napríklad Tesla a Nio oveľa ďalej.

Vysoký komfort cestovania

Podľa očakávania poskytuje tento typ vozidla vysoký komfort cestovania a to vďaka super pohodlným sedadlám, na ktorých cestujúcich rozmaznáva na opierkach hlavy aj príjemný vankúšik. Sedenie je vskutku veľmi pohodlné v prvých dvoch radoch sedadiel, tretí rad len pre menšie postavy, nakoľko ponúka vnútorný priestor skôr pre deti, resp. nižšie dospelé postavy do výšky cca 1,70 m.

Ešte treba podotknúť, že druhý rad sedadiel sa da posúvať v pozdĺžnom smere 130 mm a operadlá polohovať (14° dopredu, 4° dozadu). Čo sme však očakávali v takomto segmente a  pri takej cene vozidla, že sa bude dať el. ovládať sklápanie a vysúvanie zadných sedadiel v treťom rade, tak ako to ma napríklad X7. Tu je to možné len manuálne.

Ešte ku komfortu cestovania. K tomu prispieva samozrejme zásadne aj vzduchový podvozok, ktorý dokáže excelentne filtrovať malé nerovnosti. Pri jazde máte doslova pocit akoby ste leteli nad vozovkou  na lietajúcom koberci. Pri nabehnutí na väčšie nerovnosti však prekvapujúco nepríde k rovnako dokonalej filtrácii, ale k nepríjemným rázom od kolies do kabíny. To sme pri takomto type vozidla po pravde nečakali.

Testovaný exemplár bol vzadu vybavený troma obrazovkami, ktoré môžu byť prepojené so systémom MBUX.

A ako je to s kufrom? V porovnaní so sedanom je papierovo len o 45 litrov väčší (645 až 600 l). V praxi však dokážete naložiť podstatne viac batožiny (až 880 litrov batožiny) a to vďaka tomu, že sa druhý rad dá posúvať a operadla polohovať.

Najvýkonnejšia verzia

EQS 580 4Matic SUV je poháňaný elektromotorom na prednej a zadnej náprave, systémový výkon je 400kW/ 544 koní a krútiaci moment 858 Nm. Napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti takmer 2,8 tony dokáže zvládnuť z rýchlenie z 0 na 100 km/h už za 4,6 sekundy (max. rýchlosť je obmedzená na 210 km/h).

Čo však potenciálnych zákazníkov bude zaujímať je aj spotreba, resp. dojazd a rýchlosť nabíjania baterie. Vďaka batérie s ohromnou kapacitou 112 kWh (108 kWh využiteľných) nebudete musieť vo veľkej väčšine prípadov na rozdiel od viacerých elektromobilov riešiť či máte dostatok „paliva“.

Podľa WLTP má najvýkonnejšia verzia dojazd 593 km, my sme v teste v kombinovanej prevádzke bez problémov absolvovali cca 450-500 km bez toho aby sme sa museli zastaviť na nabíjacej stanici. V našom niekoľkodňovom teste pri teplotách na začiatku leta sa priemerná spotreba v kombinovanej prevádzke pohybovala medzi 22 a 25 kilowatthodinami na 100 kilometrov v závislosti od profilu trasy a štýlu jazdy. K nižšej spotrebe na diaľnici napomáha meniaca sa svetlá výška. V rýchlostiach nad 120 km/h ju automaticky zníži o 20 mm. Naopak do 40 km/h si ju môžete zvýšiť až o 25 milimetrov.

Pokiaľ by ste sa rozhodli pre základnú verzia 450+, ktorá má však pohon iba zadnej nápravy tak je dojazd ešte dlhší, podľa WLTP 623 kilometrov, resp. pre verziu sedan v rovnakej verzii 450+ je dojazd 733 kilometrov, pritom má rovnako veľkú batériu a podobný výkon. Tu je teda názorne vidieť, čo s dojazdom urobí horšia aerodynamika SUV s veľkou čelnou plochou a vyššou hmotnosťou.

Varianta EQS SUV          450+      450 4MATIC       500 4MATIC       580 4MATIC

Pohon   zadné kolesá      4×4        4×4        4×4

Výkon (kW)        265        265        330        400

Maximálna rýchlosť (km/h)         210        220        220        220

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)            6,7         6             5,2         4,6

Batérie  112 kWh (108 kWh využiteľná)   112 kWh (108 kWh využiteľná)   112 kWh (108 kWh využiteľná)          112 kWh (108 kWh využiteľná)

Dojazd km (WLTP)           632        596        596        593

Ako je to s nabíjaním? Ako sme už napísali EQS SUV má batériu s ohromnou kapacitou 112 kWh (108 kWh využiteľných) čo predstavuje najväčšiu batériu, ktorú dnes môžete na Slovensku v osobnom elektromobile mať, samozrejme spoločne so sesterským EQS, ktoré má zhodnú kapacitu.

Z 15 na 80% to trvá približne 30 minút  

Nabíjací výkon má až 200 kW, čo je chvályhodne, ale treba povedať, že sú už modely na trhu, ktoré to dokážu ešte lepšie, napríklad Audi e-tron GT  zvládne nabíjať výkonom až 270 kW. Môže za to použitie novšej 800V technológie, ktorou disponuje Audi, ale napríklad taktiež Porsche, resp. dokonca oveľa lacnejšia konkurencia Hyundai alebo Kia.

Mercedes ostáva pri  400V technológii a s o 70 kW menším nabíjacím výkonom. Ako ale vieme, nemenej dôležité ako číslo maximálneho výkonu taktiež celková nabíjacia krivka. A tu je na tom Mercedes veľmi dobre, do cca 35% sa pri nabíjaní držala na maximálnych hodnotách (dokonca sa nabíjací výkon krátko prehupol aj cez 200 kW), pri 50% 165kW a pri 70% 135kW. Taktiež pokiaľ sa rozhodnete auto nabiť až po úroveň  90% tak nemusíte čakať po prekročení cca 80% celu večnosť ako to býva neraz pri ostatných elektromobiloch. Od 80% do 90% to trvalo približne 7 minút.

Prekvapujúco obratný

Jeho jazdné výkony sú pôsobivé, v kombinácii s veľkou pohotovostnou hmotnosťou však môže visieť otáznik ako je to s jazdnými prejavom. Predsa len veľké rozmery, vyššia pohotovostná hmotnosť a veľký výkon môžu predstavovať  nebezpečný mix pre bezpečnú jazdu, hlavne na zatočenej vozovke.

V zákrutách sa však správa obratnejšie ako by sa na taký 5 metrový kolos dalo očakávať, samozrejme jeho výkon si dokážete lepšie užiť predovšetkým pri jazde v priamom smere. Jeho akcelerácia  sprevádzaná  mohutným záťahom elektrického pohonu je niečo čo len tak so spaľovacím motorom nezažijete. Pritom v prípade potreby dokáže na krátkom úseku zabrzdiť. Aby sme boli presný tak so zahriatymi brzdami sa EQS SUV v teste zastavilo z rýchlosti 100 km/h po 33,7 metroch. Je to trochu desivé – keď zoberiete do úvahy, že váži cez 2,8 tony. To si snáď technici z Mercedesu robia srandu z fyziky.

To však platí pokiaľ stlačíte brzdový pedál úplne. Pri pomalom brzdení smerom napríklad k semaforu je pocit z brzdenia úplne iný, máte pocit, že sa brzdný účinok akoby nedostával a auto pokračuje stále v pohybe a spomaľovať začne až po krátkej pauze. Nie je to nič príjemné, hlavne keď si uvedomíte, že sa ďalej rútite s 2,8 tónovým kolosom a máte pred sebou stojace autá na semafóre. Uf, pýtali sme sa ako niečo také mohlo prejsť pri schvaľovacích testoch.

Pri hodnotení obratnosti v mestskom režime jazdy sme však neveriacky krútili hlavou čo auto dokáže. S Mercedesom EQS SUV sa manévruje v podstate rovnako ako s výrazne menším CLA.  Polomer otáčania je skvelých 10,9 m. Zato v pozitívnom zmysle slova môže aktívne riadenie zadnej nápravy: natočenie zadných kolies až o 10 stupňov za príplatok (štandard 4,5 stupňa) výrazne uľahčuje manévrovanie s takto veľkým autom. Čiže pri parkovaní či otáčaní nemáte žiaden problém, načo si však treba dávať pozor je pri odbočovaní na križovatke kedy už menšie pootočenie volantu má za následok výraznejšie odbočenie auta ako býva obvyklé pri iných autách. V kombinácii s vyrazenejšie stlačeným plynovým pedálom a výkonným motorom môžete ľahko vyjsť mimo predpokladanú trasu, resp. dokonca vyletieť mimo vozovku.

V mestskom prostredí  sa šoféruje v pohode aj vďaka príjemne nastavenému riadeniu a veľmi dobrej viditeľnosti, ktorú ponúka pozícia pri riadení a viacero kamier. Špeciálnu pochvalu si zaslúžia head-up (so zobrazením rozšírenej reality v 3D má uhlopriečku až 77″) a pri jazde v noci svetlomety „Digital Light“, ktoré osvetlia aj to, čo by inak ostalo pri iných svetlometoch v tme. EQS SUV dokonca dokáže pri plnej premávke osvetliť smerové tabule na diaľnici bez toho, aby niekoho oslepilo.

Výbava je silnou stránkou tohto modelu, čo sa však premieta aj do vyššej ceny. Za najvýkonnejšiu motorizácia EQS 580 4MATIC SUV si músite prichystať  minimálne 165 354,00 €, resp. za testovaný exemplár s príplatkovou výbavou až 188 000€.

HODNOTENIE

Plusy
  • Futuristický vzhľad interiéru
  • Spotreba a dojazd
  • Nespočetné funkcie systému MBUX
  • Výborná jazdné výkony
  • Vysoký komfort cestovania
  • Výbava
Mínusy
  • Chýbajúca majestátnosť
  • Nástup brzdného účinku
  • Vyššia cena

Foto+text: Lukáš Vajda

Reklama