Audi Quattro predstavoval míľnik pri zavedení pohonu 4×4 do osobných áut nielen pre samotnú značku Audi, ale aj pre ostatné európske značky. Taktiež pre značku Audi predstavuje pohon všetkých kolies quattro  jeden z hlavných míľnikov na ceste do prémiového segmentu.

Pohon všetkých kolies quattro bol dielom úzkej skupiny inžinierov vo vývojovom oddelení značky Audi. Nápad na zavedenie tohto pohonu do bežných osobných áut prišiel viac-menej náhodou. Počas zimných skúšobných jázd vo Fínsku v roku 1977, kde sa testovali nové modely Audi, vývojový inžinier podvozkov Jörg Bensinger zistil, že podporné vozidlo, ktorým jazdil – terénne vozidlo VW Iltis s pohonom všetkých kolies je v zimných podmienkach výrazne rýchlejšie než ostatné, o mnoho silnejšie vozidlá značky Audi.

Ferdinand Piëch dal pre quattro zelenú 

Po návrate podal správu o svojich skúsenostiach Ferdinandovi Piëchovi, vedúcemu vývojového oddelenia v Audi. Ambicióznemu Piëchovi sa nápad zapáčil a dal projektu zelenú.

Malá skupina inžinierov  vyrobí prototyp s päťvalcovým turbo-motorom a pohonom všetkých kolies na báze Audi 80. V roku 1978 bol tento prototyp vyvinutý do tej miery, že mohol byť predstavený správnej rade VW. Táto prezentácia sa uskutočnila v rakúskych Alpách, v rámci ktorej sa testovali zimné pneumatiky a snehové reťaze na zasneženej vozovke  s 34% stúpaním. Prototyp Audi Quattro zvládol bez problémov uvedené stúpanie, bez reťazov a dokonca  na letných pneumatikách. Práve tu ukázal trakciu akú nedokázalo ponúknuť žiadne iné auto z koncernu a ani najbližšej konkurencie.

Audi Quattro-počas zimných skúšobných jázd vo Fínsku v roku 1977

Neskôr sa uskutočnila ešte ďalšia demonštrácia, pod dohľadom vtedajšieho šéf technického vývoje koncernu VW, Ernest Fiala, pri ktorej mala štvorkolka ako jediná zo všetkých porovnávaných vozidiel vyjsť na vrchol mokrého trávnatého svahu. Tento predvedený  výkon urobil na Fialu veľký dojem. Ako pikošku spomenieme, že sa na konečnom vyladení pohonu všetkých kolies podieľala aj jeho manželka. Prototyp totiž Fiala zapožičal aj svojej žene na jazdenie po Viedni, kde sa ukázalo, že vozidlo pri otáčaní po viedenských uliciach „poskakuje“. V dôsledku toho sa pristúpilo k doplneniu o medzi nápravový diferenciál, aby sa znížilo pnutie pri otáčaní. Tento dodatočný diferenciál sa umiestnil hneď vzadu za prevodovku.

Geniálnosť systému spočívala v dutom hriadeli, v ktorom mohol viesť od diferenciálu ďalší hriadeľ k prednej náprave. Vďaka tomu bolo možné použiť pohon všetkých kolies bez prídavnej rozdeľovacej prevodovky a ďalšieho pozdĺžneho hriadeľa. Celý pohon tak bol v porovnaní s predošlým riešením priestorovo úspornejší, ľahší a tým pádom vhodný aj pre osobné autá. Dovtedy bol pohon 4×4 známy len z robustných terénnych, úžitkových a vojenských vozidiel.

Audi Quattro predstavený v roku 1980 na ženevskom autosalóne

Prvý model  Audi Quattro – kupé strednej triedy vybavený touto úspešnou technológiou sa predstavil po prvýkrát  v roku 1980 na ženevskom autosalóne. Išlo o prvý model značky Audi vybavený pohonom 4×4, a prvý európsky model ktorý sa predával vo väčšom meritu s týmto pohonom. Inak ako prvý model s pohonom 4×4 , ktorý sa presadil v masovejšom merítku sa uvádza Subaru Leon Kombi ( r. 1972).

Úspech quattra, podporený úspechom v motošporte, bol silnou motiváciou na zavedenie pohonu všetkých kolies u ostatných, vrátane prémiových, značiek.

K dnešnému dňu Audi vyrobilo takmer 10,5 milióna automobilov s pohonom všetkých kolies quattro. Pritom len za rok 2019 ich vyrobilo 804 225 kusov, čo je takmer 45 percent všetkých vyrobených modelov Audi s pohonom quattro – väčšina pochádzala zo závodov v Čchang-čchune (Čína) a San José Chiapa (Mexiko). V Ingolstadte a Neckarsulme bolo v roku 2019 vyrobených celkom 258 765 nových automobilov s uvedeným  pohonom všetkých kolies.

Pohon quattro je základným kameňom značky Audi. Okrem kompaktného A1 je zastúpený v každej modelovej rade. Všetky modely s označením  S a RS prenášajú svoj výkon štandardne na cestu prostredníctvom štyroch kolies. V elektrických modeloch Audi e-tron  a e-tron Sportback je quattro doplnené elektrickým vektorovaním krútiaceho momentu. Elektrické vektorovanie krútiaceho momentu – presun záberu medzi kolesami – trvá iba milisekundy, vďaka tomu dokáže vozidlo dynamickejšie  prejsť zákrutami.

Audi je inak prvý výrobca v prémiovom segmente, ktorý sa môže pochváliť  elektro-pohonom s tromi elektrickými motormi. Dokonca skôr ako Porsche so svojim Taycanom.

Audi e-tron S  poháňaný tromi elektromotormi

Po verzii Audi e-tron 50 (230 kW/ 540 Nm) a Audi e-tron 55 (265 kW/ 561 Nm), ktoré sú aktuálne v ponuke,  pripravuje Audi totiž ešte niečo dynamickejšie. E-tron bude totiž prvým elektromobilom so štyrmi kruhmi na kapote, s označením písmenom „S“, ktoré doteraz prislúchalo športovejšie ladeným modelom so spaľovacími motormi.

Ukrývať sa pod týmto označením „S“ bude nový elektrický pohon, ktorý si vezme na pomoc až tri elektromotory ( spolu vykazuje systémový výkon 370 kW a masívny krútiaci moment 973 Nm), jeden na prednej náprave  a dva na zadnej náprave.  V modeli SUV Audi e-tron S poháňajú elektrické motory prednú a zadnú nápravu.

Audi e-tron S v drifte

Za bežných podmienok bude e-tron S poháňaný len zadnými elektromotormi. Predný sa pripojí, ak vodič potrebuje ešte viac dynamiky,  napríklad pri potrebe prudkej akcelerácie.Individuálny záber elektromotorov poskytuje  doslova trakčné zázraky.

Deje sa to s predvídavosťou predtým, ako dôjde ku prekĺznutiu kolies alebo pri rýchlom prejazde zákrutami s nedotáčavým alebo pretáčavým správaním. Výsledkom je vysoká miera agility a ovládania vozidla.

Walter Röhrl, legendárny pretekár spojený s quattrom

Walter Röhrl, legendárny pretekár, ktorý je nerozlučne spojený s quattrom. Pre Audi jazdil v rokoch 1984-1987. Je jedným z najlepších šoférov rally športu, možno aj najlepší.

Aké máte pocity, keď si dnes sadnete do Ur Quattro?

Je to skvelý pocit. Zrazu som o 30 rokov mladší (smiech). Aj keď nie som ten, kto spomína na minulosť, tak v tomto aute sa mi pocity z vtedajších dní vrátia.

Walter Röhrl, legendárny pretekár

Okrem iného ste  jazdili aj s Opelom , Lanciou a Fiatom. Aké spomienky máte na tieto značky automobilov?

Môžem povedať, že veľmi dobré. Boli to skvelé časy. Všetky tieto vozidlá mali pohon zadných kolies. Ich riadenie bolo zážitkom a zároveň umením. Museli ste mať cit koľko môžete dávkovať plynu a zrýchľovať v zákrute, tak aby vám príliš „neodstrelila“ zadná časť vozidla. Na jednej strane to bolo šoférsky zaujímavé na druhej strane z pohľadu akcelerácie to bol stále zápas s trakciou.

V každej ére som mal vysnívané autá – bez ohľadu na to, či to boli Fiat, Opel alebo Lancia. Vrcholom bol  z tohto bol určite model Lancia 037, ktorý ste museli jazdiť veľmi jemnou rukou. Naozaj sa mi to páčilo.

V Audi to bolo jednoduchšie kvôli pohonu všetkých kolies, museli ste iba nastaviť smer, stlačiť plyn – potom iba „sledovať“ ako sa  Quattro rozbehlo ( smiech ). Bola to neopísateľná trakcia, ktorá ma stále fascinovala.