Americká divízia značky vytvorila koncept auta  Toyota GR Supra s karosériou Targa,  ktorý nadväzuje na klasické modely Supry tretej a štvrtej generácie so skladacou strechou. Auto predstavili len nedávno, pôvodne bolo pripravené pre veľtrh SEMA 2020, ktorý kvôli pandémii prebiehal výhradne online.

Supra s otvorenou strechou

Zdanlivo jednoduché odstránenie časti strechy športového kupé si vyžiadalo od dizajnérov Toyoty výraznú zmenu štruktúry modelu. Veľké časti rámu boli dodatočne vystužené kvôli pevnosti karosérie. Odnímateľná strecha sa skladá z dvoch kompozitných panelov vytvorených na 3D tlačiarni, ktoré sa zmestia do kufra auta. Verzia Sport Top dostala nové aerodynamické vybavenie vrátane spodného spojlera, mohutného zadného difúzora s dvojitou koncovkou výfuku umiestneného centrálne a zadného spojlera, ktorý nadväzuje na model Supra MK4, známy z kinohitu Rýchlo a zbesilo.

Tradícia športiakov s otvorenou strechou

GR Supra piatej generácie vo verzii Sport Top veľmi pripomína predchádzajúce modely s otvorenou strechou MK3 z 80. rokov a MK4, ktorú začali vyrábať v 90.-tych rokoch.  Karoséria typu Targa sa objavila aj vo vývoji modelov Celica a MR2. Spomedzi ďalších automobilov Toyoty s otvorenou strechou pripomeňme aj roadster MR2 Spyder, čiže tretiu generáciu modelu a kabriolet Toyota Paseo Convertible, spríbuznenú s malou Starlet. Fanúšikovia  GT86  si určite spomínajú na koncept Toyota FT-86 Open, ktorý prvýkrát predstavili na autosalóne v Ženeve v roku 2013. Osobitné miesto v histórii značky má model 2000GT. Na trhu bol k dispozícii výlučne ako kupé, ale niekoľko kusov prerobili na kabriolet špeciálne pre  Seana Conneryho ako Jamesa Bonda vo filme Žiješ len dvakrát.

Je za tým prezident Toyoda 

GR Supra by nevznikla, nebyť lásky Akia Toyodu k športovým autám. Prezident japonskej značky je sám automobilovým pretekárom a postaral sa o to, aby sa slávna  Supra vrátila do autosalónov v novej podobe. Základný dizajn automobilu vznikol v spolupráci s BMW, ale jeho charakter určovali odborníci tímu Toyota Gazoo Racing, ktorý reprezentuje značku na portových podujatiach ako sú Majstrovstvá sveta v rely (WRC), Rely Dakar alebo 24-hodinové preteky Le Mans. Do modelu GR Supra  sa tak dostali najnovšie inovácie vyvinuté v motošporte.

Piatu generácia GR Supra prvýkrát predstavili v roku 2018 na festivale rýchlosti v Goodwoode (Goodwood Festival of Speed), do predaja sa dostala o rok neskôr. Auto má karosériu s ideálnym rozložením hmotnosti medzi prednou a zadnou časťou v pomere 50:50. Jeho ťažisko je nižšie ako v kupé Toyota GT86, konštrukcia je pevnejšia ako v prípade superšportiaku Lexus LFA. Tvorcovia použili klasické usporiadanie predného motora a zadného pohonu, známeho z mnohých športových modelov Toyoty. Novinkou je 6-valcový benzínový motor s turbínou a objemom 3 litre, výkonom 340 km a krútiacim momentom 500 Nm. Vďaka týmto parametrom zrýchli GR Supra na stovku za 4,3 s. V roku 2020 k nemu pribudol 2-litrový, štvorvalcový turbo motor s výkonom  258 km a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm, s ktorým kupé zrýchli na stovku za 5,2 s.

                                                                                                          Text+foto: Toyota