Len niekoľko mesiacov po spustení výroby EQS predstavuje značka Mercedes-EQ ďalší model, ktorý je založený na elektrickej architektúre vyvinutej pre elektrické vozidlá – je ním nová EQE.

Elektrický sedan ponúka všetky podstatné funkcie EQS v o čosi kompaktnejšom formáte. Modelová paleta bude v čase uvedenia na trh zahŕňať najprv dva varianty: EQE 350 (spotreba elektriny podľa WLTP: 19,3 – 15,7 kWh/100 km; emisie CO2: 0 g/km) s výkonom 215 kW, ako aj ďalší model. Vysokovýkonné varianty s výkonom okolo 500 kW sú v štádiu plánovania. Výroba modelu EQE sa spustí v dvoch prevádzkach celosvetovej výrobnej siete divízie Mercedes-Benz Cars: v nemeckom závode Mercedes-Benz v Brémach pre celosvetový trh a v nemecko-čínskom spoločnom podniku BBAC v Pekingu pre lokálny trh.

V porovnaní s luxusným korábom EQS má EQE ešte energickejší vzhľad, o čosi kratší rázvor, kratšie previsy a natiahnutejšie boky. Previsy a predná časť sú krátke, zadná časť vytvára dynamický akcent s ostrou odtrhovou hranou. Kolesá, ktoré sú umiestnené v jednej rovine s vonkajším okrajom blatníka, s rozmermi 19 až 21 palcov spolu s výraznými svalnatými plecami dodávajú EQE atletický charakter.

Vonkajšími rozmermi (dĺžka/šírka/výška: 4 946/1 961/1 512 milimetrov) je EQE porovnateľná s modelom CLS. Rovnako ako CLS aj EQE má pevné zadné okno a veko batožinového priestoru. Rozmer interiéru dokonca výrazne prekonáva súčasnú Triedu E (konštrukčný rad 213), napríklad pokiaľ ide o priestor na plecia vpredu (plus 27 mm) alebo dĺžku interiéru (plus 80 mm).

Nekonvenčné stvárnenie interiéru a vysoký komfort ovládania

Pri hyperobrazovke MBUX, ktorá sa dodáva na želanie, tvorí kompletnú prístrojovú dosku, výrazná širokouhlá obrazovka. Určuje estetiku celého kokpitu a interiéru. Obrazovky s vysokým rozlíšením pod spoločným krycím sklom zdanlivo plynulo prechádzajú do seba. Grafické stvárnenie jednotlivých obsahov systému MBUX je zladené. Hyperobrazovka MBUX je integrovaná do prístrojovej dosky minimalisticky.

Mercedes-Benz EQE-interier (1)

S OLED displejom s uhlopriečkou 12,3 palca pre spolujazdca vzniká vlastná oblasť zobrazovania a ovládania. V Európe si smie spolujazdec prezerať dynamický obsah ako videá, televíziu alebo internet aj počas jazdy. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, pri určitých obsahoch sa tento displej automaticky zatmaví.

Pás ventilačných dýz sa tiahne po celej šírke a je zároveň mimoriadne plochý. Tieto extrémne proporcie vytvárajú v kombinácii s hyperobrazovkou MBUX avantgardnú architektúru kokpitu. Krajné dýzy majú dizajn turbín. Vytvárajú hyperanalógový dôraz vďaka kontrastu medzi špičkovou jemnou mechanikou a digitálnym, skleným zobrazovacím svetom.

Najnovšia generácia systému MBUX, ktorá bola prednedávnom predstavená v EQS, je aj na palube EQE. Vďaka učenlivému softvéru sa koncepcia zobrazovania a ovládania úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve používateľ nemusí prechádzať vedľajšími ponukami ani zadávať hlasové príkazy. Najdôležitejšie aplikácie sú ponúknuté na najvyššej úrovni zobrazenia podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu. Vodič EQE je tak pri obsluhe odbremenený od niektorých krokov.

Efektívny pohon

Najprv bude na trh uvedená verzia EQE 350 s výkonom 215 kW, neskor budú nasledovať ďalšie verzie. Všetky vozidlá EQE majú elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS) na zadnej náprave. Verzie s náhonom 4MATIC, ktoré budú uvedené neskôr, sú navyše vybavené aj hnacím ústrojenstvom eATS na prednej náprave. Elektromotory sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM).

Mercedes-Benz EQE (6)

V prípade elektromotorov PSM je rotor motora na striedavý prúd vybavený permanentnými magnetmi a nemusí byť zásobovaný elektrickým prúdom. K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť, ako aj vysoká stálosť výkonu. Elektromotor na zadnej náprave je mimoriadne výkonný vďaka šesťfázovému vyhotoveniu: má dve vinutia, každé z vinutí má tri fázy.

Lítium-iónový akumulátor v EQE má desať modulov a využiteľnú kapacitu energie 90 kWh. Vo vlastnej réžii vyvinutý inovatívny softvér na manažovanie akumulátora umožňuje aktualizácie vzduchom (OTA). Manažment energie EQE tak zostane aktuálny počas celého životného cyklu.

V oblasti trvalej udržateľnosti chemického zloženia článkov akumulátora nastal veľký pokrok: optimalizovaný aktívny materiál pozostáva z niklu, kobaltu a mangánu v pomere 8:1:1. Podiel kobaltu sa tým znižuje na menej ako desať percent. Nepretržitá optimalizácia recyklovateľnosti je súčasťou komplexnej stratégie akumulátorov od značky Mercedes-Benz.

Technické údaje:

    EQE 350
Pohon
Elektrický stroj Typ Synchrónny motor s permanentnými magnetmi
Výkon kW 215
Krútiaci moment Nm 530
menovité napätie Volty 328,5
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie) kW 11/22
Čas nabíjania striedavým prúdom, trojfázové nabíjanie (11/22 kW) h 8,25/4,25
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom kW 170
Čas nabíjania z rýchlonabíjacej stanice (jednosmerný prúd)[3] min 32
Nabíjanie jednosmerným prúdom: max. dojazd po 15 minútach[4] (WLTP) km 250
Vozidlo
Dĺžka/šírka/výška mm 4 946/1 961/1 512
Rázvor mm 3 120
Priemer otáčania (bez riadenia zadnej nápravy/s riadením zadnej nápravy 4,5°/ s riadením zadnej nápravy 10°) m 12,5/11,6/10,7
Objem batožinového priestoru podľa VDA L 430
Spotreba a dojazd
Spotreba elektriny (WLTP) kWh/100 km 19,3-15,7
Emisie CO2 (WLTP) g/km 0
Dojazd (WLTP) km 545-660

Nemenná vysoká výkonnosť a viacnásobné zrýchlenia bez poklesu výkonu sú charakteristickými znakmi filozofie pohonu EQE. Patrí sem prepracovaná koncepcia teplotného manažmentu, ako aj viacero variantov spätného získavania energie prostredníctvom rekuperácie. Počas nej sa nabíja vysokovoltový akumulátor tak, že mechanický otáčavý pohyb sa v deceleračnom režime alebo v režime brzdenia premieňa na elektrickú energiu. Vodič môže zvoliť spomalenie v troch stupňoch (D+, D, D-), ako aj manuále zvoliť funkciu kĺzania pomocou radiacich páčok za volantom. Ďalším stupňom je DAuto.

Asistent ECO ponúka rekuperáciu optimalizovanú podľa situácie – intenzita spomaľovania sa mení tak, aby sa celkovo dosahoval najefektívnejší spôsob jazdenia. Vozidlo bude spomaľovať s čo najvyššou intenzitou rekuperácie aj pred rozpoznanými vozidlami idúcimi vpredu. Toto spomaľovanie prebieha dokonca až do úplného zastavenia, napríklad pred svetelnou križovatkou. Vodič na to teda nemusí použiť brzdový pedál – je to jazdenie čisto s použitím jedného pedála.

Mercedes-Benz EQE (3)

Navigácia s Elektrickou inteligenciou na základe množstva faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmenu spôsobu jazdenia. Patrí sem vizualizácia v infotainmente MBUX, ktorá informuje o tom, či je dostupná kapacita akumulátora dostatočná na návrat do východiskového bodu bez nabíjania.

Vysoký komfort so zreteľom na hlučnosť a vibrácie, zvukové svety ako kontrastný program

Ako sedan s vekom batožinového priestoru má EQE dobré koncepčné predpoklady na vysoký komfort so zreteľom na nízku hlučnosť a vibrácie (NVH – Noise, Vibration, Harshness). K tomu sa pridalo množstvo opatrení. V prípade elektrických hnacích ústrojenstiev (eATS) sú magnety v rotoroch umiestnené tak, aby boli optimalizované so zreteľom na NVH (takzvaný plechový rez). Okrem toho sú ústrojenstvá eATS po celom obvode prekryté špeciálnou penou, ktorá tlmí prenos hluku a vibrácií do vozidla. Veko invertora má sendvičovú konštrukciu. Ústrojenstvá eATS sú prostredníctvom elastomérových ložísk dvojnásobne oddelené od karosérie.

Vysokoúčinné  konštrukčné diely zabezpečujú súvislú zvukovú izoláciu od priečnych nosníkov pod čelným sklom až po podlahu batožinového priestoru. Už v holej karosérii sú v mnohých nosníkoch použité akustické penové materiály.

Na želanie sa jazda v EQE napriek tomu stane zvukovým zážitkom: keď je vozidlo vybavené  ozvučovacím systémom s priestorovým zvukom Burmester®, má EQE na palube dva zvukové svety „Striebristé vlny“ (Silver Waves) a „Čulý tok“ (Vivid Flux). „Striebristé vlny“ je zmyselný a čistý zvuk. Zvukový svet „Čulý tok“ sa orientuje na nadšencov elektrických vozidiel a je krištálový , syntetický a predsa prívetivý pre človeka. Tieto zvukové svety si možno zapnúť i vypnúť na centrálnom displeji ako funkciu Zvukový zážitok.

Podvozok so vzduchovým pružením a riadenie zadnej nápravy na želanie

Podvozok novej EQE s viacprvkovou nápravou vpredu a nápravou s priestorovým zavesením kolies vzadu je konštrukčne veľmi podobný podvozku novej Triedy S. Na želanie sa EQE dodáva so vzduchovým pružením AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Vďaka riadeniu zadnej nápravy (mimoriadna výbava) je EQE pocitovo v meste taká obratná ako kompaktné vozidlo. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje až desať stupňov. Priemer otáčania sa s riadením zadnej nápravy zmenšil z 12,5 na 10,7 metra.

Mercedes-Benz EQE (5)

Pohodlné nabíjanie vo veľkej sieti možností nabíjania

S novou funkciou služby Mercedes me Charge Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge) možno model EQE nabíjať na verejných nabíjacích staniciach kompatibilných s funkciou Pripojiť a nabíjať ešte pohodlnejšie: pripojením nabíjacieho kábla sa automaticky spustí nabíjanie, zákazník sa už nemusí ďalej autentifikovať. Komunikácia medzi vozidlom a nabíjacou stanicou prebieha priamo prostredníctvom nabíjacieho kábla.

Rovnako ako predtým aj teraz zákazníci služby Mercedes me Charge profitujú z integrovanej platobnej funkcie s automatickou platobnou operáciou. Zákazník jednorázovo zadá svoj spôsob platby. Každé nabíjanie sa následne automaticky odráta – a to aj v zahraničí. Jednotlivé nabíjania budú každý mesiac zostavené v prehľadnej faktúre.

Mercedes me Charge je jednou z najväčších nabíjacích sietí na svete: aktuálne má k dispozícii viac ako 530 000 nabíjacích miest s možnosťou nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v 31 krajinách, z čoho sa viac ako 200 000 nabíjacích miest nachádza v Európe. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz garantuje prostredníctvom vysokohodnotných potvrdení o pôvode, že množstvo energie, ktoré pretečie prostredníctvom služby Mercedes me Charge, natečie do siete z obnoviteľných zdrojov energie.

Vysoká úroveň pasívnej a aktívnej bezpečnosti

Zásady integrálnej bezpečnosti, najmä zásady bezpečnosti pri nehode, platia nezávisle od platformy. Podobne ako všetky ostatné modely značky Mercedes-Benz, aj EQE je preto vybavená pevným bezpečnostným rámom priestoru pre cestujúcich, špeciálnymi deformačnými zónami a modernými záchytnými systémami s funkciou PRE-SAFE.

To, že EQE je postavená na čisto elektrickej architektúre, otvorilo nové možnosti stvárnenia aj pokiaľ ide o bezpečnostnú koncepciu. Vďaka tomu bolo možné zvoliť výhodný konštrukčný priestor akumulátora v oblasti pod podlahou vozidla, ktorá je chránená pred nárazom. A vzhľadom na to, že sa na palube nenachádza žiadny veľký blok motora, bolo možné správanie sa pri čelnej zrážke ešte lepšie modelovať. Okrem štandardných nárazových skúšok boli v Technologickom centre pre bezpečnosť vozidla (TFS) verifikované ďaľšie záťažové prípady a vykonané rozsiahle skúšky komponentov.

Najnovšia generácia asistenčných jazdných systémov zahŕňa množstvo funkcií na podporu vodiča. Novinkou je napríklad prídavná výstraha pred mikrospánkom asistenta ATTENTION ASSIST (v kombinácii s hyperobrazovkou MBUX). Tá analyzuje žmurkanie vodiča prostredníctvom kamery v displeji vodiča. Zobrazenie asistenčných systémov na displeji vodiča znázorňuje na celú obrazovku zrozumiteľným spôsobom fungovanie asistenčných jazdných systémov.

Zdroj: Mercedes-Benz                                                                      Jozef Pospíšil

Reklama