Model DS 7 Crossback je ako francúzsky módny butik na kolesách. Jeho mondénnu extravagantnosť a odlišnosť určite nikto neprehliadne.

Francúzi nenechali vábenie potencionálnej klientely ( preferujúca extravaganciu a niečo iné) len na samotnom dizajne či netradičnom výbere farieb a personalizácie ale pridali na uvítanú potencionálnej klientely  aj svetelné divadlo s otáčajúcimi sa svetelnými LED lampami. Samozrejme táto schow na efekt ( bez nejakého praktického zmyslu) nie je zadarmo, nakoľko ide o príplatkový prvok výbavy, ktorý je súčasťou balíčka DS Active LED vision za 1750€.

Tento balíček výbavy však obsahuje aj Full LED predné svetlomety, adaptívne osvetlenie závislé na rýchlosti a smere, dynamické blinkre, samočinné zapínanie diaľkových svetiel (najväčší dosah svetiel cca 520 m). Taktiež pôsobivé sú aj zadné svetlomety ( viď foto), ktoré by sme čakali skôr na futuristickom koncepčnom modeli a nie na sériovom. Klobúk dole!DS 7 Crossback presviedča veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami

Určujúcim motívom pri tvorbe dizajnu sú štýlové prvky využívajúce tvar  trojuholníka a kosoštvorca, bez ohľadu na to, či ide o futuristické zadné svetlá, umeleckú grafiku oboch displejov ( 12“ dotykového a digitálneho štítu),  extravagantné Full LED svetlomety alebo prešívanie sedadiel. Dizajnový jazyk sa presadzoval tak dôsledne, že sa musela tomu podriadiť aj obsluha niektorých funkcii na pracovisku vodiča.

Napríklad tomu padlo za obeť obvyklé umiestnenie niektorých ovládačov: efektne tvarované ovládače okien nenájdete tam kde by ste to očakávali na vnútornej strane predných a zadných dverí, ale na stredovom tuneli. Ďalej umiestnenie ovládača  štartovania, ktorý je stratený medzi výduchmi klimatizácie v hornej časti stredovej konzole medzi výduchmi klimatizácie.DS 7 Crossback

To je miesto kde býva obvykle spínač výstražných svetiel. Ten je totiž tiež „mimo“, pod dotykovou obrazovkou na strane spolujazdca, a navyše je malý. Taktiež  schované ovládanie hlasitosti pod strieborným rolovacím valčekom s kosoštvorcovou textúrou na lište spolu s manuálnymi ovládačmi  pod dotykovým displejom by snáď na prvý krát nikto nehľadal.

Luxusná atmosféra v kabíne

DS 7 Crossback je skratka iný, na niektoré veci si musíte zvyknúť. Čo mu však, pokiaľ máte radi luxusnú atmosféru, radi prepáčite. Tento model totiž dokáže osloviť nielen samotným elegantným vzhľadom, ale aj kvalitnými materiálmi, v tomto prípade prístrojovkou potiahnutou syntetickou kožou bronzovej farby  a viacerými vychytávkami, napríklad luxusnými hodinami značky B.R.M., ktoré sa vyklápajú z prístrojového panelu ( tento chronograf je však k dispozícii za príplatok …€ ) alebo spomínanými svetelným divadlom s otáčajúcimi sa svetelnými LED lampami, ktoré sa vám predvedie pri uvítaní.

Komfort sedenia v pozícii vodiča je nadpriemerný, k tomu prispievajú nielen rozmerné, optimálne vystlané sedadlá a primerané tvarovanie s dobrou oporu v zákrutách, ale aj možnosť zaujať optimálny posed za volantom pre rôzne postavy ( vďaka výškovo el. nastav. sedadlu vo väčšom rozsahu).DS 7 Crossback-prístrojová doska

Taktiež komfort sedenia na zadných sedadlách  je v poriadku, aj keď nás vzhľadom na typ vozidla, neuchvátil. Očakávali sme totiž, vzhľadom na to, že ide o francúzske auto, že pri usadení zapadneme do  zadných sedadiel ako do bavlnky. Tu vás však privíta tak ako u nemeckých konkurentoch  pevnejšie vystlanie zadných sedadiel a menej pohodlný vyšší posed ( pre 1,75 metra vysokú postavu).

Vyšší aj keď o niečo menej pohodlnejší posed má svoje benefity: v pohodlnejšom nastupovaní a vystupovaní, a taktiež  v lepšom výhľade, nakoľko cestujúci na zadných sedadlách nie sú tak utopení. Inak pri vystupovaní zo zadu  nemusíte mať obavy, že si zašpiníte nohavice o prahy dverí, nakoľko sú úplne prekryte zatvorenými dverami a tým chránené pred znečistením.

Pre batožinu je k dispozícii kufor s dvojitým dnom. Udávaný objem 550 litrov je viac ako postačujúci – tento údaj však platí zrejme, len keď zarátate aj priestor pod dvojitým dnom, nakoľko nad dvojitým dnom je na pohľad kufor výrazne menší s plytším dnom ( objem 385 litrov). Jeho plusom je pravidelný tvar a ľahký prístup, rátať však treba, tak ako sme pri SUV vozidlách zvyknutí s vyššou nakladacou hranou (780 mm) a v tomto prípade aj s absenciou elektrické ovládania batožinových dverí (prekvapujúco v druhej úrovni výbavy stále len za príplatok) .

DS 7 Crossback kufor s objemom 385 litrov nad dvojitým dnom.Prémiového Francúza poháňal štvorvalcový turbodieslový  agregát 2,0 BlueHDi 130 kW, s ktorým sme sa mali možnosť už oboznámiť aj pri ostatných modeloch koncernu PSA. Ide o jeden z najlepších agregátov svojho druhu. Jeho výkon 130 kW vrcholí pri 3700 ot. min a max. krútiaci moment 400 Nm pri 2000 otáčkach. Takto disponovaný motor dokáže poskytnúť svižnú jazdu pre 1,7 tony vážiacom aute. Z 0-100 km zrýchli za 9,4 s a podľa výrobcu dokáže uháňať max. rýchlosťou  215 km/h. Pre jazdu v bežnej premávke, napríklad pre predbiehaní na okreskách,  je dôležitá hlavne pružnosť a tu je na tom testovaný DS 7 Crossback taktiež dobre. Zo 60-100 km/h zrýchli za 6,5 s.

Veľmi dobrá práca 8. st. automatu 

K pozitívnemu hodnoteniu prispieva skvele spolupracujúci 8. st automat s meničom (pochádza od toho istého dodávateľa, od ktorého si objednáva automat. prevodovky aj značka BMW) , ktorý radí stupne tak ako očakávate. Pri potrebe akcelerovať,  pomáha motoru promptným zaradením vhodného rýchl. stupňa rýchlo sa pozbierať do pracovných otáčok a naopak pri pokojnej jazde radí jemne tak že o ňom ani neviete.

Inak samozrejme na jazdný prejav vozidla ( teda aj na prácu 8.st automatu)  ma vplyv aj nastavenie režimov jazdy. V režime Sport pocítite výraznejšie stuhnutie riadenia a promptnosť odozvy na stlačenie plynového pedála, naopak pri Eco pocítite letargickejšiu odozvu, ktorá je však vykúpená nižšou spotrebou.

K nižšej spotrebe v režime Eco prispieva aj  funkcia plachtenia 8. st. automatu a systém štart/stop, ktorý pri brzdení (pod 20 km/h), resp. zastavení na križovatkách funguje ( vypnutí a naštartovaní motora) takmer bez povšimnutia. Počas testu sme v kombinovanej premávke spotrebovali 6,7 litra/100 km, v meste 6,8 litra/100 km a pri jazde na diaľnici 7,8 litra /100. Pri ekonomickej jazde mimo mesta si vystačil so spotrebou 5,4 litra /100 km.

Adaptívny podvozok dokáže reagovat v predstihu na nerovnosti 

Vydarenej pohonnej jednotke veľmi dobre sekunduje podvozok, v tomto prípade adaptívny ( tlmiče je možné nastaviť do športového, normálneho či komfortného módu, medzi ktorými je značný rozdiel). Takto vybavený DS 7 Crossback presviedča veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Hlavne komfort jazdy na nerovnom povrchu je pôsobivý. K tomu prispieva kamera skenujúca cca 20 metrov do rýchlosti 130km/h povrch vozovky,  vďaka tomu sú tlmiče pripravené reagovať v predstihu na nerovnosti.

Jeho handicapom je však, že pri zlej viditeľnosti dokáže detegovať cestu iba v obmedzenej miere.  Pri optimálnych podmienkach však tento systém pomáha k harmonickému chovaniu vozidla pri prejazde po nerovnostiach. Zároveň nám pripadal na poľnej ceste až nečakane istý napriek tomu, že nemá pohon všetkých kolies ( k dispozícii je Grip Control vylepšujúci trakčné schopnosti).

V zákrutách na nekvalitnej vozovke sa zadná náprava však javí pomerne mäkko ako „špongia“ a  môže sa na nerovnosti zavlniť do strany. Nevplýva to však na bezpečnosť a stabilitu jazdy nakoľko na bezpečný prejazd dozerá promptné reagujúce ESP. Inak na kvalitnej vozovke prekvapuje svojou ovládateľnosťou v zákrutách – napriek relatívne väčším náklonom s vyššie položeným ťažiskom ( 190 mm)  sa auto drží stopy s nebývalou mierou.

Plusy

Atraktívny exteriér

Luxusný interiér

Živý a úsporný diesel

8.sta automat

Veľmi dobre fungujúci adaptívny podvozok

Excelentná absorpcia nerovností

Vyššia svetlá výška (190mm)

Mínusy

niektoré prvky výbavy by mali byť štandardne

menší (plytší) objem kufra nad dvojitým dnom