Prvá jazda: Hyundai i30 Fastback N

Po úspešnom modeli Hyundai i30 N, ktorý sa stal na Slovensku vôbec najpredávanejším hot-hatchom roku 2018, sme mali možnosť vyskúšať na Slovakiaringu vysokovýkonne prevedenie i30N aj vo verzii Fastback.

Hyundai i30 Fastback N osloví predovšetkým tých, ktorí oceňujú nielen športovú stránku vozidla, ale aj jeho eleganciu. Vizuálne rozdiely v porovnaní s i30N sú pri pohľade spredu na nerozoznanie (snáď až na červené lemovanie), z profilu a zozadu sú však rozdiely evidentné. Fastback sa líši predĺženou, do zadu klesajúcou, elegantne pôsobiacou zadnou časťou karosérie. Výsledkom je nielen dlhšia a zároveň elegantnejšia  karoséria, ale aj nižší koeficient odporu vzduchu cW 0,297 (Hyundai i30N cW 0,32).

Jeho silnou stránku je nielen jeho elegantný vzhľad, výkonné agregáty či samotný podvozok, ale aj kokpit vodiča ústretovo riešený pre bežné jazdenie a zároveň športovú jazdu. Kokpit prebratý z bežnej verzie má viacero prvkov typických pre športové autá. Ciferníky, inak veľmi dobre čitateľné, majú tachometer ociachovaný až do rýchlosti 300 km/h a otáčkomer s červeným polom začínajúci až na 6750 otáčkach za minútu. V palubnom počítači nájdete zas teplotu oleja, aktuálne využívaný krútiaci moment a plniaci tlak turba. Pozícia za športovo tvarovaným volantom s hrubším vencom je tak, ako má byť – rôzne postavy si rýchlo nájdu optimálny posed. Sedadlá sú dostatočne nízko namontované, volant je vo veľkom rozsahu nastaviteľný výškovo a hĺbkovo, takže sa rýchlo nájde miesto na športové sedenie.

Vytláčanie a záber spojky, radenie rýchlosti a dávkovanie výkonu plyn. pedálom sú príjemne zosúladene. Skrátka, spolu so športovo pevným riadením s nadpriemernou dávkou spätnej väzby, pevnejšou karosériou ako má i30N, agilným podvozkom optimalizovanym pre Fastback N, vpredu s elektronickým riadeným mechanickým samosvorným diferenciálom, máte pocit, že máte auto absolútne v rukách. Pri prejazde zákrutami sme sa nestačili diviť, aké rýchlosti Fastback N dokáže zvládať. V hraničných situáciách cítite presne, kam až môžete zájsť. Jednoducho máte pocit, že ste s ním cez športové sedadlo zrastení a že auto akoby ovládate nielen samotným riadením, ale aj svojím „zadkom“. Pritom ide o predokolku. Nedotáčavé správanie je zatlačené výrazne do úzadia. K tomu pozitívne prispieva spomínaný  elektronicky riadený mechanický samosvorný diferenciál (e-LSD), ktorý dokáže preniesť viac výkonu na vonkajšie zataženejšie koleso a tým lepšej zabezpečiť trakciu pri výjazde zo zákruty.

Inak sme vôbec nepociťovali hendikep väčšej a o niečo ťažšej zadnej časti vozidla. Snáď len na brzdách je mierne cítiť zadnú časť vozidla, ktorú sme pohybom volantu v pohode korigovali. Auto sme mali bez problémov pod kontrolou a zákruty sme nadväzovali jednu za druhou s obdivuhodnou suverenitou. Na vozovke sedí skrátka ako pribitý a odpúšťa aj malé chyby. Pritom na okruhu Slovakiaring sme i30 Fastback N dostávali v “závese” za slovenským pretekárom Martinom Homolom na hranu jeho schopností.

Obdivovali sme s akou samozrejmosťou dokáže zvládať opakovane za sebou rytmus: „plyn, tvrdo na brzdy, cez apex na plnom plyne von zo zakruty“.  Klobúk dole pred technikmi značky Hyundai. Na prepracovanom a do detailov dotiahnutom charaktere auta je poznať, že vývojovému tímu šéfuje Albert Biermann, bývalý šéf športovej divízie BMW M.

To, čo sme povedali pri kompaktnej verzii i30N, platí aj pre Fastback: podvozok v pohode zvláda výkonný agregát. A to aj po prepnutí do režimu N, keď sa z „vrčiaceho mačiatka“ stáva revúci, do výfuku prskajúci  „tiger“, s neprehliadnuteľnou túžbou rozbehnúť sa dravo za pomyselnou korisťou.

Hyundai i30 Fastback N má k dispozícii – rovnako ako i30 N – 2,0 litrový turbom prepĺňaný benzínový motor so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou v dvoch výkonnostných verziách: N s výkonom 184 kW (250 k) a N Performance s výkonom 202 kW (275 k). Obe verzie motora dosahujú krútiaci moment 353 Nm a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Funkcia overboost dokáže dočasne zvýšiť krútiaci moment až na 378 Nm. Zrýchlenie z 0 na N100 km/h dosiahne auto s 250 k motorom za 6,4 s, s výkonnejším 275 k motorom už za 6,1 s. Nový i30 Fastback N je navyše vybavený aj systémom N Grin Control, vďaka ktorému si môže zákazník vyberať až z piatich jazdných režimov – Eco, Normal, Sport, N a N Custom.

N Performance má, na rozdiel od štandardnej výbavy N, navyše o 1 palec väčšie zliatinové disky kolies a predné kotúčové brzdy (19-palcov v N Perfomance vs 18-palcov v N), el. samosvorný diferenciál (E-LSD), variabilnú výfukovú sústavu s ventilom, zadnú priečnu výstuhu a Ergonomic Pack, ktorý obsahuje predné, elektricky nastaviteľné N športové sedadlá v kombinácii koža/alcantara s nastaviteľnou bedrovou opierkou a nastaviteľnou dĺžkou sedáka pre vodiča aj spolujazdca.

V príplatkovej výbave nájdeme napr. panoramatické strešné okno, metalický lak alebo lak v špeciálnych farbách Performance Blue a N Shadow Grey.

Prístrojovému panelu Fastbacku N dominuje 8-palcový farebný LCD displejom s integrovanou zadnou kamerou a navigáciou. Samozrejmosťou sú aj služby Apple CarPlay a Android Auto, ktoré umožňujú zákazníkovi prostredníctvom smartfónu ovládať hudbu, funkcie telefónu a navigácie na obrazovke. O bezpečnosť vodiča a posádky i30 Fastback N sa postarajú systémy aktívnej bezpečnosti: systém autonómneho núdzového brzdenia, systém na sledovanie únavy vodiča, systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel a inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich maximálnu povolenú rýchlosť.

Aj napriek svojim športovým vlastnostiam nezabúda i30 Fastback N na potreby každodennej jazdy. Ponúka kufor so základným objemom 450 litrov, ktorý po sklopení zadných sedadiel dosahuje až 1 351 litrov. Jeho výhodou je ľahký prístup aj pri nakladaní s objemnejšou batožinou cez výklopné zadné dvere.

Celkový pozitívny dojem dotvára ústretová cena – Hyundai i30N 2,0 T-GDI 184kW/250k dostanete de facto v „plnke“ za cenu 28.490 € a výkonnejšiu 202kW/275-koňovú variantu N Performance za cenu 30.990 €.