Pre Peugeot nie je automobilový koncept iba voľným štylistickým cvičením. Je súčasťou komplexnej stratégie značky.

Koncept je dôležitou víziou, naznačujúcou smer, akým sa budú uberať nové modely  po technologickej a aj dizajnovej stránke. Plní v podstate rovnakú úlohu, akú má vo svete módy extravagantný model z prestížnej prehliadky v porovnaní s konfekčným oblečením.

Peugeot vždy tvorí svoje koncepty plne funkčné a pojazdné. Už pomerne dlhý čas sú automobilové koncepty značky Peugeot tvorené v reálnej mierke (karoséria aj kolesá) a sú vybavené komponentmi, ktoré bude možné nájsť aj v sériových vozidlách.

Pohlaď do minulosti

Prvý naozajstný dizajnový experiment, ktorý možno považovať za automobilový koncept, uzrel svetlo sveta v roku 1984: bol to Peugeot Quasar.  Vtedy dostali  inžinieri a dizajnéri po prvýkrát úplne voľnú ruku . Gérard Welter, v tom čase ešte len dizajnér, navrhol karosériu na základe skíc Erica Bertheta. Welter patril ku kľúčovým tvorcom dizajnu modelu Peugeot 205 a medzi rokmi 1998 až 2007 zastával pozíciu šéfdizajnéra značky. Interiér, pôsobiaci v tej dobe skutočne futuristicky, bol navrhnutý Paulom Bracqom.

Peugeot Quasar
Peugeot Quasar

Základom tohto konceptu sa stal legendárny model 205 Turbo 16, od ktorého prevzal aj motor, avšak s výkonom zvýšeným na úroveň 600 koní. Aj koncepty, ktoré nasledovali po ňom, boli výrazne ovplyvnené pretekárskymi vozidlami, ktoré Gérard Welter miloval. Na známom podujatí „Festival of Speed“ v Goodwoode bol medzi inými predstavený aj Peugeot Proxima, ktorý mal pod kapotou 680-koňový bi-turbo šesťvalec. S podobným motorom dosiahol v roku 1988 na rýchlostnom okruhu v Nardo Peugeot Oxya rýchlosť 350 km/h.

V roku 2010, spolu s príchodom nového šéfdizajnéra Gillesa Vidala, predznamenal novú éru  v smerovaní dizajnu značky Peugeot koncept SR1, ktorý sa stal prvým nositeľom jej kľúčových prvkov.

V roku 2012 prišiel ďalší dizajnérsky manifest značky, stelesnený konceptom PEUGEOT Onyx. Ten priniesol úplne nové prírodné materiálny, napríklad meď, a taktiež aj nové umiestnenie loga, ktoré si našlo svoje miesto v strede prednej masky. Onyx bol taktiež vďaka konceptom bicykla a skútru prvým pokusom  o predstavenie systému komplexnej mobility.

Ďalšími automobilovými experimentmi, ktoré sa stali demonštráciou dizajnového smerovania značky, sú koncepty 308 R Hybrid a 508 Peugeot Sport Engineered, vytvorené v spolupráci s divíziou Peugeot Sport.

Peugeot Quartz
Peugeot Quartz

Na základe druhého menovaného sa neskôr zrodil sériový automobil. Tento prerod koncepčného vozidla do sériovej podoby sa v minulosti odohral aj pri koncepte označovanom ako Phase 2, z ktorého vznikol shooting break Peugeot 306, pri verzii 20♥, ktorá bola predobrazom modelu 206 CC alebo aj pri koncepte Peugeot RCZ, z ktorého vzniklo sériové kupé s rovnakým označením.

Ako sa rodí automobilový koncept

Pri prvotnom hľadaní inšpirácie dizajnéri sledujú nové trendy v najrôznejších oblastiach, napríklad v architektúre, v móde, v umení, ale aj zmeny v preferenciách pri mobilite. Hlavným cieľom je správne definovať nové očakávania, nové potreby, vznikajúce v rôznych oblastiach, prekročiť hranice automobilového sveta a správne určiť nové spoločenské trendy tak, aby mohli na základe toho priniesť svojim budúcim zákazníkom niečo originálne a užitočné, čim uspokoja ich očakávania. Platí to rovnako pre navrhovanie exteriéru aj interiéru a podrobne sú zároveň skúmané aj farby, materiály a stvárnenie jednotlivých komponentov.

Akonáhle sú špecifikácie jasné (vznikne tzv. mood board), tak dizajnérske oddelenie značky Peugeot vyhlási otvorenú súťaž medzi všetkými dizajnérmi. Uspieť v nej je prestížnou záležitosťou a mnohí potom pracujú prakticky nonstop, vrátane voľných dní a víkendov, aby sa dostali do užšieho výberu. V ňom následne vzniknú najprv základné digitálne modely v mierke 1:1,  škálované  sú tak, aby bolo možné posúdiť ich z hľadiska veľkosti jednotlivých komponentov a ich proporčného súladu.

Peugeot Instinct
Peugeot Instinct

Po dlhých hodinách diskusií a porovnávania je napokon po odobrení najvyššími predstaviteľmi značky vybraný projekt, najviac zodpovedajúci prvotným špecifikáciám. V ďalšej fáze  vzniká pomocou 3D digitalizácie a CAD modelovania  detailný digitálny model. Následne sa vyfrézuje ďalší, už oveľa presnejší model v mierke 1:1. Ten slúži na to, aby sa po všetkých stránkach doladili detaily, povrch a v tejto fáze sa zvolí aj konečná farba konceptu. Úplne rovnaký proces sa použije aj pri návrhu a doladení interiéru.

Hotová maketa následne putuje do spoločností, zaoberajúcich sa modelovaním a výrobou na mieru tvorených originálov.

Jednou z najdôležitejších vecí pri návrhu a výrobe automobilového konceptu je čas, respektíve dodržanie termínov. Ten je totiž veľmi často tvorený pre konkrétnu významnú príležitosť, napríklad pre automobilový veľtrh. Tam je jedným z hlavných lákadiel a reprezentuje značku, preto sa jeho výroba v žiadnom prípade nemôže oneskoriť. Prakticky za jediný rok je nutné absolvovať celý proces – od základných  náčrtov až po zhotovenie kompletného a funkčného koncepčného vozidla.

Peugeot Exalt
Peugeot Exalt

Je pravdou, že základný návrh konceptu dnes značne uľahčujú nové digitálne nástroje, k akým patrí napríklad virtuálna realita alebo špeciálny systém C.A.V.E (Computer Automated Virtual Environment), no presné doladenie všetkých detailov je možné len na reálnych fyzických objektoch.

Tvorba automobilových konceptov je zároveň príležitosťou pre spoluprácu s menšími spoločnosťami a špecialistami, vynikajúcimi vo svojich oboroch. Pre koncept Exalt bola takto napríklad vytvorená špeciálna vôňa, ktorá vám poskytne rovnaký zážitok, ako parfumy zo slávnej parfumérie EX-NIHILO.

V interiéri koncepčného vozidla Peugeot e-Legend značka použila doplnky z tropického dreva paldao, ktorým definitívnu podobu  dal známy výrobca Hervet Manufacturier. Partnerstvá sú uzatvárané aj so veľkými nadnárodnými spoločnosťami. Takto spolupracoval napríklad Samsung na koncepte Instict, alebo Focal na konceptoch Foodtruck a Fractal.

Laboratória pre nápady

Každý automobilový koncept je skutočným laboratóriom nápadov. Niektoré inovácie, ktorými sú vybavené, výrazne predbehli svoju dobu. Aj keď nie sú určené pre sériovú výrobu, mnohé ich súčasti produkčné autá napokon prevzali. Tu je niekoľko príkladov:

TOUAREG: V roku 1996 bol tento malý koncept, pripomínajúci buginu, vybavený elektrickým motorom poháňaným batériami, umožňujúcimi mu jazdiť na elektrinu až 4 hodiny. Na predĺženie dojazdu využíval malý spaľovací motor, slúžiaci ako generátor – zrodil sa predlžovač dojazdu, resp.  „range extender“!

MOONSTER & 4002: Tieto dve štúdie nie sú dielami, ktoré vzišli z rysovacích dosiek dizajnérov značky Peugeot, vytvorili ich internetoví priaznivci značky! PEUGEOT potvrdil svoj imidž priekopníckej a inovatívnej značky a ako prvá automobilka zorganizoval v rokoch 2000 a 2002 dve medzinárodné dizajnérske súťaže. Odmenou bola realizácia projektu v mierke 1: 1 a jeho prezentácia na stánku značky na medzinárodných autosalónoch.

Peugeot 4002
Peugeot 4002

Na popud šéfdizajnéra Peugeotu Gillesa Vidala usporiadala značka v roku 2018 letný kemp “Summer class”. Dvanásť študentov sa počas jedného mesiaca zapojilo do prác na projektoch vo vývojovom centre Automotive Design Network (ADN) vo Vélizy-Villacoublay. Mladí nadšenci tu mohli prejaviť pod záštitou profesionálov v oblasti dizajnu svoju kreativitu a spolupodieľať sa na tvorbe štyroch projektov.

SÉSAME: Koncept malého auta so zvýšenou karosériou a elektrickými posuvnými dverami pre zjednodušenie nastupovania sa stal vzorom pre neskorší Peugeot 1007!

Peugeot Sesame
Peugeot Sesame

EX1: V roku, keď značka oslavovala 200. výročie svojho založenia, prekonal čisto elektrický EX1 tri rekordy v zrýchlení na legendárnom francúzskom  okruhu Montlhery, kde v roku 1965 pokoril Peugeot 404 Diesel niekoľko vytrvalostných rekordov a vytvoril tam  tri úplne nové.

SR1: Koncept predstavuje obnovu dizajnového jazyka značky, 208 Phase 1 od neho prebral bočné prelisy a bol to zároveň koncept, v ktorom sa po prvýkrát predstavil Peugeot i-Cockpit®.

ONYX: Karoséria kombinuje uhlíkové vlákna a  čistú meď. Interiér je vyrobený z inovatívneho a ekologického materiálu nazývaného “novinové drevo”, vyrábajúceho sa zo stlačených a recyklovaných novín.

Peugeot Onyx
Peugeot Onyx

Onyx je poháňaný hybridným motorom V8 HDi Hybrid4 s výkonom 600 k (s možnosťou jeho krátkodobého navýšenia – boostu – pomocou elektromotoru o ďalších 80 k). Ten je dielom divízie Peugeot Sport, vytvorený bol pre pretekársky špeciál Peugeot 908.

EXALT: Jeho siluetou a prístrojovou doskou sa inšpirovali dizajnéri nového dynamického sedanu 508. Drevené obloženie kufra bolo použité pri verzii 508 SW v limitovanej First Edition sérii. Textilná časť sedadiel s látkou s priznanými zášivkami, pripomínajúcimi  vzor z tenisových tričiek, poslúžila ako inšpirácia  pre čalúnenie modelu Peugeot 3008.

QUARTZ: Prístrojová doska tohto konceptu bola použitá v Peugeote 3008. Jeho holografický prístrojový panel patrí do sériovej výbavy nového modelu 208, rovnako ako výrazná mriežka chladiča s horizontálnym členením.

Fractal
Fractal

FRACTAL:  80% jeho komponentov bolo vytlačených na 3D tlačiarni a nový jedinečný zvukový zážitok ponúka akustický systém 9.1.2, vyvinutý spoločne so spoločnosťou FOCAL.

INSTICT: aerodynamická silueta „shooting brake“ sú predobrazom nového Peugeotu 508 SW. Na vývoji konceptu Instinct sa výrazne podieľala aj spoločnosť Samsung. Prvýkrát v histórii značky Peugeot nebol koncept predstavený na medzinárodnom autosalóne, ale na veľtrhu mobilných technológií MWC (Mobile World Congress) v Barcelone.

e-LEGEND: Tento koncept vyzerá  realisticky a zároveň ultramoderne.  Je víziou automobilovej budúcnosti. Reklamné spoty na toto vozidlo  boli zaradené do hlavných vysielacích časov celoštátnych kanálov a predstavujú novú formu komunikačnej stratégie značky Peugeot.