19. stretnutie slovenského 2CV klubu sa uskutočnilo v posledný prázdninový víkend v okolí Lučenca. Na zraze sa zúčastnilo 35 vozidiel Citroën 2CV zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska.
Jedná sa o tradičný zraz historických vozidiel Citroën 2CV, áut pre pobavenie a radosť zo života, ktoré rozveseľujú ľudí všade tam, kde sa objavia. U nás sú známe hlavne vďaka francúzskym komédiam s Funesom, zaujímavým a veselým scénam so žandármi zo Saint Tropez a s mníškami z blízkeho klaštora. Ďaľší hereckí hrdinovia jazdili na Citroën 2CV aj v ďaľšich filmoch, napr. James Bond, český film Bobule a Bobule II., slovenský film Záhrada, alebo akčný film s Jamesom Bondom, atď. Práve tento rok oslavuje model 2CV svoje 70-te narodeniny.
Citroen 2CV je populárne vozidlo, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1948 až 1989. Pôvodným zadaním pri jeho vývoji bolo, aby nahradilo francúzskym farmárom konské povozy – malo umožniť prevoz štyroch dospelých vidiečanov v drevákoch a slamených klobúkoch, a k tomu vrece zemiakov. Auto malo byť jednoduché, úsporné a spoľahlivé. Odpružené malo byť tak, aby sa pri jazde rýchlosťou 60 km/h cez rozorané pole v ošatke plnej vajec, položenej na sedadle, ani jedno vajíčko nerozbilo.
Prvé funkčné prototypy (250 kusov) boli vyrobené už v roku 1939, ale takmer všetky boli zničené pri okupácii Francúzska počas II.svetovej vojny – aby sa nedostali do rúk nemeckým okupantom. Sériová výroba začala až po skončení vojny. Auto bolo predstavené na autosalóne v Paríži v roku 1948 a vzbudilo taký záujem, že na autá, objednané počas autosalónu, museli záujemcovia čakať až dva roky. Jednoduchý a takmer bezúdržbový dvojvalcový motor typu boxer, chladený vzduchom, k tomu veľmi komfortné pruženie a plátená rolovacia strecha – zaujímavosťou je, že auto sa v prakticky nezmenenej podobe vyrábalo až do polovice 70-tych rokov, kedy bolo inovované, a výroba potom pokračovala až do roku 1989. Počas výroby sa priebežne zväčšoval objem a výkon motora, z pôvodných 6,6 kW až na konečných 20,6 kW. Od roku 1951 sa vyrábal Citroën 2CV aj v úžitkovej verzii Furgonette – dvojsedadlový automobil so skriňovou nadstavbou a krídlovými dverami vzadu.
Citroën 2CV sa vyrábal aj vo verzii 4X4 Sahara – vozidlo malo dva motory, každý poháňal jednu nápravu, a v otvorenej verzii Mehari s laminátovou karosériou a sklopným čelným oknom. Celkovo sa vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov 2CV. Medzi 50 miliónmi automobilov značky Citroën vyrábaných v priebehu 96-ročnú histórie automobilky, 2CV a jeho verzie predstavovali viac ako 11 miliónov automobilov. Jeho výroba trvala úctyhodných 42 rokov. Je to jeden z najviac charizmatických a najpredávanejších modelov. Citroën 2CV sa dodnes teší veľkému záujmu všade tam, kde sa objaví – zahral si v množstve filmov, a pre mnohých ľudí je dodnes symbolom povojnového Francúzska a francúzskeho životného štýlu.