Moderná história modelu Škoda Octavia sa začala písať v roku 1996 a bol pri tom tiež Dirk van Braeckel. Dnes na trh prichádza už štvrtá generácia a nanovo navyše aj v športej plug-in hybridnej variante Škoda Octavia RS iV. Prečítajte si rozhovor s mužom, ktorý dal ako prvý novodobej generáciu modelu Octavia podobu.

Pre značku Škoda  boli 90. roky dobou prelomových zmien. Jednou zo zásadných vecí, ktoré sa vtedy udiali, bol príchod dizajnéra Dirka van Braeckela a jeho práca na návrhu nového modelu Octavia. Prečítajte si v rozhovore, ako na tú dobu spomína a akým najväčším výzvam musel čeliť.

Najťažšie bolo dať značke novú identitu

Ako spomínate na dobu strávenú  automobilke Škoda?

Na svoje pôsobenie v automobilke Škoda a všeobecne na život v Českej republike mám veľmi vrelé spomienky. Bola to pre mňa doba obrovských príležitostí a mal som možnosť pracovať s jednými z najlepších dizajnérov, modelárov a inžinierov, akých som kedy v živote poznal. Život v Prahe bol veľmi vzrušujúci a boli to jedny z najlepších rokov môjho života.

Dirk van Braeckel

Značka Škoda stále rastie a uvádza nové modely. Ako sa táto značka premenila od čias vášho pôsobenia v Mladej Boleslavi?

Značka Škoda sa rozvíja neuveriteľne rýchlo. Vtedy si nikto podobný úspech vôbec nedokázal predstaviť. Škoda je v takmer všetkých segmentoch zastúpená fantastickými modely a je na poli automobilov veľmi silným hráčom.

Octavia je už dve dekády najpredávanejším modelom Škoda. Prečo je podľa vás tak populárne?

Myslím si, že Octavia bola hneď od prvej generácie skvelá vo všetkých smeroch. Prichádzala so vzhľadom, ktorý stelesňoval tradíciu, kvalitu a športové ambície, a kombinovala ho s mimoriadnou priestrannosťou a veľmi priaznivou cenou. Tiež nadčasový dizajn a jeho evolúcie namiesto revolúcie veľkou mierou prispel k tomu, že je Octavia teraz tam, kde je.

Śkoda Octavia - rozhovor s dizajnérom Dirk van Braeckel

 

Keď ste navrhoval modely Fabia a Octavia, tušil ste, že pracujete na bestselleroch?

Netušil. Ale keď sme vykonali prvé testy medzi zákazníkmi, vyšli nám neuveriteľné výsledky, ktoré silne napovedali, že sme sa trafili do čierneho. A tiež že áno, veď Fabia bola vo Veľkej Británii vyhlásená Autom roka dva roky po sebe.

Octavia v roku 1996 oživila meno jedného zo starších modelov Škoda. Inšpiroval sa dizajnérsky tím práve modelom Octavia z 60. rokov?

Nie. Názov modelu bol vybraný až potom, čo bol dizajn vozidla hotový. Nápis Octavia je inšpirovaný pražskou kubistickou architektúrou.

Vybavujete si ešte, ako ste so svojim tímom začal prvýkrát črtať prvú generáciu modelu Octavia?

Škoda Octavia

Veľmi živo. Prvých 13 týždňov som pracoval úplne sám a tvoril dizajnovú filozofiu a dizajn exteriéru. Výstupom potom bol dizajnový model v skutočnej veľkosti, ktorý bol určený na prezentáciu. Neskôr som prijal Luise Santosa ako vedúceho dizajnu interiéru a Hannu Ferrada ako vedúci oddelenia farieb a materiálov. To bol základ tímu, ktorý nakoniec dosiahol 36 členov.

Čo sa vám na prvej generácii modelu Octavia páči najviac?

Vždy ma poteší, keď stretnem liftback na ceste. Rovnako tak aj Combi má stále šmrnc. Na prvej generácii sa mi páči hlavne jej proporcie a spôsob, akým sedí na kolesách.

Aké boli najväčšie prekážky, na ktoré ste pri práci na prvú generáciu modelu Octavia narazil?

Jednoznačne najväčšou výzvou bolo dať novú identitu takmer sto rokov starej značke, ktorá vtedy mala veľmi slabý image. Náročné bolo tiež prísť s dizajnom vozidla, ktorý by stelesňoval všetky pozitívne aspekty značky, ktoré som chcel, aby v ňom zákazníci videli – tradíciu, kvalitu a športové ambície. Navyše sa všetko odohrávalo v rokoch 1993 a 1994, teda len chvíľu po veľkých politických zmenách, a práca bola vtedy oveľa zložitejšie, napríklad veľa materiálov bola len ťažko dostupných. Ale všetko sme zvládli.

Škoda Octavia – 1. novodobá generacia, interiér

Ako sa vám spolupracovalo s českými inžiniermi? Medzi dizajnom a výrobou zvyčajne dochádza k veľkým treniciam.

Spolupráca s českými inžiniermi pre mňa bola intenzívna, ale veľmi pozitívna skúsenosť. Pre nich to vtedy boli vzrušujúce časy, keď sa museli vysporiadať s veľkými zmenami a transformáciou a zároveň vyvíjať modely Fabia a Octavia, ktoré boli prvými skutočne modernými vozy Škoda. Mal som na nich obrovské nároky, ale čo sa mi na českých inžinieroch hrozne páčilo, bolo to, že mi nikdy nepovedali “to nejde”. Vždy si dokázali poradiť.

Dirk van Braeckel sa narodil v  roku 1958 v belgickom Flámsku. Po vyštudovaní elektrotechniky sa rozhodol spojiť svoju profesionálnu kariéru s automobilovým priemyslom. V roku 1980 preto začal pracovať pre firmu Ford v Kolíne nad Rýnom ako modelár v oddelení dizajnu. Vďaka víťazstvu v dizajnovej súťaži mu Ford umožnil študovať na Royal College of Art, po ktorej absolvovaní nastúpil do firmy Audi ako dizajnér exteréru.  V roku 1992 dostal ponuku navrhnúť vozidlo Škoda Octavia. Ponuke neodolal a prijal ju.  Pracoval taktiež na dizajne prvej generácie modelu Fabia.