Cena elektromobilov, rýchlosť nabíjania a dojazd je to čo hlavne odrádza, pri porovnaní s klasickými verziami so spaľovacími motormi, väčšiu časť potenciálnej klientely od nákupu elektromobilov. Uvedeným výhradám sa venujeme v tomto článku. Taktiež  dojazdu elektromobilov pri jazde na diaľnici, ktorý sa vo veľkej miere líši od udávaných údajov dojazdu výrobcom (WLTP).

 

Samotná vyššia cena elektromobilov je stále hlavnou prekážkou na to aby sa predal väčší počet elektromobilov, pokiaľ samozrejme štát nenapomáha dotáciami alebo inými výhodami. Teraz však  cenový šok  na čerpačkách a výrazne vyššie náklady na PHM  stavajú elektromobily z pohľadu vynaložených financií do priaznivejšieho svetla.

Napríklad keď porovnáme elektrickú verziu Hyundai Kona Electric s verziou so spaľovacím motorom Hyundai Kona 1.6 T-GDi tak pri jazde Zvolen- Bratislava-Zvolen sú náklady na elektrinu v porovnaní s benzínom viac ako o polovicu nižšie. Konkrétne na nabíjačke vám stiahne 28,74€ a na  čerpacej stanici zaplatíte 63,26€.

Apropo rýchlosť nabíjania? Pri reálnej situácii na spominanej trase Zvolen-Bratislava-Zvolen s modelom Hyundai Kona Electric budete vychádzat zo Zvolena s nabitou batériou (ktorú predpokladáme, že si nabijete ešte pred odjazdom na obvyklých 80%, resp. 90%) preto bude potrebné iba raz zastaviť ohľadom nabíjania a nabiť na dojazd pri návrate do Zvolena cca 70 kilometrov čo je otázka cca 15 minút (rýchlonabíjačka– 100 kW (10 – 80 %, 47 minút). Čiže žiadne dlhé zdržanie v porovnaní s benzínovou verziou.

Porovnanie nákladov prevádzky vozidiel na elektrinu a PHM (Na 95)

Hyundai Kona Electric 64kWh a Hyundai Kona 1,6 T-GDi

ModelHyundai Kona Electric 64kWhHyundai Kona 1,6 T-GDi
Spotreba mix (test)15,5kWh7,8l/100km
Náklady na 100 000km mix (0,19kWh, Na 95 1,882€/liter)2 945€ (+114€/ročne poplatok za balík Partner v SZE Drive)14 679€
Spotreba pri 130km/h (test)19,2/kWh8,8l/100km
Náklady na 50 000km pri 130km/h (0,29kWh, Na 95 1,836€/liter)2 784€ (+114€/ročne poplatok za balík Partner v SZE Drive)8 280€
VýbavaElectricStyle
Cena (€ s DPH)42 49025 140

Škoda Enyaq iV80  a Škoda Kodiaq 1.5 TSI

Model Škoda Enyaq iV80Škoda Kodiaq 1.5 TSI
Spotreba mix (test)19,8kWh8,3l/100km
Náklady na 100 000km mix (0,19kWh, Na 95 1,882€/liter)3 762€ (+114€/ročne poplatok za balík Partner v SZE Drive)15 620€
Spotreba pri 130km/h (test)26,5kWh9,0l/100km
Náklady na 50 000km pri 130km/h (0,29kWh, Na 95 1,836€/liter)2 842€ (+114€/ročne poplatok za balík Partner v SZE Drive)8 469€
Výbava80Style
Cena (€ s DPH)52 42036 800

Cena Na 95 1,882 €/liter, priemerná cena ku 26.7. 2022 (Zdroj)
Cena elektriny 0,19€ kWh, 0,29€kWh (balík Partner ZSE Drive)

Dojazd až 770km ( podľa WLTP)

Veľa elektrických áut už ponúka slušný dojazd na jedno nabitie (podľa WLTP), rekordér je v tomto smere Mercedes EQS 450+ so 770 kilometrami  alebo BMW iX xDrive 50 so 650 kilometrami.  Mimo prémiových značiek sa môže pochváliť napríklad Hyundai Kona Electric 150 kW so 482 km alebo Škoda Enyaq iV 80 s 530 kilometrami dojazdu na jedno nabitie podľa WLTP. V tomto smere už problém nevidíme a vodiči už nemusia tŕpnuť či dôjdu do cieľa. To však nemusí platiť keď vyjdete na diaľnicu a cestujete tempom 130km/h.

Väčší odpor vzduchu a prípadný silný protivietor je požierač energie 

Čím rýchlejšie ide totiž auto, tým viac energie spotrebuje. Najmä pri elektromobiloch je dojazd extrémne závislý od rýchlosti (viď tabuľka). Od rýchlosti 80km/h krivka spotreby totiž dramaticky stúpa.

Taktiež na spotrebu má vplyv aj silný protivietor. Napríklad s modelom Škoda Enyaq iV 80 na trase Zvolen- Bratislava sme pri extrémne silnom vetre fúkajúci od západu v prevažnej miere  v protismere ledva prišli do cieľa. Inak auto v pohode a s veľkou rezervou absolvuje túto trasu diaľničným tempom 130km/h (viď tabuľka, dojazd 316 km).

Dojazd pri ustálenej rýchlosti 130 km/h 

To, čo výrobcovia sľubujú z hľadiska spomínaného dojazdu, neplatí pri diaľničných rýchlostiach. V teste 36 elektrických modelov ukazujeme (podľa nemeckého Autobildu), ako ďaleko sa naozaj dokážu dostať rýchlosťou 130 km/h na jedno nabitie batérie!

PoradieModelDojazd pri 130km/h (km)Max. dojazd (podľa WLTP)
1.Mercedes EQS 450+482770
2.BMW iX xDrive 50434630
3.Genesis Electrified G80427520
4.Mercedes EQE 350+423600
5.Polestar 2 SM LR374540
6.Audi RS e-tron GT367475
8.Tesla Model 3363491
9.Hyundai Kona Electric 150 kW346482
10.VW ID.5 Pro Performance340536
11.Ford Mustang Mach-E GT337610
12.Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo336458
13.VW ID.4 GTX332496
14.Genesis GV60 AWD Dual Motor Sport Plus330466
15.VW ID.4 Pro328522
16.Audi Q4 e-tron 40326530
17.Škoda Enyaq iV80318530
18.Kia EV6305528
19.Tesla Model Y LR304533
20.BMW i4 M50299590
21.Renault Zoe E-Tech EV50292395
22.Hyundai Ioniq 5 AWD290460
23.Kia e-Soul280452
24.Mercedes EQV 300273356
25.Renault Megane E-Tech EV60268450
26.Hyundai Ioniq 5 160kW261481
27.Polestar - 2 DM LR258542
28.Opel Zafira-e Life M250329
29.Cupra Born 170 kW226548
30.Mercedes EQA 250222426
31.Volvo XC-40 EV227418
32.VW ID.3 Pro 150 kW216414
33.Mercedes EQB 350 4Matic200423
34.Opel Combo e-Life171285
35.Peugeot e-Rifter164279
36.Honda e153220
37.Mazda MX-30140265

Poznámka: Otázna strata hodnoty či životnosť batérie a kvalita elektromobilov vzhľadom na slušné záruky (napríklad Škoda Enyaq: 8 rokov a 160 000 km na batériu, 5 rokov na auto) nemá až taký zásadný vplyv pri rozhodovaní či kúpiť elektromobil, aj keď pri zvážení plusov a mínusov pri výbere nového vozidla určite zaváži.

                      Zdroj: (Autobild.de)
Jozef Pospíšil

Reklama