Vokswagen ID.3 má byť tým elektromobilom, ktorý otrasie svetom elektrickej mobility a z pohľadu predajného úspechu pôjde v šľapajach mega úspešných modelov VW Chrobák a VW Golf.

Aspoň tak to vidí VW. Až najbližšia budúcnosť však ukáže, či sú tieto očakávania reálne, nakoľko nie je ani z ďaleka tak cenovo ústretový ako bežné spaľovacie autá či nebodaj v minulosti predávaný za ľudovú cenu „komunistický“ Trabant, ktorý sa vyrábal v rovnakej fabrike v meste Zwickau ako sa vyrába teraz ID.3.

Do úvahy však treba zobrať, že sa vám na „PHM“ v ideálnom prípade (ak auto dobíjate doma) vyššia cena, ID.3 Life (29.610 €, po odrátaní štátnej dotácie 8.000 €) v porovnaní s Golfom 1.5 TSI DSG Style (24.310 €) vráti už po odjazdení 105.000 km. Čo je už veľmi zaujímavé a môže osloviť aj tých, ktorý doteraz neuvažovali s kúpou elektromobilu.

Atraktivny dizajn

Hodnotenie čo je pekné a čo nie je, je vec navýsosť subjektívna. V tomto prípade však podľa nás dokáže nový zástupca v ponuke elektromobilov značky Volkswagen určite zaujať potencionálnych zákazníkov sviežim a zároveň futuristicky pôsobivým dizajnom. Dvojfarebný vzhľad je štandardom, od prednej kapoty cez strechu a strešný spojler, až po dvere batožinového priestoru má ID.3 vždy čierny pás, ktorý je kombinovaný s vybratou farbou (v našom prípade biela metalíza). Postavený je v základnej výbave štandardne na 18“, v našom prípade na 19“ kolesách (v ponuke sú aj 20“ kolesá).

Interiér v bielej farbe

Interiér testovaného modelu pôsobi vizuálne hodnotnejšie a atraktívnejšie vo vyhotovení  s bielymi plastami,  volantom a dotykovým displejom,… (viď foto) ako v len šedej či tmavej farbe, ktorý sme mali možnosť vidieť. Takéto vyhotovenie dokonale skrýva použité v prevažnej miere tvrdé lacnejšie pôsobiace plasty.

VW ID.3- pôsobi vizuálne hodnotnejšie a atraktívnejšie s bielym plastami, volantom,...

V pozícii vodiča sme si pochvaľovali nielen moderne stvárnený interiér s 5,1“ digitálnym prístrojovým štítom nahradzujúci klasické analógové budíky a 10“ dotykovým displejom, ale aj dobrý výhľad, pohodlné sedadlá s lakťovou opierkou  a optimálne riešené odkladacie plochy na stredovom tuneli.

K ovládaniu funkcií slúži, tak ako pri Golfe, dotyková obrazovka umiestnená na stredovej konzole a pod ňou lišta s dotykovým (ťukaním alebo potiahnutím) ovládaním nastavenia teploty a hlasitosti audia a niekoľko ovládačov s rýchlym prístupom do menu. Chýbalo nám, že po tme nesvieti uvedená lišta s dotykovým ovládaním nastavenia teploty a hlasitosti audia. Bolo by to praktické pri nočných jazdách.

Volkswagen ID.3-multifunkčný volant

VW ID.3 má moderne riešené pracovisko, kde sa väčšina funkcií ovláda cez dotykový displej, ktoré však nemusí každý stráviť na prvé ovládanie. My sme si už na to zvykli a nevadí nám to, aj keď je pravda, že by sme stále radšej brali aspoň pre klimatizáciu klasické manuálne ovládanie. Ovládací systém na dotykovej obrazovke a údaje na prístrojovom štíte sa spustia automaticky, keď si sadnete do auta, bez toho, aby ste zapli auto kľúčikom či štartovacím tlačidlom, resp. sa vypne, keď z auta vystúpite.

Ešte pár slov k relatívne menšiemu 5“ digitálnemu prístrojovému displeju. Chválime ho za jeho prehľadnú a jednoduchú grafiku s tromi oddelenými zvislými plochami a za umiestnenie. Jednoducho je umiestnený tak, že máte na „ciferníky“ veľmi dobrý výhľad cez volant, čo nám však chýbalo, že nenájdete na ňom počítadlo najazdených kilometrov, ktoré si musíte vyhľadať na veľkej dotykovej obrazovke.

Poteší však sériový prvok výbavy: úzky svetelný pruh pod čelným sklom, ktorý varuje pred nebezpečenstvom (intenzívnou červenou farbou), alebo pomáha pri navigácii a ukazuje smer blikaním doprava alebo doľava (modrou farbou), kam má vodič podľa navigácie odbočovať. Čo je však zvláštne, je ovládanie okien. Tu máte vo dverách iba jeden ovládač na predné a zadné okná. To však neznamená, že zadné okná neotvoríte, len predtým musíte ovládač prepnúť do režimu Rear.

Priestranný interiér

Vzhľadom na veľkosť vozidla (dĺžkou 4260 mm je napríklad kratší o 230 mm ako Leaf) je vnútorný priestor väčší a vzdušnejší ako by ste očakávali. K tomu prispieva menší motor, ktorý zaberá menej miesta. Je však pravda, že pri nastúpení si uvedomíte mierne vyššie položenú podlahu, ktorá skrýva umiestenú batériu. Pre porovnanie môžeme povedať, že pre kolená poskytuje voľnosť takmer toľko ako Passat a na šírku ako Golf. Kufor je navzdory vzadu umiestenému elektromotoru dostatočne hlboký. Pre batožinu je k dispozícii kufor s objemom 385 litrov (o päť litrov viac ako má Golf), ktorý je tak akurát. Pokiaľ potrebujete, tak do neho v pohode naložíte štyri väčšie cestovné tašky, alebo detsky kočík a dve cestovné tašky. Pokiaľ vám to nestačí, tak po sklopení zadných sediel získate objem kufra až 1267 litrov, ktorý ma však nerovné dno s relatívne vyšším schodom.

Elektrický pohon

Testovaný VW ID.3 poháňal elektromotor s výkonom 150 kW/204 k a krútiacim momentom 310 Nm. K dispozícii mal 58 kWh batériu, ktorá podľa údajov výrobcu poskytne vozidlu dojazd 426 km. V ponuke je aj verzia s batériou s kapacitou 77 kWh s udávaným dojazdom 549 km, ktorú iní konkurenti (Nissan Leaf, Kia e-Niro či Hyundai Ioniq) v danom segmente nemajú k dispozícii.

VW ID.3 so zadným náhonom akceleruje ako takmer výkonné športové GTI, z 0-100 km/h za 7,5 sekundy. Hlavne štart je pôsobivý, keď po rozjazde dokáže zrýchliť z 0-60 km/h za 3,3 s. Obvykle zaváhanie v nízkych otáčkach, ktoré býva pri spaľovacích motoroch v prípade elektromotora, v tomto prípade nie je vďaka okamžitému návalu krútiaceho momentu.

Volkswagen ID.3-elektromotor

Z križovatky sa bez zaváhania a bez sprievodného hluku auto potichu, ale rázne rozbehne a akceleruje po stlačení plyn. pedála. Vlastne úplne ticho nie. Auto vydáva kvôli predpisom mierny zvuk, ktorý má upozorniť chodcov na približujúce sa elektrické auto. To platí do 30 km/h rýchlosti.

Inak v kabíne nie je počuť v podstate nič, ste doslova odpojení od vonkajšieho sveta. Aerodynamické svišťanie okolo karosérie a valivé zvuky od kolies sa v malej miere dostanú k uchu posádky až pri vyššej mimomestskej rýchlosti. Pri jazde si preto treba dávať pozor na tachometer, nakoľko takáto zvuková izolácia v kombinácii s výkonnou pohonnou jednotkou skresľuje skutočnú rýchlosť vozidla. Skrátka, ani sa nenazdáte a pri vyštartovaní z križovatky v meste vyletíte za pár sekúnd s elektromobilom za povolenú max. rýchlosť 50 km/h.

Porovnanie s konkurenciou: 

Model VW ID.3 VW ID.3 Nissan Leaf Nissan Leaf VW Golf
Motor Elektrický Elektrický Elektrický Elektrický Benzínový
Prevodovka Automat Automat Automat Automat Automat
Výkon 150 150 110 160 110
Batéria (kWh) 58 77 40 62
Zrýchlenie z 0-100km/h /s) 7,3 7,9 7,9 6,9 8,6
Max. rýchlosť (km/h) 160 160 144 157 224
Dojazd (km) 426 549 270 385 757
Kufor (l) 385/1267 385/1267 385/1176 385/1176 380/1237
Rýchlonabíjačka (kW) 100 125 50 50
Doba dobíjania (min) 35(z„0“-80%) 60 (z 20-80%) 90 (z 20-80%)
Náklady na PHM (90 000km/€) 2250 2250 2250 2250 6 831
Cena s cca porovnateľnou výbavou (€ s DPH) 29 610 38 060 30 390 36 390 24 310

Pozn. náklady na elektrickú energiu sme rátali pri domácom dobíjaní (cca 2,5€/100km). Ceny elektromobilov sú po odrátaní štátnej dotácie 8000€.

Udávaný dojazd tejto verzie je, ako sme už písali vyššie, 426 kilometrov, čo sú však čísla, ktoré asi ťažko dosiahnete. Rátať treba, na základe našich testovacích jázd, skôr s údajom okolo 300-350 kilometrov (15,8 kWh). Samozrejme, hovoríme o kombinovanej prevádzke bez nejakých obmedzovaní (pri využívaní klimatizácie…). V meste a mimo mesta na okreskách pri ekonomickej jazde môžete rátať s lepším dojazdom približujúcim sa k 400 kilometrom. Naopak, pri jazde po diaľnici ide dojazd dole, ale nie tak výrazne ako pri viacerých iných elektromobiloch.

K dlhšiemu dojazdu prispieva rekuperácia, t. j. ukladanie energie (ktorá by sa inak nevyužila) do batérie, získaná pri brzdení, napríklad v meste na križovatkách alebo pri jazde z kopca. Pri jazde si môžete vybrať medzi normálnym jazdným režimom D alebo režimom B, ktorý  zosilňuje  rekuperáciu.

VW ID.3- dobíjanie výkonom100kWh

Pri jazde si všimnete, že auto akoby brzdilo za vás samé. Zvyknúť si treba, že pri uvoľnení plyn. pedála nejde auto na voľnobeh, ale rekuperuje („brzdí“). Pokiaľ sa napríklad blížite k obci, križovatke či úseku trasy s obmedzenou rýchlosťou, tak vozidlo dokáže automaticky zosilniť rekuperáciu a začne citeľne brzdiť (informácie ohľadom dopravných značiek dostáva vozidlo zo svojich senzorov, kamier či radarov).

Časy nabíjania podľa výrobcu:

Čas nabíjania AC, 7,2 kW, 100% 09:30 h

Čas nabíjania AC, 11 kW, 100% 06:15 h

Čas nabíjania DC, 100 kW, 80% 00:35 h

Čas nabíjania DC, 100 kW pre dojazd 100 km      00:08 h

ID.3 dokáže nabíjať výkonom až 100 kW, vďaka čomu sa dokáže podľa údajov výrobcu nabiť batéria z 5 % na 80 % za 35 minút. My sme na rýchlonabíjačke na Budči dokázali nabiť ID.3 z 25% na 80 % za 30 minút. Rýchle nabíjanie je dôležité, pokiaľ cestujete na dlhšie trasy, pri každodennom užívaní je však dôležitejší časový údaj nabíjania s 11 kW palubnou nabíjačkou, ktorú využijete po pripojení k AC stanici alebo domácemu wallboxu. Tu na plné nabitie budete potrebovať niečo cez šesť hodín, čo je v prípade domáceho walboxu, teda cez noc, prijateľná hodnota. Na pripojenie do zásuvky si musíte doplatiť nabíjací kábel v sume 170€.

Veľmi dobré jazdné vlastnosti

Elektricky model VW ID.3 boduje podľa očakávania, tak ako sa na elektromobil patrí, nielen akceleráciou, ale prekvapujúco aj veľmi dobrou ovládateľnosťou a v meste malým priemerom otáčania 10,2 m.

VW ID.3 postavené na platforme MEB (taktiež Enyaq a VW ID.4) ako prvé sériové vozidlo nás milo prekvapilo, aj napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti, veľmi dobrým ovládaním. Vďaka nízkemu ťažisku a optimálnemu rozloženiu hmotnosti 50:50 (predná náprava/zadná náprava) technici šikovne zakryli skutočnosť, že ID.3 sa musí popasovať pri jazde s cca 500 kg batériou. Model ID.3 má motor a pohon vzadu, vďaka tomu je trakcia skutočne skvelá. Pri výjazde zo zákruty máte pocit, akoby ste mali pohon všetkých kolies 4Motion a pri dynamickej akcelerácii zas oceníte, že vám neťahá ruky za volant.

Inak ID.3 nepresviedča len ovládateľnosťou, ale aj slušným komfortom pruženia. Ten je v podstate porovnateľný s Golfom, resp. je lepší ako má konkurenčný elektromobil BMW i3.

Plusy

+             atraktívny dizajn

+             jazdné vlastnosti

+             dynamická akcelerácia

+             moderný interiér

+             vzdušný interiér

+             nadpriemerná voľnosť pre kolená vzadu

+             náklady na PHM

+             nulové emisie

+           pomerne rýchla návratnosť  vyššej ceny

Mínusy

–             vyššia cena v porovnaní s konkurenciou so spaľovacími motormi

 

–             otázna strata hodnoty vozidla

                                                                                                Text a foto: Lukáš Vajda