V USA pravdepodobne v krátkom čase predstavia novú dotačnú politiku na nákup elektrických áut, ktorá má napomôcť aby bola do roku 2030 polovica všetkých novoregistrovaných osobných áut elektrická.
Kritika smerom na Brusel, zaznievajúca veľakrát od laickej a aj odbornej verejnosti za to, že svet ostáva v podstate stále pri spaľovacích motoroch (aj keď Čína predstavuje aktuálne najväčší trh s elektromobilmy) a iba Európska únia sa zbláznila do elektrických áut a chce do roku 2035 zaviesť registráciu nových vozidiel výhradne čisto na elektrický pohon nie je práve oprávnená.
Na e-cestu sa vyberá totiž aj USA so zámerom postupne obmedzovať na automobilovom trhu klasické vozidlá so spaľovacími motormi. Americká vláda chce totiž pripravovaným zákonom podporiť obrovskými sumami dopravu a v rámci toho aj výrazným spôsobom elektromobilitu a tým zmeniť v najbližších rokoch pomer áut na trhu v prospech vozidiel poháňaných elektromotormi.
Konkrétne sa jedná o sumu asi 607 miliárd USD, z ktorej pôjde 115 miliárd USD na modernizáciu 20 000 míľ cestnej siete a 115 miliárd USD na 10 000 mostov, ďalej 85 miliárd USD na verejnú dopravu a 80 miliárd USD na železničnú sieť.
Najväčšia časť bola vyčlenená na podporu e-mobility: suma 174 miliárd USD. Táto suma zahŕňa investíciu na zlepšenie nabíjacej infraštruktúry (plánuje sa zriadiť pol milióna nabíjacích staníc po celej krajine) a na stimuly na nákup el. vozidiel (cca 31,4 miliárd USD, 7 500 USD/auto). Cieľ je ambiciózny, do roku 2030 by mala byť polovica všetkých novoregistrovaných osobných áut elektrická: čiže autá čisto na elektrinu, vodíkovo-elektrické a hybridné autá. Zároveň sa majú sprísniť emisné normy pre vozidlá so spaľovacím motorom.
Nákupné stimuly
Dotácie na el. vozidlá by mali vypršať tri roky po tom, ako trhový podiel el. áut dosiahne 50-percentnú hranicu. Dotácia je však dostupná len pre modely vyrobené v USA (bez čínskych batériových komponentov) a s obstarávacou cenou do 55 000 dolárov (štandardný model) alebo 80 000 dolárov ( SUV, pick-upy a úžitkové vozidlá). A pre kupujúcich, ktorí zarábajú ročne nie viac ako 150 000 USD v hrubom ako jednotlivec alebo 300 000 na domácnosť.
(Poznámka k horeuvedenému odstavcu: Dnes sa považujú výrobky vyrobené v USA, keď sa najmenej 55 percent hodnoty ich komponentov vyrába v Spojených štátoch alebo Kanade. Americká vláda bude toto percento postupne zvyšovať. Hranica sa tento rok zvýši na 60 percent a do roku 2024 to musí byť aspoň 65 percent. O päť rokov neskôr je tu dokonca minimálny podiel 75 percent).
Na jazdený elektromobil je dotačný stimul v sume 4 000 USD. Avšak len v prípade, že dotácia na nové auto už nebola uplatnená predtým práve na toto auto.
Poznámka k zákazu predaja áut v Európske únii po roku 2035
Uznesenie Európskeho parlamentu patriace do balíka Fit for 55 nemá formu priameho zákazu, stanovuje však znížiť emisie oxidu uhličitého v porovnaní s rokom 2021 o 100 %. To znamená, že na úroveň 0 g/km a tým pádom to znamená, že automobilky už po roku 2035 nebudú môcť v EÚ predávať nové autá so spaľovacím motorom (čiže ani automobily s hybridným a plug-in hybridným pohonom).
Na celkových emisiách CO2 Európskej únie sa doprava v roku 2019 podielala až 30%, pritom cestná doprava k tomu prispievala až 72 %, vyplýva zo správy Európskeho parlamentu.
Zdroj: Auto-motor-und-sport.de, Automotive News Lukáš Vajda