VW Touran je v ponuke viac ako 13 rokov, za ten čas napísal úspešný príbeh s takmer dva miliónmi predanými exemplármi. Aktuálne je v predaji, už tretia generácia tohto modelu.
Na prvý pohlaď je jasné, že aj v tomto prípade, tak ako pri ostatných modeloch volfsburgskej automobilky, sa VW držal skôr evolučného prístupu ako radikálnejšej revolučnej zmeny. Volkswagen jednoducho nerád výrazne mení členov úspešného tímu a rovnako nerád opúšťa overený vzhľad úspešných modelov. Nemecká, presnejšie filozofia stavby automobilov à la VW, obvykle vsádza v prvom rade na istotu, to jest účelnosť a praktickosť, až potom, ak ostane priestor, aj na kreativitu, resp. výstrelky v dizajne. To platí aj pre nový Touran. Praktický krabicový tvar skrátka neposkytuje síce veľa možností na „vybúrenie sa“ a realizáciu novátorských dizajnérskych prístupov, ale moderný a príťažlivý vzhľad podľa nás vizuálne patrí k tomu najvydarenejšiemu v danom segmente, hlavne v testovanej verzii postavenej na 17“ kolesách s efektnými zliatinovými diskami.
V tomto duchu pokračuje aj interiér. Vizuálne relatívne strohé, ale príkladne ergonomické pracovisko vodiča – modernejšie a kvalitnejšie prepracovaný interiér, dostávajú pochvalu – hlavne v testovanej verzii v najbohatšej výbave Highline.
Štandardne vysoká kvalita spracovania posunula dojem z kvality interiéru opäť o stupienok vyššie. Modernejší dizajn ukazovateľov a ovládačov, 6,5“ dotykový displej (navigácia…), volant s ovládačmi nastaviteľný v dvoch osiach, vodičove sedadlo s výrazným bočným tvarovaním, dlhým sedadlom a operadlom (nastaviteľné vo veľkom rozsahu) – to všetko umožňuje zaujať za volantom ideálnu polohu. Samozrejme, vzhľadom na typ vozidla s vyššie situovaným posedom a dobrým výhľadom. Jednoducho, nielen ten, kto je zvyknutý na Touran predošlej generácie, sa cíti bez nejakého zvykania v krátkom čase „ako doma“. Plusom je aj vzdušná a priestranná kabína štandardne 5-miestna (2+3), za príplatok 3. radu sedadiel aj 7-miestna. Interiér čerpá nielen z nárastu vozidla postaveného na novej modulárnej platforme MQB, resp. karosérie do dĺžky +130 mm (4527 mm), šírky +41 mm (1841 mm), ale predovšetkým z nárastu rázvoru 113 mm (2791 mm).
Pasažieri si užijú voľnosti vo všetkých smeroch, aj v pozdĺžnom smere. Len pre názornosť – 865 mm (napr VW Passat 845 mm) od predného po zadné sedadlo deklasuje celý rad konkurentov. V praxi to znamená, že sa pasažieri vzadu dokážu uvelebiť tak, že si pred sebou bez problémov v pohodlí dokonca prekrížia ešte aj nohy.
Pre tých, čo majú o tento typ auta záujem, však treba povedať, že koncepciou sedadiel a samotným vyšším posedom aj v novej generácii cítiť pôvod v úžitkových vozidlách. V porovnaní napríklad so Sportbackom ostáva posed vodiča aj v najnižšej polohe a pozícia pasažierov relatívne vysoko situovaná. To nemusí každému vyhovovať, hlavne tým, ktorí sú zvyknutí na šoférovanie s možnosťou nižšieho posedu ako v bežných hatchbackoch, kombíkoch či sedanoch. Taktiež môže niekomu chýbať k úplnej spokojnosti na zadných sedadlách hlbší posed s lepšou oporou pre stehná. Taktiež nielen vyšší posed, ale vzadu aj úzky tvar troch sedadiel, nevychádza práve v ústrety komfortu cestovania, ale skôr variabilite, čo je na tento typ auta očakávateľné. Do kabíny širokej 1460 mm (minimum), čo je síce takmer na úrovni áut strednej triedy, je logicky ťažké napratať 3 plnohodnotné sedadlá so štandardnou šírkou aspoň cca 490 mm (pre tých, čo majú viac detí, je dobrá správa, že sa dozadu vojdú tri detské sedačky).
Naopak, odmenou za takéto usporiadanie, tak ako sa na tento typ auta patrí, je vysoká miera variability. Vďaka polohovateľným, sklápateľným a posuvným trom zadným sedadlám v rozsahu až 200 mm, je možné prepravovať osoby a batožinu v rôznych kombináciách. So zadnými sedadlami posunutými v zadnej pozícii je k dispozícii úctyhodných v danom segmente bezkonkurenčných 743 litrov a po ich posunutí do prednej maximálne možnej polohy až 834 litrov. Samozrejme, po ich sklopení, resp. zasunutí do podlahy, narastie prepravný objem až na 1980 litrov (nevýhodou po sklopení zadných operadiel je väčší prenos hluku od zadnej nápravy do kabíny). Manipulácia so sedadlami je ľahká a jednoduchá.
Pod kapotou testovaného Tourana pracoval štvorvalcový turbodiesel 2,0TDI s spriahnutý so 6-st. manuálom disponujúcim max. výkonom pri 110kW(150k)/3500-4000 ot.min-1, max. krútiaci moment 340Nm/1750-3000 ot.min-1. V testovacích jazdách vykazoval pri predbiehacích manévroch výbornú pružnosť (v rozsahu cca 1700 – 3800 otáčok) a dostatok dynamiky, a to nielen „prázdny“ s vodičom, ale aj pri zaťažení 5-člennou posádkou s batožinou. K tomu prispieva taktiež vhodne odstupňovaná 6-st. manuálna prevodovka (s presným a krátkym radením). Namerané zrýchlenie z 0-100 km/h 9,2 sekundy dokonca mierne prekonalo udávaný údaj 9,3 s, čo je na takýto typ pohonnej jednotky a vozidla veľmi dobrá hodnota. Pritom sa vodič nemusí krotiť vzhľadom na ceny PHM, spotreba sa totiž počas testu pohybovala v rozmedzí 5,0–7,0 litra na 100 km (mix. 6,2 l/100 km). Dynamický prejav pohonnej jednotky dopĺňa k úplnej spokojnosti vodiča a posádky na daný typ auta stabilné chovanie vo vyšších rýchlostiach a dobré ovládanie v zákrutách, čo sme viacmenej očakávali – príjemným prekvapením pre nás bolo nečakane pohodlné odpruženie – pri prejazde nerovnej vozovky sa chovalo s plavným pohupnutím takmer ako hydropneumatika. Za to mohlo príplatkové adaptívne pruženie DCC (780 €) s voliteľnými módmi jazdného režimu Normal/Comfort/Sport.
Technické info & konkurencia
Aktuálny cenník