Golf Sportsvan ako nástupca nafúknutej modelovej rady Golf Plus je dlhší +113mm, širší +17mm, vyšší +120mm a dlhší v rázvore +48mm ako päťdverový hatchback. Týmito parametrami sa radí do triedy MPV. Samotný vzhľad však napriek nárastu rozmerov pôsobí vizuálne štíhlym dojmom.

DSC_0055 – kopie

Priestorové pomery sú v interiéri na pocit vzdušnejšie a uvoľnenejšie ako v Golfe. V kabíne je viac miesta pre hlavu a v pozdĺžnom smere pre kolená na zadných sedadlách. Na šírku len symbolicky. To nie je dobrá správa, pokiaľ sa chcú na zadné sedadlá usadiť traja pasažieri. Pre dvoch je však miesta kráľovsky veľa vo všetkých smeroch. Vzhľadom na vyššie stavanú karosériu je voľnosť v oblasti hlavy očakávateľná, ale pri meraní v pozdĺžnom smere nám spadla sánka od prekvapenia. Len pre porovnanie – 865mm od predného po zadné operadlo deklasuje celý rad konkurentov. V praxi to znamená, že sa pasažieri vzadu dokážu uvelebiť tak, že si pred sebou bez problémov v pohodlí prekrížia ešte aj nohy. K celkovému pohodliu cestovania prispievajú rozmerné a pohodlné sedadlá s optimálnejším posedom ako napríklad vo VW Tourane. Taktiež na predných sedadlách je všetko okej. Sedadlá majú veľký rozsah výškového nastavenia, vďaka čomu je len na vodičovi a spolujazdcovi, či budú sedieť vyššie ako v MPV alebo nižšie ako v bežnom hatchbacku. V pozícii vodiča sme len ťažko hľadali dôvod na kritiku. Výborný vyhlaď dopredu a do strán, skvele ergonomicky riešené pracovisko s logicky umiestnenými ovládačmi a ľahko čitateľnými ukazovateľmi môže ísť príkladom viacerým konkurentom. Samozrejmosťou, tak ako sa na tento typ auta patrí, je vysoká miera variability. Vďaka polohovateľným, sklápateľným a posuvným zadným sedadlám v rozsahu až 180 mm, je možné prepravovať batožinu v rôznych kombináciách. So zadnými sedadlami posunutými v zadnej pozícii je k dispozícii 500 litrov a po ich posunutí do prednej maximálne možnej polohy až 590 litrov. Samozrejme, po ich sklopení, resp. preklopení operadiel na sedáky, narastie prepravný objem až na 1520 litrov (nevýhodou po sklopení zadných operadiel je väčší prenos hluku od zadnej nápravy do kabíny). Manipulácia so sedadlami je ľahká a jednoduchá. Nevýhodou je však, že po sklopení operadiel ostáva nerovná plocha, resp. výrazný schod, ktorý je však možne eliminovať tzv. dvojitým dnom, čím sa vytvorí rovná plocha.

DSC_0828

Sportsvan svojim názvom môže vyvolávať očakávania agilnejších športovejších jazdných vlastností. Je to oprávnené? Splní nový Sportsvan očakávania v tomto smere? Stručne povedané – ani nie, toto tvrdenie však platí len pre testovanú verziu 1,6 TDI s jednoduchou zadnou nápravou a s 15“ obutím 195/65. V kombinácii s mäkšie nastaveným podvozkom splní skôr vysoké nároky na komfort pruženia a skvelú absorpciu aj väčších nerovností ako agilitu jazdy v zákrutách. Silnejšie verzie s nízkoprofilovými pneumatikami a s viacprvkovou zadnou nápravou budú zrejme iná káva. Aby sme však dali veci na správnu mieru – nejde tu o francúzsky mäkký podvozok, ale o robustnú konštrukciu, ktorá poskytuje výbornú filtráciu nerovností a zároveň ovládateľnosť, stabilitu v zákrutách a smerovú stabilitu vo vysokých rýchlostiach patriacu v danej triede k tým najlepším. Skrátka, VW Sportsvan aj vo verzii 1,6 TDI dokáže ukázať chrbát v tomto meraní síl celej plejáde konkurentov. Vozidlo aj napriek citeľnejšiemu nakláňaniu  – je to skrátka MPV – ako s 5-dverovým hatchbackom, je stabilné a ľahko kontrolovateľné. Riadenie s dobrou spatnou vazbou a primeraným odporom, či už v mestskej premávke alebo na diaľnici, príkladne presné radenie po krátkych dráhach, mäkký zaber spojky, výrazný ale zároveň nie agresívny nárast brzdného účinku, uľahčujú obsluhu a ovládanie vozidla.

DSC_0815 – kopie

Pod kapotou pracoval dobre odhlučnený, úsporný (mix v teste 5,5 litrov/100 km, 130 km/h 6,4 litrov, pri 90 km/h 4,4 litrov/100 km, mesto 6,0 l/100 km) a pružný turbodiesel 1,6 TDI 81kW – známy aj z 5-dverovej verzie. Z 0-100 km zrýchli za 11,3 sekundy, čo nie je zas až taký úžasný výsledok. Jeho prednosťou je však letmé zrýchlenie a pružnosť od relatívne nízkych otáčok. K životu sa má už po prekročení cca 1500 otáčok, najlepšie však z neho dostanete v rozhraní cca 2000-3500 otáčok. Uvedená verzia je dodávaná výhradne s 5-st. manuálom, resp. 7-st DSG. 6-st. manuál je k dispozícii až s 2,0 litrovým turbodieselom. Celkový pozitívny dojem dotvárala výbava, ktorá už v štandarde zahrňuje klimatizáciu, deväť airbagov, rádio s päťpalcovým dotykovým displejom, elektronickú parkovaciu brzdu alebo el. uzávierku diferenciálu XDS.

 


MOTOR
Typ Vznetový, turbo
Počet valcov/ventilov 6/16
Zdvihový objem (ccm) 1598
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 110(81)/3200-4000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 250/1500-3000
Pohon predných kolies
Prevodovka 5-st. manuál
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava jednoduchá
Riadenie s el. posilňovačom
Priemer otáčania (m) 11,1
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 195/65 R15
KAROSÉRIA
Typ karosérie MPV, 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4338-1807-1578
Rázvor (mm) 2685
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1543/1514
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 500-590/1520
Objem palivovej nádrže (l)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1420
Užitočná hmotnosť (kg) 575
Celková hmotnosť (kg) 1920
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1495
Vnútorná šírka minimum 1430
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 990/1065
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 350/400
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 680-865
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1495
Vnútorná šírka minimum 1420
Vzdialenosť sedák – strop 980
Vzdialenosť podlaha – sedák 375
Dĺžka predný sedák 520
Dĺžka zadný sedák 490
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 11,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 192
Spotreba mesto (l/100 km) 4,6
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 3,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,1
Emisie CO2 (kg.km-1) 111
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 11,3
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,3
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 6,4
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 6,0
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 5,5
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

DSC_0134

CENA MODELU OD (€ s DPH) 15 280
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 19 120
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 23 054
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) 628
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 495
Registračný poplatok (€) 167
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2147
1. rok pri najazdení 30.000 km 3510
2. rok pri najazdení 30.000 km 4377
2. rok pri najazdení 60.000 km 7203
3. rok pri najazdení 45.000 km 6357
3. rok pri najazdení 90.000 km 10 796
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 8501
1. rok pri najazdení 30.000 km 9864
2. rok pri najazdení 30.000 km 13 131
2. rok pri najazdení 60.000 km 15 959
3. rok pri najazdení 45.000 km 16 362
3. rok pri najazdení 90.000 km 22 320
Cena PHM (€/liter) 1,350
Normohodina (€ s DPH) 36
Gar. kontroly (km) 60 000/3 roky
Výmena oleja 30 000/2 roky
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 387
Predný blatník 200
Svetlomet. + smerovka 226
Spätné zrkadlo el. 313
Predný nárazník 143
Predný tlmič 135
Predné brzdové platničky 120
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2
Motor a mechanické časti 2
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 16 700
Po 2. roku 60.000 km 14 300
Po 3. roku 90.000 km 11 800

 

PLUSY
+ dizajn exteriéru a interiéru
+ variabilita (posuvné a polohovateľné zadné sedadlá)
+ vzadu nadpriemerná voľnosť pre kolená
+ veľmi dobrá absorpcia aj väčších nerovností
+ na daný typ (MPV) jazdné vlastnosti
+ robustná a pevná konštrukcia
+ kvalita spracovania
+ ergonómia pracoviska vodiča 
+ objem kufra
+ rozmerné a pohodlné sedadlá
+ široká výbava
MÍNUSY
– jednoduchá zadná náprava
– po sklopení zadných sedadiel prenos zvýšeného hluku do kabíny od jednoduchej nápravy
– schod po sklopení zadných operadiel na sedáky

 

 

KONKURENCIA
Typ auta Citroën C4 Picasso 1.6    Ford C-MAX 1.6
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 85(115)/3600  85(115)/4400
Max.kr. moment (N.m/min) 270(285)/1750-2500  350/1750-2500
Max. rýchlosť (km/h) 189  184
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,8  11,3
Prevodovka  –
Komb. spotreba (l/100 km) 4,0  5,5
Batožinový priestor (l) 535  432
Cena motorizácie od (€) 19 290,-  17 990,-

 

FOTOGALÉRIA