PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES
Volkswagen Passat CC má opäť nasledovníka – teraz však s menom Arteon. Zmena neostala len pri názve, ale zmenou prešla aj vizáž a samotná stavba vozidla.
Arteon vychádzajúci opäť z modelu VW Passat (podvozková platforma MQB) má modernejší a agresívnejší vzhľad, a to nielen oproti konzervatívnemu Passatu, ale aj v porovnaní s predošlými generáciámi CC. Samotnému vzhľadu dominuje predná maska s výrazným rebrovaným prechádzajúcim plynule do svetlometov, športová, dozadu zvažujúca sa silueta, pripomínajúca kupé a efektné beztrámové dvere.
Taktiež sa zmenili aj rozmery. Oproti predchodcovi CC je Arteon dlhší (+20 mm), širší (+16 mm) a vyšší (+33 mm) a výraznejší v rázvore (+126 mm). Nárast rozmerov (blížiaci sa rozmermi o segment vyššie) a zmena proporcií majú vplyv nielen na pompéznejší vzhľad, ale aj na priestrannejší interiér (viď tabuľka porovnania) a väčší batožinový priestor (563 litrov) – teraz vďaka typu liftback s ľahším prístupom (predchodca sedan s horším prístupom do kufra).
Hlavne vzadu pre kolená je voľnosť rekordná – niečo na spôsob Superbu, pre kolená 175 cm vysokej postavy ostáva 155 mm rezerva a pre hlavu však len 40 mm.
Vpredu aj vzadu sa sedí veľmi dobre – rozmerné a primerane pohodlné čalúnené sedadlá poskytujú vysoký komfort cestovania, až na cestujúceho v stredovej pozícii vzadu – tu ju sedák a operadlo (so skrytou lakťovou opierkou) nepohodlné a tvrdé. Čo je však normálne – aj keď ide o 5-miestne vozidlo, tak už sa autá v tejto triede stavajú na max. pohodlie pre štyroch pasažierov.
Kokpit vodiča, resp. samotný interiér, je riešený v duchu VW – v porovnaní s Passatom je odlišný menej výrazne, na rozdiel od exteriéru. Tí, čo očakávali výraznejšiu zmenu v štýle exteriéru, budú zrejme trošku sklamaní, tí čo sú však zvyknutí na VW a nestrávili by výraznejšie zmeny, budú spokojní. Kladom tohto prístupu, t.j., že sa držali návrhári pri tvorbe interiéru osvedčeného štýlu VW, je skvelá ergonómia pracoviska vodiča, jasne čitateľné ukazovatele – v tomto prípade digitálne ciferníky už štandardne a prehľadne umiestené ovládače (viď foto). Plusom je, samozrejme, kvalita spravovania a kvalita použitých materiálov. Takto disponovaný Arteon s dominantnou, 8“ veľkou efektnou presklenou dotykovou obrazovkou (s promptnou odozvou a vysokým rozlíšením parkovacej kamery – viď. foto , ale náchylnou na zapackanie prstami) sa nestratí ani medzi prémiovými modelmi. VW Arteon má totiž ambíciu osloviť nielen tradičných VW zákazníkov, ale aj klientelu od prémiovej konkurencie – či už napríklad zákazníkov Audi A5 Sportback alebo BMW 4 Gran Coupé.
Vodiči rôznych postáv si ľahko nájdu optimálny posed – vďaka veľkému nastaveniu volantu v dvoch osiach a optimálne nastaviteľnému sedadlu s výbornou oporou pre stehná (dlhý sedák 550 mm, obvykle 500 mm).
Aj keď ide o športovo ladený model, tak je o posádku z pohľadu pohodlia všetko postarané – posed nie je zbytočne športovo nízko položený a nastupovanie a vystupovanie je o niečo lepšie riešené z vyššie umiestnených sedákov ako mal CC (vzadu vzdialenosť podlaha – sedák 355 mm, predchodca 325 mm). Pritom vzadu k pohodliu prispieva optimálny posed a pre komfort cestovania ústretovo riešené sedadlá (sedáky s mierne hlbším sedením s dobrou oporou pre stená a menej kolmé operadlá umožňujúce sa doslova pohodlne vyvaliť).
Pohodlie cestovania nezmenšuje ani pomerne pevnejšie nastavený podvozok – čo je od takto dynamicky strihnutého vozidla pochopiteľné – ktorý zabezpečuje nielen výbornú stabilitu a na daný typ vozidla slušnú agilitu, ale aj dobrú absorpciu nerovností. Samozrejme, nehovoríme o nejakom pohodlnom kočiari, ale o veľmi dobre zvládnutej protichodnej požiadavke na stabilný prejazd zákrutami a zároveň slušnú absorpciu nerovností. A v tejto disciplíne Arteon dopadol na jednotku – jeho prejazd nekvalitnými a rozbitými kľukatými cestami v Podpoľaní bol viac ako chvályhodný – podvozok zabezpečoval veľmi dobrú filtráciu a zároveň stabilitu pri prejazde ostrejšie rezanými zákrutami. Tú istú cestu sme v daný čas jazdili aj na Octavii a tá mala čo robiť, aby dokázala kopírovať kolesami nerovnosti bez toho, aby ju nevstrelilo zo zákruty.
VW Arteon má v ponuke tri benzínové 1.5 TSI 110kW, 2.0 TSI 140kW a 2.0 TSI 206kW a tri dieselové pohonné jednotky 2.0 TDI 110kW, 2.0 TDI 140 a 2.0 BiTDI 176kW. My sme mali na testovacie jazdy zapožičaný Arteon so základným turbodieslom 2,0 TDI 110KW spriahnutým so 7-st. automatom DSG. Ide o známu pohonnú jednotku, s ktorou sme mali sa možnosť zoznámiť už aj v iných modeloch VW Groupu – či už v Octavii, Superbe ci Passatu, tu nám však aj v porovnaní s Passatom pripadal lepšie odhlučnený a so 7-st automatom lepšie spolupracujúci. Napríklad, parkovacie manévre – zmena jazdy dopredu a cúvania alebo rozjazd na križovatke, sú hladšie, bez skokovitého rozjazdu – neraz tak typického pre dvojspojkové prevodovky.
Inak jazdné výkony a spotreba zodpovedajú tomuto typu agregátu – auto ide ľahko do pružného zrýchlenia, jeho dynamicky prejav je však obmedzený na pásmo otáčok cca 1800 – 3500 otáčok, čo je však na tento typ motora normálne a automat to pri svojej práci a voľbe radiacich stupňov zohľadňuje a snaží sa využiť pracovné pásmo otáčok v prospech dynamiky a spotreby. Výsledkom je slušný dynamicky prejav pri úspornej prevádzke – o žiadnych rekordoch však nemôžeme hovoriť. Zrýchlenie z 0-100km za 9,1 sekundy, max. rýchlosť a spotreba mix 6,5 litrov, však nezadávajú dôvod na výhrady.
Celkový pozitívny obraz modelu VW Arteon dotvára široká ponuka prvkov výbavy – či už štandardne alebo za príplatok (napríklad asistenčné systémy – viď www.vw.sk).