Volvo XC90 prinieslo svieži vietor do prémiového segmentu vozidiel SUV. Jeho vizáž púta snáď najviac z uvedenej ponuky vozidiel. V porovnaní s BMW X5, Ranger Rover Sport nie je tak opozerané a v porovnaní s novým Audi Q7 a Mercedesom GLE SUV vypadá noblesnejšie a nápaditejšie.
Skvele zvládnutý dizajn a samotný vzhľad vozidla dotvára v testovanej verzii Inscription viacero vizuálnych doplnkov ako dve integrované lichobežníkové koncovky výfuku, lakované široké lemovanie blatníkov kolies, chrómové dekoračné prvky v zadnom nárazníku pod odrazkami, mriežka chladiča Inscription – matne strieborná s chrómovým orámovaním, spodné lišty karosérie s vysokolesklým chrómovým pruhom s logom Inscription a dominantné 21″ zliatinové disky kolies. To platí aj pre interiér, ktorý pokračuje v duchu exteriéru – pôsobí luxusným a veľmi príťažlivým dojmom, hlavne v uvedenej výbave Inscription v béžovom prevedení so štandardne dodávaným koženým čalúnením sedadiel a doplnkami typu: opierky hlavy s logom Inscription a dekoračné kovového obloženia interiéru Metal Mesh. Je fakt čo obdivovať, pôsobivý vzhľad, luxusné materiály a vysoká kvalita spracovania dostavajú najvyššiu známku. Prístrojovému panelu dominuje veľká 9″ dotyková obrazovka v tvare obdĺžnika na stojato – jej ovládanie je riešené v duchu doby – listuje sa v nej na spôsob tabletu. Je to originálne a vidieť, že sa Volvo, na rozdiel od ostatných prémiových modelov, vybralo vlastnou cestou, ale objektívne treba povedať, že nemusí vyhovovať tým, čo sú zvyknutí na iDrive v BMW alebo MMI v Audi či Mercedese Benz.
Jednoducho, na stredovom paneli v blízkosti lakťovej opierky ruky opäť nenájdete veľmi praktický a samotné ovládanie výrazne uľahčujúci centrálny ovládač na spôsob iDrivu – je tu len prepínanie nastavenie režimu jazdy (dynamic, comfort, eco, offroad) a malý ovládač na štartovanie a vypínanie. Skrátka je fajn, keď sa nemusíte načahovať dopredu na obrazovku a s podopretou rukou o lakťovú opierku dokážete väčšinu funkcií zvládnuť cez centrálny otočný ovládač. Absencia tohto typu ovládania je vec, ktorú kritizujeme opakovane pri vozidlách typu Volvo, Jaguar či Range Rover. Naopak, plusom je prehľadná grafika navigácie, kvalita zobrazovania kamier „360 st.“ a „head up“ dispelej, ktorý si nezadá kvalitou zobrazovania za BMW.
Pochvalu takisto dostáva Volvo XC90 v pozícii vodiča a spolujazdca za vysokú mieru komfortu cestovania – príjemne mäkko čalúnené rozmerné sedadlá a voľnosť vo všetkých smeroch, sú príkladné. Na zadných sedadlách si však cestujúci neužijú obdobného komfortu cestovania v dôsledku užších a kratších sedákov. Tu rozmery sedadiel padli za obeť variabilite 7-miesteho usporiadania (2+3+2), teda sklápaniu a polohovaniu troch samostatných sedadiel. Taktiež na daný typ vozidla sme očakávali viac voľnosti pre kolená, aj ked je miesta dostatok. Pozdĺžny priestor je ukrátený o 3-4 cm nepochopiteľne vypuklým tvarom zadnej časti predných operadiel (obvykle má zadná časť pred. operadiel naopak vybratie), zasahujúcich do priestoru pre kolená. Tretí rad sedadiel síce taktiež nie je plnohodnotný pre prepravu dospelých osôb – sedáky a operadlá sú kratšie, pozícia sedákov je nižšia, ale v porovnaní s viacerými 7-miestnymi kabínami z pohľadu voľnosti a pohodlia poskytuje to najlepšie. Relatívne komplikované nastupovanie do tretieho radu uľahčuje pomerne veľký vstupný otvor, ľahké vyklápanie a posúvanie sedadiel druhého radu.
Ešte k variabilite prepravy osôb a batožiny. Tu je všetko riešené k plnej spokojnosti, manipulácia, posúvanie, polohovanie operadiel a ich sklápanie do podlahy, sú ľahké a jednoduché. Veľký vstupný otvor kufra a nižšia nakladacia hrana 790 mm (Audi Q7 900 mm, Range RoverSport 840 mm, BMW X5 805 mm, Mercedes GLE 745 mm) zjednodušujú nakladanie batožiny. Objem pri 5-miestnom usporiadaní síce nedosahuje rekordnú hodnotu AUDI Q7 (870 litrov), ale s objemom 705 litrov ostatné modely v pohode poráža (Range Rover Sport 489 litrov, BMW X5 650 litrov, Mercedes GLE 695 litrov). Preprava batožiny však nie je veľakrát len o objeme, ale aj o zaťažení a tu je na tom s 648 kg lepšie Volvo XC90 ako Audi Q7 s hodnotou 573 kg.
Poďme však k tomu, čo bude zrejme potencionálnych záujemcov zaujímať najviac, a tým sú jazdné vlastnosti a predovšetkým samotné jazdné výkony dvojlitrového vznetového štvorvalca. Prekvapujuco je takmer 5-metrovým koloso ľahko ovládateľný, na ceste pri vysokých rýchlostiach ďaleko za diaľničnou maximálnou 130 km/h vykazuje výbornú smerovú stabilitu bez vyrazenej citlivosti na bočný vietor. V zákrutách, napriek citeľným náklonom a vyššej pohotovostnej hmotnosti cez dve tony, ukazuje sebavedomé správanie a slušné držanie stopy a na nerovnostiach s 21″ kolesami s relatívne pevným podvozkom aj v režime komfort s pneumatickým pružením, dobrú absorpciu nerovností. To však platí len dovtedy, pokiaľ nenarazíte na priečne nerovnosti, ktoré odfiltrovať nepomáhajú, tak ako sme očakávali na tento typ auta, ani vzduchové vankúše.
Volvo XC90 sa vďaka pohonu 4×4 nestratí ani v náročnejších adhéznych podmienkach a v teréne – jeho prechod je však limitovaný prejazdovými parametrami (viď tabuľka). Tu je nápomocný režim off-road, ktorý zodvihne vozidlo – vyššia svetlá výška a uzavrie medzinápravový diferenciál. Rátať treba pri manévrovaní v mestskej premávke či parkovaní s relatívne väčším raidom kolies – Volvo XC 90 12,7 m (Audi Q7 11,9 m) a s neprehľadnou veľkou karosériou. Odhadnúť pri parkovacích boxoch v podzemných garážach rozmery vozidla alebo vzdialenosť od obrubníkov nie je jednoduché. Tu je parkovací asistent vítanou pomôckou, ktorú sme vďačne využívali – jeho fungovanie bolo v poriadku, len niekedy našiel prázdne miesto medzi zaparkovanými autami, ktoré práve voľným nebolo – síce tam nebolo odparkované auto, ale na parkovanie nebolo vhodné, nakoľko na „voľnom“ mieste vyrastal okrasný strom.
Porovnanie s konkurenciou nájdete tu⇐
Poďme však k jazdným výkonom. Volvo XC90 je v ponuke vo vznetovej motorizácii výhradne len s dvojlitrovým štvorvalcom v dvoch výkonových parametroch. Starý typ 5V dostal „padáka“, resp. 6V nie je k dispozícii. Či je to správne rozhodnutie, ukáže samotný trh.
My sme mali pod kapotou výkonnejšiu verziu vznetového štvorvalca prepĺňaného dvomi nadväzujúcim turbodúchadlami eliminujúcimi turbodieru. V spolupráci s 8-st. automatom Volvo XC90 dokáže vozidlo rozhýbať k plnej spokojnosti – nastavenie a práca automatu dokážE využívať vyššie položený krútiaci moment. Odmenou sú nielen slušné jazdne výkony, ale aj na daný typ auta ústretová, resp. v porovnaní s konkurenčnými modelmi najnižšia spotreba mix 7,8 l/100 km (Audi Q7 3,0TDI 8,2 litra, BMW X5 30d 8,3 litra, Range Rover Sport TDV6 8,6 litra, Mercedes Benz GLE SUV 350d 9,3 litra). Pri rozjazde je reakcia na plyn relatívne vláčna, pokiaľ vám to nestačí, je k dispozícii športový režim „dynamic“ zabezpečujúci promptnejšiu odozvu na stlačenie plynového pedálu sprevádzaný taktiež pevnejšie nastaveným riadením a stvrdnutím vzduchového odpruženia podvozku. Naopak, pokiaľ preferujete kľudnejší prejav a úspornejšiu jazdu, tak prepnite vozidlo do režimu „eco“, ktorý využíva na úsporu paliva „plachtenie“ prevodovky na voľnobežné otáčky a zníženie výkonu klímy.
Na záver môžeme povedať, že Volvo XC90 nesklamalo svojimi jazdnými výkonmi – či už ťahom, pružnosťou alebo odhlučnením, z nášho pohľadu sme nemali výhrady. To však môže platiť len dovtedy, pokiaľ nezačnete porovnávať Volvo XC 90 s konkurenciou, ktorá má k dispozícii 6V agregáty.
Skrátka, prvé čo napadne veľkú časť záujemcov o tento typ vozidla je to, ako na tom bude v porovnaní s modelom Audi Q7 3,0 TDI vybaveným 6V motormi. Pri porovnaní akcelerácie z 0-100 km/h 8,3 s ( Audi Q7 6,6s) a pri pružnom zrýchlení vo vyšších rýchlostiach 80-120 km/h 6,4 s (Audi Q7 4,7s) je rozdiel citeľný v prospech Audi Q7 – aspoň pre výkonnejšiu verziu 3,0 TDI 200kW to platí určite (v ponuke je aj 3,0 TDI 6V 160kW – tú sme nemali ešte na test), pritom spotrebou sú na tom obe vozidla skoro rovnako (Volvo XC90 7,8 litra/100 km, Audi Q7 8,1 litra/100 km). Navyše 6V sa predsa len svojim svojím charakterom – hutným prejavom a 6V „imidžom“ skôr hodí do takéhoto typu auta.
Misku váh v prospech Volva XC90 môže preklopiť nielen podľa nás atraktívnejší dizajn, ale aj ústretovejšia cenová politika. Volvo XC90 už dostanete za 50 000 €, pokiaľ chcete AUDI Q7 3,0 TDI 200kW, tak si musíte priplatiť ďalších 14 900 € (BMW X5 xDrive 30d 62 300 €, Mercedes Benz GLE 350d 61 560 €, Range Rover Sport 63 495 € ).
Testovaný model je však k dispozícii až za 83 620 €, čo už nie je málo, hlavne pri predstave, že vám pod kapotou „klepoce“ len dvojlitrový štvorvalec. Ako však chceme zdôrazniť – achillovu pätu tejto pohonnej jednotky ani tak nevidíme v jazdných výkonoch- tie sú úplne postačujúce- ako skôr v psychologickom handicape – predsa len 4 valce a objem 2,0 litre budú mať menšiu presvedčovaciu silu ako 6 valcov a objem 3,0 litre.
Technické info, výbava, plusy & mínusy a konkurencia ⇐ |
Porovnanie s konkurenciou ⇐ |
Aktuálny cenník ⇐ |
VÝSLEDNÉ HODNOTENIE – 9/10