Volvo V60 D4 AWD dostalo vo verzii Cross Country v porovnaní s kombi verziou V60 nielen offroadové plastové olemovanie blatníkov, prahov a nárazníkov, ale aj zvýšený podvozok +75 mm a štandardne pohon všetkých kolies.

Exteriér 

Volvo V60 D4 AWD Cross Country vyzerá skvele. Hodnotiť dizajn je subjektívna záležitosť, mnohí nám však dajú za pravdu, že v porovnaní s „bežným“ kombi, ktoré vyzerá taktiež veľmi dobre, pôsobí offroadové, po vzhľadovej stránke drsnejšie Cross Country pútavejším ešte atraktívnejším dojmom. To je však náš subjektívny názor, niektorým sa naopak môže viac páčiť „bežné“ nižšie položené Volvo V60 so zachovanými čistými elegantnými líniami bez plastových „okrás“.

Interiér 

Naopak, interiér nepokračuje v duchu exteriéru a zachováva si rovnaký štýl, resp vyhotovenie ako pri „bežnej“ verzii Volvo V60. Na pohľad pôsobí kvalitným a veľmi príťažlivým dojmom, hlavne v uvedenom tmavom vyhotovení, na prístrojovke s dekoračným obložením kovového a dreveného obloženia. Interiéru na luxuse pridávajú aj sedadlá potiahnuté kvalitnou kožou Moritz Komfort. Prístrojovému panelu dominuje digitálny prístrojový panel s 12,3-palcovým displejom a veľká 9″ dotyková obrazovka v tvare obdĺžnika na stojato – jej ovládanie je riešené v duchu doby – listuje sa v nej na spôsob tabletu.

Je to originálne a vidieť, že sa Volvo, na rozdiel od ostatných prémiových modelov, vybralo vlastnou cestou, ale objektívne treba povedať, že nemusí vyhovovať tým, čo sú zvyknutí na iDrive v BMW alebo MMI v Audi či Mercedese Benz.

Ovládanie  á la “iDrive” nenájdete

Jednoducho, na stredovom paneli v blízkosti lakťovej opierky ruky nenájdete veľmi praktický a samotné ovládanie výrazne uľahčujúci centrálny ovládač na spôsob iDrivu – je tu len prepínanie nastavenie režimu jazdy (dynamic, comfort, eco, offroad) a malý ovládač na štartovanie a vypínanie (ten treba dosť neprakticky pootáčať do strán a nie klasicky jednoducho stláčať). Absencia tohto typu ovládania je vec, ktorú kritizujeme opakovane pri vozidlách typu Volvo, Jaguar či Range Rover.

Skrátka, je fajn, keď sa nemusíte naťahovať dopredu na obrazovku a s podopretou rukou o lakťovú opierku dokážete väčšinu funkcií zvládnuť cez centrálny otočný ovládač umiestnený na stredovom tuneli.

Pravdou je však, že paradoxne Audi nepochopiteľne od tohto systému ovládania (združeného ovládača na stredovom tuneli) upúšťa a prechádza na výhradne dotykové ovládanie cez veľké dotykové obrazovky umiestnené na stredovej konzole prístrojovej dosky.

Inak posádka si užíva, tak ako sme pri tejto značke zvyknutí, nadpriemerný komfort cestovania v pohodlných a rozmerných sedadlách nielen vpredu ale aj vzadu.

Nadpriemerne pohodlné a rozmerné sedadlá

K pohodliu cestovania prispieva aj dostatok miesta vo všetkých smeroch – napríklad vzadu ostáva pre 1,75 m vysokú postavu, keď si „sadne za seba“, ešte 80 mm. To znamená, že kabína poskytuje dostatok pozdĺžnej voľnosti na zadných sedadlách aj pre vyššie postavy. Tí čo však očakávajú vzhľadom na vyššiu stavbu ľahšie vystupovanie zo zadných sedadiel na spôsob SUV, budú prekvapení, že to tak ani nie je. Za to môže pomerne nižšie uložený sedák s hlbším posedom, ktorý poskytuje síce pohodlné sedenie s dobrou oporou pre stehná, ale komplikovanejšie vystupovanie.

Pre batožinu je taktiež dobre postarané. Kufor disponuje v základnom 5-miestnom obsadení objemom 529 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1441 litrami. Kufor ma pravidelný tvar a pri sklopení zadných sedadiel ostáva rovná plocha – asi aj preto je tak nízko uložený sedák zadnej lavice.

Silný motor

Volvo V60 AWD Cross Country má v ponuke iba dve pohonné jednotky: jednu dieselovú D4 – 2,0-litrový štvorvalec s dvojitým turbodúchadlom a jednu benzínovú T5 – 2.0-litrový štvorvalec s jedným turbodúchadlom. Obe pohonné jednotky sú štandardne spriahnuté s 8-st. automatickou prevodovkou. My sme mali na test dieselovú motorizáciu D4, ktorá nepatrí práve k najtichším dieslom. Hlavne za studena po naštartovaní dáva o sebe vedieť typickým dieselovým hrubým charakterom, ktorý sa však po zahriati stlmí. Vďaka dobrému odhlučneniu kabíny vo vnútri viacmenej o ňom ani neviete.

Niekedy váhajúci automat 

Agregát s označením D4 vykazuje max. výkon 140kW (190k) pri 4250 a max. krútiaci moment 400Nm pri 1750-2500 ot.min-1. Takto disponované Volvo V60 AWD Cross Country poháňané štandardne na všetky štyri kolesá z 0-100 km/h zrýchli za 8,6 s a podľa výrobcu dokáže uháňať až 210 km/h. Jeho slušný výkonový potenciál sa však v praxi niekedy stráca pomerne komótnou reakciou na stlačenie plynového pedála.

Napríklad, keď sa potrebujete rýchlo pohnúť z vedľajšej na hlavnú cestu, tak motoru trvá, kým sa nadýchne a zaberie. Čo práve nie je vzhľadom na výkonový potenciál jeho najlepšie vizitka.

Pritom v iných situáciách prevodovka radí rýchlo a hladko, avšak motor, nielen v režime ECO, drží prevodovka skôr v nižších „hluchejších“ otáčkach. Tento hendikep z pohľadu živšej reakcie agregátu na stlačenie plynového pedála je možné riešiť nastavením režimu jazdy do športovejšieho režimu Dynamic s promptnejšou odozvou na stlačenie plynového pedála.

Inak, keď sa agregát dostane do správnych pracovných otáčok, tak dokáže celkom slušne rozhýbať takmer 1,8 tony tažké vozidlo. Jeho jazdné výkony sú skrátka veľmi dobré. A ako je to so spotrebou?

Jazdné vlastnosti

Pri spotrebe neočakávajte žiadne rekordné údaje, aj keď 8-st. automat funguje komfortne a necháva motor pracovať skôr v nižších, „usprornejších“ otáčkach – predsa len ide o 1,8 vážiace, vyššie položené auto s väčším aerodynamickým odporom ako bežné kombi a s pohonom všetkých kolies. V priemere spotreboval v teste 7,3 litra na 100 km (v meste 7,9 l, pri 90 km/h 5,5 l/100 km a na diaľnici 7,5 l/100 km). Napriek tomu však ide viac ako o ústretové hodnoty, ktoré sú napríklad pre porovnateľne výkonné benzínové motory stále viacmenej nedosiahnuteľnou métou (to len poznámka, vzhľadom na „dieselgate“).

Pri ekonomickej jazde pri využívaní režimu ECO s funkciou plachtenia, ktorá sa aktivuje pri uvoľnení plynového pedála od 65 km/h do cca 130 km/h, je však možné jazdiť úspornejšie, cca mix za 7 litrov/100 km.

Inak kombi Volvo V60 s rovnakým motorom D4 spotrebuje cca o pol litra menej a SUV Volvo XC 60 D4 spotrebuje v podstate rovnako ako testovaný Cross Country.

Poďme k jazdným vlastnostiam. Volvo V60 AWD Cross Country postavené na 19“ kolesách (štandard min. 18“) je vozidlo, ktoré spĺňa, tak ako od takéhoto typu auta očakávame, vysoké nároky na všestrannosť.

Skvele vyladený podvozok 

Na pevnej vozovke presviedča veľmi dobrou ovládateľnosťou a výbornou smerovou stabilitou (v podstate si poradí so zákrutami rovnako ako Volvo V60) a pri výjazde na poľnú cestu alebo v teréne, kde je nápomocný pohon všetkých kolies (vychádzajúci zo spojky Haldex), a offroad režim, suverénnym správaním.

K takémuto pozitívnemu hodnoteniu všestrannosti prispieva nielen pohon všetkých kolies, vyššia svetlá výška, ale aj prepracovaný podvozok, ktorý je nielen vyšší, ale aj mäkšie vyladený so širším rozchodom vpredu a vzadu a mierne dlhším rázvorom. Vedľa ukážkového komfortu sa totiž prezentuje aj uvedenou vysokou mierou stability (pritom adaptívny podvozok nie je v ponuke). Rátať však treba s odťažitým a nie príliš komunikatívnym riadením, bez väčšej spätnej väzby. Predsa len je to auto zamerané aj na offroad.

Celkový pozitívny dojem dotvára najvyššia výbava Cross Country Pro, kde nechýba celý rad prvkov výbavy (viď tabuľka výbavy).

PLUSY

+ atraktívny dizajn

+ príjemný interiér

+ všestrannosť

+ skvele vyladený podvozok pre daný typ auta

+ silný motor

+ dobre odhlučnená kabína

+ vnútorný priestor

+ komfort cestovania

+ pohodlné sedadlá

+ praktický tvarovaný a objemný kufor

+ aktívna bezpečnosť

MÍNUSY

– za studena hrubý chod dieselového agregátu

– pomerne nekomunikatívne riadenie

– niekedy váhajúci automat

 

GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (404:Not Found)
Porovnanie s konkurenciou
Cenník
GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (404:Not Found)