Tretia generácia modelu Toyota Yaris dostala po tohtoročnom facelifte atraktívnejší a vyzretejší vzhľad exteriéru a interiéru.

DSC_0111

My sme dostali na test verziu s označením 1,33 Dual VVT-i, Multidrive S. Ide o model poháňaný zážihovým motorom s objemom 1329 ccm s max. výkonom 73kW a s max. krútiacim momentom 125Nm, ktorý v spolupráci s automatickou prevodovkou poskytuje dostatok dynamiky, či už v meste alebo na diaľnici. Pod označením Multidrive S sa skrýva automatická prevodovka typu CVT, to znamená, že pracuje s plynulo premenlivým prevodom. Je však možné manuálne radiť aj po jednotlivých prednastavených 7 stupňoch. Na CVT nemôžme povedať krivé slovo, aj keď určité mušky sa nájdu. Jeho charakter s plynulým rozbiehaním a zrýchľovaním na križovatkách a pri predbiehacích manévroch je ideálny na mestskú premávku, kde sme s týmto vozidlom strávili prevažnú časť testovacích jázd. Určite zmätočné jednanie vykazoval pri jazde v členitom teréne, kde niekedy zbytočne išiel do vyšších otáčok ako bolo treba. Inak, taktiež treba rátať pri dynamickejšej jazde, že ide nie plynulo, ale skokovo do vyšších otáčok, čo je sprevádzane vyššou hladinou hluku od motora. K dispozícii je tiež tlačidlo Sport na stredovom tuneli vedľa rukoväte ručnej brzdy. Po jeho stlačení sa zvýšia otáčky a logicky aj spotreba, ale vzhľadom k uvedenom skokovitému charakteru, ktorý dostáva agregát promptne do otáčok aj v bežnom režime, nevidíme rozdiel v dynamickom prejave. Priemernou spotrebou 6,3 l/100 km testovaný Yaris patrí k tým šporovlivejším v danej motorizácií. Pri 90 km/h sa dokáže uskromniť so 4,5 l/100 km, pri 130 km/h potrebuje až 7,5 l/100 km, v meste 6,4 litra. Plusom je  veľmi nízka spotreba pri jazde na okreskách a mestských cestách, ktorá nám vyšla na 5,3 l/100 km. Vzhľadom k tomu, že CVT necháva pracovať motor v nízkych otáčkach, sme očakávali o niečo nižšiu spotrebu na diaľnici. Pri 130 km točí len 2600 otáčok. Pre porovnanie točia iné obdobné motory 2800-3600 otáčok. Tento fakt sa viac prejavil na nízkej hladine hluku – čo je veľké plus v porovnaní s konkurenčnými modelmi vykazujúcimi vyššie otáčky a tým aj vyššiu hladinu hluku v kabíne.

Toyota Yaris front

Celkový pozitívny dojem dotvára jazdný charakter, ktorý preferuje skôr pohodu cestovania pred športovým naháňaním. Nie je tak hravý a agilný ako napríklad Hyundai i10. Chceme tým povedať, že síce zvláda bez problémov vyhýbacie manévre, rýchlejšiu jazdu v zákrutách, ale pochvalu dostáva za pohodlie a dobrý komfort pruženia – samozrejme hovoríme v kontexte triedy malých áut. Skôr mu skrátka ako bláznivé naháňanie sedí bežné jazdenie v mestskej a mimomestskej premávke, resp. v prípade potreby prekvapujúco aj diaľnica, kde pri vyšších rýchlostiach vykazuje dobrú smerovú stabilitu. Poďme však k hodnoteniu kabíny, čo je obvykle achillova päta malých áut. Či už použitím lacných plastov, obmedzeným pohodlím sedadiel,  menších priestorových pomerov a pod. Pri niektorých parametroch Toyota výrazne eliminovaná tieto slabiny. Napríklad dvojfarebný (červeno-čierny) prístrojový panel vizuálne skrýva lacnejšie tvrdé plasty. Jeho vzhľad pôsobí atraktívnym a hodnotným dojmom. Ďalej priestor pre nohy na zadných sedadlách je nielen vďaka triku s vyššou stavbou sedadiel a relatívne kratšími sedákmi na pohlaď nadpriemerný, ale aj po usadení a premeraní vnútorných rozmerov sme konštatovali, že patrí voľnosťou pre nohy a kolená v tomto segmente áut k najlepším. Niekomu však môže prekážať spomínaný vyšší posed, ktorý nie je najprirodzenejší – k úplnej spokojnosti mu chýba hlbšie sedenie s lepšou oporou pre stehná. Naopak, jeho výhodou, teda vyšší posed, je ľahšie, pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie a lepší výhľad. Vpredu sú priestorové pomery a posed bez výhrad. V pozícii vodiča z pohľadu prehľadnosti ukazovateľov a rozmiestnenia ovládačov, až na predpotopný spôsob nastavovania palub. počítača – tyčkou na prístrojovom paneli, je všetko okej. Tento malý nedostatok odpadá s príplatkovým multimediálnym rozhraním Toyota Touch (660 €), ktorý zobrazuje údaje palubného počítača veľkej obrazovke.

Toyota Yaris cover

K úplnej spokojnosti však chýba volant s väčším rozsahom nastavenia a resp. pozdĺžneho nastavenia pre testovanú verziu s automatickou prevodovkou, kde obvykle vodič zaujme polohu s viac vystretými nohami, nakoľko nepotrebuje vytláčať spojku. Tu to však nie je úplne možné, nakoľko by musel v šoférovať s viac vystretými rukami, čo je neprirodzené a pre bezpečnosť jazdy nepripadá do úvahy. Škoda, aspoň v našom prípade pre 175 cm vysokú postavu je absencia  pozdĺžneho nastavenie s väčším rozsahom  volantu citeľný nedostatok. Možno pre iné postavy to až tak horúce nebude. Ešte musíme spomenúť špecialitu Yarisu – iba jeden stierač na prednom skle. V praxi, nakoľko nepršalo, sme však nemali možnosť vyskúšať, či stíha pracovať tak, ako klasická dvojica stieračov. Pre batožinu je k dispozícii v základnom 5-miestnom usporiadaní 286 litrov a po sklopení zadných operadiel 769 litrov, po ktorom však ostáva výrazný schod. Objemom patrí k priemerne veľkým batožinovým priestorom. Na rekordérov typu Škoda Fabia (320 litrov) nemá, ale v porovnaní napríklad s Fiestou (276 litrov) je na tom lepšie.

MOTOR
Typ Zážihový
Počet valcov/ventilov R4/16
Zdvihový objem (ccm) 1329
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 99(73)/6000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 125/4000
Pohon predných kolies
Prevodovka CVT automat
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava jednoduchá
Riadenie s el. posilňovačom
Priemer otáčania (m)
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 175/65 R15
KAROSÉRIA
Typ karosérie 5-miestna, hatchback
Dĺžka – šírka – výška (mm) 3950 – 1695 – 1510
Rázvor (mm) 2510
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1485/1470
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 286/768
Objem palivovej nádrže (l) 42
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1025
Užitočná hmotnosť (kg) 445
Celková hmotnosť (kg) 1470
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1382
Vnútorná šírka minimum 1344
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 935/1056
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 350/370
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 743
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1362
Vnútorná šírka minimum 1308
Vzdialenosť sedák – strop 862
Vzdialenosť podlaha – sedák 400
Dĺžka predný sedák 535
Dĺžka zadný sedák 484
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 12,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 175
Spotreba mesto (l/100 km) 6,2
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 4,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,1
Emisie CO2 (kg.km-1) 114
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 12,7
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,5
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 7,5
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 6,4
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 6,3
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

DSC_0141

CENA MODELU OD (€ s DPH) 9 590
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 10 590
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 14 140
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) 423
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 192
Registračný poplatok (€) 30
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2185
1. rok pri najazdení 30.000 km 3725
2. rok pri najazdení 30.000 km 4340
2. rok pri najazdení 60.000 km 13 043
3. rok pri najazdení 45.000 km 6495
3. rok pri najazdení 90.000 km 11 576
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 6007
1. rok pri najazdení 30.000 km 7547
2. rok pri najazdení 30.000 km 9622
2. rok pri najazdení 60.000 km 18 365
3. rok pri najazdení 45.000 km 12 567
3. rok pri najazdení 90.000 km 18 398
Cena PHM (€/liter) 1,450
Normohodina (€ s DPH) 22
Gar. kontroly (km) 15 000/1 rok
Výmena oleja 15 000/1 rok
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 331
Predný blatník 165
Svetlomet. + smerovka 237
Spätné zrkadlo el. 192
Predný nárazník 361
Predný tlmič 132
Predné brzdové platničky 75
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 3 roky/100 000 km
Motor a mechanické časti 3 roky/100 000 km
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 11 300
Po 2. roku 60.000 km 9 800
Po 3. roku 90.000 km 8 300

DSC_0158

PLUSY
Na daný typ auta priestranný a vpredu vzdušný interiér
Príjemný dizajn exteriéru a interiéru 
Nízka hladina hluku v kabíne, aj pri jazde 130 km/h po diaľnici
Dobrá smerová stabilita aj pri vyšších rýchlostiach po diaľnici
Automatická prevodovka (komfort šoférovania v meste)
Kvalita spracovania
Výbava
Pohodlné a dostatočne rozmerné predné sedadlá
Odkladacie priestory
Nízka spotreba pri mestskom a mimomestskom režime jazdy (do 90 km/h)
MÍNUSY
Menší rozsah nastavenia volantu
Schod po sklopení zadných sedadiel
Ovládanie palubného počítača
Relatívne vyšší nárast spotreby (7,6l) pri diaľničnom tempe 130 km/h

 

KONKURENCIA
Typ auta Ford Fiesta 1,0 Ecoboost       Škoda Fabia 1,2 TSI Sport
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 100(74)/5500 105(77)/5000
Max. krút. moment (N.m/min) 170/4000 175/1550-4100
Max. rýchlosť (km/h) 180 191
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,2 10,1
Prevodovka 6-st. automat PowerShift 7-st. automat DSG
Komb. spotreba (l/100 km) 4,5 5,3
Batožinový priestor (l) 276 315
Cena motorizácie od (€) 14 470,- 14 617,-

 

FOTOGALÉRIA

Reklama