Aj keď na „dvere“ už nedočkavo klope nová generácia, tak môžeme povedať, že práve teraz je Subaru Forester tým, čím mohol byť už skôr.
Preto stojí za zváženie pri výbere vozidla typu SUV vsadiť aj na dosluhujúcu generáciu Subaru Forester. Auto vyzerá po vizuálnej stránke tak, že už nemáme dôvod na kritiku za nie príliš nápaditý dizajn – dokonca môžeme povedať, že v testovanom prevedení Premium vyzerá nadmieru atraktívne (viď foto v bielom prevedení v kombinácii s tmavými doplnkami a 18“ zliatinovými diskami kolies).
Subaru Forester dostal v rámci minuloročnej modernizácie očakávaný asistenčný systém EyeSight. So systémom EyeSight sme sa mali možnosť zoznámiť už aj v iných modeloch značky Subaru a môžeme povedať, že ide o systém zlepšujúci komfort šoférovania a bezpečnosť jazdy. Kamery neustále sledujúce situáciu pred vozidlom identifikujú prekážku. V prípade krízovej situácie najskôr asistenčný systém výrazne varuje blikaním kontrolky a výstražným zvukom, ale ak dôjde k indispozícii vodiča a nereaguje na výstrahu spomalením, tak dokáže samočinne zastaviť z rýchlosti 50 km/h, resp. pri vyšších rýchlostiach aspoň zmierniť prípadnú zrážku. Pri jazde na diaľnici, poteší adaptívny tempomat. Je príjemné a pre šoférovanie pohodlné, keď vám auto samo zrýchľuje a samo si dobrzďuje v prípade spomalenia alebo dokonca v mestskej premávke alebo kolóne zastavenia auta pred vami. V tomto prípade je však, na rozdiel Outbacku a Imprezy, ktorú sme testovali s uvedeným systémom Eyesightom, kombinovaný s ručnou manuálnou brzdou, v dôsledku čoho nedokáže zvládnuť státie v mestskej premávke alebo kolóne za autami. Síce auto plynule dobrzdí a zastane, ale po pár sekundách zapípa a auto sa samo rozbehne, aj keď stojí pred vami auto, preto v daný moment musíte pohotovo zareagovať a stlačiť brzdový pedál. Je to však len otázka zvyku, tých, čo používali Outback alebo Imprezu, môže toto však na prvýkrát zaskočiť.
Ďalšími prvkami výbavy, ktoré uľahčuje samotné užívanie auta, je Lane Keep Assist, udržiavajúci auto v jazdných pruhoch a pri cúvaní na parkovisku v stiesnených podmienkach nielen parkovacia kamera, ale aj novinka – kamera v pravom spätnom zrkadle monitorujúca priestor pri pravom prednom kolese. Je to super pomôcka pri cúvaní, škoda však, že sa nezobrazuje rovnako ako cúvacia kamera na veľkom 8“ displeji infotainmentu, ale len v menšom obraze v hornej časti obrazovky.
Inak, v pozícii vodiča sa cítite veľmi dobre – vyšší posed, voľnosť vo všetkých smeroch, dobre do rúk padnúci volant, prehľadné ciferníky a po ruke umiestnené ovládače, príjemne pohodlné a rozmerné sedadlá a bezkonkurenčne najlepší výhľad do predoboku cez predný „A“ stĺpik, sú jeho najlepšou vizitkou. Príjemný výhľad z vozidla nie je len vďaka väčšej ploche presklenia, ale aj v prípade pohľadu do pravoboku alebo ľavoboku aj tým, že spätné zrkadlá sú posunuté viac dozadu, čím nevytvárajú spolu s „A“ stĺpikom jednu zliatu bariéru zakrývajúcu samotný výhľad. Celkový pozitívny dojem z interiéru dotvára kvalita spracovania a vo veľkej miere použité kvalitne pôsobiace materiály – aj keď musíme poznamenať, že nová generácia v tejto disciplíne boduje ešte o level vyššie – bez preháňania pripomínajúca úroveň prémiovej triedy. V súčasnom modeli je to však taktiež veľmi dobre.
Tak, ako sa na tento typ patrí, je plusom pohodlné nastupovanie do vyššie položených sedadiel, vpredu aj vzadu poskytujúce nadpriemerný komfort sedenia. Naopak, pri vystupovaní oceníte skutočnosť, že si nezašpiníte nohavice pri prekračovaní cez prahy, nakoľko nie sú príliš široké a sú chránene proti znečisteniu prekrytím spodnou časťou dverí. Ešte chceme poznamenať, že na zadné sedadlá nastupovanie vystupovanie uľahčuje veľký vstupný otvor – hlavne jeho šírka je väčšia ako má konkurencia (nový model je na tom ešte lepšie). Pre batožinu je pripravený praktický a na danú triedu zodpovedajúco veľký kufor. Jeho veľkosť môžete zväčšiť sklopením zadných operadiel v pomere 60:40, túto operáciu je možné zvládnuť aj priamo z kufra, v kufri umiestnenou páčkou.
Subaru Forester je v dosluhujúcom modelovom prevedení v ponuke len s jednou pohonnou jednotkou: dvojlitrovým atmosférickým benzínovým motorom typu boxer s max. výkonom 110 kW. V ponuke SUV je zážihový motor bez preplňovania už pomaly raritou. Jeho výkon sa prenáša štandardne na všetky štyri kolesá prostredníctvom bezstupňovej automatickej prevodovky typu CVT. S touto predovkou je výhoda, že radenie „rýchlostí“, resp. prevodový pomer prebieha hladko. Nevýhodou sú situácie, keď chvíľu trvá, kým sa dá do pohybu alebo keď zbytočne dlho drží vysoké otáčky. Tento typ prevodovky nemusí v kombinácii s touto motorizáciou každému vyhovovať. My sme sa však s nim dokázali bez problémov zžiť. Na reakcie prevodovky má vplyv aj zvolený režim „SI Drive“. K dispozícii má dva režimy: „S“ s promptnejším vytočením do vyšších otáčok a živšou reakciou na stlačenie plynového pedála a ekonomickejší režim „I“, držiaci motor v čo najnižších možných otáčkach.
Údaj zrýchlenia z 0-100 km/h za 11,8 s neoslní, ale jeho dynamické schopnosti sú pre bežné jazdenie viac ako dostačujúce. Na výraznejšiu akceleráciu nemá vplyv ani vytočenie motora do otáčok, kedy skôr dôjde k „vysávačovému“ efektu s nárastom hluku bez výraznejšieho nárastu elánu do zrýchľovania. Plusom je fakt, že CVT prevodovka volí najvhodnejšie „rýchlostné stupne“ a necháva motor pracovať v ideálnych otáčkach cca 1500-2000 otáčok, vďaka čomu o ňom v kabíne ani neviete a pri bežnom, ekonomickom jazdení sa odvďačí na daný typ motora ústretovou spotrebou v rozmedzí 7-8 litrov na 100 km. My sme počas testu v rámci krátkeho výjazdu do terénu priemerne spotrebovali 8,9 litrov na 100 km. Ako sme spomenuli, ide o typ typ motora boxer, ktorý má horizontálnu protibežnú konfiguráciu, takže piesty sa pohybujú oproti sebe, čo prirodzeným spôsobom znižuje vibrácie a prispieva k tichému a kultivovanému chodu motora.
Blok motora má plochý profil a v rámci podvozka je položený nižšie, vďaka čomu je celé vozidlo lepšie vyvážené a pri bočných pohyboch má lepšiu stabilitu ako iné konštrukcie. Auto dokáže spĺňať na daný typ auta vysoké nároky aj na razantnejšiu jazdu. V zákrutách sa Forester síce nakloní, ale stopu drží statočne a zároveň dokáže poskytnúť komfortnú jazdu (síce nie takú ako extra-pohodlný Outback), filtruje aj väčšie nerovnosti a jamy. V teréne mu je nápomocná vyššia svetlá výška a nadpriemerné parametre nájazdových uhlov a symetrický pohon všetkých kolies (k dispozícii je prepínač X- Mode upravujúci charakteristiku rozdelenia krútiaceho momentu medzi štyrmi kolesami, resp. prevezme kontrolu nad brzdami pri schádzaní z kopca, pri rozjazde a v kopci nad preklzávaním kolies a ďalšími komponentami…). Takto disponovaný Forester deklasuje v teréne v podstate celú konkurenciu, resp. tie modely, ktoré sme mali možnosť testovať. Len pre porovnanie – nájazdové uhly predný/nájazdový/zadný 23/25 23 (Tucson 17/24/19, Honda CRV 17 18/22/15, VW Tiguan 18/25/20, Ford Kuga 21/19/20) a výška podvozka Forester 220 mm, Tucson 165 mm, Honda CRV 170 mm, VW Tiguan 200 mm, Ford Kuga 190 mm).
[ult_tab_element tab_style=”Style_3″ tab_animation=”Fade” tab_max=”on” tab_title_color=”#ffffff” tab_background_color=”#dd3333″ tab_hover_title_color=”#ffffff” tab_hover_background_color=”#333333″ acttab_title=”#ffffff” acttab_background=”#333333″ disp_icon=”Disables” tab_describe_color=”#333333″ enable_bg_color=”#ffffff” resp_style=”Title” title_font_style=”font-weight:bold;”][single_tab title=”Technické info, plusy & mínusy” tab_id=”1516014048712-3-9″] [/single_tab][single_tab title=”Cenník” tab_id=”1524944358121-3-4″] [/single_tab][/ult_tab_element]