Testovaný SEAT Tarraco poháňal na všetky štyri kolesá najvýkonnejší štvorvalcový turbobenzín 2.0 TSI 140kW spriahnutý so 7-st. dvojspojkovým automatom.

Tento agregát sme mali možnosť vyskúšať už pri testovacích jazdách s menšou a ľahšou Atecou, ktorej dodával obdivuhodnú porciu jazdných výkonov. Doslova takto disponovaná Ateca „lietala ako utrhnutá z reťaze“.

Tu taktiež agregát podľa očakávania ťahá veľmi dobre, aj keď samozrejme vzhľadom k vyššej pohotovostnej hmotnosti nie tak ako v Atece. Nábeh výkonu je plynulejší a menej agresívny. Na plynový pedál však reaguje pri bežnom jazdení dostatočne promptne. Ak to niekomu nestačí, predsa len sa berie nastavením automat. prevodovky ohľad aj na spotrebu. K dispozícii je režim Sport s ešte promptnejšou odozvou na stlačenie plyn. pedála. Z 0-100 km/h zrýchli za 8,2 s a podľa výrobcu dokáže uháňať 211 km/h. Podľa starej normy merania spotreby NEDC spotrebuje 7,3 l/100 km, reálnejšiu spotrebu však vyjadruje údaj 8,7-9,5 l/100 km podľa novej normy WLTC. Nám po testovacích jazdách, aj vrátane výjazdu mimo pevnú vozovku, vyšla spotreba 9,5l/100km.

Potencionálnych zákazníkov bude určite zaujímať porovnanie s rovnako výkonnou vznetovou verziou SEAT Tarraco 2.0 TDI 140kW. Tú sme taktiež mali možnosť vyskúšať. V krátkosti povedané – benzín je  kultivovanejší a tichší, aj keď diesel je taktiež veľmi dobre odhlučnený. Jazdné výkony sú porovnateľné, napriek tomu, že diesel sme pri rozjazde vnímali ako živší s ráznejším nárastom záberu pohonnej jednotky. Benzín pôsobil plynulejším nábehom jazdného výkonu menej agilne. Samotné merania však výraznejšie rozdiely neukázali. Samozrejme, podľa očakávania je hlavný rozdiel v spotrebe – diesel 2.0 TDI 140kW sa uskromní s menšou porciou paliva 7,8 litra/100 km, benzín spotrebuje 9,5 litra/100 km. Teda takmer o dva litre viac, čo je však očakávateľné. Tento hendikep benzínovej pohonnej jednotky však zmierňuje nižšia cena v porovnaní s dieselovou motorizáciou  a fakt, že „diesel gate“ sa prejavil na  vyššej popularite benzínových prevedeniach a tým aj  potencionálne na ich nižšej strate hodnoty.

Celkovo môžeme povedať, že obe pohonné jednotky spĺňajú obvyklé nároky na daný typ motorizácií. K tomu prispieva aj veľmi dobre zosúladenie so 7-st. dvojspojkovou automat. prevodovkou DSG.

SEAT Tarraco 2.0 TSI 190 4Drive autotest.skPozitívne hodnotenie týchto pohonných jednotiek sme očakávali, nakoľko sme mali možnosť sa s nimi zoznámiť u jeho koncernových konkurentov. Čím nás však Tarraco príjemne prekvapil, boli jazdné vlastnosti (v porovnaní s Kodiaqom nám pripadal na vozovke istejší)  a trakčné schopnosti pohonu 4×4 ( 4Drive). Jeho ovládateľnosť a stabilita v zákrutách a priechodnosť aj v hlbokom snehu mimo pevnej vozovky je na daný typ obdivuhodná.

Pri šoférovaní s Tarracom máte pocit, že šoférujete menšie a ľahšie auto. Za to môže nielen pevná karoséria, na daný typ auta pomerne strmé a presné riadenie, ale hlavne podvozok – v tomto prípade adaptívny (za príplatok), ktorý zabezpečuje stabilitu a zároveň nadpriemernú filtráciu aj väčších nerovností. Pritom testovaný model SEAT Tarraco 2.0 TSI bol postavený na 20“ kolesách (pneu 235/45 R20), ktorý nám na prekvapenie, pripadal, že si dokonca lepšie poradí s nerovnosťami ako model Tarraco s 18“ kolesami (so spomínaným turbodieslom, bez príplatkového adaptívneho podvozka).

Pochvalu si zaslúžia aj za trakčné schopnosti pohonu 4×4 (4Drive). S obdivom sme krútili hlavou, kam sa Tarraco v režime „Snow“ dokáže vyškriabať na zasneženom, pomerne strmom svahu. K istejšej jazde mimo pevnú vozovku prispievajú aj nastaviteľné režimy jazdy Eco, Normal, Sport, Individual, Offroad a Snow (nastavujú sa na stredovom tuneli otočným ovládačom), vyššia svetlosť podvozku (Tarraco 190 mm, Kodiaq 188 mm, Santa Fe 185 mm, VW Tiguan Allspace 201 mm) a ústretovejšie nájazdové uhly ako má väčšia časť konkurencie (predný/zadný Tarraco 19/20, Kodiaq 19/16, Santa Fe 19/21, Tiguan Allspace 18 (25 offroad verzia)/15 a prejazdové uhly (Tarraco 20, Kodiaq 20, Santa Fe 16, VW Tiguan Allspace 15).

ModelSEAT TarracoHyundai Santa FeŠkoda KodiaqVW Tiguan Allspace
Počet sedadiel7777
Dĺžka (mm)4735477046974701
Šírka (mm)1839189018801839
Výška (mm)1674170516761674
Rázvor (mm)2790276527912787
Kufor (l)700547650700
Výška nakladacej hrany (mm)740795770745
Šírka v lakťoch vpredu(mm)1525151515251520
Sirka v lakťoch vzadu 2.rad (mm)1486154015101510
Voľnosť pre kolená vzadu 2.rad (mm)670-850625-882645-835696-870
Nájazdový uhol predný (°)19191918(25)
Nájazdový uhol zadný(°)20211615
Prejazdový uhol (°)20162015
Svetlá výška (mm)190185188201
Brodivosť (mm)300500300-

SEAT Tarraco stojí na rovnakej platforme ako Škoda Kodiaq a VW Tiguan Allspace. Všetky tri modely sa predávajú ako 5 a 7-miestne verzie. Rozmermi karosérie sa však mierne líšia – viď tabuľka porovnania. Napríklad SEAT Tarraco v porovnaní s Kodiaqom je dlhší o 38 mm, má o 50 litrov väčší kufor, rovnako ako VW Tiguan Allspace. SEAT Tarraco pojme 700 litrov pri 5-miestnom usporiadaní, Škoda Kodiaq 650 litrov. Taktiež napríklad v druhom rade ostáva o niečo viac miesta pre voľnosť kolien v Tarracu. Posúvaním sedadiel druhého radu ostáva pre kolená v Tarracu využiteľný priestor 670 mm – 850 mm, v Kodiaqu 645 mm – 835 mm. Sú to rozdiely síce symbolické, ale sú. Oba modely disponujú v prvých dvoch radoch nadbytkom voľnosti a komfortom cestovania. V treťom rade sedadiel 7-miestnej kabíny to už však tak ružové nie je, aj keď na šírku sme namerali viac miesta ako v Kodiaqu.  Tu si nájdu miesto už len deti alebo osoby menšieho vzrastu, resp. dospelí pasažieri max. do cca 1,75 metra výšky postavy – pre vyššie postavy neostáva miesta pre nohy, ale hlavne pre hlavu (hovoríme o usporiadaní, keď si za seba sadnú do všetkých radov sedadiel postavy 1,75 m, resp. 1,85 m vysoké). Obmedzený komfort cestovania v treťom rade limituje nielen vnútorný priestor, ale aj nízky nepohodlný posed, sedadlá s krátkymi sedákmi a operadlami. To je však aj pri konkurencii obdobné. Plusom je, že sa cez posuvné dvere druhého radu a široký vstupný otvor dá celkom pohodlne nastúpiť nielen na zadné sedadlá druhého radu, ale aj do tretieho radu.

SEAT Tarraco 2.0 TSI 190 4Drive autotest.skInak ešte poznámka k batožinovému priestoru – ten je možné zväčšiť pozdĺžnym posúvaním sedadiel druhého radu a sklápaním operadiel v pomere 40:20:40. Sklápanie ide aj priamo z batožinového priestoru, tak ako aj výklopné ťažne zariadenie (viď foto). K variabilite prepravy 7 osôb a batožiny prispieva aj sklápanie tretieho radu sedadiel do podlahy v pomere 50:50. Pri preprave objemnejšieho nákladu či batožiny poteší, že po sklopení sedadiel ostáva dokonale rovná podlaha.

Pri pohľade do cenníku je vidieť, že SEAT si s Tarracom verí a vsadil na odvážnu cenovú politiku, bez podliezania cenami ostatnú konkurenciu. SEAT Tarraco, na rozdiel od Kodiaqa vynechal základnú výbavu a štartuje s cenovou ponukou až od druhej najvyššej výbavy Style. Preto je už v štartovacej cene slušne vybavený, nechýbajú mu napríklad vo všetkých výbavách Full LED svetlá vpredu a vzadu, 10,25“ digitálny prístrojový štít a osempalcová obrazovka infotainmentu. Digitálny prístrojový štít – Digital Cockpit – umožňuje nastaviť podľa preferencií efektnú grafiku troch rôznych druhov nastavenia ciferníkov, vrátane minimalistického, s minimom zobrazujúcich údajov s dominantnou mapou pretiahnutou cez celý displej. Plusom je promptná reakcia infotainmentu a jeho jednoduchosť ovládania. SEAT Tarraco, ako prvý model, dostal osempalcovú obrazovku infotainmentu umiestnenú viac v zornom poli vodiča ako majú koncernoví súrodenci – t.j. vyššie vyčnievajúca zo stredového panela prístrojovej dosky (na rozdiel od Kodiaqa a Tiguana Allspace so zakomponovanou nižšie umiestnenou obrazovkou do stredového panelu prístrojovej doske).

SEAT Tarraco 2.0 TSI 190 4Drive interier autotest.skNajvýkonnejšie prevedenia 2.0 TSI 140kW a 2.0 TDI 140kW sú dokonca v ponuke iba v najvyššej úrovni výbavy Excelence, kde nechýba napríklad adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie tlačidlom + elektricky ovládané veko batožinového priestoru s funkciou bezdotykového ovládania Virtual Pedal – otváranie a zatváranie pomocou pohybu nohy, zadná parkovacia kamera, parkovací asistent, sedadlá s kombináciou látka/alcantara, atď.

Viac sa dozviete v májovom vydaní časopisu Autotest.

 

VIDEO