Otočí sa na päte
Nové Twingo prišlo s novou koncepciou – 5-dverovou karosériou, s motorom umiestneným vzadu pod batožinovým priestorom, náhonom na zadné kolesá a celkovo hodnotnejším prepracovaním. Až trh ukáže, či to bolo z pohľadu predajných štatistík dobré rozhodnutie.
Nové Twingo je výsledkom spolupráce s nemeckou automobilkou Mercedes Benz, ktorá zaradila do svojej automobilovej ponuky jeho technologické dvojča Smart Fourfour. Prvé čo zrejme napadne potencionálnych záujemcov o nové Twingo, ako je na tom nové Twingo z pohľadu úžitkovosti, respektíve úžitkových vlastností. Predsa len predošlá generácia vynikala v priestorovom využití rozmerovo malého auta. Z tohto pohľadu potencionálna klientela nemusí mať obavy, napriek kratšej karosérii – 97 mm má prekvapujúco nový nástupca viac miesta v pozdĺžnom smere a podľa údajov v technických parametroch väčší objem kufra +188-219 litrov. Za to, v pozitívnom zmysle slova, môže spomínaná koncepcia uloženia motoru vzadu s extrémne posunutými zadnými kolesami do rohov, ktoré umožnili aj pri kratšej karosérii nárast rázvor kolies na dĺžku + 2494 mm, čo je takmer na úroveň vozidiel o triedu vyššie. Popravde ale povedané, v porovnaní s predchodcom – koncepciou mono-space – však zaostáva vo variabilite a prepravnými možnosťami batožiny, resp. prístupom pri nakladaní batožiny do kufra. Za to môže absencia posuvných zadných sedadiel, aj keď má nové Twingo sklápateľné a polohovateľné operadlá, a vyššia nakladacia hrana. Naopak, plusom je päťdverová karoséria, ktorá uľahčuje nastupovanie a vystupovanie na zadné sedadlá – predošlé generácie boli trojdverové.
Ešte k batožinovému priestoru – ten, kto by čakal nejaký priestor vpredu pod kapotou, bude sklamaný. Potencionálny odkladací priestor padol za obeť deformačnej zóne a nádržkám pre kvapalinu. Poďme však od úžitkových vlastností k dizajnu, resp. samotnému vzhľadu. Hodnotenie je viac menej subjektívne, napriek tomu môžeme povedať, že nové Twingo je originálne a veľmi príťažlivé, to platí aj pre interiér, ktorý ponúka svieže farby, nápadité stvárnenie (odkladaciu tašku v priečinku pred spolujazdcom, držiak na mobil, aplikáciu R & GO suplujúcu chýbajúci otáčkomer…), vysokú kvalitu spracovania a kvalitu materiálov, aj keď na prístrojovej doske sú použité len tvrdé plasty, ich kvalita a textúra pôsobia však hodnotne. V porovnaní s predchodcom ide o poriadny pokrok. Renault Twingo má však vo svojom segmente tvrdú konkurenciu nielen v nemeckých mini autách VW Up!, Škoda Citigo…, ale aj v ďalších modeloch. V poslednej dobe pribudli nové verzie napríklad atraktívny Kórejčan Hyundai i10, či Japonec Toyota Aygo, ktoré posunuli parametre danej triedy na nové úrovne, či už jazdnými vlastnosťami a ovládateľnosťou, veľkosťou vnútorného priestoru alebo ponukou prvkov výbavy. V týchto disciplínach nové Twingo konkurenciu neprekonáva, až na neprekonateľný raid kolies 8,60m. Tu môže konkurencia len tíško závidieť. V mestskom prostredí je to nezanedbateľná výhoda. S vozidlom sa doslova otočíte na „päte“, aj keď musíte viackrát potočiť s volantom. Ďalšou plusovou vlastnosťou, ktorou môže mať v porovnaní s „bezduchou“ konkurenciou perspektívne navrch je imidž respektíve charakter- za to môže nie len fakt že sa podobá na legendárnu päťku ale aj celkový originálny a hodnotný dojem z vozidla, ktorý má potenciál osloviť klientelu vozidiel typu Fiat 500.
Inak jazdné vlastnosti a jazdne výkony v testovanej verzii s atmosférickým trojvalcom 1,0 SCe 70/52 kW nepôsobia práve presvedčivým dojmom. Jazdné vlastnosti síce nedostavajú vážnejšiu výčitku, ale vyzdvihovať nad priemer okrem skvelej manévrovatelnosti, nie je veľmi čo. Plus dostáva za stabilné a s malým náklonom suverénne chovanie v zákrutách, ale naopak, výčitku za nie optimálnu smerovú stabilitu pri vyšších rýchlostiach, hlavne pri silnom vetre je cítiť ľahší predok a vyššiu stavbu karosérie, a len za uspokojivý komfort pruženia a absorpciu nerovnosti. Potencionálnych záujemcov však bude zrejme najviac zaujímať, ako sa prejaví zadný náhon na šoférovaní. Bežný vodič nič nezistí. Malý výkon a pohotový zásah ESP v zákrutách úplne eliminujú charakter jazdného prejavu à la zadokolka. V tomto prípade nerátajte, že si s autom zašantíte na spôsob zadokolky alebo nebodaj zadriftujete.
KONKURENCIA
Typ auta | Hyundai i10 1,0i | Toyota Aygo 1,0 |
Max. výkon k(kW)/ot.min-1 | 66(48,5)/5500 | 51(37,5)/6000 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 95/3500 | 95/4300 |
Max. rýchlosť (km/h) | 155 | 160 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 14,9 | 14,2 |
Prevodovka | 5-st. manuál | 5-st. manuál |
Komb. spotreba (l/100 km) | 4,7 | 4,1 |
Batožinový priestor (l) | 252 | 168 |
Cena motorizácie od (€) | 7 990,- | 7 990,- |
Apropo, základná pohonná jednotka 1,0 SCe 70k/52kW. Po naštartovaní hneď viete, koľko máte valcov pod zadnou „kapotou“, trojvalec typicky drnčí a vibruje. Vpredu to tak nevnímate, nakoľko je motor uložený vzadu, no na zadných sedadlách však ľudia pamätajúci komunistické časy, zažijú de javu zvýšenou zvukovou kulisou, aj keď skôr vibrovaním ako hlukom od motora- ten je celkom dobre utlmený, pripomínajúci s nadsázkou povedané Škodu 105,120…, len dúfame, že pozícia motora nebude mať taktiež negatívny vplyv na vykurovanie kabíny ako pri spomínaných Škodovkách s motorom vzadu. Jazdné výkony pôsobia mdlo v rôznych režimoch jazdy a aj vytáčanie motora spriahnutého s 5-st. manuálom neprináša očakávaný efekt zvýšenia akcelerácie. Pri predbiehaní je nutné s tým počítať. Akcelerácia, hlavne pružnosť a letmé zrýchlenie, nie je jeho silná stránka. Taktiež Twingu 1,0 SCe 70k/52kW na diaľnici rýchlo dochádza dych, hlavne pri 4-člennej posádke, kedy nové Twingo už v miernom kopci malo problém na 5. rýchlostnom stupni držať 130 km/h. Z tohto pohľadu by sme, pokiaľ sa rozhodnete pre nové Twingo, určite odporučili vyskúšať turbom prepĺňaný trojvalec 0,9 TCe 90/66 (zatiaľ sme Twingo 0,9 TCe netestovali).
Celkový rozpačitý dojem z jazdných výkonov mimo mesta nezachránila ani spotreba. Udávaný údaj kombinovanej spotreby 4,6 l/100 km je skôr zbožným želaním ako realitou. Uvedený údaj v praxi je možné dosiahnuť ekonomickou jazdou mimo mesta (pri 90km/h 4,6litra/100km), ale v meste potrebujete 6,4 litrov, na diaľnici až 7,5 litra na 100 km (mix v teste 6,1 l/100 km).
TECHNICKÉ PARAMETRE
MOTOR | |
Typ | Zážihový |
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 999 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k(kW) ot min-1 | 70(52)/6000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 91/2850 |
Pohon | Zadných kolies |
Prevodovka | 5-st. manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | jednoduchá |
Riadenie | s posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 9,56 |
Brzdy vpredu | kotúčové |
vzadu | Bubnové |
Pneumatiky | predné – 165/65 R15, zadné – 185/60 R15 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 4-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 3495-1665-1554 |
Rázvor (mm) | 2494 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | -/- |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 185-975 |
Objem palivovej nádrže (l) | 35 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 939 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 420 |
Celková hmotnosť (kg) | 1359 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1362 |
Vnútorná šírka minimum | 1325 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 953/1010 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 290/310 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 673 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1321 |
Vnútorná šírka minimum | 1230 |
Vzdialenosť sedák – strop | 919 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 320 |
Dĺžka predný sedák | 510 |
Dĺžka zadný sedák | 470 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 14,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 151 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 5,6 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 3,9 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 4,5 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 105 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 16,1 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 4,6 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 7,5 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 6,4 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 6,1 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 7 990 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 7 990 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 10 990 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) | 318 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 143 |
Registračný poplatok (€) | 33 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 1775 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 3275 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 3742 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 6299 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 5699 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 10 512 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 5365 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 6865 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 8432 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 10 989 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 10 939 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 16 302 |
Cena PHM (€/liter) | 1,400 |
Normohodina (€ s DPH) | – |
Gar. kontroly (km) | 20 000/1 rok |
Výmena oleja | 20 000/1 rok |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 269 |
Predný blatník | 111 |
Svetlomet. + smerovka | 149 |
Spätné zrkadlo el. | 22 |
Predný nárazník | 194 |
Predný tlmič | 78 |
Predné brzdové platničky | 49 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 5 |
Na celé auto | 5/100 000 km |
Motor a mechanické časti | 5/100 000 km |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 7 400 |
Po 2. roku 60.000 km | 6 300 |
Po 3. roku 90.000 km | 5 200 |
PLUSY |
+ excelentné manévrovacie schopnosti (raid 8,65 m) |
+ milý dizajn karosérie |
+ kvalitne spracovaný interiér |
+ svieži, moderný a atraktívny interiér |
+ rozmerné a pohodlné predné sedadlá |
+ použité milé a praktické prvky (odkladacia taška, držiak pre mobil) |
+ tvarovanie volantu |
+ individualizácia z veľkého množstva farieb karosérie, interiéru a polepov |
+ tuha karoséria |
MÍNUSY |
– prístup do kufra (vyššia nakladacia hrana) |
– v porovnaní s predchodcom obmedzená variabilita, k dispozícii polohovateľné a sklápateľné operadlo 50:50 (absencia zad. posuvu sedadiel) |
– jazdné výkony 1,0 SCe 70k/52kW |
– relat. vyššia spotreba (6,1 l/100 km), udávaná 4,5 l/100 km |
– vibrácie trojvalca |