Nový Mégane sme uverejnil v júnovom vydaní časopisu Autotest. Dostali sme ho na test ako jedna z prvých redakcií, a to hneď v najvýkonnejšej benzínovej motorizácii Energy TCe 205 EDC vo verzii GT.

Už na pohlaď bežná verzia vypadá veľmi dobre a má potenciál byť šťukou v preplnených vodách kompaktov – jeho dizajn vybočuje z aktuálnej ponuky svojou atraktivitou. Športová verzia GT vypadá so špeciálnym metalickým lakom Červená Flamme, efektnými zliat. kolesami, s pozmenenými nárazníkmi a maskou chladiča a dvojicou výfukov (pravý je falošný), ešte lepšie. Doslova sme si Mégane GT vychutnávali nielen pri pohľade spredu či z boku, ale aj zozadu – jeho zadok s efektným svetelným podpisom (automaticky sa rozsvieti) je v tomto segmente unikát.

V interiéri je to, až na športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a volantom potiahnutým kožou s modrým prešívaním, de facto rovnaké ako v bežnej verzii. V tejto úrovni výbavy je dodávaný v rámci akciového paketu „Pack Bose“ vertikálne postavený väčší 8,7″ (inak horizontálne 7″) dotykový displej s multimediálnym a navigačným systémom Renault R-Link 2 a s kvalitnejšou „muzikou“ Bose Surround Sound System s 13 reproduktormi. Inak, ukazovatele sú jasne čitateľné a ovládače prehľadne umiestnené, ovládanie dotykového displeja cez prehľadnú grafiku je jednoduché a odozva na dotyk promptná.

Na tých, ktorí sa kriticky stavajú k výlučne dotykovému ovládaniu, Renault síce nezabudol a nastavanie funkcií je kombinované cez dotykovú obrazovku alebo klasicky manuálne ovládačmi na stredovom paneli, či volante, resp. pod volantom – nie však vo všetkom. Niektoré funkcie sú výlučne len cez dotykový displej. Chýbalo nám tiež niečo na spôsob Talismanu, ktorý má k dispozícii manuálny otočný ovládač na stredovom tuneli vedľa rýchlostnej páky. Naťahovať sa a trafiť sa do ikony nastavenia je predsa len nepraktickejšie ako jednoduché siahnutie po otočnom manuálnom ovládači.

renault-megane-energy-tce-205-edc-4
Športová verzia GT vypadá so špeciálnym metalickým lakom Červená Flamme ešte lepšie.

Spomínané športové sedadlá vpredu poskytujú výbornú oporu s výrazným bočným vedením v zákrutách a zároveň nie príliš úzkym tvarovaním a primeraným vystlatím (stred je mäkší a bočnice pevnejšie) dostatok pohodlia aj pre relatívne objemnejších pasažierov. Vzadu sú sedadlá taktiež v poriadku, ale celkové pohodlie kazí len priemerná ponuka miesta v pozdĺžnom smere. Len pre predstavenie, keď si sadne za seba 1,75 m vysoká postava, tak za vodičom ostáva na zadných sedadlách len cca 2 cm voľnosti pre kolená. Vyššie postavy už budú mať problém. V tejto disciplíne je na tom líder segmentu VW Golf (815 mm, Mégane 762mm) citeľne lepšie, resp. takmer o triedu niekde inde. S objemom 380 litrov batožinového priestoru sú na tom obaja rovnako.

Mégane však do boja o zákazníka prichádza v tomto segmente vozidiel s nevídanými novinkami typu head-up displej (údaje premietané na doštičku) a riadenie všetkých kolies 4Control používané doteraz iba o segment vyššie v Lagune či Talislame.

Head-up displej nie je ako vo vozidlách typu BMW, Audi…, premietaný virtuálne v zornom poli nad kapotou, ale údaje sú premietané na doštičku. Takéto riešenie síce spĺňa funkciu zobrazovaniu údajov v zornom poli vodiča, ale pre vodiča nepôsobí pravé prirodzene. Niečo takéto sme zažili aj pri iných vozidlách francúzskej značky (PSA) a aj pri dlhšom užívaní sme si na to nevedeli zvyknúť, jednoducho to pôsobilo rušivo.

renault-megane-energy-tce-205-edc-6
Dizajn vybočuje z aktuálnej ponuky svojou atraktivitou.

Viac nás oslovila ďalšia novinka v tomto segmente, a to riadenie všetkých kolies 4Control. To sa prejavuje pri malých rýchlostiach nevídanou obratnosťou (zadné kolesá sa otáčajú proti predným) a vo vyšších lepšou stabilitou a potláčaním nedotáčavého správania (zadné sa otáčajú spolu s prednými kolesami). Pre verziu, resp. výbavu GT je v základe, pre ostatné výbavy nie je k dispozícii ani za príplatok.

Mix výkonnej pohonnej jednoty 1,6 Turbo (151kW/280Nm) spriahnutej výhradne 6-st. dvojspojk. automatom, s predným náhonom a uvedeným 4Control, dáva GT verzii do vienka potenciál na jazdný zážitok.

Motor sa štartuje „bezkľúčovo“ tlačidlom, (kľúč, resp. kartu, nemusíte ani vyťahovať z vrecka). Testovaná verzia GT má k dispozícii Systém Renault Multi-Sense voľbu režimov jazdy Comfort, Sport, Neutrál, Perso. Prvé kilometre sme absolvovali v režime „Neutral“ – v tomto režime sa javí auto kľudné, je pohodlné, motor takmer vôbec nepočuť a jeho sila drieme ako stlačená para pod pokrievkou. Stlačením tlačidla R.S. Drive na stredovom paneli sa okamžite prepne do športového režimu. Zvolený športový mód Sport sa prejaví na nastavení prevodovky (vyššie otáčky) a promptnejšou odozvou na plynový pedál, zvýšenou hladinou zvuku od motora (cez reproduktory), zatuhnutím riadenia a taktiež na nastavení systému 4Control.

renault-megane-energy-tce-205-edc-9
V rámci akciového paketu „Pack Bose“ vertikálne postavený väčší 8,7″ dotykový displej.

To však nemusí každému vyhovovať, hlavne tým, ktorí očakávajú predovšetkým športový charakter, že aj napriek výrazným zmenám a slušnej dávke agility a jazdnej dynamiky, ostáva aj v režime Sport pomerne pohodlné auto (chýba aj vypínanie stab. systému). Pokiaľ chcete využiť potenciál pohonnej jednotky 1,6 Turbo (151kW/280Nm, zrýchlenie z 0-100 km/h za 7,3 s, max. rýchlosť 230 km/h), tak musíte rátať, že predsa len má podvozok samotným nastavením svoje limity.

Vyladenie podvozku si síce podľa slov výrobcu zobrali do rúk technici Renault Sport (pevnejšia zadná napráva o 25%), ale nastavenie na rýdzo športový charakter si zrejme nechávajú až na verziu R.S. Skrátka, pri testovanej verzii Méganu ide predovšetkým o skĺbenie pohodlia a športu a z tohto pohľadu dostáva od nás Renault pochvalu.

Ešte pár slov k agregátu – test. Meganu dáva nadmieru dynamiky, jeho ťah po prekročení cca 2000 otáčok až do špičky je úctyhodný. Pokiaľ motor vytočíte až k obmedzovaču, tak prevodovka sama, aj v manuálnom režime radenia, preradí o st. vyššie. Zaujímavosťou je tzv. Multi-Change Down, ktorý sám podraďuje pri brzdení a tzv. Launch Control pomáhajúci pri rozjazde. Pri brzdení pri dynamickej jazde pomáhajú dostatočne výkonne brzdy, vpredu s priemerom 320 mm a vzadu 290 mm. Tu budete nadmieru spokojní, pri pohľade na palivomer však už možno menej. Udávaná spotreba 6,0 je z ríše snov. Rátajte skôr spotrebou 8-9 litrov. My sme počas testu spotrebovali 8,2 l/100 km. Udávanej spotrebe 6,0l na 100 km/h sme sa priblížili mimo mesta v ekonomickom pokojnom štýle jazdy do cca 90 km/h.


NA STIAHNUTIE
Technické info, plusy & mínusy ⇐
Aktuálny cenník ⇐
Crashtest ⇐

VÝSLEDNÉ HODNOTENIE – 8/10

Dizajn 9/10
Interiér 8/10
Multimediálny systém 7/10
Kvalita spracovania 7/10
Motor & jazdné vlastnosti 8/10
Spotreba 6/10

Zdroj: Crashtest – oeamtc.at

Reklama