Peugeot 208 druhej generácie sa prezentuje nielen originálnym a nezameniteľným dizajnom s typickým francúzskym šarmom ale napríklad aj novým i-Cocpitom a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami.

Testovaný model Peugeot 208 dostáva pochvalu  za pútavý a originálny  vzhľad. Nevedeli sme sa naň počas týždenného testovanie vynadívať. K tomu prispievala aj žltá výrazná metalická farba Faro, ktorá skvele dotvára jeho atraktívny vzhľad. Pohlaď z každej strany na tohto reprezentanta malej triedy je okulahodiaci. Nielen pri pohľade na prednú masku so svetelným podpisom Full LED svetlometov imitujúci tesáky ( v kontexte “pežoťáckeho” znaku leva) ale aj pri pohľade z boku ( atraktívnejšia silueta s dlhšou kapotou)  či zo zadu.

V porovnaní napríklad s jeho nemeckou konkurenciou (SEAT Ibiza, Škoda Fabia, VW Polo), ktorá preferuje konzervatívnejší prístup pri tvorbe dizajnu, nový Peugeot 208 pôsobí originálnejším a modernejším dojmom. Navyše v porovnaní predchodcom aj dospelejším alebo lepšie povedané serióznejším dojmom. Ak to tak môžeme povedať. Francúzi roky totiž vedeli, ako spraviť zaujímavý a moderný dizajn, ale stále im niečo („dospelý dizajn“), aspoň v tomto segmente ( od čias modelu 205) v porovnaní s nemeckou konkurenciou, chýbalo.

Nový i-Cocpit ako z budúcnosti

Interiér, resp. pracovisko vodiča vybavené novým i-Cocpitom púta na prvý pohlaď novou dominantnou širokouhlou 10“ dotykovou obrazovkou a moderným, konfigurovateľným 3D digitálnym prístrojovým štítom, ktorý ozvláštňuje pracovisko vodiča a 3D efektom mu prepožičiava šmrnc budúcnosti. Trojrozmernosť sa dosiahla predsunutou projekčnou plochou, umiestnenou pred samotným displejom, na ktorú môžu byť premietané informácie zdola. Ako vodič sa tak pozeráte na čísla a grafiku na dvoch rôznych úrovniach (tie najdôležitejšie, ako napríklad rýchlosť či varovanie sa zobrazia bližšie k očiam vodičovi) vďaka čomu vnímate 3D efekt. Niečo takéto nedokážu ani o mnoho drahšie autá.

Inak určujúcim prvkom usporiadania aj nového i-Cocpitu testovaného modelu Peuegot 208 je netradičné umiestnenie ukazovateľov v hornej časti prístrojovky a nezvykle malý a pre novú generáciu modelu 208 upravený, tvarovo sploštený volant ( inak veľmi dobre padnúci do rúk). Tento typ usporiadania nemusí každému vyhovovať (pre niekoho horším výhľadom na ciferníky), my sme však s tým nemali problém či už pre postavu 1,75 m alebo 1,89 m vysokú.

Pomohlo tomu výškové nastavenie volantu, ktoré však bolo treba, pokiaľ ste chceli vidieť na ukazovatele, umiestniť do nezvykle nízkej polohy ( čo taktiež nemusí každému vyhovovať) a taktiež jeho sploštenie. Peugeot totiž sploštil vrchnú časť volantu aby jeho veniec neprekrýval údaje na prístrojovom štíte.

Interiér dostáva pochvalu bez výhrad pri hodnotení kvality, ktorý pôsobí veľmi kvalitným dojmom.  Spracovaním, dizajnom a použitými materiálmi patrí k tomu najlepšiemu čo ponúka táto trieda vozidiel. Mäkčené plasty na prístrojovej doske (v tejto triede vozidiel stále nie je samozrejmosť), spolu s veľkou 10“ dotykovou obrazovkou,  originálne riešenými klávesovými ovládačmi  a rôznymi solídne pôsobiacimi detailmi, ako karbónovými a  leštenými klavírnymi tmavými plastmi, ambientným osvetlením a v tomto prípade s príplatkovými sedadlami potiahnuté kombináciou koža/látka, vytvárajú v testovanej verzii – v bohatšej výbave Allure dokonca pocit luxusu. Čo je pre tento segment ojedinelé.

Peugeot 208 za jazdy

Ďalej sme ocenili dostatok odkladacích priestorov ( ktoré boli ešte v nedávnej minulosti achillovou pätou francúzskych áut) a vychytávku v podobe praktického držiaka na telefón. Na stredovej konzole sú umiestnené dva USB porty, jeden USB-C pre najnovšie mobilné telefóny, druhý tradičný pre staršie nabíjacie káble alebo USB kľúče na počúvanie hudby.

Takéto riešenie je ústretové pre tých ktorý ešte nemajú mobily s novým typom nabíjacieho konektora. K dispozícii sú tiež dva porty USB umiestnené na stredovom tuneli  pre cestujúcich na zadných sedadlách.

Ešte par slov k obsluhe na vodičovom pracovisku. Funkcie sa nastavujú na stredovej konzole ( cez 10“ dotykový displej, efektnými klávesovými ovládačmi a nad nimi na dotyk reagujúcimi ovládačmi zoradené na lište) a  na volante. K obsluhe v podstate nemáme výhrady snáď až na nastavovanie klímatizácii, ktorá sa ovláda cez dotykový displej čo nepoväzujeme práve za bezpečné riešenie. Prestavovať si teplotu posúvaním s prstom na úzkom pásiku po dotykovom displeji za jazdy  nie je práve jednoduché.

Vzadu za predným spolujazdcom je dostatok miesta pre kolená

Poďme však k pohodliu cestovania. Vpredu je o posádku postarané nanajvýš dobre – rozmerné a pohodlné sedadlá s optimálnym vystlaním, veľkým rozsahom nastavenia (v pohodlí pre ľudí až do výšky 1,95 m)  a dostatok miesta vo všetkých smeroch (na šírku na daný segment nadpriemernú), sú zárukou kladného hodnotenia. Vzadu je však situáciu už iná, kratšie sedáky, kolmejšie postavené operadlá a len obmedzená ponuka vnútorného priestoru  na výšku a v pozdĺžnom smere, už nedávajú dôvod na úsmev pre postavy  vyššie nad cca 1,75 m.

V Peugeote 208 sa vyšší človek už  za rovnako vysokého vodiča nesadne – kolena vzadu mu ostávajú totiž vtlačené v prednom operadle. Pokiaľ sa však usadí za predným spolujazdcom, tak prekvapivo  mu ostáva pre kolená vzadu dostatok voľnosti.  Ako je to možné? No, Peugeot 208 tak ako aj iné modely tohto koncernu, má prístrojový panel pred spolujazdcom s výraznejším výrezom, resp. umiestnený ďalej pred kolenami ako v konkurenčných kabínach, čo umožňuje predný sedák spolujazdca posunúť aj v prípade vyšších postáv viac dopredu, a tým vytvoriť za sebou výrazne väčšiu voľnosť pre kolená. Len pre porovnanie – rozdiel v pozdĺžnom smere za vodičom a za sediacim spolujazdcom pri postave 1,8m je 75 mm. To je ponukou miesta pre kolená rozdiel triedy.

Nový Peugeot 208 sa prezentuje velmi dobrou ovládateľnosťou

Vďaka tomu ostáva vzadu pre kolená aj pre vyšších pasažierov usadených za sebou dostatok miesta. Plusom je aj fakt, že aj napriek nižšiemu posedu v porovnaní s predchodcom si vzadu v pohode zasuniete chodidla pod predný sedák, čo taktiež prispieva k pohodlnejšiemu sedeniu  vzadu. Pre hlavu však ostáva miesta  len tak-tak. Taktiež menšie zadné dvere s menším uhlom otvárania a nižšie položenou strechou  a  nižší posed v porovnaní s predchodcom nie sú práve ústretové k vystupovaniu z vozidla.

Porovnanie rozmerov:

Model Peugeot 208 II. generácie Peugeot 208 I. generácie
Dĺžka (mm) 4055 3973
Šírka (mm) 1745 1739
Výška (mm) 1430 1460
Rázvor(mm) 2540 2538
Kufor (l) 265 280

Batožinový priestor ponúka objem 265 litrov, ktorý je možné zväčšiť sklopením zadných operadiel na objem 1106 litrov. Údaj objemu  v danom segmente vozidiel patrí skôr k tým menším ( VW Polo 351 litrov/1125 litrov), napriek tomu nám v praxi prišiel kufor dostačujúci ( ci už pri preprave kočíka alebo objemnejšej hokejovej taške), len pri nákladní treba rátať s vyššou nakladacou hranou a po sklopení zadných sedadiel (60:40) s nerovným dnom s vystupujúcim schodom, resp. so sklopenými operadlami, ktoré sa nesklopia úplne a nevytvárajú rovnú plochu.

Veľmi dobre sa ovláda

Jazdné vlastnosti skúšaného Peugeot 208 postaveného na novej podvozkovej platforme CM, sú prekvapujúco, vzhľadom na predošlé modely, ktoré práve nevynikali v tejto disciplíne,  jeho silnou stránkou. Pevnejšie (už dávno nie typicky „francúzsky mäkký“) vyladený podvozok, vyššie vytiahnutá nakladacia hrana a širšie prahy dverí (prispievajú k vyššej pevnosti karosérie) majú pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti.

Predovšetkým na kvalitnej vozovke sme si jeho obratnosť a agilné správania pri prejazde zákrutami užívali. Pritom niekoho by mohlo napadnúť, že je to aj nižšou hmotnosťou novej generácie modelu Peugeot 208. Tu to však nie je o tom, rozdiel v hmotnosti je viac menej zanedbateľný, cca 5-10 kg podľa výbavy a motorizácie.

Keď porovnáme jazdný prejav s novou Corsou, s ktorou zdieľa rovnakú modulárnu platformu CMP, tak na kvalitnej vozovke sa cíti istejšie Peugeot 208, je agilnejší a stabilnejší pri prejazde zákrutami. Naopak na menej kvalitnej vozovke nastavenie podvozku Opel Corsa  lepšie filtruje nerovnosti, je istejšie, menej sa zavlní a kopíruje tak lepšie kolesami v zákrutách nerovný povrch.

Povedať však treba, že obe vozidlá pouvažujeme, aj napriek spomínaným rozdielom,  v tejto disciplíne k tým najlepším. Toto by sme ešte donedávna o vozidlách značky Peugeot a Opel  v tejto triede nepovedali. Navyše pri jazde na vás dáva pozor rad asistenčných systémov (viď výbava), asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu možno však až príliš. Pri dotyku s čiarou koriguje auto naspäť do stredu výrazne aktívnou korekciou, resp. takmer trhnutím volantom, čo je na jednej strane fajn ak sa nevenujete poriadne šoférovaniu alebo dostanete mikrospánok, na druhej pri jazde na diaľnici kde bývajú neraz zúžene pruhy z dôvodu stavebných prác ( v Rakúsku je to „immer“) to nie je práve príjemné.

Nový Peugeot 208 disponuje živým benzínovým turbomotorom 1.2 PureTech

Testovaný model poháňal benzínový trojvalec 1.2 PureTech, ktorý vykazuje max. výkon 74 kW (100 koní) a max. krútiacim moment 205 Nm. Jeho prejav je živý.  Z 0-100km/h zrýchli za 10 s. Dôležitejší údaj pri predbiehaní na vedľajších cestách je udaj pružného zrýchlenia zo 60 až 100 km/h za 6,4 sekundy.  Pri bežnom užívaní sme boli s jeho jazdnými výkonmi spokojní, a taktiež so spotrebou. Počas testu sme priemerne spotrebovali 5,8 litrov na 100km (mix 6,23 l/100km od majiteľov nového Peugeotu 208 podľa údajov na www.spritmonitor ).

Pri jazde mimo mesta po okreskách si vystačil s 5,4 litrami na 100 km, v meste a na diaľnici naopak spotreboval viac paliva 6,6 litra a 6,5 litra na 10 0km. Pri športovejšej jazde však rátajte cez 7 litrov na 100 km. Na spotrebu ma vplyv aj zvolenie jazdného režimu. Na výber režim Eco s letargickejšou reakciou na plynový pedál a tým ekonomickejšou prevádzkou a Sport s promptnejšou odozvou na stlačenie plynového pedálu a tým aj o niečo vyššou spotrebou.

Pochvalu dostáva benzínový trojvalec aj za jeho kultúru chodu, ktorá nezadávala dôvod na kritiku obvyklým typický trojvalcovým zvukom. O trojvalci v kabíne ani neviete, až na situácie, keď ho buď podtočíte v nižších otáčkach alebo naopak vytočíte do vyšších otáčok. Vtedy preukáže svoj trojvalcový charakter, ale stále iba miernym rapčaním, resp. len do takej mieri, že neotravuje posádku. Viac informácii ohľadom prevádzkových nákladov, nameraných vnútorných priestorov a podrobných technických parametrov prinesieme čoskoro v časopise Autotest.

Plusy

Originálny dizajn

originálne riešenie pracoviska vodiča

až luxusne pôsobiaci interiér

jazdné vlastnosti

Bohatá výbava

Živý motor

Mínusy

obmedzená ponuka miesta vzadu

vyššia nakladacia hrana

i-Cocpit nemusí každému sedieť

nastavovanie klímy iba cez dotykový displej

nepohodlné vystupovanie zo zadných sedadiel