Opel Crossland X je prvým výsledným produktom spolupráce s francúzskou automobilkou PSA. Táto spolupráca začala ešte pred začlenením Oplu pod PSA. A okamžite sa z toho stal úspešný príbeh: vďaka celkovo cca 300 000 predaných kusov je Crossland X (aktuálne Crossland) v súčasnosti druhým najúspešnejším modelom značky Opel.

Modernejší dizajn

Začiatkom tohto roka absolvoval Crossland X modernizáciu v rámci, ktorej dostal novú prednú masku Opel Vizor inšpirovanú novou Mokkou, optimalizáciu podvozka a riadnia a prišiel o X v názve.

Opel Crossland vyzeral sympaticky už pred tým, teraz však vyzerá ešte lepšie. Hlavne v testovanej verzii s výbavou GS Line  v dvojfarebnom čierno-červenom vyhotovení so striebornou nájazdovou lištou predného a zadného nárazníka. Dizajnéri a technici dokázali napriek francúzskym génom vtlačiť tomuto modelu vlastný charakter a vizáž značky Opel. Nielen typickou prednou maskou a výraznejšie prednými a zadnými nárazníkmi ale aj detailmi, napríklad, zadnými svetlami s tmavým tónovaním, efektnou klesajúcou linkou zo strechy končiacou na „C“ stĺpiku a v tomto prípade, t.j. vo výbave GS Line aj dvojfarebným vyhotovením s čiernou strechou a čiernymi 16“ zliatinovými diskami kolies.

Klasické pracovisko vodiča

V interiéri sa tvarom volantu, klasickými analógovými ciferníkmi, 7″ dotykovou obrazovkou a rozmiestnením ovládačov, a tvarom prístrojovej dosky nelíši od ostatných modeloch značky Opel. Tu je to úplne niečo iné ako v Peugeote s 3D i-Cockpitom, tu si na svoje prídu tí, ktorí vsádzajú na konzervatívnejší pristúp. Sú tu nielen klasické analógové ciferníky ale aj okrem dotykového ovládania pre viaceré funkcie fyzické ovládače pre manuálne ovládanie.

Spoločné prvky však s vozidlami PSA nájdete. Tí čo majú skúsenosť s Peugeotom im môže pripomínať francúzske autá navigácia s grafikou, parkovacia kamera s vtáčou perspektívou auta a niektoré ovládače – ako napr. štartér. Apropo ovládače a tlačidlá – tých je tu viacej ako v konkurenčných kokpitoch, ktoré v poslednom období absolvovali výraznú redukciu v prospech dotykového ovládania. Tu sa to zatiaľ nekoná a Opel vsádzaj stále aj na manuálne ovládanie pre väčšinu funkcii. Inak ovládače a tlačidlá sú logicky umiestnené, snáď až na príliš nenápadne umiestnený spínač výstražného trojuholníka. Čo by sme však kvitovali, hlbšie zasunutie volantu, niekomu môže vadiť, že zostava príliš blízko hornej časti tela.

2021 Opel Crossland prístrojový panel

Plusom je kvalita spracovania a použitých materiálov čo vždy pri tejto značke neplatilo. Hlavne na plastoch sa neraz šetrilo. Tu naopak nájdete aj kvalitnejšie mäkčené plasty na prístrojovom paneli. Palec hore. Vskutku interiér vyzerá veľmi dobre. Dokonca aj farebná dekorácia, ktorú dostal testovaný model, osviežila interiér bez toho aby pôsobila lacným a gýčovitým dojmom.

Za príplatok príplatok môžete mať telematický systém Opel OnStar a navigačný systém 5.0 IntelliLink. Vďaka Apple CarPlay a Android Auto môžete však navigovať pomocou svojho mobilu. Príplatkový (700€) továrenský navigačný systém nemusí byť nutnosťou.
Mobilné telefóny, pokiaľ sú nato vybavené, sa dajú pohodlne nabíjať bezkontaktne pomocou induktívneho nabíjania. Pre fanúšikov hudby, ktorým záleží na kvalite reprodukcie, je k dispozícii kvalitnejší sound systém s 7 reproduktormi.

K dispozícii sú sedadlá s výsuvnými sedákmi – čo nebýva v tejto tried zvykom, a s tradičným certifikátom ARG ( výhradne len pre výbavu Style, pre testovanú verziu GS Line nie sú v ponuke). Posádka sedí vo zvýšenej polohe a má lepší výhľad ako v hatchbackoch. Pochvalu dostáva v pozícii vodiča za vyhlaď do predoboku, ktorý je vďaka umiestneniu spätného zrkadla a delenému prednému stĺpiku veľmi dobrý.

Vzdušný interiér 

Opel Crossland je dlhý 4212 m, čo je o 158 mm menej ako Opel Astra ale zároveň je od nej vyšší o 105 mm. Platformu zdieľa s Citroenom C3 Aircross. V porovnaní s predchodcom nedošlo k zmene rozmerov, nakoľko išlo pri modernizácii len o facelift. Preto sú vnútorne rozmery identické s predchodcom. Čiže platí to čo sme uviedli už pri hodnotení modelovej verzie pred modernizáciou. To znamená, že vpredu vodič a spolujazdec si užijú nadbytok voľnosti vo všetkých smeroch a ocenia vzdušný pocit vďaka dopredu posunutému prednému sklu a vyššej stavbe karosérie, vzadu toto hodnotenie platí taktiež pokiaľ nie ste však vyššej postavy. Za sebou sediaci pasažier 1,75 metra vysoký má vzadu pre kolená voľnosť 30mm a pre hlavu 58 mm.

Príťažlivosť tohto typ áut predstavuje taktiež zvýšený posed, ktorý umožňuje lepší vyhlaď a pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie, v prípade Crosslandu je to 52 centimetrov nad vozovkou – to je o desať centimetrov viac ako Opel Corsa. Plusom je aj variabilitu prepravy osôb a batožiny, nakoľko na rozdiel od niektorých konkurentov ponúka pozdĺžne posuvnú lavica v rozsahu 150mm. Pri 5- miestnom usporiadaní naložíte do Crosslandu 410 litrov, resp. po posunutí zadných sedadiel v pozdĺžnom smere 150mm dopredu 520 litrov a po sklopení až 1255 litrov ( pozdĺžny posun zadných sedadiel je dispozícii len vo výbave Style, pre testovanú verziu GS Line nie je v ponuke ani za príplatok).

Trojvalcový motor

Opel Crossland má v ponuke viacero pohonných jednotiek – tri zážihové 1,2 60kW, 1.2 Turbo (81kW/110k) Start/Stop, 1.2 Turbo (96kW/130k) Start/Stop, a dva vznetové 1.6 CDTI (74kW/99k) Start/Stop a 1.6 CDTI (88kW/120k) Start/Stop. My sme dostali na testovanie výkonejšiu benzínovú variantu 1,2 Turbo s max. výkonom 96kW (130k)/5500ot.min-¹ a s max. krútiacim momentom 230Nm/1750Nm spriahnutú so 6-st. autom. prevodovkou. Tento agregát sme testovali vo vozidlách značky Peugeot pod označením 1,2 PureTech.

2021 Opel Crossland (1)

Po naštartovaní a rozbiehaní okamžite viete, že máte pod kapotou trojvalec. Konkurencia z VW Group či Kia/Hyundai poháňaná benzínovými trojvalcami je na tom kultúrou chodu či odhlučnením o niečo lepšie. Taktiež aj v koncernovom súrodencovi Peugeote 2008 nám pripadal trojvalec lepšie odhlučnený. Napriek tomu, však nejde o nič dramatické, nakoľko sa trojvalec neprejavuje do takej mieri aby otravoval svojim drsnejším prejavom posádku.
Agregát podporený turbom v spolupráci s plynulo a promptne pracujúcim 6-stupňovým automatom udáva vozidlu živú akceleráciu už od spodných otáčok. Z 0-100km/h zrýchli za 10,4 s a podľa údajov výrobcu dosiahne max. rýchlosť 198 km/h.

Tento trojvalec zvláda nároky na jazdné výkony nielen v meste a mimo mesta na okreskách ale aj pri vyšších rýchlostiach. Na diaľnici zvládal jazdu pri trojčlennej posádke a naloženej batožiny aj v členitejšom profile vozovky v pohode.  Spokojnosť z jeho živého prejavu však môže, pre náročnejšieho zákazníka, znížiť menej kultivovaný chod motora, relatívne vyššia spotreba a mierne váhajúca 6-st. automatická prevodovka.

Apropo spotreba. Opel udáva v kombinovanej prevádzke 6,3-6,7 litrov na 100km (podľa WLTP). Ide o reálne údaje. My sme tuto hodnotu iba mierne prekročili. Pri teste vykázal Opel Crossland 1.2 TURBO (96kW/130k) v kombinovanej prevádzke spotrebu 7,1 litra. Pri 130km/h a v meste však rátajte 7,6 litrov a 7,4 litrov na 100 km. Naopak pri ekonomickej jazde na mimomestkých cestách mu postačí aj výrazne menej, cca 6 litrov/100km.

Istejšie jazdné vlastnosti

Opel sľubuje v rámci faceliftu nielen zmenu vizáže ale aj optimalizáciu podvozku a nastavenia posilňovača riadenia. Už po prvých kilometroch musíme konštatovať, že inžinieri z Oplu odviedli dobrú prácu. Auto je istejšie v zákrutách, menej sa nakláňa a citeľne sa zlepšil pocit z riadenia, nie je tak umelý okolo stredovej polohy. Riadenie je síce stále bez nejakej väčšej spätnej väzby, ale je presnejšie a poskytuje väčšiu istotu. S jeho fungovaním na daný typ áut už nemáme výhrady – pri parkovaní či v meste pri pomalom tempe má prijemne ľahký chod a vo vyšších rýchlostiach tuhší. A ako je to s podvozkom? Ten nám pripadá o niečo tuhšie vyladený ako pri predchodcovi, a to ani nie tak pri jazde po nerovnostiach, tie filtruje stále dobre ale pri prejazde zákrutami kde sa už tak nenakláňa ako v prípade predfaceliftovanej verzie.

Pohon 4×4 bude aj naďalej v tomto modeli absentovať, tak ako pri Grandland X, ten nájdete len vo verzii Grandland X Plug In Hybrid4. Náhradkou do určitej miery môže poslúžiť tzv. “Grip Control” – elektronický systém regulácie trakcie Grip Control – známy opäť z modelov PSA. Ten však dostanete iba vo výbave Style.

HODNOTENIE

Plusy
  • modernejší a atraktívnejší dizajn
  • istejšie jazdné vlastnosti
  • presnejšie riadenie
  • vzdušný interiér
  • nastupovanie a vystupovanie
  • výbava
  • cena
Mínusy
  • absencia ponuky systému regulácie trakcie “Grip Control” vo výbave GS Line
  • absencia ponuky posuvnej zadnej lavice vo výbave GS Line
  • výraznejší „ trojvalcový“ zvuk motora

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v májovom vydaní časopisu Autotest.

                                                                Text: Michal Pospíšil  Foto: Jozef Pospíšil

Reklama