Opel Astru, nielen vo verzii hatchback, ale aj v predĺženej verzii kombi s označením Sports Tourer, s iným ako trojvalcovým motorom nekúpite.

 

Trojvalcový diesel?

Áno, pravé takýto typ motora sme mali pod kapotou testovaného modelu Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTi. Na rozdiel od nových modelov značky Opel, prechádzajúcich na 1,5 litrové dieselové štvorvalce koncernu PSA, používa Astra stále trojvalcový motor od GM. Povedali sme si, že je to škoda. Po absolvovaní́ testovacích jázd by sme to však tak jednoznačne neformulovali.

Dieslový trojvalec (s výkonom 90kW) v spolupráci s 9-st. automatom totiž prekvapoval načakanou chuťou do zrýchľovania. Jeho ťah už od 1500 otáčok a promptná́ reakcia na plynový pedál sa len tak pri tejto motorizácii nevidí́. Auto sa ľahko rozbiehalo na križovatkách, svižne so slušným letmým zrýchlením predbiehalo na okreskách a na diaľnici s prekvapujúcou ľahkosťou zrýchľovalo aj za hranicou povolenej max. rýchlosti. K tomu samozrejme prispieva aj veľmi dobrá súhra pohonnej jednotky so spomínaným 9-st. automatom

Nestratí sa na diaľnici

Priznáme sa, že sme nečakali, že Opel Astra Sports Tourer s dieslovým trojvalcom môže svojim dynamickým prejavom bez problémov ašpirovať aj na označenie “diaľničný expres” :). Verte nám vôbec nepreháňame. Toto konštatovanie pritom platí aj pri zaťažení vozidla “tradičnou” rodinou (dvaja dospelí+dve deti). Navyše poteší, že si vypýta pri rýchlosti 130km/h iba 6,3 litra na 100km. Pri ceste mimo mesta sme spotrebovali 5,1litra/100km a v meste 5,6 litra na 100km.

Pritom agregát je pri jazde veľmi dobre utlmený a neotravuje posádku drsnejším, trojvalcovým zvukom. Pokiaľ by sme nevyužívali v meste na križovatkách systém štart- stop, kedy sa pri naskočení dieslový trojvalec  prejaví výrazným hrubým, drsným zvukom tak by sme nemali na jeho prenos do kabíny ani najmenšie výhrady.

Opel Astra Sports Tourer-pohlad na zadné partie

Pozitívne jazdné vlastnosti 

Celkový dobrý dojem z testovaného vozidla dotvárajú samotné jazdné vlastnosti. S autom sa veľmi dobre šoféruje. K tomuto pozitívnemu hodnoteniu prispieva aj riadenie  s dostatočnou spätnou väzbou. V tomto prípade, by sme chceli zdôrazniť, že nejde len o bežné konštatovanie, ale o jeho silnú stránku.

Na daný typ auta je Astra vo verzii Sports Tourer veľmi dobre ovládateľná, pri prejazde zákrutami stabilná a zároveň primerane pohodlná .Samozrejme pri naložení batožiny do kufra, resp. pri väčšom zaťažení zadnej časti vozidla, treba rátať, že sa pri jazde v zákrutách alebo vyhybacich manévroch jeho limit stabilného prejazdu výraznejšie znižuje v porovnaní s kratším hachbackom.

Pozitívne hodnotenie však platí pri jazde po kvalitných rakúskych cestách. Je otázne akoby  relatívne pevnejšie vyladený podvozok reagoval na nerovnosti, hlavne s uvedenými 18“ kolesami obutými do pneumatík s pomerne nižším profilom, na slovenských, nie práve kvalitných cestách.

Hlavne priečne nerovnosti môžu  spôsobovať posádke prenosom rázov od kolies do kabiny diskomfort, resp. pri jazde na hrbolatej vozovke odskočenie zadnej nápravy.  A to aj preto lebo na zadnej náprave nebol automatický Wattov priamovod. Ten ja k dispozícii ako voliteľný prvok výbavy za 400€.

Stále moderný dizajn  

Opel Astra Sports Tourer  vsádza na odľahčené, príjemné, štíhlejšie línie – vizuálny dojem je aj po piatich rokoch od uvedenia stále pozitívny. K tomu samozrejme prispel aj nedávny facelift, aj ked len decentný, vďaka, ktorému dostala Astra prepracovaný predný nárazník a prednú masku. Tu však nešlo len o modernizáciu vzhľadu ale aj o zlepšenie aerodynamiky  a tým dosiahnutiu nižšej spotreba a zároveň nižších emisii. Predná maska dostala zatváracia lamely a podvozok dostal kryty. K celkovému pozitívnemu vzhľadu prispievajú 18“ zliat. disky kolies a prijemná tmavomodrá metalíza.

Opel Astra Sports Tourer-pristrojovka

Priestranný interiér 

V interiéri taktiež nečakajte po modernizácii nič prevratné, tak ako pri exteriéri došlo pri modernizácii len na detaily. Či už zmenená grafika multimediálneho systému  alebo čiastočne digitálne zobrazenie prístrojového štítu pred vodičom. Čo sa týka vnútorneho priestoru, tak je na tom veĺmi dobre vo všetkých smeroch.

V pozdlžnom smere ostáva pre posádku nadpriemerne veľa miesta, to znamená, že si v pohode za seba sadnú aj pasažieri s vyššimi postavami. Plusom je, že im ostáva aj viac miesta pre hlavu ako vo verzii hatchback, nakoľko sa pri kombi verzii menej zvažuje zadná časť strechy.

Poďme však snáď k tomu najdôležitejšiemu čo charakterizuje tento model a tým je batožinový priestor. Hlavný dôvod prečo si kupujú zákazníci tento typ auta je väčší objem kufra, resp. lepšie prepravne možnosti batožiny ako má hatchback. Tu je na tom Opel Astra Sports Tourer veľmi dobre, či už z pohľadu objemu – 540 litrov ( aj ked konkurencia od VW, Škody a SEATu je na tom ešte lepšie), sklápania zadných sedadiel v pomere 40:20:40 do rovnej plochy a možnosti jeho sklápania z kufra.

Plusy

+ stále moderný dizajn

+ praktický tvar kufra

+  na daný typ motora jazdné výkony

+  spotreba 

+  odhlučnenie kabíny

+  optimálny posed vpredu aj vzadu

+ na daný typ auta veľmi dobrá ovládateľnosť

+ prehľadná grafika infotainmentu a ovládanie navigácie

Mínusy 

– zadná tuha náprava s Wattovým priamovodom za príplatok

–  v porovnaní s tými najlepšími, menší objem kufra 540litrov ( VW Golf Variant 605litrov)

– v ponuke iba trojvalce

Viac (tech. informácie, ceny, poistenie, záruky, prevádzkové náklady, strata hodnoty, namerane vnútorne rozmery, atď.)  sa dozviete čoskoro v časopise Autotest.