Mini Cooper pokračuje vo svojej úspešnej kariére treťou generáciou. Po vzhľadovej a dizajnovej stránke ostáva zachovaný typický retro vzhľad vo výrazne podobnom štýle ako bol koncipovaný predchodca. Aktuálne Mini rozmerovo väčšie, viac zaoblenejšie s výraznejšími svetlometmi.
Na prvý pohľad nie je jasné, že ide o diametrálne iný model s novou platformou, v testovanej verzii s novým dieselovým motorom a hlavne väčšou karosériou. Na dĺžku narástol +92 mm, na šírku +44 mm, do výšky +66 mm, a v rázvore +28 mm. Pomaly môžeme povedať, že pokiaľ bude Mini pokračovať týmto tempom aj pri uvedení ďalších generačných modeloch, tak názov Mini stratí svoj pôvodný zmysel. Už v tomto modeli sa posunul ponukou miesta v 4-miestnom interiéri takmer na úroveň segmentu malých vozidiel, resp. v niektorých parametroch ako šírka v lakťoch na predných sedadlách, priestore pre hlavu a kolená na zadných sedadlách, niektoré modely tejto triedy aj prekonáva. Evidentne je vidieť nárast v porovnaní s predchodcom v pozdĺžnom smere. V tomto hodnotení sa Mini Cooper posunul o segment vyššie. Dozadu sa usadia v primeranom pohodlí už nielen deti a tínedžeri, ale aj dospelé osoby, čo pri predošlej generácii nebolo možne. Kabína je však koncipovaná v porovnaní s bežnými 5-miestnymi modelmi iba ako 4-miestna (šírka vzadu 1240 mm, Fabia 1384mm). Vpredu sú k dispozícii nadpriemerne pohodlné, výraznejšie tvarované s dobrou oporu tela v zákrutách, rozmerné sedadlá s dlhým, širokým sedákom, ktoré v triede malých áut len ťažko nájdete. Vzadu je taktiež všetko v poriadku z pohľadu kvality sedadiel – sedadlá sú dostatočne rozmerné a príjemne, pohodlne čalúnené, ale komfort sedenia limituje kolmejší sklon operadiel. V pozícii vodiča oceníte v porovnaní s predchodcom praktickejšie usporiadanie ovládačov a ukazovateľov. V zornom poli pred vodičom je ukazovateľ rýchlosti premiestnený zo stredu palubovej dosky, kde je teraz multimediálny systém, ktorý sa ovláda otočným ovládačom „ iDrive“ od BMW.
Nárast rozmerov sa prejavil nielen na vnútornom priestore pre posádku ale aj na objeme kufra, ktorý pojme 211 litrov, čo je o 61 litrov viac. Pokiaľ to nestačí, tak sklopením zadných delených operadiel (1/3:2/3) je k dispozícii batožinový priestor s objemom 211 litrov. Za úrovňou bežných malých vozidiel typu Fabia, C3, Clio… však v tomto hodnotení stále výraznejšie zaostáva. Tento model však nie je o tom, tu je to predovšetkým o emóciách. A to poskytuje Mini Cooper tretej generácie svojim charakterom v poriadnych dávkach. Či už samotným vzhľadom, športovejším hravým charakterom jazdných vlastností so skvelou obratnosťou a stabilitou, aj keď na úkor komfortu pruženia (hlavne vzadu budú pasažieri frflať na prenos rázov od kolies), vo výkonnejších verziách aj nadpriernými jazdnými výkonmi.
ROZMERY
Mini Cooper | „starý“ | „nový“ |
Dĺžka | 3729 | 3821 |
Šírka | 1683 | 1727 |
Výška | 1407 | 1473 |
Rázvor | 2467 | 2495 |
Rozchod vpredu/vzadu | 1453/1461 | 1459/1467 |
Kufor | 160 | 211 |
Nový Mini Cooper má k dispozícii tri benzínové (55kW, 75kW, 100kW, 141kW) a tri vznetové pohonné jednotky (70kW, 85kW, 125kW). Z toho sú len najvýkonnejšie verzie štvorvalce, ostatné sú trojvalce. My sme na test dostali stredne výkonnú dieslovú verziu – trojvalec s objemom 1496 ccm s max. výkonom 85kW/4000ot.min-1 a max. krútiacim momentom 270Nm/1750 ot.min-1 spriahnutý s 6-st. automatickou prevodkou. Z pohľadu jazdných výkonov (zrýchlenie z 0-100 km za 9,7 s), hlučnosti, kultúry chodu motora a práce automatickej prevodovky sme nemali výhrady. S vozidlom sa dalo prekvapivo jazdiť v prípade potreby aj rezkým a sporovejším spôsobom – automat radil pomerne rýchlo a hladko, využíval pracovné pásmo otáčok s vysokým krútiacim momentom a prenášal na kolesá prekvapivo slušnú porciu dynamiky. Vozidlo sa v prípade potreby ľahko dostávalo do zrýchlenia a na diaľnici dokázalo bez väčšej námahy uháňať ďaleko za povolenú max. rýchlosť. Na druhej strane sme očakávali nižšiu spotrebu aj vzhľadom k nízkym udávaným hodnotám (mesto 4,1, mimo mesta 3,1, mix 3,5 l) K týmto údajom sme sa nedostali ani pri využití eco režimu Green (ovládačom na stredovom tuneli je možné nastaviť režimy jazdy Green, Mid a Sport, ktoré majú vplyv na tuhosť riadenia a reakciu plynového pedálu). V meste a na diaľnici rátajte so spotrebou na úrovni 6 litrov a len pri ekonomickejšej jazde mimo mesta na okreskách na úrovni 4-4,5 litrov.
Na záver ešte musíme spomenúť snáď najväčšiu prednosť Mini Coopera v porovnaní s bežnými modelmi na automobilovom trhu – a tou je imidž úspešnej histórie značky Mini, vďaka čomu sa tento model radí k legendám britského automobilizmu. Preto bude Mini obdivované a vyhľadávané aj po rokoch. Z tejto skutočnosti ťaží Mini Cooper výrazne pridanou hodnotou.
MOTOR | |
Typ | Vznetový, turbo |
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 1496 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | 116(85)/4000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 270/1750 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 6-st. automat |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková |
Riadenie | s el. posilňovačom s variabilným účinkom |
Priemer otáčania (m) | 10,8 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 205/45 R17 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 3-dverová, 4-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 3821 – 1727 – 1414 |
Rázvor (mm) | 2495 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1501/1501 |
Svetlá výška (mm) | 124 |
Objem batož. priestoru (l) | 211 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1135 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 480 |
Celková hmotnosť (kg) | 1615 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu |
|
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1400 |
Vnútorná šírka minimum | 1290 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 955/1017 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 275/310 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 755 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1240 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop | 915 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 335 |
Dĺžka predný sedák | 540-570 |
Dĺžka zadný sedák | 485 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 9,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 205 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 4,5 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 3,3 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 3,7 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 99 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 9,7 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 4,4 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 6,0 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 6,1 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 5,5 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 21 700 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 24 200 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 36 643 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom) | 1309 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 239 |
Registračný poplatok (€) | 167 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 2975 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 4511 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 6044 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 9207 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 9086 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 14 061 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 14 367 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 16 204 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 16 204 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 24 400 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 26 029 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 32 754 |
Cena PHM (€/liter) | 1,450 |
Normohodina (€ s DPH) | 42 |
Gar. kontroly (km) | 30 000/1 rok |
Výmena oleja | 30 000/1 rok |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 120 |
Predný blatník | 415 |
Svetlomet. + smerovka | 215 |
Spätné zrkadlo el. | 312 |
Predný nárazník | 369 |
Predný tlmič | 148 |
Predné brzdové platničky | 144 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 2 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 2 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 25 000 |
Po 2. roku 60.000 km | 21 500 |
Po 3. roku 90.000 km | 18 000 |
PLUSY |
imidž legendárnej značky |
atraktívny vzhľad interiéru a exteriéru |
pružný a dostatočne výkonný motor |
jazdné vlastnosti |
kvalita materiálovú (plastov) |
široké dlhé sedáky vpredu |
komfort sedenia vpredu |
kvalita spracovania |
prvky výbavy |
ovládač ( „iDrive“) z BMW |
MÍNUSY |
komfort pruženia |
menší kufor |
Kolmejší menej pohodlný posed vzadu |
len 4-miestny |
KONKURENCIA | ||
Typ auta | VW Beetle 2,0 TDI | |
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 | 140(103)/4200 | |
Max.kr. moment (N.m/min) | 320/1750-2500 | |
Max. rýchlosť (km/h) | 195 | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 9,4 | |
Prevodovka | 6-st. automat DSG | |
Komb. spotreba (l/100 km) | 5,4 | |
Batožinový priestor (l) | 214/769 | |
Cena motorizácie od (€) | 23 010,- |
FOTOGALÉRIA