Mercedes-Benz GLC SUV dostal nielen facelift, viacero nových asistentov a technologických vylepšení, ale aj nové motory.

Mercedes-Benz GLC SUV dostal po štyroch rokoch v rámci faceliftu nový gril s dvomi lamelami a veľkým znakom (na výber je možné vybrať za príplatok iný gril s jednou lamelou a plastovou, dierkovanou výplňou), predný nárazník v spodnej časti s poriadnou porciou chrómu a  svetlomety s novým  svetelným podpisom ( štandardne plne LED, za príplatok Multibeam). Pri pohľade na zadnú časť vozidla pútajú pozornosť na prvý pohľad zadné LED svetlomety s novou grafikou.

Nový výkonnejší  naftový štvorvalec 300d (180 kW/500 Nm)

Ako sme v úvode napísali Mercedes-Benz GLC SUV dostal aj nové motory. V prípade testovaného modelu už nenájdete pod kapotou motorizáciu 250d (150kW/500Nm), ale nový výkonnejší  naftový štvorvalec 300d (180 kW/500 Nm). Keď si predstavíme, že ide o iba o dvojliter, tak ide o pôsobivé výkonové parametre.

Tento agregát dostáva pri testovaní Mercdesu GLC SUV od nás len a len pochvalu, snáď až na relatívne hrubší chod. Jeho  záťah v širokom pásme otáčok je úctyhodný – niečo takmer na spôsob šesťvalcov. Za to môže nielen dvojité preplňovanie, ale aj 9-st. automat využívajúci za sebou naskladaných deväť rýchlostných stupňov – pri športovej jazde na akceleráciu a pri ekonomickej na nižšiu spotrebu. Z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť za 6,5 sekundy ( predošlá motorizácia Mercedes-Bez GLC SUV 250d 7,6 s)  a podľa výrobcu dokáže uháňať max. rýchlosťou 231km/h( predošlá motorizácia Mercedes-Benz GLC SUV 250d 222km/h).

Od šesťvalca sa však líši kultúrou chodu motora – jeho klepotavý zvuk je po naštartovaní vonku neprepočuteľný (viď video). V interiéri však vďaka výbornému odhlučneniu kabíny panuje ticho a pohoda. To platí aj pre aerodynamicky hluk vo vyšších rýchlostiach, ktorý je zatlačený do úzadia – čo má vplyv na to, že aj pri 160-170 km/h vnímate rýchlosť na úrovni povolených 130 km/h.

Dobrý pomer jazdné výkony/spotreba 

Lepšie jazdné výkony sa neodrazili na vyššej spotrebe. Spotrebu vykázal prekvapujúco rovnakú ako GLC SUV s predošlým  motorom 250d.  Konkrétne v kombinovanom režime jazdy počas testu vykázal 7,3 litrov na 100 km ( rovnako ako pri predošlom motore 250d) , čo je vzhľadom na daný typ auta, resp. vykazované jazdné výkony veľmi dobrá hodnota.

Celkový pocit zo šoférovania je veľmi dobrý, a aj napriek vyššej stavbe a nie práve nízkej hmotnosti sa nechá s prekvapujúcou ochotou preháňať zákrutami. Kolesá ostávajú aj v ostro rezanej zákrute prekvapujúco dlho v kontakte aj na menej kvalitnej vozovke, resp.povrch skvele kopírujú. Vďaka robustnej a pevnej karosérii, optimálnemu záberu všetkých štyroch kolies 4Matic a ústretovému charakteru podvozku k rôznym režimom jazdy, sa dostáva s prekvapujúcim sebavedomím z ošemetných situácií v zákrutách aj na menej kvalitnej ceste.

Všestranné jazdné vlastnosti 

K ovládateľnosti a kontrole nad vozidlom prispieva taktiež komunikatívne riadenia s dobrou spätnou odozvou. Jeho podvozok  zvláda rôzne povrchy vozovky bez toho, aby posádka frflala na prenos rázov do kabíny a šofér na príliš veľký náklon karosérie v zákrutách.

Povedať však treba, že aj v samotných zvolených režimoch jazdy  ( Sport, Sport+, Komfort, Eco) si auto nechá „voľnu ruku“ tak, aby vyhodnotili podmienky a sám zasiahol, pokiaľ to je potrebné. Napríklad v režime Sport+, resp. s vypnutým stabilizačným systémom, je možné ísť aj do pretáčavého šmyku, to však musíte auto dostať do tejto fázy s pozvoľným nástupom, pokiaľ GLC agresívne stupíte na „krk“ a elektronika vyhodnotí, že nemáte auto pod kontrolou, tak dochádza k ráznemu zásahu el. stab. systému, aj napriek jeho deaktivácii. S autom sa dá do určitej miery dokonca aj zabaviť, pohon všetkých kolies 4Matic prenáša väčšiu porciu pohonu prednostne viac na zadné kolesá a nechá tak vodiča prejsť zákrutu kontrolovaným šmykom – to by sme o takomto type auta, s usadlejším vzhľadom, nepovedali.

Hlavné nóvum predstavuje multimediálny systém MBUX

Taktiež interiér absolvoval modernizáciu. Kokpit vodiča  dostal 12,3 palcový digitálny štít a 10,25″ dotykový displej vyčnievajúci z prístrojovej dosky. Každý je sám osve, nie je prepojený spolu ako sme mali možnosť sa zoznámiť napríklad v kokpite nedávno testovaného modelu CLA kupé alebo triedy A.  Hlavné nóvum predstavuje multimediálny systém MBUX, ktorý sa dá ovládať viacerými spôsobmi: dotykovým ovládaním cez dotykovú obrazovkou, cez touchpad, ktorý je umiestnený na stredovom tunely, cez malé plôšky priamo na volante a prostredníctvom hlasových povelov.

Navigácia s technológiou rozšírenej reality

Za príplatok je v ponuke aj  zobrazenie navigácie s technológiou rozšírenej reality, ktorá na dotykovom displeji zobrazuje cestu pred vami  v realite s názornými šípkami smeru jazdy. Je to hi-tech vychytávka, ktorú konkurencia nemá (viď foto a video). Pri zastavení na križovatke sme napríklad kvitovali zobrazenie križovatky so semaforom na displeji v zornom poli vodiča. Je to praktická pomôcka pokiaľ nevidíte z pozície šoféra na samotné semafory.

Ovládanie hlasom a dotykom cez malé plôšky “Touchpady” priamo na volante.  

Ďalej sme sa „zabávali“ na hlasovom ovládaní reagujúcom na povel „Hey, Mercedes“ alebo „Můj Mercedesi“ (treba mať niekedy však na jeho reakcie trošku trpezlivosť, kým pochopí, čo chcete). Na náš hlasový pokyn dokázal nastaviť nastaviť klímu, vyhrievanie sedadiel, spustiť navigáciu či vybrať rozhlasovú stanicu. Taktiež sme ocenili nielen promptné a prehľadné ovládanie cez dotykový displeji uchytenom na pristrojvom paneli a pohybom prstami na dotykovej ploche cez „Touchpad“, umiestnenom na stredovom tuneli (teraz už bez otočného kolieska), ale aj cez malé plôšky priamo na volante. Je to veľmi nákazlivé a rýchlo prídete tomu na chuť. Čo nám možno chýbalo pri ovládaní, bola absencia otočného kolieska na stredovom tuneli, ktoré už po novom nenájdete.

Pokiaľ si po usadnutí do vozidla chcete s niekým „pokecať“, resp. sa vám nechce alebo nemáte čas manuálne zadávať adresu do navigácie či rezervovať pobyt v hoteli, tak je nad hlavou pri spätnom zrkadle na strope tlačidlo, ktoré vám umožňuje sa spojiť s operátorom, a ten vám na základe vašich požiadaviek nastaví adresu v navigácii, či vyhľadá hotel a zarezervuje izbu.

Posed vodiča, za trojramenným volantom potiahnutým kožou,  vďaka veľkému rozsah nastavenia sedadla uspokojí rôzne nároky na optimálne zaujatie polohy za volantom. Sedadlá vpredu aj vzadu poskytujú svojimi rozmermi a pohodlnejším vystlaním vysokú úroveň pohodlia. Inak na pracovisku vodiča oceníte aj samotný dizajn prístrojového panelu – v tomto prípade koženým poťahom  a všadeprítomným dreveným obkladom.  Povedať však treba, že niekomu ale nemusí vyhovovať pri obsluhe, tak ako býva vo vozidlách značky Mercedes, umiestnenie radiacej páka automatickej prevodovky pod volantom či nezvyklé prepínanie stieračov – otočným pohybom, namiesto klasického prepínania pohybom hore alebo dole.

Konkurencia BMW a AUDI sa drží klasického prepínania. Čo má však lepšie, je nastavenie hlasitosti (napr. rádia) s rolujúcim ovládačom na stredovom tuneli vedľa ovládača „Touchpadu“ – je to jednoduchšie a praktickejšie – hlavne pri jazde, ako otočný ovládač napr. v Audi – možno je to „maličkosť“, ale veľakrát sme si takéto riešenie pochvaľovali. Stačí len prejsť jedným prstom po rolujúcom valčeku smerom hore od seba (zvýšenie hlasitosti), alebo smerom k sebe (zníženie hlasitosti).

Chvályhodná veľkosť vnútorného priestoru.

Vnútorné pomery sú chvályhodné.  Vpredu aj vzadu poskytuje dostatok miesta vo všetkých smeroch. Aj vyššie postavy  ocenia nadbytok miesta v oblasti kolien a hlavy. Jeho prekvapujúco veľký vnútorný priestor kamufluje zaoblený dizajn skrývajúci skutočné vnútorné rozmery  vozidla. GLC SUV má na zadných sedadlách v pozdĺžnom smere pre kolená dokonca viac miesta ako o segment väčšie BMW X5. Čo je dobá spáva nielen vyšších pasažierov, ale aj v prípade, že máte dieťa vzadu na detskej sedačke vyklopené v spiacej polohe. Vďaka veľkému pozdĺžnemu priestoru nebude v tejto vysunutej polohe  nohami okopávať pred sebou predné operadlo.

Aby sme však iba nechváli aj tu sa nájde niečo čo stojí za kritiku. Napríklad, že si môžete pri vystupovaní cez širšie prahy zašpiniť nohavice. Tieto široké prahy  totiž nie sú úplne prekryté spodnou častou dverí  čo ma za následok, že pri jazde v teréne alebo v zlom počasí sa zanesú blatom.

Keyless aj priamo cez zadné dvere.

Zaujímavosťou je keyless ( bezklúčové otvárania dverí), ktorý funguje ako obvykle na vstup nielen prednými dverami ale aj priamo cez zadne dvere. To je stále rarita. Otvárať dvere môžete aj mobilom.

Za zadnými sedadlami je k dispozícii batožinový priestor s objemom 550 litrov (aj s dvojitou podlahou)  s pravidelným tvarom bez výčnelkov a ľahkým prístupom. Pokiaľ vám pri preprave batožiny jeho veľkosť nestačí, tak je možné pohodlne z kufra stlačením tlačidla sklopiť zadné operadlá na sedáky a tým zväčšiť prepravný batožinový priestor.

Celkový prémiový testovaného modelu Mercedes-Benz GLC SUV dojem dotvára rozsah štandardnej a príplatkovej  výbavy a samozrejme cena, ktorá v prípade testovaného modelu atakovala hranicu 70 000 €.

Ešte viac (cenu, výbavu, prevádzkové náklady, stratu hodnoty, vnútorné rozmery, namerané spotreby a veľa tech. údajov) sa dozviete v marcovom časopise Autotest.

PLUSY

imidž značky

robustná a pevná karoséria

pomer jazdné výkony a spotreba

príjemne ovládateľný

istý jazdný prejav v zákrutách aj na menej kvalitnom povrchu

všestrannosť (pohon 4×4)

multimediálny systém MBUX

viac spôsobov obsluhy MBUX ( dotykový displej, dotykové plôšky na volante a na stredovom tuneli, hlasom)

odhlučnenie kabíny

luxusne pôsobiaci interiér

aj pre vyššie postavy vzadu voľnosť v oblasti hlavy a kolien

objem  a prakticky tvar kufra

MÍNUSY

pomerne nenápadný vzhľad

vyšší nárast ceny s doplnkovou výbavou

vzadu kratšie sedáky

umiestnenie radiacej páky pod volantom a obsluha stieračov nemusí každému vyhovovať

nie úplne prekryté prahy dverí

vyššia cena test. modelu