Kia Optima SW v testovanom vyhotovení GT Line vyzerá skvele. Podľa nášho hodnotenia patrí k tomu najvydarenejšiemu, a to nielen po vizuálnej stránke, čo ponúka tento segment vozidiel.

K tomuto hodnoteniu prispieva aj výrazná farba karosérie Runway Red, bohaté chrómovanie a celý rad športovejšie ladených prvkov: optický balík GT Line, 18“ zliat. kolesá s pneumatikami 235/45 R18, dvojitá chrómová koncovka, zadný difúzor a až od úrovne našej výbavy štandardne dodávane predné Full led svetlomety.

Kia prešla v roku 2018 faceliftom, v rámci ktorého sa automobilka rozhodla nahradiť dieselový agregát 1,7 CRDi za 1,6 CRDi s priamym vstrekovaním common-rail, ktorý má výkon 100 kW a spĺňa emisné normy Euro 6d. Ďalšou motorovou novinkou je benzínový štvorvalec podporený turbom 1,6 T-GDI s výkonom 132 kW. Práve tento motor poháňal testovaný model.

Jazda s Optimou je príjemne komfortná, s veľmi dobrým žehlením nerovností, nie však na úkor ovládateľnosti. Pri jazde v zákrutách máte pocit, že auto máte bez problémov pod kontrolou, k čomu prispieva nielen stabilný podvozok, mierne náklony pri zmenách smeru jazdy, ale aj na daný typ auta presné riadenie. Celkovo by sme hodnotili jazdné vlastnosti ako nadpriemerné.

Kia Optima je z pohľadu šoféra užívateľsky veľmi príjemné auto. K tomu prispieva aj spomínaná pohonná jednotka 1,6 T-GDi Turbo benzín 132 kW spriahnutá so 7-st. dvojspojkovým automatom. Takto disponovaný motor dodáva vozidlu slušnú porciu jazdných výkonov. Hmotnosť 1610 kg mu nie je prekážkou. Agregát reaguje živo a pružne v širokom pásme otáčok, v podstate akoby spájal prejav turbomotora so záberom už od nižších otáčok a atmosférického s výkonnostnou špičkou vo vyšších otáčkach. Z 0-100 km zrýchli za 8,7 s a podľa údajov dokáže uháňať max. rýchlosťou 207 km/h. Kabína je excelentne odhlučnená nielen od motora, ale vôbec od okolitého sveta. Táto dispozícia, v kombinácii s nadmieru pružným a tichým agregátom, má za následok, že pokiaľ sa nepozeráte na tachometer, tak si ani neuvedomíte, že uháňate ďaleko za povolenou max. rýchlosťou, či už na okreskách, alebo diaľnici. Rátať však treba s vyššou spotrebou akú vykazujú dieselové motorizácie, čo je očakávateľné. My sme počas testu spotrebovali priemerne 8,6 l/100 km, v meste 9,9 litrov, mimo mesta pri 90 km/h 5,6 litra na 100 km.

Test: Kia Optima SW 1.6 T-GDi GT LineK dispozícii je aj voľba jazdných režimov, ktorá má vplyv na spotrebu a reakcie na stlačenie plyn. pedála. Okrem tradičných režimov Eco, komfort a sport je v ponuke aj režim Smart, ktorý, podľa toho ako šoférujete, upravuje odozvu na plyn a reakcie prevodovky. Inak súhra motora a prevodovky je bez výčitiek. Rozjazdy sú plynulé, bez skokovitého prejavu, radenie samotných rýchl. st. je promtné a plynule.

Celková koncepcia modelu Kia Optima vychádza v ústrety komfortu cestovania. Či už veľmi dobrým odhlučnením kabíny, pohodlnými a rozmernými sedadlami a voľnosťou vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu, až po, pre cestovanie, ústretovo vyladený podvozok. Navyše, v testovanom exemplári s výbavou GT Line si môžu pasažieri užívať kvalitný zvuk vďaka ozvučeniu Harman Kardon, vpredu v letných mesiacoch vetranie predných sedadiel, alebo počas jazdy na diaľnici udržiavať nastavenú stálu rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od iných áut adaptívnym tempomatom (za príplatok v balíku GT-Line Pack).

Skrátka, Kia Optima SW je vozidlo, ktoré spĺňa vysoké nároky na komfort cestovania – je to jeho hlavná devíza. Taktiež technici Kia nezabudli na vodiča. Jeho pracovisko je veľmi dobre ergonomicky riešené, ovládače sú v dosahu a ukazovatele majú jednoduchú grafiku a sú ľahko čitateľné. Tu sa jednoducho neexperimentovalo a len sa doladilo to, čo bolo navrhnuté už pre predošlú generáciu. Je vidieť, že inšpiráciu hľadali v interiéroch „made in Germany“, pritom ich dokonca Kia Optima v niektorých ohľadoch aj poráža, či už precíznosťou chodu ovládačov, alebo dojmom kvality použitých materiálov. Napríklad, v porovnaní so Škodou Superb vyzerá interiér Kórejčana honosnejším dojmom.

Test: Kia Optima SW 1.6 T-GDi GT LinePochvalu dostáva aj 8“ dotykový displej (navigácia so 7-ročnou aktualizáciou máp a službou Tom Tom R Services, Apple CarPlay, Android Auto). Multimediálny systém ma príjemnú a prehľadnú grafiku, odozva na dotyk je promptná a ovládanie intuitívne. Snáď len parkovacia kamera by mohla mať lepšie rozlíšenie, inak plusom je vtáčia perspektíva (360-st. kamera za príplatok v balíku GT-Line Pack), teda pohľad z vrchu.

Pri parkovaní príde vhod takáto pomôcka, nakoľko dozadu nie je najlepší výhľad. Celkovo výhľad z vozidla nie je jeho silnou stránkou, sú situácie, keď sa vám pri výhľade do predoboku za hrubý predný stĺpik, spätne zrkadlo a jeho držiak, schová celé auto.

Kufor, tak ako sa od tohto typu auta očakáva, pojme slušných 552 litrov, pokiaľ to nestačí, je možné sklopiť operadlá, a tým sa vytvorí ďalší priestor pre batožinu až 1686 litrov. Výhodou je rovná plocha, nízka nakladacia hrana, možnosť sklopenia strednej časti zadných sedadiel na prepravu dlhších predmetov a oproti sedanu väčší nakladací kufrový otvor, čo je výhoda pri nakladaní objemnejšej batožiny.