Jaguar a kombi? To nie je práve typická kombinácia. Je však jasné, že mu to už na prvý pohlaď svedčí – vo verzii Sportbrake sa radí k najestetickejším kombi vozidlám.
Jaguar vyrazil do boja o zákazníka pri uvedení modelu XF s novým dizajnom značky. Dizajnéri vytvorili niečo iné, modernejšie, odlišujúce sa výrazne od predošlej generácie vozidiel značky Jaguar. Pritom vzhľad XF si zachoval typickú vlastnosť značky Jaguar – športový luxus. To platí aj pre verziu Sportbrake. S predĺženou zadnou časťou sa radí po vzhľadovej stránke k najpohladenejším combi vozidlám. Interiér je rovnaký ako v sedane, až na priestor pre hlavu na zadných sedadlách, kde na výšku pribudlo 55 mm, čo umožní aj vyšším pasažierom zaujať bez problémov sedenie vzadu. Jeho usporiadanie charakterizuje športovo-komfortný štýl. Na jednej strane športovo nízko položené sedadlá, vysoko položený stredový panel, ciferníky tachometra a otáčkomera s bielym podkladom a na druhej strane v nebývalej miere použité luxusné pôsobiace materiály („chróm“, koža – prístrojový panel, vnútro dverí a kožené sedadlá – nadpriemerne rozmerné a pohodlné predné a zadné sedadlá (dĺžka sedáka vpredu/vzadu 540 mm, 530 mm, Mercedes Benz trieda E 550 mm/440 mm). Umiestnenie ovládačov je prehľadné a ukazovatele ľahko čitateľné. K dispozícii je farebný 7-palcový displej s dotykovým ovládaním klimatizácie, rádia, navigácie atď., ktorý je v poriadku, až na dotykové ovládanie vyhrievania a odvetrávania predných sedadiel – praktickejšie riešenie by bolo klasickými ovládačmi. Jaguaru taktiež chýba združený ovládač, niečo ako iDrive v BMW. K vysokému pohodliu cestovania prispieva dostatočne priestranná kabína. V porovnaní s konkurenciou síce neoplýva nadpriemerným priestorom (šírka vpredu/vzadu: Jaguar XF 1485 mm/1475 mm, Mercedes Benz 1505 mm/1500 mm, vzdialenosť predné operadlo-zadné operadlo: Jaguar XF 788 mm, Mercedes Benz triedy E 827 mm), ale napriek tomu cestujúcim zaručuje dostatok voľnosti vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu. Na 5-metrové vozidlo, presnejšie 4996 mm (Mercedes Benz E kombi 4905 mm) by sme však očakávali vačšiu hodnotu v pozdĺžnom smere, resp. voľnosť pre kolená.
Pri pohľade do kufra je však jasné, prečo. Dôvod je jednoduchý. Plytký a pomerne „dlhý“ tvar so slušným objemom 550 litrov (Audi A6 Avant 565 litrov) „posúva“ svojou dĺžkou (hĺbkou) pozíciu zadných sedadiel viac dopredu, a tým zmenšuje priestor na dĺžku pre kolená v kabíne. Všetko má však svoj príčinu. V tomto prípade zrejme za tým stojí potreba optimálneho vyváženia rozloženia hmotnosti aj pri „plnom naložení“ na prednú a zadnú nápravu, ktoré má vplyv na pozitívne chovanie samotného automobilu v cestnej premávke. A že to technici zvládli na výbornú, je jasné už po prvých kilometroch jazdy. Napriek veľkým rozmerom sa JaguarXF Sportbrake (35 mm) nechová neobratne, práve naopak, zákruty zvláda s prekvapujúcou ľahkosťou a v kritických situáciách dáva vodičovi s predstihom informáciu o jeho hranici. Zadný náhon vďaka práci elektronických stabilizačných systémov sa nedostáva k výraznejšiemu pretáčavému prejavu. Pritom nerovnosti zvláda s ľahkosťou jaguára- je to jeho silná stránka . A to aj s nízkoprofilovým 19“ obutím formátu 245/40. Verzia Sportbrake oproti sedanu(klasické pružiny) je štandardne na zadnej náprave odpružená vzduchom- ten napríklad pri naložení batožiny do kufra zabezpečí rovnakú svetlú výšku. Naopak keď je Sportbrake nenaložený tak na nerovnej vozovke jemne cítiť pri jazde pohojdávanie, ale bez nejakého vplyvu na samotne jazdné vlastnosti a stabilitu v zákrutách. Prvé podrobnejšie zoznamovanie s modelom Jaguar XF sme absolvovali v podaní s najsilnejšou vznetovou verziou – šesťvalcovým vznetovým motorom vybaveným biturbom a disponujúcim max. výkonom 202 kW/4000 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 600 Nm/2000 ot.min-1 a hneď ako druhé, naopak, s najslabšou 6V verziou 3,0 D 155 kW. Obe verzie spĺňali nadpriemerné nároky na jazdné výkony. Teraz sa nám dostala do rúk kombi verzia XF Sportbrake s najslabšou vznetovou verziou – štvorvalcovým turbodieslom 2.2 litre i4 diesel s max. výkonom 163 koní /120 kW a max. krútiacim momentom. Na jednej strane je fajn, že sa Jaguar snaží vyjsť cenovo prijateľnejším modelom v ústrety zákazníkom, ktorí možno až doteraz neuvažovali o značke Jaguar, no na druhej sa derie do mysle mnohých potencionálnych záujemcov, či to nerobí zaradením takéhoto typu pohonnej jednotky príliš na úkor jazdných výkonov. V krátkosti povedané, nie. A to aj vďaka práci 8-st automatu využívajúci veľmi dobrú pružnosť agregátu, ktorá zabezpečuje v prípade potreby pri predbiehaní slušné letmé zrýchlenie Samozrejme, pokiaľ budete tento agregát porovnávať so 6V, tak nedopadne dobre, 6V je z pohľadu jazdných výkonov skrátka iná káva, pokiaľ budete tento agregát porovnávať s obdobnými konkurenčnými štvorvalcovými turbodieslami, tak dopadne bez výčitiek. Jeho plusom je však v porovnaní s uvedenými 6V motormi nižšia spotreba. Počas testu spotreboval priemerne 6,5 l/100 km (mesto 6,8 l/100 km, pri 90 km/h 5,4 l/100 km, pri 130 km/h 6,4 l/100 km).
MOTOR | |
Typ | Vznetový, turbo |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 2179 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 85,0×89,0 |
Stupeň kompresie | 15,8 |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | 163(120)/2000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 400/2000 |
Pohon | zadných kolies |
Prevodovka | 8-st. automat |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková |
Riadenie | s posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 11,48 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 245/40 R19 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 5-miestna, kombi |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4966-1939-1480 |
Rázvor (mm) | 2909 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1559/1675 |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 550/1675 |
Objem palivovej nádrže (l) | 70 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1824 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 504 |
Celková hmotnosť (kg) | 2320 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1485 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 945/985 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 250/290 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 788 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1475 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop | 938 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 348 |
Dĺžka predný sedák | 540 |
Dĺžka zadný sedák | 530 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 10,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 6,1 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 4,3 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 5,1-5,4 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 135-139 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 10,7 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 5,4 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 6,4 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 6,8 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 6,5 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 40 400 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 40 400 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 49 000 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) | 1268 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 364 |
Registračný poplatok (€) | 477 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 3425 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 5041 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 6673 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 10 315 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 9621 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 14 970 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 20 425 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 22 041 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 28 673 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 32 315 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 34 121 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 41 970 |
Cena PHM (€/liter) | 1,350 |
Normohodina (€ s DPH) | 64 |
Gar. kontroly (km) | 26 000/1 rok |
Výmena oleja | 26 000/1 rok |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 455 |
Predný blatník | 390 |
Svetlomet. + smerovka | 1375 |
Spätné zrkadlo el. | 476 |
Predný nárazník | 687 |
Predný tlmič | 133 |
Predné brzdové platničky | 111 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 6 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 + 3 roky od dovozcu |
Motor a mechanické časti | 2 + 3 roky od dovozcu |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 32 000 |
Po 2. roku 60.000 km | 27 000 |
Po 3. roku 90.000 km | 22 000 |
PLUSY |
+ imidž značky Jaguar |
+ vyradený dizajn exteriéru |
+ luxusný interiér |
+ aj v najslabšej vznetovej verzii dobré jazdné výkony |
+ pružný motor |
+ komfort pruženia |
+ odhlučnenie kabíny |
+ rozmerné a pohodlné sedadlá |
+ 8-st. automat (inteligentné a rýchle radenie) |
+ lepší prístup pre objemnejšiu batožinu do kufra ako v limuzíne |
+ široká výbava |
MÍNUSY |
– nepraktické dotykové ovládanie vyhrievania sedadiel |
– priemerná ponuka miesta v pozdĺžnom smere vzadu vzhľadom na dĺžku vozidla |
– absencia obdobného systému „iDrive“, ktorý má BMW |
KONKURENCIA | ||
Typ auta | Audi A6 2,0 TDI Avant | BMW 520d Touring |
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 | 177(130)/4200 | 181(135)/4000 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 380/1750-2500 | 380/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 222 | 224 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 9,0 | 8,3 |
Prevodovka | multitronic | 8-st. automat |
Komb. spotreba (l/100 km) | 5,0 | 5,3 |
Batožinový priestor (l) | 565 | 235 |
Cena motorizácie od (€) | 42 560,- | 47 992,- |
FOTOGALÉRIA