Na prvý pohlaď je jasné, že model XE patrí do rodiny Jaguar. Celkovému vzhľadu dominuje predná maska v štýle značky Jaguar, kombinácia výrazne dlhej prednej kapoty s kratším predným previsom, kratšia zadná časť a pomerne dlhý rázvor. Testovanému vozidlu navyše pridávajú na atraktivite a športovom vzhľade doplnky R-Sport verzie a veľké 19-palcové kolesá.
Uvedené proporcie prispievajú nielen k elegantnému vzhľadu, ale spolu s pozdĺžne uloženým motorom za prednou nápravou aj k takmer ideálnemu rozloženiu hmotnosti na prednú a zadnú nápravu v pomere 51:49. Spolu s odľahčením podvozkových častí (vpredu lichobežníková a vzadu viacprvková náprava) a pevnej a robustnej konštrukcie vozidla s intenzívnym použitím hliníka a zadným náhonom, dotvára optimálny mix pre športové jazdné vlastnosti a radosť z jazdy. Po odpojení stabilizačného systému si prídu na svoje so zadným náhonom aj vyznávači driftovania – auto sa aj v tomto režime primerane ľahko ovláda a umožňuje si vychutnať kontrolované šmýkanie pri jazde v zákrutách.
Tu je to skrátka všetko postavené pre excelentnú ovládateľnosť a vysokú úroveň jazdných vlastností. To platí aj pre usporiadanie kokpitu s dominantným, telo vodiča obopínajúcim stredovým panelom a športovo nižšou pozíciou sedáku s hlbokým usporiadaním pedálov – nohy máte strčené poriadne hlboko dopredu – nám to sadlo neskutočne. Takéto usporiadanie umožňuje doslova pri šoférovaní precítiť vozidlo. K tomu, samozrejme, prispieva riadenie (prvýkrát použitý el. posilňovač) s chvályhodnou spätnou väzbou na predné kolesa a s výrazne strmým nástupom, len 2,5 otáčky. Výsledkom je, že vozidlo promptne reaguje na pootočenie volantom – ale nie je to na úkor smerovej stability počas jazdy vo veľkej rýchlosti na diaľnici – tu necháva v stredovej polohe trošku „voľnosti“ – pre niekoho však takéto nastavenie môže byt stále príliš citlivé – skrátka, nejde o vláčne riadenie typu Mercedes Benz.
Jednoducho, Jaguar XE dávame na prvé miesto pomyselného rebríčka v úrovni jazdných vlastností (ovládateľnosti, smerovej stability, agilnosti, čitateľnosti v hraničných situáciách a úrovne kompromisu športovosti a komfortu, resp. absorpcie nerovností), dokonca aj pred šampióna v tejto disciplíne – model BMW radu 3. Skvelým jazdným vlastnostiam dobre sekunduje dvojlitrový prepĺňaný naftový štvorvalec s max. výkonom 180k (132kW)/4000 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 430Nm/1750-2500 ot.min-1. Takto disponovaný Jaguár XE v spolupráci s 8-st. automatom zrýchli za 8,5 s (zaostáva 0,7 s za udávanou hodnotou 7,8 s) a uháňa max. rýchlosťou 250 km/h. Hodnota zrýchlenia z 0-100 km však nevyjadruje skutočný obraz o jazdných výkonoch – jeho dynamický potenciál sa ukáže predovšetkým výbornou pružnosťou pri využívaní vysokého krútiaceho momentu. Predovšetkým v nastaviteľnom športovom režime ukáže výraznú chuť do zrýchľovania a slušnú porciu dynamiky. Tá je však, ako je na diesle obvyklé, obmedzená viacmenej na stredné pásmo otáčok, vo vyšších otáčkach mu totiž rýchlo dochádza dych. To môže byť parketa pre iný typ motora – benzínový turbomotor 2,0i s výkonom 200koní.
Pochvalu si zaslúži, tak ako sa na diesel patrí, úspornými nárokmi na spotrebované množstvo paliva – pri ekonomickom režime nie je problém jazdiť v kombinovanom režime 5,5-6,0 l/100 km a pri využívaní potenciálu dieselového agregátu do cca 7,0 litrov na 100 km – čo je, vzhľadom na jazdné výkony, veľmi dobra hodnota. Nízke emisie – emisnú normu EU6 spĺňa vďaka technológii AdBlue – hrdlo pre náplň je umiestnené na ľavej strane batožinového priestoru.
Aby sme však len nechválili, tak diesel od Jaguara dostáva výraznú mínusku za kultúru chodu motora – hlavne po naštartovaní vás zarazí hrubým chodom a prenosom vibrácií a citeľného hluku do kabíny. Doslova sa auto pri naštartovaní zatrasie. Ten sa však po zahriatí zmenší a pri jazde v nízkej hladine aerodynamickom hluku a hluku od kolies v podstate stratí.
Vráťme sa však ešte pár vetami k interiéru a prepravným možnostiam testovaného vozidla. Jaguar XE dostáva jednotku za ergonómiu, až na umiestnenie ovládača okien – ten sme si stále mýlili a siahali namiesto po ňom, po el. ovládači nastavenia polohy sedadla (viď foto). Ovládacím centrom modelu XE je multimediálny systém InControl Touch. Predstavuje centrálu, ktorá vám dáva kontrolu nad hlavnými funkciami vozidla, vrátane audiosystému, klimatizácie a navigácie. Taktiež umožňuje pripojenie telefónu, aby ste ostali v kontakte s okolím. 8-palcová dotyková obrazovka ponúka prehľadnejšiu cúvaciu kameru, nové grafické rozhranie a rýchlejsiu odozvu systému,ako sme boli zvyknutí u iných modelov tejto značky ako aj dotykové ovládanie známe z tabletov a smartfónov, napríklad „priblíženie“ a „potiahnutie“. Pokiaľ to však porovnávate s BMW, tu Jaguar ťahá stále za kratší koniec, predsa len pohodlnejšie a praktickejšie ovládanie s centrálnym otočným ovládačom à la iDrive, prehľadnejšia grafika navigácie a celková obsluha, sú niekde inde.
Sedadlá si však nezadajú v ničom za nemeckou konkurenciou. Predné sedadlá poskytujú svojimi rozmermi a vystlaním vysokú mieru pohodlia, zároveň výraznú oporu tela v zákrutách, to viacmenej platí a pre zadné sedadlá – celkovo veľmi dobrý posed a komfotne sedenie však vzadu kazí, na sedan strednej triedy, len podpriemerná voľnosť v pozdĺžnom smere, a to aj vtedy, keď nemáte predné sedadlo posunuté výraznejšie dozadu. Pre batožinu je k dispozícii pre bežné užívanie, resp. prepravu batožiny, úplne postačujúci objem 455 litrov. V prípade potreby je možné prepravný priestor zväčšiť sklopením zadných sedadiel.
Na záver môžeme povedať, že Jaguar vo vysokej miere spĺňa nároky ako manažérske vozidlo (luxus, komfort pruženia, imidž značky) a zároveň ako vozidlo s vysokou úrovňou športových jazdných vlastností – vo svojom segmente bezkonkurenčných, snáď až na BMW.