Hyundai, popri klasických karosárskych verziách typu hatchback a kombi, zaradil do ponuky v tomto segmente neobvyklú a ojedinelú, ale zároveň vizuálne veľmi atraktívnu verziu Fastback.

Klobúk dole, že Hyundai zaradil do ponuky aj takúto verziu i30. Je to lákavá alternatíva ku klasickým „nudným“ kompaktom. Navyše takéto modely majú pridaný marketingový bonus a dokážu meniť v pozitívnom smere pohľad na značku ako takú. Hyundai bol skrátka skôr vnímaný ako automobilová značka kráčajúca v šľapajách iných. Takéto modely však ukazujú, že má odvahu vykročiť aj vlastným smerom.

Hyundai i30 Fastback vyzerá skvele. Jeho silueta s klesajúcou strechou a hlavne efektné zadné partie oslovia tých, ktorým nie je ľahostajný štýl a dynamické linky karosérie. Pritom nejde len o dizajn, resp. o prepracovanie strechy a zadných partií, ale aj o zmenu rozmerov vozidla a nastavenie podvozku. Hyundai i30 Fastback je oproti päťdverovému hatchbacku dlhší +115 mm a nižší -30 mm. Takto disponovaný, spolu s väčšími diskami kolies (menšie ako 17“ nedostanete) a so zníženou svetlou výškou -5 mm a o 15 % tuhším odpružením (vpredu McPherson, vzadu viacprvková náprava) a pevnejším riadením, má veľký potenciál zabrnkať na športovú nôtu potencionálnych zákazníkov.

O tom sme sa presvedčili aj pri samotných jazdách. S autom sa skvele jazdí, je na ovládanie presné a zároveň zábavné. Skrátka, mix tuhšieho a presného riadenia, pevnejšieho podvozku, ale zároveň dobre filtrujúceho nerovnosti a tuhšej karosérie, dáva do vienka i30 Fastbacku vlastnosti, ktoré umožňujú vodičovi s prehľadom a sebavedomím vykrajovať zákruty či uháňať vysokými rýchlosťami po diaľnici ako prilepený k ceste. Ak toto auto raz dostane dvojliter (202kW) z vrcholného hatchbacku N, mohlo by to byť celkom zaujímavé.

Podvozok totiž s rezervou zvláda pohonnú jednotku – benzínový štvorvalcový turbomotor 1,4 T-GDi, ktorým bol vybavený náš testovaný exemplár. Jeho výkonové parametre nie sú práve najpresvedčivejšie – max. výkon 104 kW môže športovejšie založených vodičov od kúpy tohto modelu odradiť. Čo je však chyba – agregát podporený turboprepĺňaním aj s takouto úrovňou výkonu dokáže poriadne zamávať s iba 1,3 tony ťažkým vozidlom. S agregátom bola v tomto prípade spriahnutá manuálna 6-stupňová prevodovka (v ponuke je aj 7-st. dvojspojkový automat), ktorej nemáme čo vytknúť. Presné a primerane dlhé dráhy sú tak, ako sme u vozidiel značky Hyundai zvyknutí, samozrejmosťou.

Inak pri vytáčaní do otáčok sa nám celkom páčil pomerne hutný zvuk agregátu, ktorý na voľnobeh alebo pri bežnej jazde takmer vôbec nevnímate. A to aj vďaka sprevodovaniu 6-st. manuálnej prevodovke, ktorá napríklad na diaľnici pri 130 km/h točí agregát cca iba na 2600 otáčkach/min. Samozrejme, k nízkemu hluku prispieva aj dobré odhlučnenie kabíny. Celkove je auto dobre odhlučnené a taktiež aerodynamický hluk je minimálny. A ako je to so spotrebou? Údaj v kombinovanom režime spotreby 5,6 litra je optimistický údaj, takúto úroveň sme dosiahli len pri jazde mimo mesta na okreskách. Reálne rátajte v kombinovanom režime so spotrebou na úrovni 7,0 litrov. My sme počas testu spotrebovali 7,3 litra/100 km (v meste 7,8 litra na 100 km, pri 130km/h 7,5 litra na 100 km a pri 90 km/h 5,3 litra na 100 km), čo je adekvátna hodnota vzhľadom na typ motorizácie.

Kokpit vodiča sa nelíši od ostatných karosárskych verzií, snáď až na predné sedadlá s výraznejším bočným vedením (ale nie príliš úzke) s veľmi dobrou oporu v zákrutách a nastaviteľnou dĺžkou sedáka. Rovnaké je rozmiestnenie, ovládanie a samotná kvalita materiálov. V podstate nie je čo vytknúť, až na možno vizuálne nie príliš podarený, len tak voľne „zavesený“, dotykový displej na vrchu prístrojovej dosky. Plusom jeho umiestnenia je však fakt, že je viac v zornom poli ako má prevažná časť konkurencie, a tak nemusí vodič počas jazdy klopiť zrak nižšie, čo má pozitívny vplyv pre bezpečnosť jazdy. Konektivitu zaisťujú systémy Apple CarPlay a Android Auto. Nová generácia i30 má v ponuke taktiež priehradku pre bezdrôtové indukčné nabíjanie mobilných telefónov.

V pozícii vodiča, aj napriek tomu, že sedíte nižšie, je výhľad dopredu a do strán dobrý, len dozadu nie je úplne ideálny cez pomerne úzke zadné okno. Priestorové pomery poskytujú vpredu dostatok miesta vo všetkých smeroch, vzadu len pre stredné postavy – pre 1,75 metra ostáva 25 mm voľnosti pre hlavu, a pokiaľ si takto vysoká postava sadne za seba, ostáva pre kolená 47 mm. Vyššie postavy už môžu mať problém, hlavne v oblasti hlavy. V zime zas nestrčíte pod predný sedák mohutnejšie zimné topánky (keď je sedák vodiča nastavený v najnižšej polohe), čo nepridáva na pohodlí.

Inak je vzadu príjemné sedenie – sedadlá sú príjemne pohodlné, v najvyššej výbave Style štandardne potiahnuté polokožou (textil/koža), sedáky s hlbším posedom poskytujú dobrú oporu pre stehná.

Hyundai i30 Fastback interierPre prepravu batožiny je k dispozícii o 55 litrov väčší kufor – s objemom 450 litrov. Plusom je aj lepší prístup vďaka otváraniu kufrových dverí na spôsob liftbacku. Tým, ktorí však prevážajú objemnejšie predmety, môže prekážať plytší tvar, do určitej miery to však eliminuje dvojitá podlaha. Pri preprave dlhších predmetov príde vhod otvor po sklopení stredovej lakťovej opierky.

Testovaný Hyundai i30 Fastback nepostrádal Smart Pack (inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom, alarm, imobilizér, kľučky s osvetlením, vonkajšie chrómové kľučky dverí, dažďový senzor) či integrovanú navigáciu s 8“ farebnými LCD a službami Apple CarPlay/Android Auto/TomTom Live, ktoré sú však až v najvyššej výbave Style k dispozícii štandardne. Za príplatok 900 € dostanete Safety Pack (systém monitorovania mŕtveho uhla BSD, vylepšený systém autonómneho núdzového brzdenia s ochranou chodcov AEB+).