Honda Civic Type R vyzerá skvele, jej dizajn pôsobí extravagantnejšie, odvážnejšie ako iné hothatche na trhu, zvlášť napríklad v porovnaní s konzervatívnejšie strihnutými Seatom Leon Cupra alebo Volkswagenom Golf R.

Samozrejme, jeho nápadné stvárnenie exteriéru nemusí vyhovovať každému, nám však áno. Dokonca sme si užívali exteriér pri pohľade na vytiahnuté, širšie blatníky, hranatejšie tvary karosérie, veľké nasávacie otvory vpredu, pridané spojlery, vysoké zadné krídlo, v strede umiestnený výfuk s tromi koncovkami či efektné 20“ zliat. kolesá, spomedzi ktorých efektne vyčnievajú v červenej farbe brzdové strmene Brembo. Tieto „detaily“ vizuálne odlišujú  Civic Typ R od civilnej verzie. Inak, je o 29 mm dlhší a vďaka širokým blatníkom až o 78 mm širší ako civilná verzia modelu Civic. Taktiež rozchod kolies je širší vpredu +37 mm, a vzadu +27 mm. Štandardne je Type R obutý do 20“ kolies s pneumatikami 245/35 a vybavený účinnejšími brzdami Brembo (priemer 350 mm).  

Pritom nová generácia si zaslúži pozornosť nielen za samotný zjav, ale aj za jazdný prejav. Dosiahnutý rekord 7:43,8 s na jeden okruh na Severnej slučke Nürburgringu medzi „predokolkami“ je jeho najlepšia vizitka. Pokiaľ hľadáte auto s ktorým si užijete atmosféru pripomínajúcu pretekársky špeciál, tak ste pri Honde Civic Type R na správnej adrese.

Športovo ladený Civic Type R poháňa 2,0 litrový benzínový štvorvalec podporený turbom (max. výkon 235 kW/320 k, max. krút. moment 400 Nm-1). Takto disponovaný dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za 5,7 s a uháňať max. rýchlosťou až 272 km/h. Za to si však zapýta aj náležitú porciu paliva, pri športovej jazde aj cez 10-11 litrov (test mix 8,7 litra/100 km). Tu to však nie je len o úctyhodných jazdných výkonoch, ale aj o samotnom charaktere pohonnej jednotky, ktorá energickým a hlučnejším prejavom dáva hlasno vedieť, že Honda Civic Type R je iný ako bežné vozidlá.

Motor dokáže spĺňať svojou výbušnou povahou a výrazným zvukovým prejavom a odfukujúceho turba – možno pre bežných užívateľov až príliš otravným, vysoké nároky športovo založených vodičov. Pritom na prvý kontakt nejde o žiadneho dravca – jeho prejav v nízkych otáčkach po naštartovaní a stlačení plyn. pedálu nevykazuje charakter odtrhnutej šelmy z reťaze, ale naopak, na povel poslúchajúceho skroteného divého zvieraťa, ktoré čaká len na váš povel. Pokiaľ ho len hladkáte, tak jazdí ako bežné auto, keď mu však stupíte poriadne „na krk“ tak sa začne jazda, akú zažijete len na máloktorom vozidle. Na ľavej strane pod volantom je tlačidlo +R, ktoré jeho aktiváciou dodá agregátu živosť pripomínajúci niečo na spôsob pridania „dusíku“. Výkonnému agregátu skvele sekunduje podvozok (v režime +R stuhnú adaptívne tlmiče).

Nie je na trhu veľa áut, ktoré vám poskytnú tak intenzívny zážitok zo šoférovania. Máte pocit, že ste s ním cez športové sedadlo zrastení a že auto akoby ovládate svojim „zadkom“. V hraničných situáciách cítite presne, kam až môžete zájsť. Pri prejazde zákrutami sme sa  nestačili diviť, aké rýchlosti Type R dokáže zvládať. Klobúk dole! Honda Type R má silnú presvedčovaciu silu aj pre tých, ktorí neholdujú takýmto autám. Zažiť jazdu za volantom tohto auta je fakt zážitok na nezaplatenie. Apropo cena? Ta je ďaleko od civilného Civica.

Športovejšie založení vodiči v ňom vidia predovšetkým rýchly, ostrý „športiak“, pritom jeho charakter ponúka univerzálne schopnosti na každodenné použitie – teda nielen na zábavu na závodných okruhoch či obľúbených okreskách, ale aj na prekvapujúco, na pomerne pohodlné vozenie – samozrejme hovoríme v intenciách športového auta. Honda Civic Type R nie je skrátka žiaden kostitras.

Samotné riešenie a stavba kokpitu sú v podstate rovnaké ako v civilnom Civicu, až na pridané športove detaily (hliníkové pedále, dekorácia na prístrojovom paneli…), športové  sedadlá a údaje typu špecifické ukazovatele preťaženia a využitie turba.

V pozícii vodiča sa sedí veľmi dobre – športovo tvarované sedadlá prekvapujúco dodávali telu nielen skvelú oporu v zákrutách, ale aj pomerne širšou stavbou a mäkším čalúnením strednej časti prekvapujúcu úroveň pohodlia. Na športové auto sa sedí trochu vyššie aj v najnižšej pozícii. Pri športovom aute by ste očakávali možnosť nastavenia sedadla ešte do nižšej polohy (aj keď technici vraj položili sedák o 50 mm nižšie v porovnaní s predchodcom, tak by ešte pár milimetrov takýto športový automobil zniesol). Priestor by na to zrejme bol, nakoľko palivová nádrž v porovnaní s predchodcom bola presunutá spod predného sedadla na obvyklé miesto dozadu.

Inak sme si pochvaľovali po ruke umiestnene ovládače a krátku radiacu páku. Dotyková obrazovka a jej grafika však aj po modernizácii stále pôsobí v porovnaní s konkurenciou nemoderne. Na tom ešte musí Honda popracovať, aj keď posun v porovnaní s predošlým modelom so zastaraným prevedením je výrazný. To platí aj pre iné modely značky Honda vybavené dotykovou obrazovkou. Inak ovládanie je v poriadku, reakcia na voľbu funkcií je primerane promptná. Ovládanie v menu palubného počítača však ostáva stále pomerne zložité a neprehľadné.

Veľkosť vnútorného priestoru a objem batožinového priestoru je de facto rovnaké ako v bežnom Civicu. To znamená, že vpredu aj vzadu v kabíne je miesto zodpovedajúce tejto triede. Dospelí pasažieri do cca 180 cm nebudú mať pocit stiesnenosti, vyššie postavy však už môžu vzadu frflať za menej miesta, hlavne v oblasti hlavy. Pre prepravu batožiny je dispozícii kufor 420 litrov, ktorý je možné zväčšiť na 786 litrov (po hranu okien) sklopením sedadiel. V novom prevedení Civicu už nenájdete výklopné zadné sedadlá Magic Seats, dôvodom je zrejme premiestnenie palivovej nádrže pod zadné sedadlá.

GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (403:Forbidden)
+ Technické info, plusy & mínusy
+ Cenník
GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (403:Forbidden)